ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Μάη 1998
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κυριακή 1η σελίδα: Οταν η ερημιά γίνεται τέχνη

Ωρα είναι να κάνουμε έναν περίπατο, να αποτολμήσουμε ένα μικρό ταξίδι, να προσφέρουμε στον εαυτό μας ένα μικρό διάλειμμα από την καθημερινότητα που μοιάζει με αιωνιότητα καμιά φορά. Ωρα να φύγουμε, να πάμε στο Διδυμότειχο, στους Μεταξάδες, στους Ασβετάδες, με ξεναγό το φακό της ΕΤ - 1 που θα ξεκινήσει την "περιήγηση" στις 20.15 την Τρίτη.

Η τελευταία εκπομπή του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ "Ηθέα Θράκης - ο τόπος και ο τρόπος" θα μας γοητεύσει, θα μας ενημερώσει, θα μας ψυχαγωγήσει.

Η ιστορία του Διδυμότειχου που πριν γίνει μια μικρή και ασήμαντη επαρχιακή πόλη και μοιραστεί τη μοίρα τόσων και τόσων ασήμαντων περιοχών, υπήρξε για λίγο πρωτεύουσα τόσο της βυζαντινής όσο και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, σημαντική γεωστρατηγική θέση, "αμυντικό στήθος", για το Βυζάντιο κυρίως, που μετά την κατάρρευση των οχυρωματικών έργων του Ιουστινιανού, εξαρτιόταν όσο ποτέ άλλοτε από τέτοιες θέσεις οχυρά. Οι σπηλιές των τρωγλοδυτών του Διδυμότειχου, που δεν έπαψαν ποτέ να κατοικούνται από τα βυζαντινά χρόνια μέχρι σήμερα, θυμίζουν έντονα την αρχιτεκτονική των περίφημων σπηλαίων της Καππαδοκίας. Ο Πασχάλης Χρηστίδης, ράφτης, θυμίζει τον "τελευταίο μοϊκανό", είναι ένας από τους τελευταίους δεξιοτέχνες της γκάιντας που, γνωρίζοντας τη σωστή εκτέλεση των τραγουδιών, γίνεται διαχειριστής της ιστορικής μνήμης.

Στο χωριό Μεταξάδες, έξω από το ταπεινό εκκλησάκι των χρόνων της τουρκοκρατίας, οι επιτάφιες πλάκες με τη βυζαντινή γραφή μόλις που μας επιτρέπουν να διαβάσουμε πως... "εν τω μηνί Αυγούστω εκοιμήθη ο δούλος του θεού εν έτει 1600" κι αλλού 1724, 1765, 1821... Ο κατ' εξοχήν χώρος της σιωπής αρχίζει να μιλά, εύγλωττα, δυνατά και να αφηγείται την ιστορία της Θράκης.

Και, δίπλα στο απέριττο εκκλησάκι, τα δίπατα σπίτια με εντυπωσιακή αρχιτεκτονική και με τη μοναδική καλαίσθητη ξυλοδεσιά εντυπωσιάζουν. Τραβούν και αιχμαλωτίζουν το βλέμμα του επισκέπτη. Ο επάνω χώρος ήταν αφιερωμένος στα κουκούλια, ενώ ο κάτω είναι φτιαγμένος για την οικογένεια. Τώρα πια και τα δυο πατώματα είναι άδεια, είναι έρημα, ερειπωμένα. Οι κάτοικοι έφυγαν, μετοίκησαν κι έριξαν μαύρη πέτρα, η εκτροφή των κουκουλιών μοιραία σταμάτησε, ο τόπος ρήμαξε και έμεινε μονάχα το όνομα: Μεταξάδες.

Στους Ασβετάδες το τοπίο μεγαλώνει, θεριεύει, ζεσταίνει τον ταξιδιώτη. Η θερμή, εγκάρδια και φιλική υποδοχή που κάνουν οι Μαρήδες στο καφενείο της Σουλτάνας και κάνει να νομίσεις ότι όλη η Ελλάδα χωράει εκεί μέσα. Κι ας συρρίκνωσε η μετανάστευση το χωριό κι ας το αποδεκάτισε, κι ας άφησε μονάχα 486 ακριτικές ψυχές να φυλάνε τις Θερμοπύλες... Να διαφυλάττουν την παράδοση, να δημιουργούν πολιτιστικούς συλλόγους των οποίων μέλη να θεωρούνται όλοι οι χωριανοί όπου κι αν βρίσκονται, να περνάει η μια γενιά στην άλλη την κληρονομιά των τραγουδιών, να χορεύουν και να τραγουδάνε σαν παιδιά στην πλατεία του χωριού μέσα στην παγωνιά... Ψυχές ευγενικές, πολιτισμένες, ατρόμητες, κατοικούν μέσα στα αδέλφια Λιγούρη που κάνουν ό,τι μπορούν - και καταφέρνουν θαύματα - να διατηρούν το Σύλλογο. Ο ένας είναι ο Πασχάλης ο εκπαιδευτικός, και ο δεύτερος ο Κώστας, ο Κώτσας, που παίζει φλογέρα και τουμπελέκι, και η Σουλτάνα κι η μικρή της εγγονή και ο τυφλός παίχτης της γκάιντας ο Θεοδόσης, και οι άλλοι, όλοι οι υπόλοιποι οι τετρακόσιοι τόσοι κάτοικοι... Και είναι πραγματικά εκπληκτικό το πώς η γκάιντα, το κύριο μουσικό όργανο που συνοδεύει τα τραγούδια τους, έχει επηρεάσει την τεχνική των γυναικών, οι οποίες μιμούνται το χρώμα της, κυρίως στην υψηλή περιοχή της φωνής. Στο "Φυλαχτό" θα συγκλονίσει τον ακροατή η φωνή της Σουλτάνας που μοιάζει με σπαραγμό, με λυγμό, με θρήνο, στο τραγούδι της ξενιτιάς που λέει: "Διώχνεις με Μάνα, διώχνεις με", το τραγούδι που συνομιλεί μαγικά με τα πουλιά για την τύχη του ξενιτεμένου γιου, και στο φημισμένο δάσος της Δαδιάς, που βρίσκεται κοντά στο Φυλακτό, θα δεις τους γυπαετούς να γυροφέρνουν στον αέρα λες και γελούν. Και τριγυρνούν για να σιγουρευτούν πως η μοναξιά τ' ουρανού μεγαλώνει και να διαπιστώσουν αν είναι παντού η ίδια. Μα η ξενιτιά και η μοναξιά γίνεται τέχνη, γίνεται τραγούδι, γίνεται σπαραγμός, αποχαιρετισμός, κάλεσμα. Η Αλεξανδρούπολη, που έχει απορροφήσει μεγάλο μέρος των κατοίκων του Εβρου, έγινε φυτώριο της νέας γενιάς που χορεύει και τραγουδά με τον ίδιο συγκινητικό τρόπο τα θρακιώτικα τραγούδια γιατί στη χώρα μας ο τόπος γίνεται τρόπος, γίνεται στίχος, γίνεται μελωδία, γίνεται τραγούδι. Εκεί θα πάμε και δε βλέπουμε την ώρα.


Ο Μάης των εραστών

Κυριακή σήμερα και ο Μάης τελειώνει πιο χαμογελαστός, πιο ξανθός, πιο φωτεινός από την αρχή της φετινής ζωής του. Μήνας ερωτικός, μήνας μυρωμένος, μήνας της εργατιάς, μήνας της μητέρας, μάς αποχαιρετά με μια καλή ταινία. Μια ταινία ευχάριστη, με κοινωνικά μηνύματα, κάπου δραματικά, κι άλλες στιγμές γίνεται ευχάριστη και γοητευτική. Πρόκειται για τη δημιουργία του Λόρενς Κάστναν "Αταίριαστοι εραστές",που θα παρουσιάσει η ΕΤ - 1 στις 21.50, βασισμένο στο εξαιρετικό μυθιστόρημα της Αν Τάιλερ. Η υπόθεση έχει κάπως έτσι. Ενα ζευγάρι χωρίζει μετά το θάνατο του μονάκριβου παιδιού τους. Η σύζυγος εγκαταλείπει το απομονωμένο σπίτι αφήνοντας μόνον τον ολιγόλογο άνδρα της με το σκύλο της. Εκείνος, που είναι το ίδιο συγκλονισμένος, ίσως και περισσότερο, από την τρομερή απώλεια, έχει το μειονέκτημα ότι δεν μπορεί να εκφράσει τα αισθήματά του, τη λύπη του. Είναι πολύ δύσκολο για εκείνον να επικοινωνήσει, να εκφραστεί. Η δουλιά του είναι να γράφει οδηγούς ταξιδιών για επιχειρηματίες που μισούν τα ταξίδια. Τους προσφέρει συμβουλές για να αισθάνονται όσο το δυνατόν περισσότερο "σπίτι" τους και όταν επισκέπτεται μέρη όπως το Παρίσι π. χ. δε γράφει τόσο πολύ για τον Πύργο του Αϊφελ όσο για τα υδραυλικά του μπάνιου του ξενοδοχείου όπου τους προτείνει να καταλύσουν. Μια μέρα που πρέπει να φύγει για ταξίδι, συνειδητοποιεί ότι δεν μπορεί να το κουνήσει αν δε βρει ένα "ξενοδοχείο" να αφήσει το τετράποδο βασανιστή του. Το σκύλο του, που κάθε μέρα του προκαλεί κι από ένα επεισόδιο, κάτι που εκείνος προσπαθεί να αποφύγει σαν τον διάολο. Μα ποιος θα δεχτεί να φιλοξενήσει ένα τόσο κακομαθημένο ζώο; Τελικά, θα βρεθεί μια πανσιόν για τετράποδα στην οποία εργάζεται μια πανέξυπνη, σχεδόν αμόρφωτη κοπέλα, με φωτεινό χαμόγελο, με σοσονάκια και με αστείο πρόσωπο, που ξέρει να επικοινωνεί με ζώα και με δύσκολους ανθρώπους. Ενας έρωτας θα αναπτυχθεί ανάμεσα, στους μέχρι πρότινος, άγνωστους εραστές της ζωής, ένας έρωτας αταίριαστος που θα αποδείξει ακριβώς το αντίθετο. Μια αισιόδοξη νότα σε μια πικρή ιστορία. Με τους: Γουίλιαμ Χαρτ, Κάθλιν Τέρνερ, Τζίνα Ντέβις.

Και την Παρασκευή στις 22.30 θα παρουσιαστεί μια γοητευτική ταινία με πολύ λεπτό χιούμορ και με εξαιρετικές ερμηνείες. Ο Μάης του "'68" στη Γαλλία συγκλονίζει συθέμελα την πρωτεύουσα. Ομως, στην επαρχία, σε μια επαρχία όπου δεσπόζει ένα υπέροχο αρχοντικό μέσα στα αμπέλια μιας μεγάλης οικογένειας οινοπαραγωγών, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Εκεί, τα γεγονότα που διαδραματίζονται στο Παρίσι, είναι ανύπαρκτα. Εκεί, υπάρχει μόνον το καλό γούστο, η παράδοση, τα υπέροχα έπιπλα, τα εκτυφλωτικά κρύσταλλα, τα σερβίτσια από πορσελάνη, τα βιτρό, τα χρυσά μαχαιροπίρουνα, τα ασημένια κηροπήγια, τα υπέροχα αμπέλια και τα λουλούδια που μοσχοβολούν. Ο Μιλού, ο μεγάλος γιος, που περιστασιακά κατοικεί με τη μητέρα του, τη βλέπει να πεθαίνει. Αμέσως, καλεί την οικογένειά του, τα αδέλφια του, τη νύφη του, την ανιψιά του, την κόρη του και τα εγγόνια του. Και ενώ στο Παρίσι στήνονται οδοφράγματα, στο σπίτι του Μιλού εκείνον το Μάη, στήνεται ένα φαγοπότι, μια ευτυχία μέσα στην καρδιά μιας δυστυχίας. Η οικογένεια λόγω του ξαφνικού θανάτου βρέθηκε όλη συγκεντρωμένη, επιφανειακά αγαπημένη. Η κηδεία καθυστερεί γιατί όλα απεργούν. Και οι ήρωές μας, οι... ανέμελοι ξεπεσμένοι αριστοκράτες που "τίποτε δεν ξέχασαν και τίποτε δεν έμαθαν" που έλεγε για τους Βουρβώνους, ο Ταλεϋράνδος, δε βιάζονται, χαίρονται τη ζωή, τον έρωτα, την εξοχή, το κρασί και την κληρονομιά. Κυρίως αυτή. Αδιαφορούν για τον Πρόεδρο ντε Γκολ, για την αστυνομία, για τις διαδηλώσεις, τις συγκρούσεις, τις οδομαχίες. Εξαιρετικές ερμηνείες από τους Μισέλ Πικολί, Μιου - Μιου και Βαλερί Λεμερσιέ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ