ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Ιούνη 2013
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
Η καλλιτεχνική παιδεία είναι δικαίωμα!

Το διαχρονικό αίτημα για αισθητική αγωγή στην εκπαίδευση αναδεικνύει ο ΠΜΣ γιορτάζοντας τα 100 χρόνια του. Σήμερα η συναυλία με τα Μουσικά Σχολεία

«Ολες οι Τέχνες υπηρετούν μία, την Τέχνη της ζωής» (Μπ. Μπρεχτ). Με αυτό το μότο ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος γιορτάζει τα 100 χρόνια λειτουργίας και δράσης του, οργανώνοντας σήμερα (8μμ) συναυλία στο Αλσος Περιστερίου (στάση μετρό Ανθούπολη). Είσοδος ελεύθερη.

Ο ΠΜΣ συναντά τους μαθητές των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων, τους γονείς και τους εργαζόμενους, συνεχίζοντας «τους κοινούς αγώνες για δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση. Τραγουδάμε και απαιτούμε να σταματήσει η υποβάθμιση των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων», λένε ο ΠΜΣ και τα μουσικά σχολεία: Αλίμου, Ιλίου, Παλλήνης, Πειραιά και το Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα.

Οπως είπε ο Βασίλης Παρασκευόπουλος (πρόεδρος του σωματείου) στο «Ρ», «η σημερινή πορεία του ΠΜΣ εκφράζεται και με τη σύνδεσή του με τις δυνάμεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, του ΠΑΜΕ» και μέσα από ο γιορτασμός «θέλει να αναδείξει τα σημερινά προβλήματα των μουσικών, τη διαχρονικότητα του άλυτου ζητήματος της δωρεάν και δημόσιας καλλιτεχνικής παιδείας, αλλά και το πώς διαχρονικά φαίνεται αυτό που λέμε "ο καλλιτέχνης μαζί με τους αγώνες του λαού", αλλά και η σύγκρουση των δύο γραμμών μέσα στο συνδικαλιστικό κίνημα που δεν είναι τωρινό ζήτημα (...) Ο μουσικός δεν μπορεί να είναι ξεκομμένος από το κλίμα της κοινωνίας. Να αντιλαμβάνεται ότι είναι κοινωνικό ζήτημα η υπόθεση της τέχνης (...)».

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΘΗΝΑΣ
Απειλεί θέατρα με κλείσιμο

Με κλείσιμο ως τα τέλη Αυγούστου απειλεί η εκλεγμένη με στήριξη ΠΑΣΟΚ/ΔΗΜΑΡ/Οικολόγων/ΔΡΑΣΗΣ δημοτική αρχή Αθήνας θέατρα και διάφορους χώρους εκδηλώσεων στην πρωτεύουσα.

Το προηγούμενο διάστημα η δημοτική αρχή προχώρησε σε ελέγχους σε μια σειρά θέατρα της πόλης ζητώντας κλείσιμό τους επικαλούμενη παραβάσεις. Μπρος στις αντιδράσεις, παρέπεμψε το θέμα σε εξέταση από επιτροπή του δήμου. Χτες σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο δήμαρχος παρουσίασε ως λύση, η σφράγιση των θεάτρων να μετατεθεί στις 31/8. Στο ενδιάμεσο να «πιεστεί» η κυβέρνηση ώστε να συζητήσει στο θερινό τμήμα της Βουλής και να ψηφιστεί εκεί ένα «σύγχρονο» πλαίσιο λειτουργίας των θεάτρων.

Η πρόταση αυτή δε βρίσκει σύμφωνους τους εργαζόμενους στο χώρο όπως φάνηκε και από τις τοποθετήσεις στο ΔΣ εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος, του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, της Πανελλήνιας Ενωσης Ελευθέρου Θεάτρου, των Χώρων Πολιτισμού και των Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων.

Χαρακτηριστικά, μιλώντας εκ μέρους του ΣΕΗ, η Λίλα Καφαντάρη σημείωσε ότι με πολλούς τρόπους κλείνουν σήμερα θέατρα και σκηνές και ότι και στην «αγορά» αυτή γίνεται συγκέντρωση και συγκεντροποίηση σε όφελος ομίλων. Ζήτησε το ΔΣ να πάρει απόφαση όχι για αναστολή σφράγισης αλλά για πάγωμα, ακολούθως ο δήμος να στηρίξει πολιτικά τη νομοθετική πρόταση λειτουργίας θεάτρων και σκηνών που θα συνδιαμορφώσουν προς τα συναρμόδια υπουργεία οι φορείς του χώρου, γνωρίζοντας βέβαια ότι νόμοι που ψηφίζονται οδηγούν στο κλείσιμο των μικρομεσαίων και τη γιγάντωση των ομίλων.

Ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και δημοτικός σύμβουλος Αθήνας, υπογράμμισε ότι μια σύντομη παράταση δε λύνει κανένα πρόβλημα. Σημείωσε ότι όλοι οι χώροι πολιτισμού οδηγούνται σε κλείσιμο με βάση ένα αναχρονιστικό ΠΔ που καθορίζει τη «νομιμότητα» πέρα και μακριά από τις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες. Πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει καμία δέσμευση ότι η κυβέρνηση θα φέρει άμεσα νέο πλαίσιο λειτουργίας το οποίο μάλιστα να μπορούν να ακολουθήσουν άμεσα θεατράρχες. Περιέγραψε τις δύσκολες συνθήκες εργασίας για τους εργαζομένους στο χώρο, όπως και την αγωνία επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, όσοι εξοντώνονται από τα μεγαθήρια. Ζήτησε ο δήμος να παγώσει τις διαδικασίες σφράγισης ως μια ελάχιστη κίνηση συμπαράστασης στον αγώνα επιβίωσης που δίνουν καθημερινά.

Παρά τις τοποθετήσεις αυτές, παρά και την εναλλακτική πρόταση που κατατέθηκε, η διορία στα θέατρα να μετατεθεί ως τις 31/12/13, η δημοτική αρχή επέμεινε στην ασφυκτική προθεσμία του Αυγούστου.

«Φώντας» και φρούδες ελπίδες

Ο θίασος «Βήματα» των Ελένης Γερασιμίδου - Αντώνη Ξένου θα παρουσιάσει το καλοκαίρι το έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη «Ο Φώντας» (έργο - μικρός «θησαυρός» της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας). Μέσω ενός ζευγαριού, του Βούλη και της Αριστέας, ο συγγραφέας με μαεστρία ανέδειξε τη σχέση εκμεταλλευτή - εκμεταλλευόμενου. Ο άχρηστος σύζυγος παρασιτεί εις βάρος της συζύγου, συστηματικά, προς όφελός του, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα παραπλάνησης. Ενα από αυτά είναι και ο Φώντας. Πρόσωπο ανύπαρκτο, όμως κεντρική αναφορά του έργου. Ο «Φώντας» συμβολίζει τις φρούδες ελπίδες, τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, τις αυταπάτες, οτιδήποτε προβάλλει ως κοινωνικό εμπόδιο στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας.

Το καταξιωμένο έργο αποκαλύπτει τη διαχρονική του αξία, τους πολιτικούς συμβολισμούς του. Στη σκηνική μεταφορά του, σήμερα, πρέπει να τονιστεί η συμβολική του διάσταση με λιτά σκηνικά και εκφραστικά μέσα και με την επαγρύπνηση ηθοποιών και κοινού. Ετσι η παράσταση προσφέρεται ως ακατέργαστη πρώτη ύλη, που πρέπει να την επεξεργαστεί το ίδιο το κοινό. Αυτός είναι ο στόχος της σκηνοθεσίας της Αγγελικής Ξένου.

Στο πλαίσιο της σκηνοθετικής αντίληψης για το ανέβασμα του έργου, ο θίασος συνεργάζεται με το συγκρότημα «KollektivA» για τη σύνθεση πρωτότυπης μουσικής. Σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος. Παίζουν: Ελένη Γερασιμίδου και Αντώνης Ξένος.

Το πρόγραμμα για τον Ιούλη έχει ως εξής: 8/7 Aνοιχτό Θέατρο «Αντώνης Καλογιάννης», στην Καισαριανή (9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη). 18/7 Διεθνές Φεστιβάλ «Πέτρας» (9.30 μ.μ.). Εισιτήριο 10 ευρώ. Φοιτητές - μαθητές - συνταξιούχοι 8 ευρώ. Ανεργοι δωρεάν με επίδειξη της κάρτας. Διατίθενται και εισιτήρια ΟΓΑ. 20/7 Αποθήκες Μεταλλείων Λιμεναρίων Θάσου (9.15 μ.μ.). 21/7 θέατρο Χελιδονόπετρας Μαρώνειας. Είσοδος 10 ευρώ. Φοιτητές - μαθητές - συνταξιούχοι 8 ευρώ.

Photo Press

Ο Γιώργος Νταλάρας και η Γλυκερία συναντιούνται επί σκηνής, αύριο, με αφιέρωμα στον Απόστολο Καλδάρα, στο «Κατράκειο» της Νίκαιας. Θα ερμηνεύσουν τα έργα του «Μικρά Ασία», σε στίχους Πυθαγόρα και «Βυζαντινός Εσπερινός» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, καθώς και αθάνατα, λαϊκά τραγούδια του συνθέτη. Τους συνοδεύουν 12 μουσικοί: Νίκος Ζέρβας - πλήκτρα, Τάκης Μπουρμάς - μπάσο, Χρήστος Ζέρβας και Κωνσταντίνος Φωτιάδης - κιθάρα, Ανδρέας Κατσιγιάννης - σαντούρι, Ντάσο Κούρτι - ακορντεόν, Αποστόλης Βαγγελάκης - πνευστά, Πέτρος Κούρτης - κρουστά, Γρηγόρης Συντρίδης - τύμπανα. Μπουζούκι: Γιώργος Μάτσικας και Γιώργος Ρόκας. Βιολί: Λευτέρης Ζέρβας.

Φεστιβαλικές παραστάσεις

Την περίφημη όπερα του Χέντελ «Αλεσάντρο», που θριάμβευσε στο Λονδίνο το 1726, θα παρουσιάσει σήμερα και μεθαύριο, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η ορχήστρα «Καμεράτα», υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου. Η πρεμιέρα δόθηκε (25/5/2013) στο «Σταατσθέατερ» του Βισμπάντεν και αποθεώθηκε, ενώ η ηχογράφησή της απέσπασε το Α' Διεθνές Βραβείο. Ο Χέντελ χρησιμοποίησε την ιστορία του Μ. Αλεξάνδρου ως αφορμή για το ξετύλιγμα ενός φαντασμαγορικού παραμυθιού. Η σκηνοθεσία και χορογραφία της Λουσίντα Τσάιλντς ακροβατεί ανάμεσα στον περίτεχνο κόσμο του μπαρόκ και στις παρασκηνιακές σχέσεις των κινηματογραφικών αστέρων στη δεκαετία του 1930. Σκηνικά - κοστούμια Πάρι Μέξη. Φωτισμοί Γιώργου Τέλλου. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι: Μαξ Εμάνουελ Τσένικ, Μπλαντίν Στάσιεβιτς, Αντριάνα Κοσέροβα, Χαβιέ Σαμπάτα, Πάβελ Κουντίνοφ, Χουάν Σάντσο, Νίκος Σπανός.

  • Την 24ωρης διάρκειας παράσταση του Γιάννη Κακλέα με το πεζογράφημα του Σάμουελ Μπέκετ «Μερσιέ και Καμιέ» παρουσιάζει το Φεστιβάλ Αθηνών (Πειραιώς 260) από σήμερα τα μεσάνυχτα μέχρι αύριο τα μεσάνυχτα. Τα δύο πρόσωπα του Μπέκετ προσπαθούν να δουν τα αόρατα, να ακούσουν τα ανήκουστα, να «μιλήσουν» σιωπώντας και το αντίστροφο. Μετάφραση Αρη Μπερλή. σκηνογραφία Μανόλη Παντελιδάκη, φωτισμοί Σάκη Μπιρμπίλη, ήχοι Κωστή Φιορέτου. Παίζουν: Αρης Σερβετάλης, Κώστας Φιλίππογλου, Κίμων Φιορέτος, Μένη Κωνσταντινίδου.
  • Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το παρισινό «Theatre de la Ville» θα παρουσιάσει (30/6, 1/7) το έργο του Ιονέσκο «Ρινόκερος», με το οποίο ο Γαλλορουμάνος συγγραφέας καυτηρίασε οξύτατα τη μεταπολεμική αστική κοινωνία. Σκηνοθεσία Εμανιουέλ Ντεμαρσί - Μότα, σκηνικά - φωτισμοί Ιβ Κολέ, μουσική Τζέφερσον Λεμπέιγ, κοστούμια Κορίν Μποντελό, μακιγιάζ Κατρίν Νικολά. Παίζουν δεκατρείς ηθοποιοί. Θα υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι.
Ζωγραφικές «Περιπλανήσεις»

Μέχρι την Κυριακή θα παρουσιάζεται στο πολιτιστικό χώρο «ΚΑΜΙΝΙ-ΣΤΟΑ» του Δήμου Γαλατσίου (Ρεθύμνης 16 & Χρ. Καψάλη 14) έκθεση ζωγραφικής του Θοδωρή Νικολάκη, με τίτλο «Περιπλανήσεις». Η έκθεση περιλαμβάνει παλιά και νέα έργα σε τρεις ενότητες, από τις οποίες εμπνέεται (φύσεις, παραστάσεις από την ελληνική ποίηση και την καθημερινότητα), που ομαδοποιούνται σε λάδια, ακριλικά, κολάζ με γραμματόσημα και πυρογραφίες.

Ο Θ. Νικολάκης ασχολήθηκε νωρίς με τη ζωγραφική, χωρίς να τη σπουδάσει. «Διαβάζω βιβλία, επισκέπτομαι μουσεία και εκθέσεις και αξιοποιώ τις σχετικές εμπειρίες στους πειραματισμούς μου», λέει ο ίδιος. Εχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές. Ασχολείται και με την ποίηση («Μονοπάτια» από τη «Σύγχρονη Εποχή»).

H ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ άρχισε να δουλεύεται πέρσι στο «Bios». Παίχθηκε στη Λιθουανία και το Μεξικό και σήμερα και αύριο (9 μ.μ.) στο «Bios». Πρόκειται για το «Υπέροχο μετά - un circo esotericο» του, εγκατεστημένου στην Ελλάδα, Λιθουανού συγγραφέα και σκηνοθέτη Τζέζαρις Γκραουζίνις (κείμενο - σκηνοθεσία). Με αφορμή το μύθο των Μάγια περί του «τέλους του κόσμου», δύο Μεξικανοί ηθοποιοί, δύο Λιθουανοί και ο Δημήτρης Κουρούμπαλης υποδεικνύουν στο κοινό τα κομμάτια του κόσμου που αξίζει να σωθούν. Μουσική: Martynas Bialobeskis.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ