ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΣΟΚ - ΝΔ ΤΑΥΤΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ
Κριτήριο ψήφου και ο Πολιτισμός!

Η στήριξη στο ΚΚΕ είναι μονόδρομος για την προοδευτική διανόηση και τους καλλιτέχνες που αρνούνται τη μετατροπή της σκέψης και της δημιουργίας σε εμπόρευμα!

Eurokinissi

Αύριο είναι η στιγμή για τους προοδευτικούς επιστήμονες και καλλιτέχνες να «αποστάξουν» τα συμπεράσματά τους από την αντιδραστική και καταστροφική «πολιτιστική» πολιτική του δικομματισμού σε ψήφο στο ΚΚΕ, που πάλεψε στη Βουλή, στο Ευρωκοινοβούλιο και στο δρόμο και για τους εργάτες του Πνεύματος, ενάντια στην επιταχυνόμενη διαδικασία εμπορευματοποίησης του Πολιτισμού.

Τι είπε την Πέμπτη στους Βορειοελλαδίτες ο πρωθυπουργός; «Επεκτείνεται το Μέγαρο Μουσικής και προχωρά η αποκατάσταση του "Αλκαζάρ". Γίνονται έργα στο Αγιο Ορος και αναδεικνύονται τα ιστορικά κάστρα στο νομό». Τι είπε προχτές στην Αθήνα ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ; «Απευθυνόμαστε στον πνευματικό κόσμο, στους ανθρώπους του πολιτισμού, της επιστήμης, της δημιουργίας. Απευθύνομαι σε σας και σας καλώ: Πάμε μαζί, να αναδείξουμε τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό».

Ο πρώτος απλώς ομολόγησε τις προτεραιότητές του στον Πολιτισμό. Αυτές των «Μεγάρων» και όσων στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς εντάσσονται σε κοινοτικά προγράμματα με ιδεολογικό στόχο την «κοινή ευρωπαϊκή ταυτότητα» και έργα τουριστικής βιτρίνας. Αλλωστε, και τα δύο κόμματα δήλωσαν στα προγράμματά τους τη σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς με την κερδοφορία του τουριστικού κεφαλαίου. Αραγε, τι να σκέφτονταν οι νέες φουρνιές συμβασιούχων του ΥΠΠΟ όταν τον άκουγαν; Τι σκέφτεται ο ανασφάλιστος εικαστικός, που τον Αύγουστο έμαθε μέσω του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών ότι η κυβέρνηση προτίθεται να τον αφήσει ανασφάλιστο; Τι να σκέφτονταν οι φοιτητές στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ που τείνει να γίνει το πιο σύντομο ακαδημαϊκό ανέκδοτο, ενώ ούτε κατά διάνοια πλησιάζει το αίτημα για Ακαδημία Κινηματογράφου; Γιατί δε μίλησε για το «κολλημένο» επί δεκαετίες 0,5% επί του προϋπολογισμού για τον Πολιτισμό; Για τις παραχωρήσεις μνημείων και αρχαιολογικών χώρων για δεξιώσεις του κεφαλαίου; Για την «Ακαδημία Τεχνών», αδιαβάθμητη εκπαιδευτικά και με δίδακτρα; Για το «Κέντρο Θεάτρου - Χορού» που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και τόσα άλλα; Για τη δημόσια πολιτιστική περιουσία, όπως τα νεοκλασικά κτίρια στην Πλάκα, ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ, που ο Γ. Βουλγαράκης χαρακτήρισε ...«βαρίδια»;

Ο δεύτερος προσπάθησε να «ψαρέψει» σε «θολά νερά». Λες και δεν ήταν το ΠΑΣΟΚ που γέμισε την κρατική πολιτιστική πολιτική με ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ, προετοιμάζοντας το πέρασμα του συνόλου της κρατικής διαχείρισης σε ιδιωτικοοικονομική βάση. Που καθιέρωσε και γιγάντωσε την εργασιακή ομηρία και το καθεστώς «γαλέρας» στο ΥΠΠΟ, πρωτοστάτησε σε ευρωενωσιακό επίπεδο στην «κωδικοποίηση» του περάσματος της σύγχρονης δημιουργίας στις «πολιτιστικές βιομηχανίες». Λες και δεν ήταν αυτός που στις προηγούμενες εκλογές συνέκρινε τον σύγχρονο πολιτισμό ...με τις εξαγωγές του χάλυβα στην Αγγλία. Λες και δεν ήταν το ΠΑΣΟΚ που απέκοψε μεγάλα μουσεία μας από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, χάριν της ...«ευελιξίας».

Ας μην ξεχάσουν, τέλος, οι εργάτες του Πνεύματος ότι ως αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ υπερψήφισε το νόμο για την «πολιτιστική χορηγία», ενώ για το «Κέντρο Θεάτρου - Χορού» «διαφώνησε», επειδή η ιδιωτικοποίηση δεν έγινε «σαλαμοποιημένα». Και τελευταίο «δείγμα γραφής» η πρόταση Παπανδρέου για τη ...«Νέα Ολυμπία» των πολυεθνικών της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.

ΕΕΤΕ : Υγειονομική περίθαλψη για όλους

Το υπουργείο Υγείας έκοψε την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη για τους ξένης εθνικότητας καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα!

Τη διαμαρτυρία του για την «κατάργηση», στην πράξη, του δικαιώματος όλων των ανασφάλιστων καλλιτεχνών στο βιβλιάριο υγειονομικής περίθαλψης, εκφράζει σε ανακοίνωσή του - καταγγελία το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ). Συγκεκριμένα, στους αλλοδαπούς (εκτός ΕΕ) καλλιτέχνες - μέλη του ΕΕΤΕ δεν ανανεώνεται το βιβλιάριο περίθαλψής τους, παροχή που ίσχυε από το 1985. Μάλιστα, το υπουργείο Υγείας απέστειλε εγκύκλιο στις Διευθύνσεις Υγιεινής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων «να μην εγκρίνονται τα βιβλιάριά τους».

Το ΕΕΤΕ σημειώνει πως η πολιτική του υπουργείου Υγείας συγκρούεται με την αντίστοιχη νομοθεσία, αφού «με την κοινή υπουργική απόφαση (Φ.Ε.Κ. 668/18.05.2005) στα ανασφάλιστα μέλη του ΕΕΤΕ - ανεξαρτήτως εθνικότητας - παρέχεται νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ενώ ο νομοθέτης ειδικά στην περίπτωση των μελών του ΕΕΤΕ δεν κάνει διάκριση όσον αφορά στην εθνικότητα (Ελληνες ή μη), όπως αναφέρεται σε άλλες περιπτώσεις της ίδιας απόφασης...».

Παρόλο που το Επιμελητήριο έκανε κατ' επανάληψη παραστάσεις και απέστειλε έγγραφα σχετικά προς το υπουργείο Υγείας, η κατάσταση παραμένει ίδια. Γι' αυτό το ΔΣ του ΕΕΤΕ αποφάσισε να προβεί σε κάθε δυνατή - ακόμα και δικαστική - ενέργεια για την υπεράσπιση του δικαιώματος των μελών του στην υγειονομική περίθαλψη.

Αιγαίο ... τραγουδιών

«Τα τραγούδια του Αιγαίου» τιτλοφορείται το συναυλιακό διήμερο της Ορχήστρας των Χρωμάτων (19, 20/9, 8.30 μ.μ.), στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου). Ερμηνευτές θα είναι οι Σαβίνα Γιαννάτου και Βασίλης Γισδάκης. Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει γνωστά παραδοσιακά τραγούδια, όπως «Μέσ' του Αιγαίου τα νερά», «Τζιβαέρι», «Ερωτόκριτος», «Μαρούλι», «Αρμενάκι» κ.ά. καθώς και έντεχνα: «Ητανε μια φορά», «Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές», «Μαρίνα», «Το πέλαγο είναι βαθύ», «Το μαχαίρι», «Φάτα Μοργκάνα» κ.ά. Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1 και Πειραιώς 138). Εισιτήριο: 20 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Ολκός»: Γουσταύος Φλομπέρ «Το ταξίδι στην Ελλάδα» (πρόλογος Κ. Θ. Δημαράς, μετάφραση Π. Α. Ζάννας. Ο μεγάλος συγγραφέας επισκέφθηκε - Δεκέμβριος 1850 - Φλεβάρης 1851, την Αθήνα και άλλους αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους: Δαφνί, Ελευσίνα, Πλαταιές, Θεσπιές, Δελφοί, Θερμοπύλες, Μυκήνες, Βάσσες, Ολυμπία κ.ά. Το οδοιπορικό του Φλομπέρ που αποθησαύρισε ο κορυφαίος παιδαγωγός Κ. Θ. Δημαράς, γράφοντας και ένα δοκιμιακό πρόλογο, το μετέφρασε έξοχα ο αξέχαστος Παύλος Ζάννας. Η πρώτη έκδοσή του έγινε το 1989. Η παρούσα έκδοση είναι η έκτη).

-- «Κέδρος»: Γιάννης Δάλλας «Μανώλης Αναγνωστάκης (ποίηση και ιδεολογία)». (Μελέτη του πανεπιστημιακού, ποιητή, μεταφραστή, μελετητή της λογοτεχνίας, για το πολιτικό κλίμα, το ιδεολογικό και λογοτεχνικό περιβάλλον που επέδρασαν στην ποίηση και τα ποιητικότροπα πεζά του Μ. Αναγνωστάκη). Μολιέρος «Η πριγκίπισσα της Ηλιδας» (απόδοση Δημήτρης Ν. Φίλιας, πρόλογος - επιμέλεια Αθανάσιος Φωτόπουλος. Θεατρικό έργο, που με το μύθο της πριγκίπισσας της Ηλιδας, εκφράζει τον έρωτα του Μολιέρου για την άπιστη σύζυγό του, ηθοποιό Αριαντ). Ντουρς Γκρίμπαϊν «Του χιονιού ή ο Ντεκάρτ στη Γερμανία» (εισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις Γιώργος Λίλλης - Θωμάς Πόντας. Βιβλίο του κορυφαίου Γερμανού ποιητή, βραβευμένο με το βραβείο «Νίτσε», που με 42 ποιήματα «μυθιστορεί» σκωπτικά το σύγχρονο πολιτισμό και τη σημερινή κρίσιμη εποχή μέσα από τη φιγούρα του φιλοσόφου Ντεκάρτ).

-- «Θεμέλιο»: Κεμάλ Αναντόλ «Ο μεγάλος χωρισμός» (μετάφραση Παναγιώτης Αμπατζής. Ιστορικό μυθιστόρημα του Τούρκου δημοσιογράφου, βουλευτή, βραβευμένου συγγραφέα, αφιερωμένο στην Διδώ Σωτηρίου, το οποίο τοιχογραφεί ιστορικο-κοινωνικά την Ιωνία της Μ. Ασίας, από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι το διωγμό των Ρωμιών, Αρμένηδων, αλλά και Τούρκων, που επί αιώνες ζούσαν ειρηνικά στην περιοχή. Το μυθιστόρημα αναφέρει και πραγματικά πολιτικά πρόσωπα και ομάδες που επέδρασαν στα γεγονότα).

-- «Αγρα»: Παντελής Μπουκάλας «Υποθέσεις ΙΙ (Επιφυλλίδες στην "Καθημερινή")» (δεύτερος συγκεντρωτικός τόμος επιφυλλίδων του γνωστού κριτικού λογοτεχνίας και ποιητή, δημοσιευμένων στην «Καθημερινή», Γενάρης 2001 - Δεκέμβρης 2005). Διονύσης Καψάλης «Ο κρότος του χρόνου» (το 16ο ποιητικό βιβλίο του σημαντικού ποιητή, δοκιμιογράφου, μεταφραστή, διευθυντή του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης). Κλεοπάτρα Λυμπέρη «Η μουσική των σφαιρών» (ποίηση). Πολ Γκαντέν «Φάλαινα» (μετάφραση Βάνα Χατζάκη. Αφήγημα, που παραπέμπει στο μυθιστόρημα του Μελβίλ «Μόμπι Ντικ» και αλληγορεί για τη ζωή, τον πλανήτη και τα πλάσματά του). Ματίας Ντεμπιρό «Η τέχνη του να γίνεσαι βαρετός με τις ταξιδιωτικές σου αφηγήσεις» (μετάφραση Βάνα Χατζάκη. Σκωπτικό κείμενο για την οδυσσειακή ανάγκη του ανθρώπου να γνωρίσει τον κόσμο και να εκφράσει τις ταξιδιωτικές εντυπώσεις του). Γιώργου Χατζημιχάλη «Ο "Δρόμος" του Ανδρέα Εμπειρίκου» (λεύκωμα ζωγραφικής του Γ. Χατζημιχάλη εμπνευσμένης από το πεζό έργο του Α. Εμπειρίκου «Ο δρόμος»).

Ενα από τα αριστουργήματα της ισπανικής λογοτεχνίας, το έργο του Φερνάντο δε Ρόχας «Σελεστίνα», παρουσιάζεται τη Δευτέρα, στο «Αίθριο των Μουσών» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Σελεστίνα ερμηνεύει η Νόνικα Γαληνέα. Τη δραματουργική επεξεργασία της παράστασης έκαναν η Αγαθή Δημητρούκα και ο Βασίλης Νικολαΐδης, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Τη μουσική δημιουργία υπογράφει ο Θάνος Μικρούτσικος. Παίζουν επίσης: Κώστας Γάκης, Αννα Κουτσαφτίκη, Μάνος Ζαχαράκος, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Δανάη Τζήμα, Πένυ Παπουτσή, Μαρία Παρασύρη, Γιάννης Κρανάς, Ηλίας Κουνέλας. Τραγουδά ο Παναγιώτης Λάρκου. Θα ακολουθήσουν πέντε ακόμη παραστάσεις (18-22/9).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ