ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Μάη 1999
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υποπτα σενάρια με τις φορολογικές δαπάνες

Αντί για φορολογική ανακούφιση των εργαζομένων - που υποσχόταν η κυβέρνηση με την επικείμενη φορολογική μεταρρύθμιση - σχεδιάζονται νέα φορολογικά βάρη με την κατάργηση ή το "κουτσούρεμα" των στεγαστικών δανείων και άλλων δαπανών που αφαιρούνται από το εισόδημα

Ο περιορισμός των δαπανών που εκπίπτουν από το συνολικό εισόδημα των φορολογούμενων είναι ένα από τα πολλά σενάρια για την αύξηση των φόρων από τα πλατιά λαϊκά στρώματα, που εξετάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στα πλαίσια της λεγόμενης φορολογικής μεταρρύθμισης. Τυχόν "κουτσούρεμα" των δαπανών που αφαιρούνται (στο σύνολο ή κατά ένα ποσοστό) από το φορολογητέο εισόδημα, θα σημάνει ένα ακόμη πλήγμα σε μεγάλες κατηγορίες εργαζόμενων, καθώς αντί για αύξηση των εισοδημάτων μέσω των δήθεν ελαφρύνσεων που είχε εξαγγείλει, θα προκύψει πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση.

Τα αρχικά σενάρια, που υπήρχαν όταν η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών βρισκόταν στη διαδικασία επανεξέτασης των φοροαπαλλαγών που ισχύουν, μιλούσαν για τον περιορισμό ή την πλήρη κατάργηση ορισμένων από αυτές.Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα επικρατεί σενάριο το οποίο ορίζει συγκεκριμένο ποσοστό έκπτωσης από το σύνολο των δαπανών που έχουν πραγματοποιηθεί, καθώς επίσης και πλαφόν ποσού μέχρι του οποίου θα αναγνωρίζεται η έκπτωση. Ο μηχανισμός αυτός ίσχυε μέχρι σήμερα για ορισμένες κατηγορίες δαπανών (π. χ. δαπάνη ενοικίου). Η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι να επεκτείνει το συγκεκριμένο σύστημα έκπτωσης για το σύνολο του ποσού που θα προκύπτει από το άθροισμα των δαπανών που έχουν πραγματοποιηθεί. Αυτό για όσες κατηγορίες δαπανών εκπίπτουν και σήμερα.

Ετσι, οι νέες ρυθμίσεις, εφόσον τελικά προωθηθούν, θα ισχύουν για τους τόκους στεγαστικών δανείων, για τα ασφάλιστρα ασφαλίσεων ζωής, ατυχημάτων κλπ., τις δαπάνες για ενοίκια (του φορολογούμενου ή των παιδιών που τον βαρύνουν), τις δαπάνες για δίδακτρα κλπ. Σε ό,τι αφορά τις οικογενειακές δαπάνες μέχρι 1 εκατ. δρχ., αυτές αναμένεται να καταργηθούν πλήρως ως κατηγορία δαπανών που εκπίπτει.

Από τις παραπάνω ρυθμίσεις αναμένεται να εξαιρεθούν οι δαπάνες για ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη, οι υποχρεωτικές εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία και κατά πάσα πιθανότητα οι δωρεές - χορηγίες στο δημόσιο και λοιπούς φορείς.

Πέραν των παραπάνω όμως, ισχυρό πλήγμα για τους εργαζόμενους θα αποτελέσει και το ενδεχόμενο προώθησης μιας ακόμη ρύθμισης που επεξεργαζόταν όλο το προηγούμενο διάστημα η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών. Λόγος γίνεται για την ισχύουσα έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων των ασφαλίστρων που καταβάλλουν για ομαδική ασφάλιση ζωής του εργατοϋπαλληλικού προσωπικού τους. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να υπολογίζονται στο εξής τα παραπάνω έξοδα της επιχείρησης ως πρόσθετο εισόδημα του εργατοϋπαλληλικού προσωπικού και να φορολογούνται βάσει της φορολογικής κλίμακας! Ανάλογη διαδικασία, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθείται και για τις δαπάνες στις οποίες υποβάλλονται οι επιχειρήσεις για τη συντήρηση και επισκευή των επαγγελματικών οχημάτων.

Είναι σαφές ότι τέτοιου είδους ρυθμίσεις θα εκμηδενίσουν τις όποιες ελαφρύνσεις προωθηθούν μέσω της ισχνής αύξησης του αφορολόγητου, την υποτιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας κλπ. Πολύ περισσότερο που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών φέρεται τελευταία - με "άλλοθι" τις επιπτώσεις από τους ΝΑΤΟικούς βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία - να μελετά αύξηση του αφορολόγητου σε επίπεδα μικρότερα των 2 εκατ. δρχ. (όπως αρχικά μελετιούνταν).

Την ίδια στιγμή βέβαια, η κυβέρνηση έχει καταστήσει με κάθε τρόπο σαφές ότι θα προσφέρει, μέσω του προωθούμενου φορολογικού νομοσχεδίου, νέα κίνητρα και φοροαπαλλαγές στους επιχειρηματίες...

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Συνάντηση με ερωτηματικά

Πολλά και εύλογα είναι τα ερωτηματικά που δημιουργούνται από τη "σιγήν ιχθύος" που κρατά η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τη χτεσινή συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με εκπροσώπους της ιταλικής ΕΝΙ, με θέμα τη διασύνδεση της χώρας με τα δυτικοευρωπαϊκά δίκτυα φυσικού αερίου μέσω υποθαλάσσιου αγωγού. Η ΕΝΙ είναι πολυεθνική στο χώρο του φυσικού αερίου και οι κυβερνώντες θέλουν να προχωρήσουν μαζί της σε συμφωνία στα πλαίσια της εξεύρεσης - όπως υποστηρίζουν - "εναλλακτικού προμηθευτή". Τα ερωτηματικά πάντως για τη συνάντηση γίνονται ακόμα μεγαλύτερα επειδή το θέμα της αφορά ένα τόσο σοβαρό ζήτημα για τη χώρα, που, όχι μόνο θα της στοιχίσει πολλά δισεκατομμύρια δραχμές και θα καθορίσει το μελλοντικό ενεργειακό σχεδιασμό της, αλλά αφορά και την επάρκεια της χώρας σε φυσικό αέριο.

Η τακτική του υπουργείου Ανάπτυξης να μη δημοσιοποιεί τίποτα σχετικά με τέτοιου είδους συναντήσεις, επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, είναι φανερό ότι εντείνει τις ανησυχίες αλλά και τις υποψίες ότι οι κυβερνητικοί χειρισμοί εξακολουθούν να κινούνται στο επίπεδο της συναλλαγής με εκπροσώπους διαφόρων πολυεθνικών στο χώρο της ενέργειας, όπως άλλωστε γινόταν και μέχρι σήμερα με τα γνωστά αποτελέσματα για την επένδυση του φυσικού αερίου. Θα πρέπει, συμπληρώνουν οι ίδιοι, να θεωρείται βέβαιο ότι οι συμφωνίες με τους κάθε είδους "εναλλακτικούς προμηθευτές" θα οικοδομηθούν σε παρόμοιες βάσεις που διέπουν τις προηγούμενες συμφωνίες των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για το ρωσικό φυσικό αέριο. Συμφωνίες - σκάνδαλα που έχουν μετατρέψει το σχεδιασμό και την κατασκευή του έργου, αλλά και γενικότερα όλου του ενεργειακού τομέα της χώρας, σε πεδίο χρυσοφόρας δράσης των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, τα οποία ξεπληρώνει ο ελληνικός λαός, και ο οποίος θα κληθεί για μια ακόμη φορά να πληρώσει τα σπασμένα.

Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα δούμε να διεξάγονται σκληρές μάχες μεταξύ μεγαλοεπιχειρηματιών, οι οποίοι ερίζουν για την "πίτα" του φυσικού αερίου, αλλά και μια σχοινοβασία της κυβέρνησης, η οποία για μια ακόμη φορά θα αναλάβει να ισορροπήσει τα συμφέροντά τους, ώστε να μη βγει κανείς θιγμένος από το μοίρασμα των δισεκατομμυρίων.

ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ - ΤΑΜΕΙΟ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΩΝ
Σταθερά στο δρόμο της ιδιωτικοποίησης

Η ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ) και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ) θα συνεχιστεί, αλλά η συγχώνευσή τους είναι κάτι που παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον. Αυτό προκύπτει από δηλώσεις αρμοδίων παραγόντων μετά τη χθεσινή σύσκεψη των υπουργών Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και Μεταφορών Τ. Μαντέλη.

Σε μία τέτοια εξέλιξη, οι πρώτοι που θα πληγούν θα είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Κι αυτό, για τον απλό λόγο ότι τα παραπάνω δύο πιστωτικά ιδρύματα είναι οι ειδικοί φορείς που χορηγούν στεγαστικά δάνεια στους δημοσίους υπαλλήλους με ευνοϊκότερους, σε σχέση με τις εμπορικές τράπεζες, όρους, καθώς επίσης και δάνεια προς τους ΟΤΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αναβολή της συγχώνευσης των δύο φορέων προσκρούει σε νομικά εμπόδια τα οποία θα πρέπει να λυθούν ώστε να είναι δυνατή στο μέλλον η ένωσή τους. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε να συνεχιστούν οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης των δύο ιδρυμάτων (γίνεται συγκεκριμένα λόγος για επιτάχυνση των ρυθμών "εξυγίανσης" και "εκσυγχρονισμού" τους, ώστε να αντεπεξέλθουν στον εντεινόμενο τραπεζικό ανταγωνισμό...).

Οσο για τη μορφή της μελλοντικής τους συνεργασίας, στη χθεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε η σύνταξη μελέτης, η οποία θα προτείνει τρόπους συντονισμού των τραπεζικών τους δραστηριοτήτων, σε διάκριση από τις άλλες δραστηριότητες που αναπτύσσουν σήμερα τα δυο αυτά ιδρύματα.

Προτάσεις των εργαζομένων στη ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ

Να αναγκαστεί σε παραίτηση η διοίκηση της ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ ζήτησαν από τον Ευαγγ. Βενιζέλο αντιπροσωπεία εργαζομένων της επιχείρησης που συναντήθηκε χθες το πρωί στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Η αντιπροσωπεία - στην οποία συμμετείχαν ο Η. Κοντόπουλος,μέλος της διοίκησης της ΓΣΕΕ και ο Θ. Κυριακίδης,γραμματέας του ΕΚΘ - ανήγγειλε σειρά κινητοποιήσεων σε περίπτωση που οι τράπεζες αγνοήσουν το αίτημα για διορισμό νέας διοίκησης, διασφάλιση των θέσεων εργασίας και εξασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας της επιχείρησης.

Από την πλευρά του ο υπουργός δεσμεύτηκε να καλέσει τους εκπροσώπους των τραπεζών και να ζητήσει ικανοποίηση των αιτημάτων των εργαζομένων.

Τουλάχιστον περίεργα

Μέσα στις επόμενες μέρες θα αρχίζει να διαφημίζεται μια νέας μορφής... επένδυση. Κάποια εταιρία με έδρα το Λονδίνο υποστηρίζει πως, με την καταβολή 15 εκατομμυρίων δραχμών, μπορεί να μας κάνει όλους κατόχους ακινήτου αξίας 75.000.000 δραχμών "σε μια από τις καλύτερες συνοικίες του Λονδίνου". Η εταιρία διατείνεται ότι αναλαμβάνει την εξεύρεση ακινήτου, τη χορήγηση στεγαστικού δανείου για το 80% της αξίας του και την ενοικίασή του. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της εταιρίας, θα είναι τέτοιο ώστε ο ενδιαφερόμενος πέραν των 15 εκατομμυρίων δε θα δώσει δεκάρα παραπάνω, οι δόσεις του δανείου θα εξοφλούνται με τα ενοίκια που θα εισπράττονται και παράλληλα θα έχει ετήσιο εισόδημα περί το 1,5 εκατομμύριο, ποσό που είναι η διαφορά ανάμεσα στη δόση του δανείου και το ετήσιο ενοίκιο.

Αν και όλα αυτά φαίνονται πολύ ιδανικά για να γίνουν πιστευτά, εμείς δεν έχουμε καμιά διάθεση αμφισβήτησης. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι τι κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Κατά πόσο οι αρμόδιοι της ελληνικής πολιτείας, στα όρια της οποίας γίνονται τέτοιες διαφημιστικές καμπάνιες, έχουν τη διάθεση να προστατεύσουν τους πολίτες της (αν και όταν συντρέχουν λόγοι) από συναλλαγές που μπορεί να προτείνονται από κοινούς κομπιναδόρους, των οποίων μοναδικό μέλημα είναι να βάλουν στο χέρι τις οικονομίες του κοσμάκη. Η μήπως η λογική της "ελεύθερης αγοράς" επιτρέπει την εντελώς ανεξέλεγκτη δράση διαφόρων ασύδοτων τύπων και σε ό,τι αφορά τα ενδεχόμενα θύματα απάτης αυτοί οι αρμόδιοι απαντούν εκ των προτέρων... ας πρόσεχαν;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ