Ανακαλούνται προϊόντα ανεξαρτήτως παρτίδας και ημερομηνίας λήξης
Σύμφωνα με τις αναλύσεις που έγιναν στο Γενικό Χημείο του Κράτους, όλα τα δείγματα ανεπεξέργαστου και ραφιναρισμένου ηλιέλαιου βρέθηκαν «επιμολυσμένα με ορυκτέλαιο σε διάφορες συγκεντρώσεις». Ο ΕΦΕΤ βέβαια, ακολουθώντας την πάγια πολιτική της κυβέρνησης, επιχειρεί να καθησυχάσει τους καταναλωτές ότι «όλες οι ποσότητες που αντιστοιχούν στα αναλυθέντα δείγματα έχουν δεσμευτεί». Το γεγονός ότι είναι απροσδιόριστη η έκταση του προβλήματος επιβεβαιώνεται και από το ότι, όπως αναφέρει ο ΕΦΕΤ, η ΕΛΑΪΣ-UNILEVER, που από την επομένη της γνωστοποίησης του προβλήματος έσπευσε να διαβεβαιώσει τους καταναλωτές ότι τα προϊόντα της είναι απολύτως ασφαλή, προχωράει τώρα σε απόσυρση όλων των συσκευασιών ηλιέλαιου SOL, ανεξάρτητα από παρτίδα και ημερομηνία λήξης. Πάντως, ας σημειωθεί, μέχρι και το χτες μεσημέρι πωλούνταν κανονικά από τα σούπερ μάρκετ συσκευασίες του συγκεκριμένου προϊόντος. Επίσης, δώδεκα μέρες μετά «ανακαλύφθηκε» ότι η εταιρεία ΑΓΡΟΤΙΚΗ, για την οποία είχε ανακοινωθεί ότι κατείχε μόνο αραφινάριστο ηλιέλαιο που είχε δεσμευτεί, διακίνησε μολυσμένο ηλιέλαιο με την επωνυμία DIVA σε συσκευασία του 1 λίτρου, με αριθμό παρτίδας L 8114 και ημερομηνία λήξης 12/2009, που αποσύρεται.
Ακόμη, ο ΕΦΕΤ ενημερώνει ότι από τους 356,4 τόνους που εισήγε η LIDL ΑΕ έχουν δεσμευτεί 304,4 τόνοι, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα ποσότητες 52 τόνων έχουν ήδη πουληθεί.
Ο χτεσινός «απολογισμός» του ΕΦΕΤ είναι ότι από 2.970 τόνους αραφινάριστου μολυσμένου ηλιέλαιου έχουν δεσμευτεί 2.497 αραφινάριστοι ή ραφιναρισμένοι, 42,7 τόνοι έχουν εξαχθεί και 78,12 έχει πάρει επιχείρηση που δε σχετίζεται με το χώρο των τροφίμων.
Συζητήθηκε στη Βουλή η Ερώτηση του Κόμματος για το νοθευμένο λάδι
Την αδυναμία των αρμόδιων αρχών να προστατεύσουν τον καταναλωτή από νοθείες σε προϊόντα διατροφής παραδέχεται εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση. Αυτό προκύπτει από την απάντηση του υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Βλάχου στην Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Γιώργου Μαυρίκου για το μολυσμένο ηλιέλαιο. Ο βουλευτής του Κόμματος κατήγγειλε την υποβάθμιση του ΕΦΕΤ, καθώς και την αναγωγή των κερδοσκόπων και των πολυεθνικών σε ...προστάτες της δημόσιας υγείας.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης υποστήριξε ότι από την πλευρά του ΕΦΕΤ «γίνεται προσπάθεια να μεταφερθεί όλη η ποσότητα στις αποθήκες», δέκα μέρες μετά τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης και όχι απλά να αποσυρθεί από τα ράφια. Οσο για το πώς προτίθεται να κινηθεί η κυβέρνηση, ξεκαθάρισε πέρα από κάθε αμφιβολία ότι «το τι θα γίνει με αυτό το προϊόν περιμένουμε σαφέστατες οδηγίες από την ΕΕ» και «ο ΕΦΕΤ θα πάρει πρωτοβουλίες να ενημερώσει τους καταναλωτές».
Οσον αφορά το θέμα των ανεκτών ορίων μόλυνσης στο ηλιέλαιο, ανέφερε πως «τα όρια έρχονται από την ΕΕ» και «δεν μπορεί σε αυτόν τον τόπο να λέμε κάτι δικό μας»!
Για «αδιαφορία της κυβερνητικής πολιτικής», αφού «δεν έχετε καταφέρει να συλλέξετε όλο το διατεθέν προϊόν με τον ΕΦΕΤ», έκανε λόγο ο Γιώργος Μαυρίκος, θυμίζοντας ότι «εννέα χρόνια μετά την ίδρυσή του αντί να έχει 600 άτομα προσωπικό έχει μόνο 180». Συνολικά επισήμανε ότι «κέρδος και μονοπώλια δε συμβαδίζουν με τη δημόσια υγεία». «Είναι δυο πράγματα ριζικά διαφορετικά. Η βάση της νοθείας είναι το κέρδος», τόνισε, προσθέτοντας πως «είναι μεγάλο παραμύθι ότι οι κερδοσκόποι θα ενδιαφερθούν για τη δημόσια υγεία». Επίσης, είπε ότι «είναι μύθος τα ανεκτά όρια» γιατί ορίζονται «χωρίς καμιά επιδημιολογική μελέτη, χωρίς αντικειμενική προϋπόθεση». Τέλος, ο βουλευτής του Κόμματος τόνισε ότι «απαιτούμε να γίνεται έλεγχος στην πηγή», να υπάρχει «παραδειγματική τιμωρία των ενόχων» και «εκπαίδευση του προσωπικού του ΕΦΕΤ για την αντιμετώπιση των σύγχρονων συστημάτων νοθείας».
Για το καλό των μεγάλων επιχειρήσεων...
Στην επιχείρηση αποπροσανατολισμού των εργαζομένων - που ξεκίνησε από την πλευρά της κυβέρνησης με τα διαβόητα «41 μέτρα» κατά της ακρίβειας - προστέθηκαν χτες και οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ, της ΓΣΕΕ, της ΓΣΕΒΕΕ και της ΕΣΕΕ, που μετείχαν στη Συνεδρίαση του «Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης». Στο πλαίσιο αυτό:
Ο Γ. Παναγόπουλος εξέφρασε τη δυσφορία του που δεν απελευθερώθηκε το επάγγελμα των βυτιοφόρων, σημειώνοντας με νόημα ότι «σε μια ευνομούμενη και δημοκρατική κοινωνία δεν μπορεί να συζητάς να δοθεί το δικαίωμα σε κάποιους να παρανομούν». Αρπαξε την ευκαιρία ο Δ. Δασκαλόπουλος να δηλώσει σχετικά ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για καρτέλ και εναρμονισμένες πρακτικές όταν σε υπουργικά γραφεία κλειστές συντεχνίες συμφωνούν τιμές, κόμιστρα και προνόμια». Για όλα αυτά ο υπουργός Ανάπτυξης, Χ. Φώλιας, δήλωσε ότι «δεν κατάλαβα τι εννοούσε», ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, ότι τα 41 μέτρα θα εφαρμοστούν...
Στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου υπήρξαν... «δημιουργικές» παρεμβάσεις για συγκεκριμενοποίηση μέτρων και κάποιες ενστάσεις για την απελευθέρωση ορισμένων κλειστών επαγγελμάτων, με αδιαπραγμάτευτη τη στρατηγική της Λισαβόνας και το στόχο ενίσχυσης της «ανταγωνιστικότητας», η οποία είναι «χαμηλή». Ο Χ. Φώλιας έφτασε στο σημείο να πει ότι η «επιχειρηματικότητα είναι ευλογία» και ότι «όλοι πρέπει να βάλουμε πλάτη» για να τη στηρίξουμε, χαρακτήρισε την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας «κορυφαία προτεραιότητα», ενώ συμπλήρωσε ότι για την κοινωνία «δεν μπορεί να σημαίνει όνειρο ζωής μια θέση στο Δημόσιο». Μίλησε επίσης για «δημοσιονομική πειθαρχία και σταθερότητα», που συνιστούν «ακρογωνιαίο λίθο της αναπτυξιακής πολιτικής», αλλά και για παρεμβάσεις που μένουν να γίνουν στην «αγορά εργασίας», βρίσκοντας σύμφωνο και τον πρόεδρο του ΣΕΒ, που ζήτησε να δράσει για τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, ώστε να υλοποιηθούν οι στόχοι της Λισαβόνας.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, καθηγητής Σ. Μακρυδάκης, τα έβαλε με τους φοιτητές που αντιδρούν στις αλλαγές στην εκπαίδευση και μετά παραπονιούνται ότι είναι η γενιά των 700 ευρώ και ζήτησε να «σφίξουμε το ζωνάρι» για να γίνουν παραγωγικές επενδύσεις. Οπως είπε, «χρειάζονται θυσίες, να σταματήσουν οι σπατάλες, να παρακαμφθούν τα κεκτημένα και οι "δυσκαμψίες" στην αγορά εργασίας»!
Στο πλαίσιο της έκθεσης, προτείνονται μεταξύ άλλων μέτρα όπως η παροχή ειδικών κινήτρων για επιχειρηματικές δράσεις στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας, η αξιολόγηση συνεπειών των προτεινόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων στην ανταγωνιστικότητα, ο διοικητικός εκσυγχρονισμός στη δημόσια διοίκηση, για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος κλπ