ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Ιούνη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εγκαίνια για τα «Πλήγματα ακριβείας»

Με μεγάλη συμμετοχή κόσμου πραγματοποιήθηκαν, το περασμένο Σάββατο, τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης της καλλιτεχνικής ομάδας «FireArt», σε συνεργασία με την ΕΔΥΕΘ, για τα 25 χρόνια από τους βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία με τίτλο «Πλήγματα ακριβείας».

Η έκθεση φιλοξενείται στην Αίθουσα Τέχνης του παλιού δημαρχείου Νεάπολης Θεσσαλονίκης (Βενιζέλου 125) και θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά μέχρι τις 30 Ιούνη από τις 6 μ.μ. έως τις 9 μ.μ. Στη συνέχεια θα ταξιδέψει σε άλλες πόλεις και χώρες.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, σχεδίου, χαρακτικής, φωτογραφίας και ψηφιακών μέσων, γλυπτά και εγκαταστάσεις από δεκάδες Ελληνες και Βαλκάνιους καλλιτέχνες από τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Στα εγκαίνια της έκθεσης παραβρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Οπως σημείωσαν οι καλλιτέχνες, η έκθεση έχει άμεσο στόχο την αισθητοποίηση και την αγωνιστική εγρήγορση των συμμετεχόντων. «Δεν κάνουμε Τέχνη για την Τέχνη κλεισμένη στο εργαστήριό μας. Η "FireArt" επιτίθεται στην ιμπεριαλιστική προπαγάνδα και μέσα από την Τέχνη. Η "FireArt" αποτελείται από καλλιτέχνες που ενώθηκαν για να δώσουν στην Τέχνη τον κοινωνικό της ρόλο που πρέπει να παίζει στη σημερινή εποχή. Να εκφράζει τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε, να εκφράζει τους προβληματισμούς του μεγαλύτερου μέρους του λαού, να βοηθήσει τον άνθρωπο να σκεφτεί, να βρει τις αιτίες των προβλημάτων και ει δυνατόν να βοηθήσει να ανοίξει δρόμους και να κάνει τη ζωή του καλύτερη», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά η Χρύσα Κοφίνα.


«Είναι η επίθεση των καλλιτεχνών στον πόλεμο», είπε ο Γιάννης Πρώιος εξηγώντας και τον τίτλο της έκθεσης. «Πλήγματα ακριβείας, όπως τα ονόμασαν οι ΝΑΤΟικοί, αλλά και από την πλευρά των καλλιτεχνών πλήγματα ακριβείας, ενάντια σε όλο αυτό το ψέμα της διασποράς βομβών και ειδήσεων».

«Σήμερα, 25 χρόνια μετά, θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανό το μήνυμα της αλληλεγγύης και της πάλης των λαών ενάντια στη βαρβαρότητα, ενάντια στην εκμετάλλευση, ενάντια στους νέους πολεμικούς σχεδιασμούς που έχουν ως πρόσχημα τη διαφύλαξη δήθεν της ειρήνης και της δημοκρατίας. Να κρατήσουμε ζωντανή την αλληλεγγύη και συμπαράσταση των λαών, γιατί αυτό είναι το μεγαλύτερο όπλο τους», σημείωσε ο Μπάμπης Βέλλης, γραμματέας της ΕΔΥΕΘ.

Ιδιαίτερη ήταν η στιγμή που χαιρέτισε η Νάντα Ντάγκιτς, εκπρόσωπος του Φόρουμ του Βελιγραδίου για τον Κόσμο των Ισων. Οπως σημείωσε, «εκ μέρους του σερβικού λαού θέλουμε να ευχαριστήσουμε την ΕΕΔΥΕ και την καλλιτεχνική ομάδα "FireArt" για τη σημαντική έκθεση σήμερα. Επειδή η Τέχνη δεν γνωρίζει σύνορα ανάμεσα σε έθνη, γλώσσα, φύλο και θρησκεία, άρα ούτε και μίση ανάμεσα στους λαούς, αποτελεί το ενδεδειγμένο μέσο για να στείλει στον κόσμο ηχηρά μηνύματα καταδίκης ενάντια στην καταπίεση λαών και σε πράξεις και δράσεις στρατιωτικές εναντίον λαών για την επίτευξη των ιμπεριαλιστικών στόχων. Παρόλο που πέρασαν 25 χρόνια από το έγκλημα του ΝΑΤΟ, η φιλία και η αλληλεγγύη του φίλου ελληνικού λαού και ιδιαίτερα της οργάνωσής σας παραμένουν νωπές στις μνήμες μας».

  • Το πρωί της Κυριακής, η Νάντα Ντάγκιτς, μαζί με τον πρόεδρο της Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης, Νίκο Ζώκα, τον εκτελεστικό γραμματέα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης, Ηρακλή Τσαβδαρίδη, και άλλα στελέχη του φιλειρηνικού κινήματος κατέθεσαν λουλούδια στην κεντρική πύλη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Εκεί που τον Μάρτη του 2009, με τη συμπλήρωση 10 χρόνων από τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία, εντοιχίστηκε πλακέτα που συμβολίζει την ευγνωμοσύνη του λαού της Σερβίας προς τον ελληνικό λαό, για την πολύμορφη αντίσταση στη διάρκεια των ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών.

«Θα τραγουδάω τη χαρά πίσω απ' τα βλέφαρα των φοβισμένων ματιών»

Την έκθεση ζωγραφικής και χαρακτικής της Εύας Μελά επισκέφτηκε ο Δ. Κουτσούμπας

RIZOSPASTIS

Την έκθεση ζωγραφικής και χαρακτικής της Εύας Μελά, στη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, με τίτλο δανεισμένο από τον στίχο του Παλαιστίνιου ποιητή Μ. Νταρουίς, «Θα τραγουδάω τη χαρά πίσω απ' τα βλέφαρα των φοβισμένων ματιών», επισκέφτηκε το απόγευμα της Τρίτης ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Τον Δ. Κουτσούμπα υποδέχτηκε και ξενάγησε η ίδια η εικαστικός. Παρευρέθηκε επίσης η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ. Ακόμα, παρευρέθηκαν ο πρόεδρος και η αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, Νάσος Χαλκίδης και Μάρθα Κορίτσογλου αντίστοιχα, και η Ελένη Ζωντήρου, πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ.

Συζήτησαν για τα έργα που εκτίθενται, με την αφετηρία των περισσότερων, που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια, να είναι ο «εγκλεισμός» σε καταυλισμούς και στρατόπεδα συγκέντρωσης που βιώνουν χιλιάδες άνθρωποι, θύματα των πολέμων, των ανταγωνισμών, μετανάστες και πρόσφυγες. Αντίστοιχα της τελευταίας τριετίας είναι η πλειοψηφία των έργων που αναφέρονται στην Παλαιστίνη. Πρόθεση ήταν να καταδειχθεί μια άλλη διάσταση της έννοιας του «εγκλεισμού». Του αναγκαστικού εγκλεισμού που ζουν τα παιδιά της Παλαιστίνης σε στρατόπεδα, σε καταυλισμούς και σε μικρές διάσπαρτες κουκκίδες γης, παιδιά που στερούνται το δικαίωμά τους στη ζωή, στην ελευθερία. Παράλληλα εκτίθενται και έργα με θέμα τη φύση, με αφορμή τη «φωτιά στο δάσος», όπως στην Εύβοια ή στη Δαδιά, αλλά και διάφορες δημιουργίες της τελευταίας δεκαετίας.


RIZOSPASTIS

Ο Δ. Κουτσούμπας συνεχάρη την εικαστικό, ενώ στο βιβλίο επισκεπτών έγραψε: «Με τα σπουδαία έργα της Εύας Μελά τραγουδήσαμε μαζί της τη χαρά πίσω από τα βλέφαρα των φοβισμένων ματιών όλων των κατατρεγμένων κι αδικημένων, σήμερα των παιδιών της Παλαιστίνης».

Αξίζει να σημειωθεί πως η έκθεση έχει αγκαλιαστεί από πλήθος κόσμου όλων των ηλικιών, έχει καθημερινά μεγάλη επισκεψιμότητα, επιβεβαιώνοντας το έντονο ενδιαφέρον για όλα τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που περικλείει.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Ιούνη στο κτίριο Α της Δημοτικής Πινακοθήκης (Μυλλέρου και Γερμανικού, στο Μεταξουργείο). Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Σάββατο: 11.00 - 19.00, Κυριακή: 10.00 - 16.00, Δευτέρα κλειστά.


ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΦΠΑ
«Ιριδα: Τι παίζει με το αύριο;»

Την προηγούμενη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο κινηματοθέατρο «Ιρις», στο ισόγειο του κτιρίου της Πανεπιστημιακής Λέσχης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, εκδήλωση του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΟΦΠΑ), με τίτλο «Ιριδα: Τι παίζει με το αύριο;».

Η εκδήλωση ξεκίνησε με την ανάγνωση, από μέλη του Πολιτιστικού Ομίλου, κειμένου σχετικού με την ιστορία του χώρου και των πολιτιστικών ομάδων, καθώς και με τις πρόσφατες, ανησυχητικές εξελίξεις που θέτουν τη συνέχιση της παρουσίας των φοιτητών στο ιστορικό κινηματοθέατρο και στους χώρους της Πανεπιστημιακής Λέσχης εν αμφιβόλω. Οπως ειπώθηκε, ήδη έχει κοινοποιηθεί στους φοιτητές απόσπασμα των πρακτικών συνεδρίασης της Επιτροπής Φοιτητικής Μέριμνας, στο οποίο αναφέρεται ότι το ΕΚΠΑ θα διαθέτει τους χώρους και σε εξωτερικούς φορείς, προκειμένου να προκύψουν έσοδα για το Πανεπιστήμιο. Την απόφαση αυτή ακολούθησε η εκμίσθωση του χώρου της «Ιριδας» προκειμένου να πραγματοποιηθεί event μόδας στο πλαίσιο του Athens Fashion Week, σε ώρα προγραμματισμένης από τον ΠΟΦΠΑ εκδήλωσης.

Ακολούθησαν συζήτηση και τοποθετήσεις από πανεπιστημιακούς και καλλιτέχνες και πιο συγκεκριμένα την Εύα Στεφανή, τον Μενέλαο Καραμαγγιώλη, τον Πλάτωνα Μαυρομούστακο, την Βαρβάρα Κοντονή, τον Χρήστο Πολίτη και τον συντονιστή, Αλέξανδρο Παπαγεωργίου, οι οποίοι φώτισαν πλευρές της προσφοράς της «Ιριδας» ιστορικά αλλά κυρίως στη σημερινή της μορφή, τόσο στη φοιτητική κοινότητα, όσο και στην πολιτιστική ζωή της πόλης.

Τη σκυτάλη πήραν οι εκπρόσωποι καλλιτεχνικών σωματείων, φοιτητικών συλλόγων και πολιτιστικών φορέων, οι οποίοι δήλωσαν τη συμπαράστασή τους στον αγώνα των φοιτητών. Πολλοί ήταν αυτοί που δήλωσαν τη στήριξή τους αφηγούμενοι τις δικές τους μνήμες από την «Ιριδα» από τα χρόνια της χούντας έως και σήμερα. Ανάμεσα σε αυτούς που μίλησαν ήταν και ο Νίκος Καραγιώργης, πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, ο οποίος αναφέρθηκε σε προσωπικές του εμπειρίες από την αίθουσα, όπως ότι στην «Ιριδα» πρωτοπαρουσιάστηκε η «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ» του Θάνου Μικρούτσικου, αλλά και ότι ήταν ο χώρος στον οποίο έκανε πρόβες η Φοιτητική Χορωδία του Μίκη Θεοδωράκη. Σημείωσε ακόμα ότι «σε μια πόλη που μετατρέπεται σε ένα τεράστιο Airbnb, εχθρικό για τους Αθηναίους, θα τρέχουμε κάθε τρεις και λίγο να σταματάμε ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων χώρων και δημόσιων κατακτήσεων». Ο Μάνος Τσίζεκ, από την Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών, αφού σημείωσε ότι πολλοί σκηνοθέτες ξεκίνησαν τη δημιουργική τους πορεία από τον όμιλο, διάβασε το κείμενο υποστήριξης με τίτλο «Το κινηματοθέατρο "Ιριδα" σε κίνδυνο» που συνυπογράφει η Ενωση με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο και το Σωματείο Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα «Η Κλακέτα».

Εκ μέρους του ΚΚΕ την υποστήριξη στους αγώνες των φοιτητών μετέφερε η Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ. Ανέφερε ακόμα ότι η «Ιριδα» είναι «ζωντανή» επειδή είναι συνδεδεμένη με την ιστορική μνήμη της Αθήνας, τον αγώνα του λαϊκού και φοιτητικού κινήματος διαχρονικά, αλλά και τους πρόσφατους μεγαλειώδεις αγώνες των φοιτητών, αλλά και των καλλιτεχνών.

Στάθηκε στους κινδύνους που αντιμετωπίζει η «Ιριδα», οι οποίοι σχετίζονται τόσο με την εμπορευματική αξιοποίηση του χώρου, αλλά και τους όρους που θα υπάρχουν για το τι προβάλλεται και ακούγεται μέσα στον χώρο. Στον αντίποδα, το ΚΚΕ θέλει τέτοιοι χώροι, όπως η «Ιριδα», να είναι η αφετηρία για την ανάδειξη του πολιτισμού που μπορεί να εμπνεύσει και τους μεγάλους αγώνες του επόμενου διαστήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ