ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Δεν επιδοτούν τις συγκοινωνίες αλλά ιδιώτες

Του Χρήστου ΣΤΑΜΟΥΛΟΥ*

Η εξυπηρέτηση κύκλων των αυτοκινητοβιομηχάνων και τραπεζών, ντόπιων ή ξένων, κρύβεται πίσω από την προμήθεια των 750 λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, προϋπολογισμού άνω των 60 δισ. δρχ. Μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί ότι προεκλογικά η κυβέρνηση διατυμπάνιζε τη συμφωνία με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) για την κατασκευή 850 σύγχρονων λεωφορείων, ενώ τώρα μέσω του Τύπου "προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο να υποβάλει αίτηση - δήλωση ενδιαφέροντος" για την προμήθεια 750 λεωφορείων.

Εμείς οι κομμουνιστές έχουμε κατ' επανάληψη πει και μέσα στη Βουλή ότι ο ντόρος που γίνεται για την ανανέωση του στόλου είναι κάλπικος και δεν έχει σχέση με την καλύτερη οργάνωση των συγκοινωνιών, αλλά με την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των κάθε λογής Σαρακάκηδων. Αλλωστε, η μέχρι τώρα πολιτική της κυβέρνησης, όχι μόνο δεν προστατεύει τη δημόσια περιουσία, αλλά αντίθετα, μετατρέπει το δημόσιο σε χώρο αρπαχτής, μίζας και πλουτισμού για κάθε ντόπιο ή ξένο κύκλο του χρήματος.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι κυβερνήσεις και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ δεν πριμοδοτούν τις συγκοινωνίες, αλλά τους ιδιώτες. Το 1993, που η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε δώρο στους ΣΕΠίτες τα πρώτα 600 καινούρια λεωφορεία, για να εξυπηρετήσει τους αυτοκινητοβιομήχανους, τα αγόρασε από την ξένη αγορά προς 52 και πλέον εκατ. δρχ. το καθένα, έναντι 30 εκατ. δρχ. της ΕΛΒΟ! Επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ ζήτησε μέσω της Βουλής την επανεξέταση της συμφωνίας αυτής, αλλά το αίτημα έπεσε στο κενό. Η σημερινή κυβέρνηση, ενώ μιλούσε αρχικά για προγραμματική συμφωνία με την ΕΛΒΟ για την προμήθεια καινούριων λεωφορείων, τώρα στρώνει το δρόμο να καρπωθούν οι ιδιώτες δεκάδες δισ. δρχ. Και, βέβαια, η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των αυτοκινητοβιομηχάνων θα έχει και μια σειρά άλλες επιπτώσεις.

Η πρώτη θα είναι να φορτωθεί με νέα δάνεια ο ΟΑΣΑ από ξένες ή ντόπιες τράπεζες κι ας ισχυρίζονται οι αρμόδιοι της κυβέρνησης ότι η ανανέωση του στόλου θα γίνει δήθεν με κονδύλια από το Πρόραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι με δανεισμό. Ομως, είναι γνωστό ότι από τη "γέννησή" τους οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας στηρίχτηκαν και στηρίζονται ακόμα στο δανεισμό, με επακόλουθο τα παλιά χρέη να φτάνουν στα 540 δισ. δρχ. και τα τρέχοντα να ξεπερνούν τα 90 δισ. δρχ. Αλλωστε, η χρήση του 1996 για την ΕΘΕΛ κλείνει με έλλειμμα 19 δισ. δρχ. Και αυτά τα ελλείμματα, είτε για το ΠΑΣΟΚ είτε για τη ΝΔ, είναι το άλλοθι για να χτυπήσουν τα δικαιώματα των εργαζομένων (σήμερα πληρωνόμαστε με μισθούς του 1994), αλλά και για να περάσουν τα σχέδιά τους για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών.

Η δεύτερη επίπτωση θα είναι η αφαίμαξη του επιβατικού κοινού: Με πρόσχημα την ανανέωση του στόλου θα δικαιολογήσουν τις αυξήσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών. Κι όλα αυτά όταν κάθε λίγο χαρίζουν εκατοντάδες δισ. δρχ. στην εταιρία "Μπέχτελ" που κατασκευάζει το μετρό, διαγράφουν χρέη 180 δισ. δρχ. των ΚΤΕΛ, επιδοτούν διπλά και τρίδιπλα τον ΟΑΣΘ σε σύγκριση με τον ΟΑΣΑ κλπ. Τα πάντα δηλαδή γίνονται για να θησαυρίσουν οι ιδιώτες, είτε πρόκειται για την τηλεματική είτε για τα κλιματιστικά στα λεωφορεία είτε για την ανανέωση του στόλου. Με όλες αυτές τις μεθοδεύσεις, ο επιβάτης δε θα στενάζει μόνο στις στάσεις περιμένοντας το λεωφορείο, αλλά και από το βάρος των φόρων για να εξυπηρετηθούν οι τραπεζίτες και οι αυτοκινητοβιομήχανοι.

Οι κομμουνιστές παλεύουμε για την ανανέωση του στόλου με διαφανή κριτήρια και σε συνάρτηση με το γενικότερο σχεδιασμό για ενιαίο δημόσιο συγκοινωνιακό φορέα, με κρατική επιδότηση για τη διασφάλιση του κοινωνικού ρόλου των αστικών συγκοινωνιών και γνώμονα πάντα την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

* Ο Χρήστος Σταμούλος είναι μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ.

ΚΑΒΑΛΑ
Μπροστά στην καταστροφή οι αμπελουργοί

Το σύνολο σχεδόν της παραγωγής σταφυλιών "Ροζακί" μένει στα αμπέλια και οδηγείται σε καταστροφή. Η κυβέρνηση αρνείται να αποζημιώσει τους αμπελουργούς. Συμπαρίσταται το ΚΚΕ στα δίκαια αιτήματά τους

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ανταπόκριση).-

Την κυβερνητική υποκρισία καταγγέλλουν οι σταφυλοπαραγωγοί του Παγγαίου Καβάλας και προειδοποιούν πως αν δεν υιοθετηθούν τα αιτήματά τους, θα προχωρήσουν σε δυναμικές και μαζικές κινητοποιήσεις τόσο στην Καβάλα όσο και στην Αθήνα. Απαιτούν άμεση οικονομική ενίσχυση από την κυβέρνηση (30 δραχμές στο κιλό) για τη φετινή παραγωγή σταφυλιών, που παραμένει απούλητη και οδηγείται σε καταστροφή, πράγμα που θα έχει ως συνέπεια να καταστραφούν οικονομικά και οι ίδιοι οι παραγωγοί.

Σε σύσκεψη που έγινε χτες στην Ελευθερούπολη Καβάλας, οι εκπρόσωποι Αγροτικών Συλλόγων, Κοινοτήτων και πολλοί αγρότες, μετά από διεξοδική συζήτηση, κατέληξαν στα άμεσα αιτήματα διεκδίκησης με πρωταρχικό την ενίσχυση του εισοδήματός τους, όπως έγινε και στην περίπτωση των αμπελουργών του Ηρακλείου Κρήτης, οι οποίοι αποζημιώνονται για την παραγωγή σταφυλιών που καταστράφηκε από τις βροχοπτώσεις. Οι παραγωγοί της Καβάλας καταγγέλλουν τον υπουργό Γεωργίας Στ. Τζουμάκα, που πρόσφατα αρνήθηκε να δοθούν αποζημιώσεις.

Οι σταφυλοπαραγωγοί αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο χρεοκοπίας, εξαιτίας τόσο των χαμηλών τιμών στο προϊόν, όσο και των μειωμένων εξαγωγών. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα αμπέλια 30.000 τόνοι σταφυλιών ποικιλίας "Ροζακί" έναντι συνολικής παραγωγής 35.000 τόνων... Μέχρι τώρα έχουν φύγει σε εξαγωγές 8.000-9.000 τόνοι της πρώιμης ποικιλίας "Βικτώρια" και θάφτηκαν 4.000 τόνοι, ενώ σημαντικό μέρος της παραγωγής πουλήθηκε στην εσωτερική αγορά. Οι εξαγωγές φέτος έπεσαν κατακόρυφα, εξαιτίας του υπέρογκου κοστολογίου και της χαμηλής τελικής τιμής που έμεινε στους παραγωγούς. Οπως μας δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Παγγαίου Α. Καραγκιοζόπουλος,η τιμή των σταφυλιών διαμορφώθηκε στο ένα μάρκο, δηλαδή 160 δραχμές. Ομως 40 δραχμές είναι το κόστος μεταφοράς, 50 δραχμές τα εργατικά (για κοπή και συσκευασία) και 20 δραχμές το κέρδος του εμπόρου. Ετσι, μένουν μόνον 50 δραχμές στον παραγωγό, από τις οποίες πρέπει να πληρώσει τα καλλιεργητικά έξοδα, τα οποία υπολογίζονται στις 75-80 δραχμές στο κιλό! Αλλά η τιμή δεν ήταν ικανοποιητική και στην εσωτερική αγορά. Πέρσι πούλησαν 80 δραχμές το κιλό τα σταφύλια, αλλά φέτος μετά βίας έφτασαν τις 50 δραχμές. Τα σταφύλια που πήγαν για οινοποίηση πληρώθηκαν μόλις 48 δραχμές το κιλό.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Παγγαίου, στη σύσκεψη, υπογράμμισε επίσης τις καταστροφικές συνέπειες που θα έχει η εφαρμογή, από το 1997, του νέου κανονισμού για τα οπωροκηπευτικά. Οι σταφυλοπαραγωγοί, για να μπορέσουν να συνεχίσουν την καλλιέργεια, ζητούν το πάγωμα των χρεών προς την ΑΤΕ, επιδότηση των καυσίμων και λιπασμάτων και τη χάραξη πολιτικής προώθησης των εξαγωγών του σταφυλιού. Παράλληλα ζητούν παράταση της περιόδου για την παραγωγή τσίπουρου - λήγει στο τέλος του μήνα - προκειμένου να γίνει δυνατόν να αξιοποιηθεί μέρος της αδιάθετης παραγωγής σταφυλιών.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Παναγιώτου,που συμμετείχε στη σύσκεψη, εξέφρασε για άλλη μια φορά τη συμπαράσταση του Κόμματος στα αιτήματά τους και δεσμεύτηκε ότι θα καταθέσει επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή για το θέμα. Ταυτόχρονα, όμως, κάλεσε τους αγρότες να παλέψουν ενωμένοι για την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής για την ανάπτυξη της αμπελουργίας, τη στήριξη των εξαγωγών του προϊόντος σε νέες αγορές και την ενίσχυση της ποιότητας των προϊόντων. Τους κάλεσε να αντισταθούν στην αντιαγροτική πολιτική της κυβέρνησης και της ΕΕ που οδηγεί στον περιορισμό των καλλιεργειών και να αποτρέψουν το ξεκλήρισμα της αγροτιάς.

"Βουλιάζει" τα ψαροκάικα η ΕΕ

Τη δραστική μείωση του αλιευτικού στόλου της χώρας μας επιβάλλουν τα επιτελεία των Βρυξελλών

Να βγάλει εκτός επαγγέλματος χιλιάδες Ελληνες ψαράδες και να τους οδηγήσει στην ανεργία, ετοιμάζεται η Ευρωπαϊκή Ενωση, με τη συγκατάθεση της κυβέρνησης.

Τα επιτελεία των Βρυξελλών, στο όνομα της προστασίας των ιχθυοαποθεμάτων, προτείνουν τη δραστική μείωση του κοινοτικού αλιευτικού στόλου για την επόμενη 5ετία και δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης των αλιευτικών δραστηριοτήτων. Το θέμα αυτό συζητείται σήμερα στις Βρυξέλλες στο Συμβούλιο Υπουργών Αλιείας της ΕΕ, στο οποίο συμμετέχει ο αρμόδιος υφυπουργός Γεωργίας, Β. Γερανίδης, και αναμένεται να ληφθούν ολέθριες αποφάσεις για το μέλλον της ελληνικής αλιείας. Η Ευρωπαϊκή Ενωση μετά τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους έβαλε σκοπό να εξαφανίσει από προσώπου Γης και τους ψαράδες. Τα σχέδια της ΕΕ αφορούν κυρίως τη δραστική συρρίκνωση της μέσης και της παράκτιας αλιείας (τομείς όπου ήδη τα σκάφη μειώθηκαν κατά 10% και 12% αντίστοιχα). Ετσι μετά από τα σχετικά μέτρα που πάρθηκαν στο παρελθόν, ενισχύοντας την απόσυρση αλιευτικών σκαφών και τις μειώσεις σε χωρητικότητα και ιπποδύναμη μηχανών, η ΕΕ ζητά τώρα επιπρόσθετα τη μείωση του αλιευτικού στόλου της χώρας κατά 30% και επιβάλλει χρονικούς περιορισμούς στην αλιευτική δραστηριότητα των ψαράδων. Τα παραπάνω σημαίνουν για τη χώρα μας ότι πρέπει να φύγουν άλλα 6.000 αλιευτικά σκάφη, ενώ οι χρονικοί περιορισμοί θα "πνίξουν" τους ψαράδες και ειδικά τις μηχανότρατες, που ήδη τέσσερις μήνες του χρόνου (Ιούνη - Σεπτέμβρη) μένουν εκτός αλιευτικής

δραστηριότητας, δίχως να προσθέσει κανείς και τις μέρες της κακοκαιρίας.

Από την άλλη, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας, αντί να αντιδράσει στην καταστροφική πολιτική της ΕΕ και στο χώρο της αλιείας, επιχειρεί να αποσπάσει τη συναίνεση των ψαράδων. Αυτό ήταν και το αντικείμενο σύσκεψης που έγινε πρόσφατα στο υπουργείο Γεωργίας, στη διάρκεια της οποίας ο αρμόδιος υφυπουργός, Β. Γερανίδης, ενόψει του Συμβουλίου Αλιείας στις Βρυξέλλες, είπε στους εκπροσώπους των ψαράδων ότι η χώρα μας δεν μπορεί να κάνει αλλιώς και τους κάλεσε να συμμορφωθούν στις κοινοτικές εντολές.

"Εκτός νόμου" τα κέντρα τεχνητής γονιμοποίησης

Το βιβλίο "Το Χρυσό μου Παιδί" (Εκδόσεις Π. Τραυλός - Ε. Κωσταράκη) που αναφέρεται στην τεκνοποίηση με ιατρική υποβοήθηση - τη γνωστή ως τεχνητή γονιμοποίηση - παρουσιάστηκε χτες στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ. Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο βιοχημικός - κυτταρολόγος Χάρης Καζλαρής.

"Αποφάσισα να γράψω αυτό το βιβλίο όταν συνειδητοποίησα ότι τα υπογόνιμα ζευγάρια, εκτός από άριστη ιατρική φροντίδα, χρειάζονται και πλήρη, υπεύθυνη ενημέρωση για διαδικαστικά και τεχνικά θέματα", είπε ο συγγραφέας υπογραμμίζοντας ότι ένας στους οχτώ συνανθρώπους μας παρουσιάζει πρόβλημα υπογονιμότητας.

Στο βιβλίο υπάρχουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τις τεχνικές της τεχνητής γονιμοποίησης, τη νομοθεσία που ισχύει σε άλλες χώρες καθώς και προτάσεις για να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος ώστε να μπουν κάποιες προδιαγραφές και στην Ελλάδα, στην οποία τα διάφορα κέντρα είναι εκτός νόμου.

Στις 25 Νοέμβρη 1996 και ώρα 8.30 μμ θα γίνει εκδήλωση για το βιβλίο στο Αρσάκειο Μέγαρο, Πεσμαζόγλου 5,

Πάνω στ' αμπέλια μένει ατρύγητο το "Ροζακί" στην Καβάλα, με τον κίνδυνο να καταστραφεί



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ