ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Μάη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Σημαντική απόφαση για 25 μικρά νησιά

Eurokinissi

Μια απόφαση-σταθμός για τη σωτηρία του αιγαιοπελαγίτικου τοπίου εκδόθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που βάζει φραγμούς στην άναρχη δόμηση και στην αλόγιστη εκμετάλλευση από τον τουρισμό.

Σύμφωνα με την απόφαση του Ε΄ Τμήματος του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου, για κανέναν λόγο δεν μπορεί να οικοδομηθούν οικόπεδα μικρότερα των τεσσάρων στρεμμάτων που είναι εκτός σχεδίου και εκτός οικισμών των νησιών του Αιγαίου. Επίσης, το ΣτΕ ενέκρινε μια σειρά από προστατευτικούς όρους οικιστικής ανάπτυξης για τα νησιά του Αιγαίου.

Συγκεκριμένα, η υπόθεση έχει ως εξής: Το υπουργείο Αιγαίου κατέθεσε στο ΣτΕ σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά σε 25 νησιά του Αιγαίου (Κίμωλος, Δονούσα, Ανω Κουφονήσι, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Αμοργός, Ανάφη, Σίκινος, Φολέγανδρος, Τήλος, Νίσυρος, Χάλκη, Μεγίστη, Κάσος, Τέλενδος, Ψέριμος, Αστυπάλαια, Λειψοί, Αγαθονήσι, Αρκοί, Αγιος Ευστράτιος, Οινούσσες, Ψαρά, Φούρνοι και Θύμαινα), όπου αφ' ενός μεν χαρακτηρίζονταν ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αφ' ετέρου καταστρατηγούνταν οι όροι δόμησης σ' αυτά τα νησιά.

Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος προέβλεπε ότι μπορούν να οικοδομηθούν και οικόπεδα που είναι εκτός σχεδίου και μάλιστα μικρότερα των τεσσάρων στρεμμάτων. Δηλαδή οικόπεδα 750, 1.200 και 2.000 τετραγωνικών μέτρων, κατά παρέκκλιση, να θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, εφόσον έχουν πρόσωπο σε εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς. Ουσιαστικά, η διάταξη αυτή άνοιγε το δρόμο να οικοδομηθεί ένα μεγάλο μέρος των οικοπέδων στα νησιά.

Το ΣτΕ με την υπ' αριθμ. 156/2002 απόφασή του έκρινε παράνομη την παραπάνω διάταξη. Στην απόφασή του αναφέρει ότι οι παρεκκλίσεις αυτές δεν είναι συμβατές με τον χαρακτήρα των 25 αυτών νησιών και τον χαρακτηρισμό τους ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.

Οσον αφορά στο μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτισμάτων το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο αναφέρει: «Επιβάλλεται τα κτίσματα να είναι μονώροφα με μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος 4,50 μέτρα. Το ύψος μετρείται από τη φυσική στάθμη του εδάφους σε κάθε σημείο του περιγράμματος του κτιρίου, έτσι ώστε η προβολή του ύψους του κτιρίου σε καμιά περίπτωση να μην υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος».

Οι τουριστικές εγκαταστάσεις προβλέπεται να κτίζονται μόνο με τη μορφή «bungelows» και δε θα πρέπει να ξεπερνούν τα 4.800 κυβικά μέτρα ή τα 1.500 τετραγωνικά μέτρα με μέγιστο ύψος τα 7,50 μέτρα. Τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 200 τετραγωνικά μέτρα και υποχρεωτικά θα είναι μονώροφα με μέγιστο ύψος 4,60 μέτρα.

Επίσης, με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται:

  • Τα νέα κτίρια θα πρέπει να έχουν λιτή γεωμετρική μορφή με διάσπαση των όγκων -- κατά τα τοπικά πρότυπα -- ενώ τα μονώροφα κτίρια δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 400 κυβικά μέτρα.
  • Τα κουφώματα υποχρεωτικά θα είναι από ξύλο με εξωτερικά παντζούρια (αποκλείονται συρόμενα ή ρολά).
  • Πισίνες επιτρέπεται να κατασκευάζονται μόνο από ξενοδοχειακές μονάδες.
  • Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση προκατασκευασμένων ή λυόμενων οικίσκων και η κατασκευή κτιρίων σε υποστυλώματα.
  • Απαγορεύεται η δημιουργία οικοδομικών συνεταιρισμών και η εγκατάσταση κλιματιστικών σε ορατά σημεία.
  • Απαγορεύεται η ανέγερση κτισμάτων με τη μορφή ανεμόμυλων, ενώ επιτρέπεται η αναστήλωση των ήδη υπαρχόντων.
  • Δεν επιτρέπεται η καταστροφή των ήδη υπαρχόντων λιθόκτιστων κτιρίων και η μετατροπή των παραδοσιακών καλντεριμιών σε οδούς εξυπηρέτησης τροχοφόρων.

ΜΕΝΙΔΙ
ΟΧΙ στις απαλλοτριώσεις για τον προαστιακό

Δυναμική συγκέντρωση χτες το απόγευμα - απέκλεισαν για δύο ώρες τις γραμμές του τρένου

Δυναμική κινητοποίηση πραγματοποίησαν χτες το απόγευμα οι κάτοικοι των Μενιδίου κλείνοντας τις γραμμές του τρένου στο ύψος της περιοχής Κόκκινου Μύλου. Απαίτηση των κατοίκων είναι να μην απαλλοτριωθούν οι 248 ιδιοκτησίες εξαιτίας της διάνοιξης των γραμμών για την κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόμου.

Οι κάτοικοι σημειώνουν πως είναι πάγιο αίτημά τους να γίνει υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου, όπως επίσης να ενημερωθούν για τα ακριβή έργα που προβλέπεται να πραγματοποιηθούν στο χώρο, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει. Επιπρόσθετα ζητήματα που θέτουν οι κάτοικοι είναι ότι η απαλλοτρίωση γίνεται χωρίς αποζημίωση και χωρίς τιμή μονάδας, ενώ όταν θα αποζημιωθούν, αυτό θα γίνει με βάση την αντικειμενική αξία των ακινήτων και όχι την εμπορική αξία τους. Δηλαδή, οι κάτοικοι, αφ' ενός, θα πάρουν πολύ αργά τα χρήματα τους και, αφ' ετέρου, αυτά θα είναι ψίχουλα σε σύγκριση με αυτά που δικαιούνται.

Ετσι οι κάτοικοι ύστερα από κάλεσμα της Επιτροπής Αγώνα και του Εξωραϊστικού Συλλόγου της περιοχής, έκλεισαν τις σιδηροδρομικές γραμμές από τις έξι το απόγευμα μέχρι και μετά τη δύση του ήλιου.

Η Ζαμπία Κατσαδενδράκη, μέλος της διοίκησης της Επιτροπής Αγώνα, είπε στο «Ρ»: «Είμαστε αναγκασμένοι να προβούμε σε τέτοιες κινητοποιήσεις από τη στιγμή που δεν εισακουστήκαμε από κανέναν αρμόδιο, παρά το γεγονός ότι επανειλημμένα είχαμε θέσει τα αιτήματά μας».

O Βασίλης Τοπαλιαννίδης, υποψήφιος δήμαρχος με την «Πανδημοκρατική Αγωνιστική Συσπείρωση Μενιδίου», σημείωσε πως αυτές οι απαλλοτριώσεις - όπως όλα δείχνουν - δε θα είναι οι μοναδικές, αλλά θα υπάρξει και συνέχεια. Επίσης, είπε ότι οι πολίτες είναι ανενημέρωτοι και δεν ξέρουν τι ακριβώς θα συμβεί στην περιοχή τους. «Το Μενίδι» σημείωσε, «δεν αντέχει άλλες παρεμβάσεις». Και τόνισε πως η ΠΑΣΥΜ θα είναι μπροστάρης στον αγώνα των κατοίκων για να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματά τους.

Στη συγκέντρωση παραβρέθηκε ο Δ. Παπανίκας, δήμαρχος Μενιδίου και ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της ΠΑΣΥΜ, Θ. Τραβασάρος.


Ερώτηση:

Πώς προωθείται η επιχειρηματική δράση στην ΤΑ;

Απάντηση:

Οι δυνάμεις στην ΤΑ που στηρίζονται από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΝ συμφωνούν και εφαρμόζουν με διάφορους τρόπους την κατεύθυνση για την επιχειρηματική δράση της ΤΑ. Θα δώσουμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα για να γίνει κατανοητό.

Στο Δήμο Χαϊδαρίου επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί σχέδιο σύμβασης με τον Ευρωπαϊκό Ομιλο Οικονομικού Σκοπού (ΕΟΟΣ). Η υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν ύψους 100 εκατ. δολ. και ο ΕΟΟΣ θα εκτελούσε το σύνολο των δραστηριοτήτων της Δημοτικής Αρχής (από προκήρυξη διαγωνισμών και ανάθεση έργων και μελετών για την αγορά, εκμετάλλευση, επέκταση, εκσυγχρονισμό εργατικών κατοικιών, βρεφονηπιακών σταθμών, χώρων κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, κεντρικών αγορών, κλπ. ως την υπογραφή συμφώνων φιλίας με άλλους ΟΤΑ).

Θα αναλάμβανε την εκπροσώπηση του δήμου με την κρατική διοίκηση. Η σύμβαση ανανεωνόταν αυτοδικαίως στο διηνεκές. Δηλαδή, ο δήμος εκχωρούσε σε ιδιωτική εταιρία την ίδια την ιδιότητα και τη λειτουργία του ως τμήμα της κρατικής διοίκησης. Δεν προχώρησε μετά από παρέμβαση της παράταξης που στηρίζει το ΚΚΕ, με την κινητοποίηση και των δημοτών.

Σε πάρα πολλούς δήμους οι αρμοδιότητες, αλλά και υπηρεσίες του δήμου ανατίθενται σε δημοτικές επιχειρήσεις (π.χ. για τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την πρόνοια κλπ.), υπό την ονομασία «Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης».


Οι επιχειρήσεις αυτές λειτουργούν τις περισσότερες φορές έξω από τον έλεγχο των συμβουλίων της ΤΑ και συχνά αυτονομούνται σαν επιχειρηματικές μονάδες και παίζουν το ρόλο του προθαλάμου στο μεγάλο κεφάλαιο.

Για παράδειγμα, στο καταστατικό δημοτικής επιχείρησης σαν μέσο για την απόκτηση εσόδων αναφερόταν η «αξιοποίηση κοινοχρήστων χώρων του δήμου», δηλαδή η διαχείρισή τους από ιδιώτες.

Σε άλλο καταστατικό προβλεπόταν η απόκτηση εσόδων από τις «μεταγραφές» δηλαδή την πώληση αθλητών της Δημοτικής Επιχείρησης Αθλητισμού.

Σχετικά με τα έργα, ακολουθείται η μέθοδος του τεμαχισμού τους σε επιμέρους κονδύλια π.χ. έργο 200 εκατ. χωρίζεται σε 25 κομματιών των 8 εκατ. για να μπορεί να ανατεθεί χωρίς διαγωνισμό. Αλλος τρόπος είναι η δημοπράτηση απλών έργων με τη μέθοδο μελέτη - κατασκευή. Ο υποψήφιος κατασκευαστής κάνει και τη μελέτη του έργου, ενώ αυτό επιτρέπεται μόνο σε τελείως εξειδικευμένα έργα και για έκτακτες ανάγκες. Συχνά οι προετοιμαζόμενοι σαν ανάδοχοι ετοιμάζουν τις απαιτούμενες προμελέτες για τους διαγωνισμούς, που οι υπηρεσίες του δήμου αναγκάζονται να υπογράψουν σαν δικές τους, συμμετέχοντας κι αυτές στην παραπέρα υποβάθμισή τους και υποκατάστασή τους.

Για πολύ απλά έργα (π.χ. για πεζοδρόμια, κτίρια, κλπ.) ακολουθείται η μέθοδος της προεπιλογής, δηλαδή η πρόσκληση ελάχιστου αριθμού εργολάβων, που σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων αποτελούν δορυφόρους του προβλεπόμενου αναδόχου.


Σε πλήρη εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση των έργων και υπηρεσιών της ΤΑ, στο όνομα της δήθεν έλλειψης χρημάτων, προωθείται η εφαρμογή της μεθόδου της αυτοχρηματοδότησης των έργων. Ισχυρίζονται ότι τα χρήματα θα τα βάλει ο ιδιώτης, ο οποίος πρέπει να τα ξαναεισπράξει και να βγάλει και κέρδος. Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική. Στα έργα π.χ. του αεροδρομίου των Σπάτων και του Ρίου - Αντιρρίου ο εργολάβος έβαλε το 9%, στο σύνολο του κόστους, πήρε προκαταβολή 15%, έχει το 45% της εταιρίας διαχείρισης. Τα υπόλοιπα καλύπτονται από δάνεια που εγγυάται το δημόσιο, επιδοτήσεις, συμμετοχή του Δημοσίου και τα τέλη.

Το κράτος εγγυάται επίσης τη χρησιμοποίηση των έργων από ορισμένο αριθμό χρηστών και καλύπτει την όποια διαφορά, ώστε ο ιδιώτης να έχει εξασφαλισμένα τα κέρδη του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ