ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Νοέμβρη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΓΡΟΒΙΟΤΟΠΟΣ ΛΑΓΚΑΔΑ
Απειλείται όλο το οικοσύστημα

Μετά την Κορώνεια και η Βόλβη απειλείται με καταστροφή. Σύμφωνα με στοιχεία του τμήματος Περιβάλλοντος της Νομαρχίας, που έγιναν γνωστά στις αρχές της βδομάδας, η Βόλβη στις 13 Οκτωβρίου '97, είχε τα παρακάτω ποιοτικά χαρακτηριστικά: PH 9,07 με ανώτατο όριο το 8,5 και COD 62 με ανώτατο όριο το 45, δηλαδή η μόλυνση είναι υψηλότατη και απειλείται άμεσα το οικοσύστημα της περιοχής κι αυτό παρόλο που μετά τις τελευταίες βροχές έχουμε μία ελαφρά βελτίωση των δεικτών (για παράδειγμα το PH στις 12/11 ήταν σε οριακό σημείο, δηλαδή 8,26). Να σημειωθεί ότι εργοστάσια γύρω από τη λίμνη της Βόλβης δεν υπάρχουν και για το λόγο αυτό πιστεύεται ότι η ρύπανση προέρχεται από την Κορώνεια μέσω των υπόγειων υδάτων.

Στο μεταξύ το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης καταδίκασε σε φυλάκιση 12 μηνών τέσσερις βιομήχανους για ρύπανση της λίμνης Κορώνειας. Πρόκειται για τις βιομηχανίες "Μαξίμ", Βουλινός, "Ετενα" και "Κύκλος", οι υπεύθυνοι των οποίων βρέθηκαν στο εδώλιο μετά από καταγγελίες του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος περιοχής Λαγκαδά. Με την ίδια κατηγορία παραπέμφθηκαν και οι υπεύθυνοι άλλων έντεκα επιχειρήσεων, που τελικά όμως αθωώθηκαν. Οι βιομήχανοι που καταδικάστηκαν εξαγόρασαν την ποινή τους προς 1.500 δρχ την ημέρα, δηλαδή πληρώνουν πολύ λιγότερα σε σχέση με αυτά που θα ξόδευαν, αν λειτουργούσαν το βιολογικό καθαρισμό.

"Οχι μόνο οι παραβάτες βιομήχανοι θα έπρεπε να βρίσκονται κατηγορούμενοι, αλλά και όλοι οι προϊστάμενοι υπηρεσιών και οι θεσμικοί φορείς, οι οποίοι έχουν υποχρέωση και εντέλλονται να εφαρμόσουν το νόμο και δεν το πράττουν", είπε στο δικαστήριο ο Πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Λαγκαδά, Χρ. Χατζηπαραδείσης.

"Κανένας φορέας δε θέλει να συγκρουστεί, αναλαμβάνοντας την ευθύνη ή το πολιτικό κόστος με τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων που βρίσκονται γύρω στη λίμνη Κορώνεια, σε μια περιοχή υψηλής παραγωγικότητας, αφανίζοντάς την και μαζί μ' αυτήν εξαναγκάζοντας 30.000 περίπου αγροτικές οικογένειες να εγκαταλείψουν την περιοχή", ανέφερε στην καταγγελία του ο Σύλλογος Περιβάλλοντος. Μετά τα νεότερα όμως στοιχεία σχετικά με τη Βόλβη, κι άλλες χιλιάδες αγρότες και ψαράδες αναμένεται να έχουν την ίδια τύχη, αν στο μεταξύ δε ληφθούν άμεσα μέτρα για τη διάσωση του υγροβιότοπου του Λαγκαδά.

ΦΘΙΩΤΙΔΑ
Δεν υπάρχουν καν οι μελέτες!

Με ρυθμούς χελώνας προχωρούν, όχι μόνο τα έργα, αλλά ακόμα και αυτές οι απαιτούμενες μελέτες για την αντιπλημμυρική θωράκιση του Νομού Φθιώτιδας, ένα χρόνο μετά τις καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή!

Το γεγονός αυτό παραδέχεται και η ίδια η κυβέρνηση, αφού σε σύσκεψη που έγινε την περασμένη Τρίτη στο ΥΠΕΧΩΔΕ, οι υφυπουργοί ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελής και Εσωτερικών Λ. Παπαδήμας αποφάσισαν (!) την επιτάχυνση τώρα των διαδικασιών εκπόνησης των μελετών για τη θωράκιση των περιοχών γύρω από το Σπερχειό Ποταμό που επλήγησαν από τις περσινές πλημμύρες!

Την ίδια στιγμή λοιπόν που μια δυνατή νεροποντή παρασύρει και πνίγει, στην κυριολεξία, ολόκληρες περιοχές της χώρας, το ΥΠΕΧΩΔΕ συσκέπτεται για να διαπιστώσει ότι πρέπει να επιταχυνθούν οι μελέτες για αντιπλημμυρικά έργα και αποδεικνύει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο ότι η τακτική του υπουργείου και σ' αυτό το θέμα είναι άκρως επικίνδυνη.

Στη σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας και ο πρόεδρος του Τοπικού Τεχνικού Επιμελητηρίου, αποφασίστηκε να επιταχυνθούν τα έργα και οι μελέτες για αντιπλημμυρικά έργα στο Σπερχειό, ενώ όσον αφορά τις τρεις γέφυρες που καταστράφηκαν από τις περσινές πλημμύρες ανακοινώθηκε ότι:

- για τη γέφυρα Παλιοβράφας η μελέτη θα ολοκληρωθεί το αργότερο σε τρεισήμισι μήνες και αμέσως μετά θα δημοπρατηθεί η κατασκευή της,

- για τη γέφυρα Κωσταλέξι η μελέτη θα ολοκληρωθεί, θα συμπληρωθεί και θα επικυρωθεί εντός δύο μηνών και θα προχωρήσει η δημοπράτηση και, τέλος,

- για τη γέφυρα Φραντζή,η μελέτη αναμένεται να υποβληθεί (!) σε 4 μήνες, οπότε και θα γίνει η δημοπράτηση.

Τίποτα δεν άκουσαν

Τίποτα δεν άκουσαν φαίνεται από τις διαδηλώσεις καταδίκης της "εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης" Αρσένη οι προσκείμενοι στο ΠΑΣΟΚ νομαρχιακοί σύμβουλοι Πειραιά. Ζήτησαν, λοιπόν, κατά τη συνεδρίαση του Σώματος, από την εκπαιδευτική κοινότητα "να αγκαλιάσει το νόμο για να μη μείνει στα χαρτιά". Μάλιστα ο αρμόδιος αντινομάρχης Γ. Μαρωνίτης υποστήριξε ότι ο νόμος αυτός κατοχυρώνει τις ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση σε όλους, τη δημόσια και δωρεάν παιδεία κλπ. κλπ. Η υποκρισία τους αποκαλύφθηκε όμως όταν η ΝΑΣ πρότεινε το Νομαρχιακό Συμβούλιο να εγκρίνει το ψήφισμα του Μετώπου Παιδείας Πειραιά, που ζητά ακριβώς την κατοχύρωση αυτών που κατά τον αντινομάρχη προωθεί ο νόμος. Τότε επενέβη ο νομάρχης Χρ. Φωτίου για να ξεκαθαρίσει ότι το θέμα "θα ψηφιστεί ως εισάγεται. Ούτε ψήφισμα, ούτε τίποτα. Τελεία και παύλα. Η εποχή της ψηφισματολογίας παρήλθε ανεπιστρεπτί, για να μπορούμε να συζητάμε. Η συζήτηση που κάνουμε δεν είναι για το νόμο, αλλά γενικά για την Παιδεία". Ετσι κάθε πιθανή παρανόηση ξεπεράστηκε. Τα λόγια αυτά του νομάρχη πάντως καλό θα είναι να τα θυμηθούν οι γονείς και οι καθηγητές κατά την περίοδο των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Τότε δηλαδή που οι υποσχέσεις θα πέφτουν ξανά σαν το χαλάζι.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Ελαστικές εργασιακές σχέσεις για δήμους - επιχειρήσεις

Κυρίαρχο πρόβλημα των εργαζομένων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης(ΟΤΑ), όπως το προτάσσουν και οι ίδιοι, είναι αυτό που προκαλείται από τη διατήρηση του θεσμού των εκτάκτων υπαλλήλων, για να καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Καθεστώς που όχι μόνο συντηρεί τις πελατειακές σχέσεις και την εργασιακή ανασφάλεια, αλλά καταλήγει, σαν αποτέλεσμα, να επιβάλλει και την παρουσία ιδιώτη επιχειρηματία που εκμεταλλεύεται ζωτικούς τομείς του δημοτικού έργου. Η απαγόρευση των προσλήψεων, εκ μέρους της κυβέρνησης, τα τελευταία δώδεκα χρόνια, σε συνδυασμό με την έλλειψη αναγκαίων πόρων, ώστε να λειτουργήσουν οι ΟΤΑ, συντείνουν στο στόχο να λειτουργήσει η ΤΑ σαν επιχείρηση. Αυτό σημαίνει ότι στα πλαίσια της ελεύθερης αγοράς, της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων, προσώπων και εμπορευμάτων - υπηρεσιών, πρέπει να παρέχει τα πάντα (αρμοδιότητες - έργα υποδομής - υπηρεσίες κοινωνικού και δημόσιου χαρακτήρα), με τίμημα την ανταποδοτικότητα, την πρόσθετη φορολόγηση δηλαδή των δημοτών.

Πρόδρομο στην κατεύθυνση αυτή αποτέλεσαν οι δημοτικές επιχειρήσεις που, ενώ φτιάχτηκαν με προβαλλόμενο στόχο να παρέχουν επιπλέον υπηρεσίες που δεν μπορούσαν οι δημοτικές υπηρεσίες, κατέληξαν να χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων μέσω προσλήψεων και ειδικών αμοιβών, χωρίς καμία διαδικασία ή κριτήρια, οδηγώντας έτσι στην αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων στους δήμους. Μάλιστα, οι επιχειρήσεις αυτές, τις περισσότερες φορές όχι μόνο βρίσκονται και λειτουργούν έξω από τοπλαίσιο λειτουργίας και ελέγχου του Δημοτικού Συμβουλίου της ΤΑ, αλλά συχνά επιχειρούν να αυτονομηθούν σαν ανεξάρτητες επιχειρηματικές μονάδες.

Η αποδοχή από την ηγεσία της ΚΕΔΚΕ του ρόλου που προδιαγράφει η κυβέρνηση για την ΤΑ, είχε αποτέλεσμα, στο ψήφισμά της, στο πρόσφατο συνέδριό της, να αφήσει στο περιθώριο το αίτημα εργαζομένων και όσων αντιπαλεύουν την επιχειρούμενη απαλλαγή της ΤΑ από τα όποια λαϊκά χαρακτηριστικά της, οι προσλήψεις να γίνονται με μια ενιαία σχέση εργασίας, αυτήν του δημοσίου, με βάση τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας, όπου καθορίζονται οι θέσεις σε αριθμό για τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

Αντ' αυτού, η ΚΕΔΚΕ ζήτησε μια πιο ευέλικτη πολιτική για τις προσλήψεις στους ΟΤΑ, αποδεχόμενη ουσιαστικά το μοίρασμα της ανεργίας που προωθείται με τις οχταμηνίτικους συμβάσεις, την εφαρμογή των Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης, με τα οποία η ΤΑ χρησιμοποιείται για την προώθηση της αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων, στο όνομα δήθεν της καταπολέμησης της ανεργίας. Αφησε στο απυρόβλητο τη διάταξη του νόμου "Καποδίστριας" που αφήνει στην ευχέρεια του δημάρχου να καθορίζει το ωράριο των υπαλλήλων, αποδεχόμενη έτσι την καταστρατήγηση εργασιακών δεδομένων.

Γίνεται κατανοητό ότι αυτές οι πολιτικές των προσλήψεων βρίσκονται σε απόλυτη συνάρτηση με την πολιτική που ακολουθείται γενικά για το θεσμό της ΤΑ. Πολιτική που θέλει και τον εργαζόμενο μέσον προώθησής της, διαιωνίζοντας την εργασιακή του ανασφάλεια από τη μία, εθίζοντάς τον στη λογική της ανταποδοτικότητας και ιδιωτικοποίησης από την άλλη, δημιουργώντας έτσι ακόμα πιο ευνοϊκό περιβάλλον για τους ιδιώτες να δράσουν στην ΤΑ και ιδιαίτερα σε υπηρεσίες κοινωνικού χαρακτήρα που μέχρι τώρα ήταν υποχρέωση του κράτους να τις καλύπτει.

Ο άλλος δρόμος

Το δρόμο για μια άλλη πολιτική προσλήψεων, κόντρα στις "πελατειακές σχέσεις", στη ρουσφετολογική πολιτική, στην ιδιωτικοποίηση, στην πρόσθετη φορολόγηση των δημοτών, κόντρα ακόμα στην προωθούμενη μετατροπή της ΤΑ σε επιχείρηση, μακριά από τον εργαζόμενο δημότη και τις ανάγκες του, ανέδειξε, με εισήγησή του στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ, ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Πατσιλινάκος.

"Με την εφαρμογή του "Καποδίστρια" και υποβοηθούμενη από του ανάλογου χαρακτήρα, προϋπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, θέλουν να μας οδηγήσουν στην εφαρμογή του τρίπτυχου ιδιωτικοποίηση - ανταποδοτικότητα - πρόσθετη φορολογία. Για όλο και μεγαλύτερη αφαίμαξη των εργαζομένων στη λογική ο δημότης να πληρώνει τα πάντα. Σ' αυτή την κατάσταση και για τη λύση των προσλήψεων προσωπικού πρέπει να δούμε σε άλλη κατεύθυνση τη συνεργασία μας με τους εργαζομένους για μια νέα πορεία στην ΤΑ", τόνισε ο ίδιος. Στην κατεύθυνση αυτή κάλεσε τους αιρετούς, τα όργανα της ΤΑ "να αντιταχθούμε στην υπάρχουσα πολιτική. Να γίνουμε μπροστάρηδες των λαϊκών αγώνων και να μην παίζουμε το ρόλο του κυματοθραύστη αυτών. Μια τέτοια πολιτική επιβάλλει η ιστορία μας, αλλά και περιμένει ο λαός από μας".

Σ' ό,τι αφορά συγκεκριμένα τις πολιτικές προσλήψεων των εργαζομένων στους ΟΤΑ κάλεσε τους αιρετούς να απαιτήσουν: Κατάργηση του θεσμού των εκτάκτων για πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Προσλήψεις με ενιαία σχέση εργασίας. Προσδιορισμό της έκτακτης απασχόλησης (κυρίως εποχιακής) από τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας, με προσδιορισμένο ποσοστό επί των τακτικών θέσεων. Κατάργηση της σύμβασης μίσθωσης έργου. Διατήρηση του θεσμού των έργων αυτεπιστασίας (των πραγματικά τεχνικών έργων), με πρόσληψη του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου για όσο διαρκεί το έργο. Συμμετοχή και εκπροσώπηση των εργαζομένων στις Επιτροπές Προσλήψεων.

Χ. Δ.

Τι θα γίνει με τις καθαρίστριες;

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους οι εργαζόμενες στην καθαριότητα των δημόσιων σχολείων διεκδικώντας τη λύση των χρόνιων προβλημάτων τους που έχουν σαν αποτέλεσμα να βρίσκονται σε απελπιστική κατάσταση από άποψη μισθολογική, δικαιωμάτων και συνθηκών εργασίας.

Για τα προβλήματα αυτά ο βουλευτής του ΚΚΕ Μήτσος Κωστόπουλος κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή με την οποία ρωτά τους αρμόδιους υπουργούς Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης - Αποκέντρωσης και Εθνικής Παιδείας, εάν προτίθεται η κυβέρνηση να λύσει επιτέλους το πρόβλημα και να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημα των εργαζομένων στην καθαριότητα των δημόσιων σχολείων για αλλαγή του εργασιακού καθεστώτος με τη μετατροπή των συμβάσεων έργου σε συμβάσεις αορίστου χρόνου.

Οπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, οι εργαζόμενες στην καθαριότητα των σχολείων, αντί να θεωρούνται εργαζόμενες, χαρακτηρίζονται εργολάβοι. Αμείβονται μόνο για τις αίθουσες που καθαρίζουν χωρίς να λαμβάνονται υπόψη στην αμοιβή τους και οι κοινόχρηστοι χώροι που επίσης καθαρίζουν, εξασφαλίζοντας μισθό πείνας γύρω στις 60.000 δρχ. το μήνα. Επιπλέον τους μήνες του καλοκαιριού παραμένουν άνεργες ενώ δε δικαιούνται άδειες, επιδόματα, δώρα κλπ. Να σημειωθεί επίσης ότι οι αμοιβές τους είναι καθηλωμένες από το 1995.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ