ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Γενάρη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Παρέμβαση για την Καμεράτα

Από κινητοποίηση του ΠΜΣ για την επαναλειτουργία της Καμεράτα έξω από το υπουργείο Πολιτισμού

INTIME NEWS

Από κινητοποίηση του ΠΜΣ για την επαναλειτουργία της Καμεράτα έξω από το υπουργείο Πολιτισμού
Το θέμα της πολύπαθης Καμεράτα φέρνει με Ερώτησή του το ΚΚΕ στη Βουλή, ζητώντας συγκεκριμένα μέτρα για την ορχήστρα, τους όρους λειτουργίας της, τα δεδουλευμένα και τα ένσημα των εργαζομένων.

Πιο συγκεκριμένα στην Ερώτηση που υπογράφουν οι βουλευτές Γιάννης Δελής, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης, Διαμάντω Μανωλάκου και Θανάσης Παφίλης και κατατέθηκε στους υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών, Πολιτισμού και Δικαιοσύνης αναφέρεται:

«Η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (Armonia Atenea, για τις παραγωγές του εξωτερικού) ιδρύθηκε το 1991 από τον Σύλλογο "Οι Φίλοι της Μουσικής" και εποπτεύεται από το υπουργείο Πολιτισμού βάσει του ιδρυτικού της νόμου. Με απόφαση του 1994 ιδρύεται ο "Μουσικός και εκπαιδευτικός Οργανισμός Ελλάδος" (ΜΕΟΕ). "Με το άρθρο 8 του ν. 2273/1994 συστήθηκε ο "Μουσικός και Εκπαιδευτικός Οργανισμός Ελλάδος", ο οποίος έχει τον προγραμματισμό και την οργάνωση καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων της Ορχήστρας "Η Καμεράτα - Ορχήστρα των φίλων της μουσικής" στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σύμφωνα με την ίδια διάταξη, τον ιδρυτικό νόμο δηλαδή, ο Οργανισμός απολαμβάνει οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας, λειτουργεί σύμφωνα με τις αρχές της ιδιωτικής οικονομίας και δεν υπόκειται σε κρατικό έλεγχο σκοπιμότητας, αλλά μόνο σε έλεγχο νομιμότητας της διαχείρισης των κρατικών επιχορηγήσεων".

Με ευθύνη όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, η ορχήστρα σήμερα κλείνει αφήνοντας δεκάδες εργαζόμενους χωρίς δουλειά. Χωρίς την Καμεράτα η χώρα μας διαθέτει μόλις τέσσερις (4) κρατικές ορχήστρες, αριθμός συντριπτικά δυσανάλογος με τις πολιτιστικές ανάγκες και σημερινές δυνατότητες για πρόσβαση στην κλασική μουσική από όλο τον λαό, όλες τις ηλικίες, σε όλες τις πόλεις της χώρας.

Η Καμεράτα διαθέτει ήδη διεθνή φήμη και εξαιρετικό καλλιτεχνικό επίπεδο. Από το 2015 μέχρι σήμερα, η ορχήστρα δεν έχει σταματήσει την παρουσία της σε σειρά σημαντικών παραγωγών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η συνεχόμενη συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - έδρα προβών της ορχήστρας όλα τα χρόνια, η συμμετοχή στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο πρόγραμμα "Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός" του ΥΠΠΟΑ, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και άλλα. Ολα αυτά τα χρόνια όμως, η ορχήστρα είναι πρακτικά χωρίς ΔΣ και δεν καλύπτεται από κανένα νομικό πρόσωπο. Ολες οι παραγωγές πραγματοποιούνται μέσω εταιρειών παραγωγής υπό την καλλιτεχνική, σύμφωνα με τους ίδιους τους μουσικούς και διοικητική και οικονομική, διεύθυνση του κυρίου Γιώργου Πέτρου.

Εργαζόμενοι μουσικοί (εναπομείναντες συμβασιούχοι αορίστου χρόνου και έκτακτοι μουσικοί), αλλά και τεχνικοί και διοικητικοί υπάλληλοι δουλεύουν με συμβάσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική αμοιβή, είτε συχνά χωρίς καθόλου συμβάσεις εργασίας, δεν τους έχει κολληθεί ούτε ένα ένσημο, δουλεύουν χωρίς ωράριο και πληρώνονται "μαύρα". Μάλιστα, κάποιοι από τους παραπάνω έχουν δικαιωθεί αμετάκλητα για δεδουλευμένα και ασφαλιστικές εισφορές από τα ελληνικά δικαστήρια. Στην περίπτωση δε των απολυμένων το δικαστήριο ορίζει και την επιστροφή τους στην εργασία τους.

Ολα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η κυβέρνηση κατηγορεί τους ίδιους τους καλλιτέχνες συνολικά ότι έχουν ατομική ευθύνη για τη μαύρη - αδήλωτη εργασία. Το περασμένο καλοκαίρι η υπουργός Πολιτισμού υπέγραψε κείμενο μίας σελίδας, που ορίζει την παραγραφή όλων των χρεών της ορχήστρας και βάζει ουσιαστικά λουκέτο στη μέχρι τώρα πορεία της. Με τροπολογία, μάλιστα, του 2021 προβλέπεται η μεταφορά των μουσικών σε άλλους εποπτευόμενους φορείς, χωρίς καμία πρόβλεψη για τα δεδουλευμένα τους, αλλά και τις καταβολές των ασφαλιστικών τους εισφορών.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ. υπουργοί τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:

- Να εξασφαλιστεί για όλους τους εργαζόμενους η πλήρης μισθολογική και ασφαλιστική κάλυψη των δεδουλευμένων τους.

- Να επαναλειτουργήσει η ορχήστρα με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας και με ευθύνη του κράτους, σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο.

- Να αναζητηθούν οι πολιτικές και νομικές ευθύνες για την παράνομη λειτουργία της ορχήστρας και τη μαύρη εργασία που έγινε χρόνιος θεσμός σε φορέα που εποπτεύει το υπ. Πολιτισμού εδώ και χρόνια. Δηλαδή, από το 2015 έως τώρα, χωρίς ΔΣ, μόνο με γραφεία παραγωγής (εγχώρια ή από την αλλοδαπή) και υπό τη διοίκηση ουσιαστικά ενός μόνο προσώπου.

- Να δικαιωθούν οι απολυμένοι μουσικοί και διοικητικοί, οι εναπομείναντες με συμβάσεις αορίστου χρόνου μουσικοί και οι συνεργαζόμενοι ως ελεύθεροι επαγγελματίες μουσικοί.

- Να προχωρήσει η εκκαθάριση άμεσα και να μπορέσουν να λάβουν τα δεδουλευμένα τους οι μόνιμοι και έκτακτοι μουσικοί, οι διοικητικοί υπάλληλοι και οι προμηθευτές, καθώς και οι νόμιμοι κληρονόμοι των τριών εκλιπόντων μουσικών της ορχήστρας».

Στη Βουλή δύο κυρώσεις συμφωνιών για τον Πολιτισμό

Στα δίκαια αιτήματα των μουσικών και εργαζομένων στον Πολιτισμό, που πρόσφατα κινητοποιήθηκαν και απαίτησαν από την κυβέρνηση άμεσα μέτρα για την υγεία και την επιβίωσή τους, αναφέρθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, ξεκινώντας την παρέμβασή του στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου ήρθαν για κύρωση διεθνείς συμφωνίες που αφορούν τον τομέα του Πολιτισμού.

Για την πρώτη σύμβαση που αφορά την αναθεώρηση, από το Συμβούλιο της Ευρώπης, παλαιότερης Σύμβασης για τις Κινηματογραφικές Συμπαραγωγές, σημείωσε πως στόχος είναι η προσέλκυση κεφαλαίων για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων.

Ο Γ. Δελής αναφέρθηκε αρχικά στο Συμβούλιο της Ευρώπης, που παρά την εμφάνισή του ως ανεξάρτητου οργανισμού από την ΕΕ, τα πολιτικά πεπραγμένα του έχουν αποδείξει ότι «είτε ως προπομπός, είτε ως ακόλουθος, πάντοτε όμως σταθερά και αδιάλειπτα, στηρίζει απόλυτα και ανεπιφύλακτα όλες τις επιλογές, όπως και τη συνολική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και στον οικονομικό και στον ιδεολογικό τομέα». Αυτό το Συμβούλιο έρχεται να αναθεωρήσει μια σύμβαση του '92 για την ενίσχυση, όπως λέει, του κινηματογράφου.

«Μέχρι τώρα, κάθε κινηματογραφική συμπαραγωγή χρηματοδοτούνταν από την κάθε χώρα ως εθνική παραγωγή, κατά το ποσοστό που συμμετείχε η τοπική εταιρεία», σημείωσε ο βουλευτής. Τώρα, με την αναθεώρηση της σύμβασης, «για να προσελκύσει κεφάλαια από τους πιο αδύναμους οικονομικά εταίρους έρχεται και χαμηλώνει αυτά τα ελάχιστα ποσοστά συμμετοχής. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκει να επεκταθούν τα ευρωπαϊκά οπτικοακουστικά μονοπώλια και σε άλλες αγορές, όπου εκεί κυριαρχούν προς το παρόν οι ανταγωνιστές τους, κυρίως τα οπτικοακουστικά μονοπώλια των ΗΠΑ. Στόχος βασικός είναι η μεγιστοποίηση του κοινού και άρα του κέρδους των μονοπωλίων», σημείωσε ο βουλευτής.

Πέρα, όμως, από τους οικονομικούς στόχους τίθενται και ιδεολογικοί στόχοι, όπως η ενίσχυση της «ευρωπαϊκής ταυτότητας», η προβολή μιας ελκυστικής καπιταλιστικής πραγματικότητας σε πείσμα της σκληρής πραγματικότητας, καθώς και η καλλιέργεια του κοσμοπολιτισμού του κεφαλαίου, σε βάρος της ιστορικής εμπειρίας του κάθε λαού και τελικά η απόκρυψη της ταξικής σύγκρουσης ανάμεσα στον πολιτισμό των εκμεταλλευτών και των εκμεταλλευομένων. Οσον αφορά τη μεγέθυνση του κοινού στον καπιταλισμό, ο Γ. Δελής ανέφερε ότι «σημαίνει έργα για όλα τα γούστα, σημαίνει δηλαδή την ανάπτυξη μιας αγοραίας ομοιομορφίας». Κατέληξε ότι είναι άμεσος ο κίνδυνος «να διακοπεί μια εξαιρετική ευρωπαϊκή κινηματογραφική παράδοση και να τεθούν στο περιθώριο τόσο τα λαμπρά έργα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, όσο και οι ξεχωριστές σχολές του». Το ΚΚΕ καταψηφίζει τη συγκεκριμένη συμφωνία.

Οσον αφορά τη δεύτερη σύμβαση που αφορά τη συνεργασία με την Κίνα για τη μετάφραση και έκδοση βιβλίων με την Ελλάδα, ο Γ. Δελής σημείωσε πως η συμφωνία έχει πολλά κενά, όπως στα κριτήρια επιλογής των 100 βιβλίων που θα ανταλλάσσουν για μετάφραση τα δύο κράτη, αλλά και στα κριτήρια της επιλογής των προσώπων που θα συμμετέχουν στην αρμόδια Επιτροπή. Τα συγκεκριμένα θέματα θα έπρεπε να περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που έρχεται να κυρώσει τη σύμβαση, ώστε να περιγράφονται καθαρά οι κυβερνητικές προθέσεις και να μη μένει η παραμικρή σκιά. Επισήμανε ότι μέσα στις συνθήκες εμπορευματοποίησης της τέχνης και της λογοτεχνίας, τα περιθώρια για μετάφραση προοδευτικών έργων είναι πολύ μικρά. «Απευθυνόμενοι στους δημιουργούς αναγνωρίζοντας το δικαίωμά τους να μπορούν να δημιουργούν απαλλαγμένοι από αυτόν τον διαρκή βρόγχο της οικονομικής ασφυξίας, ο οποίος διαχρονικά πιέζει τους λογοτέχνες στη χώρα μας, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το άνοιγμα γενικά μιας αγοράς και ειδικά με αυτούς τους όρους κρύβει πολλούς κινδύνους για την ίδια τη δική τους ελεύθερη δημιουργία. Με βάση όλα τα παραπάνω καταλήγουμε να ψηφίσουμε "παρών"», κατέληξε ο βουλευτής του Κόμματος.

«Σβήσε το φως»... για τους μικρούς θεατές

«Σβήσε το φως» μας λέει η ομάδα «Κοπέρνικος» και καλεί τους μικρούς θεατές στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» στο Μέγαρο Μουσικής, να πλησιάσουν με θάρρος και να γνωρίσουν όλα όσα μας φοβίζουν, σε μια ευφάνταστη μουσικοθεατρική παράσταση, γεμάτη περιπέτεια, σασπένς, ατμόσφαιρα και χιούμορ.

Ηρωας της παράστασης, ο Μάξιμος, ένας πραγματικός φοβητσιάρης που φοβάται ακόμα και τη σκιά του! Οταν πέφτει η νύχτα, η φαντασία του καλπάζει και το καθετί μοιάζει με πραγματικό τέρας! Γι' αυτό και έχει πάντα όλα τα φώτα αναμμένα και φροντίζει ώστε να μη μένει ούτε μια γωνία σκοτεινή στο σπίτι του. Ωσπου, μια μέρα, ένας επίμονος ήχος θα τον οδηγήσει σε έναν κόσμο όπου όλες οι φοβίες του ενσαρκώνονται με μοναδικό τρόπο και εκείνος θα κληθεί να τις αντιμετωπίσει. Τι γίνεται όμως όταν καταλαβαίνει ότι σε αυτόν τον κόσμο ο μόνος δυνατός είναι ο ίδιος και ότι όλοι εκεί χρειάζονται τη βοήθειά του;

Ενα έργο που, με έναν μοναδικό και χαρούμενο τρόπο, αλλά και με ένα πολυμήχανο σκηνικό με φωτισμούς, σκιές και χρώμα, εξάπτει κάθε φαντασία και αποδεικνύει με τον πιο απλό τρόπο ότι όταν σβήνει το φως... ίσως και να μην είναι όλα δα και τόσο τρομερά όσο νομίζουμε.

Παραστάσεις κάθε Κυριακή στις 15.30.

Εισιτήρια στο ticketservices.gr.

Μια σουρεαλιστική κωμωδία στο Θέατρο «Από Κοινού»

Κάθε Δευτέρα στις 20.30 η ομάδα «rideau» δίνει ραντεβού στο Θέατρο «Από Κοινού» (Ευπατριδών 4, Γκάζι) και παρουσιάζει την πρώτη της σουρεαλιστική κωμωδία για τις παρενέργειες της... τηλεκπαίδευσης, με τίτλο «Αρεσε και του δασκάλου».

Τρεις έφηβοι, δύο αγόρια και ένα κορίτσι, μία σοφίτα κάπου στον Πειραιά, μία καραντίνα που είναι στην αρχή της, ένας υπολογιστής που κολλάει συνεχώς, και η τηλεκπαίδευση ξεκινά... Ομως η Ευγενία, ο Θωμάς και ο Νίκος είναι αδύνατον να συνδεθούν στην ειδική πλατφόρμα και έτσι αποφασίζουν να κάνουν μόνοι τους μάθημα... Ο ένας στον άλλο... Και σε εμάς.

Συντελεστές της παράστασης: Κείμενα: Ομάδα «rideau». Σκηνοθεσία: Αγγελική Ξένου.

Παίζουν (αλφαβητικά): Ευγενία Βησσαρίου, Θωμάς Κοτζαμάνης, Νίκος Παπαγιάννης.

Γενική είσοδος: 12 ευρώ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ