ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Οχτώβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτισμός ως ... «τουριστικό προϊόν»

Με την έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Κλασικές μνήμες στη σύγχρονη Ελληνική τέχνη» εγκαινιάζεται (18/10) στο «Capital Museum» του Πεκίνου το Πολιτιστικό Ετος της Ελλάδας στην Κίνα, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Προπομπός» των εκδηλώσεων ήταν η συναυλία - αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας, με την Αγνή Μπάλτσα.

Στην έκθεση φιλοξενούνται έργα των: Κ. Παρθένη, Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Γ. Μόραλη, Γ. Τσαρούχη, Ν. Νικολάου, Σπ. Βασιλείου, Γ. Μαυροΐδη, Η. Δεκουλάκου, Π. Τέτση, Δ. Περδικίδη, Χρ. Καπράλου, Χρ. Καρά, Δ. Μυταρά, Α. Φασιανού, Σ. Σόρογκα, Γ. Ψυχοπαίδη, Χρ. Μποκόρου, Μ. Μανουσάκη, Αγ. Παπαδημητρίου κ.ά. Αύριο οι εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν στα κινεζικά ΜΜΕ.

Στις 19/10 θα εγκαινιαστεί το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο (δίπλα στην πλατεία Τιενανμέν), η φωτογραφική έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τη ματιά του Γιάννη Ψιλάκη». Το Κέντρο θα λειτουργήσει για δύο χρόνια σε κτίριο παραδοσιακής κινέζικης αρχιτεκτονικής και εκτός θα φιλοξενήσει εκθέσεις, ημερίδες και εμπορικές δραστηριότητες. Στις 19/10 θα δοθεί συναυλία του Σταμάτη Σπανουδάκη «Αλέξανδρος - Δρόμοι που δεν περπάτησες» στο «Poly Theater», με την ορχήστρα και χορωδία της ΕΡΤ.

Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν: Θέατρο, κινηματογράφο, χορό, εκθέσεις (αρχαιολογικές, εικαστικές, βιβλίου), όπερα, συναυλίες, συνέδρια. Οι αριστοφανικοί «Ορνιθες» από το «Θέατρο Τέχνης» και η παράσταση «Μούσσαις» του Βασίλη Παπαβασιλείου θα είναι οι πρώτες παραστάσεις που θα δοθούν στο Νέο Εθνικό Θέατρο Πεκίνου (27/2/2008).

Οι εκδηλώσεις αποσκοπούν στη σύνδεση του πολιτισμού με το κεφάλαιο. Ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, παρουσιάζοντάς τες, σημείωσε: «Στρατηγικός μας στόχος είναι να προωθήσουμε νέες μορφές συνεργασίας μεταξύ του πολιτισμού, του τουρισμού και της οικονομίας (...). Η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού με όρους αειφορίας, σε ένα πλαίσιο που συνδέει το πολιτιστικό κεφάλαιο της χώρας με το τουριστικό προϊόν και τον πολιτισμό με την οικονομική ανάπτυξη. Το Ετος Ελληνικού Πολιτισμού στην Κίνα αποτελεί πράγματι εξαιρετικό παράδειγμα αυτού του συνδυασμού».

Αδιευκρίνιστο είναι το συνολικό κόστος. Υπολογίζεται στα 15 εκατ. ευρώ, για τα οποία αναμένονται και «χορηγίες».

Καλό ταξίδι, σύντροφε

Το στερνό «αντίο» στον ηθοποιό Φοίβο Ταξιάρχη είπαν το Σάββατο, δικοί, φίλοι, συνάδελφοι, σύντροφοι στην πολιτική κηδεία του, στο νεκροταφείο Καισαριανής.

Αποχαιρετώντας τον Φοίβο Ταξιάρχη, από μέρους του ΚΚΕ, η βουλευτής Εύα Μελά είπε, μεταξύ άλλων: «Ο σύντροφος Φοίβος συνέδεσε τον αγώνα για καλύτερη κοινωνία, με τον αγώνα για τον πολιτισμό και την τέχνη. Ηταν παρών σε όλους τους αγώνες. Εγινε μέλος του ΚΚΕ και υπέστη διώξεις. Από το 1947 αναμείχθηκε με τους κοινωνικούς αγώνες. Πιστός στο ΚΚΕ μέχρι το τέλος του, ανταποκρινόταν σε κάθε κάλεσμά του, υπερνικώντας ακόμη και τα προβλήματα υγείας. Ηταν πολλές φορές υποψήφιος στις εκλογές, πολιτικές και δημοτικές. Σύντροφε Φοίβο, το παράδειγμά σου θα συνοδεύει τους νέους κομμουνιστές, τους νέους καλλιτέχνες, κάθε άνθρωπο που αγωνίζεται».

«Ακριβέ μας Φοίβο» - είπε η Ελένη Γερασιμίδου, πρόεδρος του ΣΕΗ - αποχαιρετώντας τον. «Τίμησες όσο λίγοι το θέατρο. Βρήκες νωρίς τον ορισμό του ηθοποιού, την ουσιαστική σημασία του. Αγωνίστηκες σε καιρούς δύσκολους για την τέχνη σου, συμμετέχοντας σε ιστορικούς θιάσους. Βιογραφικό πλούσιο, αξιοζήλευτο. Βραβεία, διακρίσεις. Οι επιλογές σου είχαν συνείδηση καλλιτεχνική και κοινωνική. Το ΣΕΗ σού χρωστάει πολλά. Ξέρουμε, θα πεις πως έκανες το "χρέος" σου. "Χρέος" σου ήταν η ιδέα των εταιρικών θιάσων, η συμμετοχή σου στο λαϊκό κίνημα, στην Αντίσταση, στους σκληρούς αγώνες του σωματείου μας. Σ' ευχαριστούμε που μας λογάριασες συναδέλφους και συναγωνιστές. Σ' ευχαριστούμε που μας έμαθες τις υποχρεώσεις μας».

Ταινία - αφιέρωμα στον Ναζίμ Χικμέτ

Από την ταινία «Ναζίμ Χικμέτ: Ο γαλανομάτης γίγαντας»
Από την ταινία «Ναζίμ Χικμέτ: Ο γαλανομάτης γίγαντας»

Κατάμεστο ήταν το Σάββατο (13/10) το «Τριανόν», όπου στα πλαίσια του «20ού Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου» προβλήθηκε η ταινία - αφιέρωμα της Μπικέτ Ιλχάν στον κορυφαίο Τούρκο ποιητή Ναζίμ Χικμέτ «Ο γαλανομάτης γίγαντας». Την ταινία προλόγισε η ίδια η σκηνοθέτις. Την ίδια και τον πρωταγωνιστή της ταινίας Yetkin Dikinciler παρουσίασε ο διευθυντής του «Πανοράματος» Νίνος Μικελίδης.

Η σκηνοθέτρια, συγκινημένη τόνισε ότι είναι η πρώτη ταινία που γίνεται στην Τουρκία για τη ζωή του Χικμέτ και καθώς πρόκειται για ελληνοτουρκική παραγωγή, ευχαρίστησε τον Ελληνα παραγωγό - σκηνοθέτη Νίκο Κανάκη και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (συμπαραγωγός). Η Ιλχάν διάβασε το μήνυμα του Χικμέτ προς τον ελληνικό λαό, το 1952, μήνυμα που είχε μεταδοθεί ραδιοφωνικά στη διάρκεια της δίκης του Νίκου Μπελογιάννη:

«Αγαπημένοι μου φίλοι, αδέρφια μου, εσείς που έχετε φυλακιστεί, που έχετε σταλεί σε Νησιά της Κόλασης και έχετε ριχτεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης για χάρη της ανεξαρτησίας του Ελληνικού λαού, για χάρη του ψωμιού και της ελευθερίας. Σας παρακαλώ δεχτείτε την αγάπη και το θαυμασμό μου. Οι εχθροί του τουρκικού και του ελληνικού λαού είναι οι ίδιοι: Ο αγγλοαμερικανικός ιμπεριαλισμός και οι λακέδες του. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι λαοί μας χέρι - χέρι και με την υποστήριξη όλων όσοι αγαπούν την ειρήνη στον κόσμο τελικά θα νικήσουν. Ο αγώνας σας εγγυάται ότι η ειρήνη, το ψωμί και η ελευθερία θα επικρατήσουν. Σας αγκαλιάζω όλους. Με αγάπη. Ναζίμ Χικμέτ».

Η ταινία, μετέχοντας στο Διαγωνιστικό Τμήμα, θα προβληθεί και στις 18/10 (5 μ.μ.) στο «Ιντεάλ». Το διαγωνιστικό τμήμα αρχίζει σήμερα («Ιντεάλ») και θα ολοκληρωθεί στις 20/10.

Γυναίκα με δημιουργικά πάθη

Μια συγκινητική ιστορία για τη μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού, την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, ξεκίνησε, χτες, στο θέατρο «Ιλίσια - Βολανάκης» και θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Πρόκειται για θεατρικό μονόλογο, που ερμηνεύει η Νένα Μεντή. Μονόλογος γεμάτος τραγούδια μιας γυναικείας ψυχής. Σκηνοθεσία Πέτρος Ζούλιας, σκηνικά - κοστούμια Αρσένη, φωτισμοί Ανδρέας Μπέλλης.

Το βιβλίο της Ρέας Μανέλη «Η γιαγιά μου η Ευτυχία» προσέφερε το υλικό της θεατρικής αφήγησης. Η Ευτυχία μονολογεί, συνομιλώντας με τα επτά πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή και το έργο της, την Μαρίκα Κοτοπούλη, τον άντρα της, την κόρη της, τον Τσιτσάνη, τον Χιώτη, την εγγονή της και τη μητέρα της.

Μέσα από την πολυτάραχη ζωή της Παπαγιαννοπούλου ξεδιπλώνεται η νεότερη ιστορία της Ελλάδας και του λαϊκού μας τραγουδιού. Η Ευτυχία συναντά τη Μικρασιατική καταστροφή, τα θεατρικά μπουλούκια και την επιθεώρηση, τα καταγώγια του ρεμπέτικου και την άνθηση του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού.

Μποφόρ διέκοψαν τη μεταφορά

Τα μποφόρ διέκοψαν χτες τη μεταφορά αρχαιοτήτων στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Οι μηχανικοί του έργου θεωρούν κίνδυνο τις ταλαντώσεις των κιβωτίων από τα μποφόρ, όπως υπογράμμισε ο επικεφαλής της επιχείρησης, Κ. Ζάμπας, στη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος των τριών γερανών. Ετσι αποφασίστηκε να μην επιχειρείται μεταφορά με αέρα πάνω από 5 μποφόρ.

Αντίθετα, την Κυριακή (14/10), που ο καιρός ήταν καλός, η κυβέρνηση μετέτρεψε σε «σόου» τη μεταφορά του δεύτερου λίθου της βόρειας Ζωφόρου του Παρθενώνα, βάρους 2,3 τόνων, που αποτέθηκε στη λεγόμενη αίθουσα του Παρθενώνα. Είχαν προσκληθεί οι 25 πρεσβευτές των χωρών - μελών της ΕΕ (μεταξύ τους και της Αγγλίας), ξένα και ελληνικά ΜΜΕ, ακόμη και σχολεία. Εκείνο που επιμελώς αποκρύπτεται είναι ότι το νέο μουσείο χτίστηκε πάνω σε μια σημαντική ανασκαφή και ότι το κτίριο αποτελεί πολεοδομικό και περιβαλλοντικό πλήγμα κατά του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, με πρώτο χτύπημα την επικείμενη κατεδάφιση των δύο διατηρητέων της Δ. Αεροπαγίτου.

Φωτογραφικές «ματιές»

Εγκαινιάζεται σήμερα (8μ.μ.) στο Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1), η φωτογραφική έκθεση «Ιωάννης Λάμπρος (1915 - 1988), Ευγενείς επισημάνσεις ενός ανήσυχου φακού». Η έκθεση (διοργανώνεται από το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου, στο πλαίσιο του 14ου Μήνα Φωτογραφίας), αποτελεί αναδρομική παρουσίαση του συνολικού έργου του ερασιτέχνη φωτογράφου Ι. Λάμπρου. Τα θέματα σταχυολογήθηκαν μέσα από τα 32.000 φωτογραφικά τεκμήρια και χρονολογούνται από το 1938 - 1980, καλύπτοντας επιλεκτικά όλη του τη θεματολογία: τοπίο, πορτρέτα, στιγμιότυπα από τους σιδηροδρόμους της Ελλάδας. Παράλληλα, εκτίθενται οι φωτογραφικές του μηχανές και τα βραβεία που απέσπασε σε φωτογραφικούς διαγωνισμούς.

Σημειώνουμε, ότι το αρχείο του Ι. Λάμπρου παραχωρήθηκε το 2002 στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη και συμπληρώνει τη δημιουργία της μεταπολεμικής γενιάς Ελλήνων φωτογράφων (Βούλας Παπαϊωάννου, Δημήτρη Χαρισιάδη, Νικολάου Τομπάζη), τα αρχεία των οποίων βρίσκονται στο Μουσείο. Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος με 111 φωτογραφίες και κείμενα των: Φανής Κωνσταντίνου, Φανής Βαφιαδάκη, Αλίκης Τσίργιαλου και Κώστα Ανδρουλιδάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ