ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Νοέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Αγοραίο - τουριστικό «πακέτο» η πολιτιστική κληρονομιά

Κράτος, «ιδρύματα» του κεφαλαίου, «ΜΚΟ», «Καλλικράτης» και λοιποί «χορηγοί»... «αναβαθμίζουν» τις υπηρεσίες σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία με αγοραία κριτήρια

Σαφέστατη υπογράμμιση του βαθιά εμπορευματικού χαρακτήρα της πολιτιστικής πολιτικής της κυβέρνησης αποτελεί η χτεσινή ανακοίνωση, από τον υπουργό Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνο, ενός προγράμματος για την «αναβάθμιση» των υπηρεσιών προς τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων που έχουν εισιτήριο.

Με πρόσχημα την «αναβάθμιση» των υπηρεσιών και τα υπαρκτά και εύλογα ζητήματα όπως το δικαίωμα των ΑμΕΑ στην απρόσκοπτη πρόσβαση στην πολιτιστική κληρονομιά, η κυβέρνηση κατηγοριοποιεί τα μνημεία, καταρχήν σε αυτά που έχουν και σε εκείνα που δεν έχουν εισιτήρια, μετά, με βάση τα εισιτήρια που «κόβουν», ρίχνει χρήμα και αναδεικνύει μόνο τα... «μπεστ σέλερ» από αυτά (σ.σ. «γαία πυρί μειχθήτω» τα υπόλοιπα), ανοίγει ακόμη έναν «δρόμο» προς την «αγορά», τους «χορηγούς», τις «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις» και την υποτιθέμενη «Τοπική Αυτοδιοίκηση», δηλαδή τις Περιφέρειες - «επιχειρήσεις» έτσι όπως επέβαλε ο «Καλλικράτης». Και βέβαια, το βάρος θα πέσει πάλι σε συμβασιούχους και σε κάλυψη θέσεων από εσωτερικές μετατάξεις.

Το ΥΠΠΟ-Τ κατέταξε τους χώρους με βάση τρία κριτήρια: Αυτοί που έχουν «βασικές» υπηρεσίες (ενημερωτικό φυλλάδιο, κυλικείο ή αυτόματο πωλητή νερού και αναψυκτικών, τουαλέτες, χώρο στάθμευσης), «επιθυμητές» υπηρεσίες (επιπλέον πρόσβαση και τουαλέτες για ΑμΕΑ, δίγλωσσες πινακίδες/λεζάντες, επίσημος οδηγός ή κατάλογος και πωλητήριο ή πωλητές οδηγών στην είσοδο) και «εξειδικευμένες» υπηρεσίες (επιπλέον των προηγουμένων: συστήματα αυτόματης ξενάγησης, εκπαιδευτικά προγράμματα, μηχανογραφημένα συστήματα έκδοσης εισιτηρίων, «απτικές» διαδρομές ή χώροι αφής για ΑμΕΑ).

Με βάση αυτά τα κριτήρια και τον προσανατολισμό προκύπτουν μόλις 176 αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία που θα «τύχουν» αναβαθμισμένων υποδομών, από τους χιλιάδες που υπάρχουν στη χώρα και που υφίστανται τις αρνητικές έως καταστροφικές συνέπειες της συνειδητής απαξίωσης και υποχρηματοδότησης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού, την εργασιακή «γαλέρα», την απλήρωτη δουλειά και τις απολύσεις του πολύτιμου εργατικού και επιστημονικού δυναμικού στην πολιτιστική κληρονομιά. Για την ιστορία να πούμε ότι από τους παραπάνω χώρους κανείς δεν ανήκει στην κατηγορία των «εξειδικευμένων» υπηρεσιών, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία τους είναι στην τελευταία κατηγορία.

Το υπουργείο υπολογίζει ένα συνολικό κόστος της τάξης των 20 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία, το οποίο θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ (5 εκατ.), το Ταμείο Αρχαιολογικών Χώρων (1,5 εκατ. το χρόνο για τα επόμενα τρία χρόνια) και τον ΟΠΑΠ (3,5 εκατ. το χρόνο για τα επόμενα τρία χρόνια).

Ομως... «δεν μένουμε εκεί», όπως είπε ο υπουργός, και συνέχισε: «Για να προχωρήσουμε το σχέδιό μας με μεγαλύτερη ταχύτητα θα χρειαστούμε την συνεργασία πολλών φορέων και αυτήν επιδιώκουμε. Φορείς όπως είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που μπορούν να βοηθήσουν τόσο στην αναβάθμιση των χώρων, του περιβάλλοντος χώρου και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που οδηγούν στους χώρους αυτούς. Ιδρύματα όπως του Ωνασείου, Νιάρχου και Λεβέντη που έχουν δείξει μια μεγάλη ευαισθησία για αυτούς τους χώρους. ΜΚΟ όπως το Διάζωμα ή/και το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού που ξεκινάει το δικό του πρόγραμμα αναβάθμισης των χώρων σε συνεργασία με τις κατά τόπους εφορείες. Χορηγοί οι οποίοι θέλουν να αναβαθμίσουν χώρους σαν ένδειξη εταιρικής ευθύνης στις κατά τόπους κοινωνίες». Αλλο ένα ...πεδίο δόξης λαμπρό ανοίγεται για το κεφάλαιο.

«Οχι» στην εμπορευματοποίηση του σινεμά!

Από τη χτεσινή παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Πολιτισμού
Από τη χτεσινή παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Πολιτισμού
Μια πρώτη, δυναμική προειδοποίηση ότι το αγωνιστικό δημιουργικό κομμάτι του ελληνικού κινηματογράφου δεν πρόκειται να παραδοθεί στην «αγορά», όπως επιβάλλει το αντιδραστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τον κινηματογράφο, έδωσαν χτες το μεσημέρι έξω από το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού σκηνοθέτες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της «Δημοκρατικής Ενότητας Σκηνοθετών», του σωματείου «μικρό» των σκηνοθετών ταινιών μικρού μήκους και του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Στη συγκέντρωση συμμετείχε και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

Οι συγκεντρωμένοι απαίτησαν την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου, ενώ φώναζαν συνθήματα όπως «Η τέχνη ανήκει στο λαό και όχι στο κεφάλαιο το μονοπωλιακό», «Λιτότητα ανεργία αυταρχισμός, αυτός είναι της κυβέρνησης ο πολιτισμός».

Αντιπροσωπεία τους συναντήθηκε με στέλεχος του υπουργείου, δεδομένου ότι η πολιτική ηγεσία βρισκόταν στο Μουσείο Ακρόπολης για να παρουσιάσει ακόμη ένα αντιδραστικό πρόγραμμα, αυτή τη φορά για την πολιτιστική κληρονομιά (σ.σ. βλ. ρεπορτάζ σε αυτή τη σελίδα). Η αντιπροσωπεία κατέθεσε τις απόψεις της για το νομοσχέδιο σημειώνοντας τον αγοραίο προσανατολισμό του και την απόφαση των δημιουργών να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.

Στο μεταξύ, χτες, η κυβέρνηση κατέθεσε το νομοσχέδιο στη Βουλή χωρίς, όπως αναμενόταν, να αλλάζει στο παραμικρό ο εμπορευματικός προσανατολισμός του.

Εκρηκτική, αφυπνιστική παράσταση

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξεκινά στις 3 Δεκεμβρίου τις μουσικές παραστάσεις του με τίτλο «Κραυγές και Ψίθυροι», στη μουσική σκηνή «Πορτοκάλι» (Ιερά Οδός 22, Γκάζι, 210 3463308), όπου θα εμφανίζεται κάθε Παρασκευή και Σάββατο (11 μ.μ.), συνοδευόμενος από την Τάνια Κικίδη. Σε μια εποχή που οι ψίθυροι έγιναν κραυγές, αφήνει την έντονα ηλεκτρική διάθεση και «στήνει» μια αλλιώτικη εκρηκτική και αφυπνιστική παράσταση. Το πρόγραμμα, ξεχωριστό και απρόβλεπτο, περιλαμβάνει τραγούδια που αγάπησε ο ίδιος και αγαπήσαμε όλοι εμείς, τραγούδια που σώπασαν μα που δεν έχουν χαθεί στο χρόνο, παρέα με τον δυναμισμό του τραγουδιστή. Ο ίδιος, επιλέγει να εκφράσει με το δικό του μοναδικό τρόπο την εποχή, «περπατώντας» με τη φωνή του σε γνώριμα μονοπάτια που έχουν ανοίξει μεγάλοι Ελληνες ποιητές και σπουδαίοι Ελληνες συνθέτες. Αφουγκράζεται τους ψιθύρους, αγωνιά για τις κραυγές και με τη δύναμη της φωνής του, αφήνει για άλλη μια φορά το στίγμα του με σκοπό να γεμίσει τις νύχτες και να μας κρατήσει συντροφιά σε μια ευχάριστη και παρεΐστικη ατμόσφαιρα, για λίγες μόνο εμφανίσεις. Με πιάνο, σαξόφωνο, κιθάρες, βιολί και κρουστά, ο Β. Παπακωνσταντίνου θα χρωματίσει με ακουστικό τρόπο τα τραγούδια και υπόσχεται ένα μουσικό ταξίδι πέρα από τα συνηθισμένα. Από αυτό το ταξίδι, δεν θα μπορούσε να λείπει η Τάνια Κικίδη, συνοδοιπόρος του όλα αυτά τα χρόνια.

Απεργούν οι έκτακτοι αρχαιολόγοι

Σε 24ωρη απεργία προχωρά σήμερα ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων απαιτώντας: Κατάργηση του περιορισμού του «24μήνου» (που δεν επιτρέπει την εργασία πέρα των 24 μηνών, ακυρώνοντας ουσιαστικά τη δυνατότητα των αρχαιολόγων να εργαστούν ως αρχαιολόγοι).

Κάλυψη των μεγάλων κενών στο προσωπικό του υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού και δεδομένου ότι με τη λήξη των συμβάσεων στις 31/10 οι υπηρεσίες, τα μουσεία και οι Αρχαιολογικοί Χώροι απογυμνώθηκαν από το απαραίτητο προσωπικό.

Τήρηση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Να ολοκληρώνονται όλα τα στάδια της έρευνας (συντήρηση, καταγραφή, μελέτη και δημοσίευση των ευρημάτων) και όχι μόνο η ανασκαφή.

Αυτόνομη λειτουργία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, χωρίς τα δεσμά «Μνημονίων Συνεργασίας & Συναντίληψης», με κύριο σκοπό την επίσπευση των τεχνικών έργων. Να μη θυσιαστεί η πολιτισμική μας κληρονομιά στο βωμό του κέρδους των εργολάβων.

Να μην περιοριστεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου Πολιτισμού.

Διαφύλαξη των εργασιακών δικαιωμάτων. Προστασία των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Εξασφάλιση αξιοπρεπών αποδοχών χωρίς εκχωρήσεις. Κατάργηση όλων των αντεργατικών και αντιασφαλιστικών νόμων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ