ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Μάη 1999
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κ. ΣΗΜΙΤΗΣ
"Μικρομεσαίες" οι επιχειρήσεις" με... 50 εργαζόμενους!

Αυτό προκύπτει από όσα είπε, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του σε βιομηχανική μονάδα στη Μάνδρα, ο πρωθυπουργός, που άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο εφαρμογής των "αντικειμενικών κριτηρίων" και μετά το 2000!

Σαφές ξεκαθάρισμα για το ποιες επιχειρήσεις μπορούν να ελπίζουν ότι έχουν μέλλον στην πολιτική της "παγκοσμιοποίησης", που επαγγέλλεται και εφαρμόζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, βαδίζοντας στο δρόμο της ΕΕ και της ΟΝΕ, έκανε χτες ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης.Κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιοδείας σε... βιομηχανική μονάδα στη Μάνδρα Αττικής, ο πρωθυπουργός σκιαγράφησε με αρκετή σαφήνεια τον τρόπο που η κυβέρνηση κρίνει μια επιχείρηση ωςμικρομεσαία και κάλεσε και τον ελληνικό λαό να δει με το ίδιο μάτι "την πραγματικότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης"! Συγκεκριμένα, ο Κ. Σημίτης επέλεξε σαν αντιπροσωπευτική του τι μεγέθους επιχειρήσεις προτίθεται να στηρίξει η κυβέρνηση και ποιες εννοεί με τον όρο "μικρομεσαίες" τη βιομηχανική μονάδα - ανώνυμη εταιρία "ΥΛΙΚΟΝ ΑΕ". Πρόκειται για επιχείρηση, που παράγει και εξάγει σε ογδόντα χώρες ανταλλακτικά, εξαρτήματα και μέρη μηχανών για πλοία καθώς και για κλάδους της βιομηχανίας ξηράς, απασχολεί 50 εργαζόμενους και το 90% του τζίρου της προέρχεται από τις εξαγωγές! "Αυτού του τύπου η μικρομεσαία επιχείρηση είναι η αιχμή του δόρατος του σχεδιασμού της ελληνικής κυβέρνησης", ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός μην αφήνοντας το παραμικρό περιθώριο αμφιβολίας ή αυταπάτης και στον πιο δύσπιστο επαγγελματία, βιοτέχνη και έμπορο.

Επιπλέον, ο Κ. Σημίτης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του μετά την περιήγησή του στους χώρους της βιομηχανίας, για πρώτη φορά απόθεσε στο άγνωστο μέλλον την κατάργηση των "αντικειμενικών κριτηρίων", λέγοντας ότι αυτό θα γίνει "όταν ολοκληρωθεί η μηχανοργάνωση του υπουργείου Οικονομικών". Ο ίδιος έκανε σαφές ότι "με αυτούς τους όρους που δημιουργήσαμε θα προχωρήσουμε την πολιτική μας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις", δηλαδή τους όρους που περιλαμβάνουν μόνο τις βιομηχανικού μεγέθους επιχειρήσεις της Ελλάδας. Αυτές, κατά τον ίδιο, είναι η "λυδία λίθος της κάθε οικονομίας". Εκθειάζοντας τα αποτελέσματα της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ τόνισε ότι "θα πρέπει να συνεχίσουμε αταλάντευτα την πολιτική που χαράξαμε και εφαρμόζουμε". Μέσα σ' όλα αυτά, βέβαια, δεν παρέλειψε με τη λογική του κόρακα που πετάει πάνω απ' τα συντρίμμια - λογική που διέπει την κυβέρνηση και τους μεγαλοεπιχειρηματίες την ώρα που βομβαρδίζεται απ' άκρη σ' άκρη η Γιουγκοσλαβία με την υπογραφή και του Κ. Σημίτη - να αναφερθεί στις "νέες ευκαιρίες" που θα ανοίξει η ανασυγκρότηση της περιοχής.

Τα ίδια πράγματα με άλλα λόγια υποστήριξε και ο υπουργός Ανάπτυξης, Ε. Βενιζέλος.Μιλώντας από το ίδιο βήμα που μίλησε και ο πρωθυπουργός, ο υπουργός είπε ότι την κυβέρνηση δεν την ενδιαφέρουν μόνο οι επιχειρήσεις που απασχολούν πενήντα και πάνω εργαζόμενους, αλλά και οι... μικρές που "ευτυχώς συνειδητοποιήσαμε πολύ γρήγορα ότι ο μεγάλος αριθμός μικρομεσαίων και μικρών ευέλικτων επιχειρήσεων είναι πολύ μεγάλο πλεονέκτημα", πράγμα το οποίο, διευκρίνισε, "αποδεικνύεται εδώ τώρα έμπρακτα"! Ο ίδιος ανέπτυξε για άλλη μια φορά την προκλητική άποψη ότι ούτε λίγο - ούτε πολύ οι εκατοντάδες χιλιάδες των μικρών βιοτεχνών και των αυτοαπασχολούμενων στερείται γνώσης, διορατικότητας και ευφυίας, αφού δήθεν όλα τα μέσα για την ανάπτυξή τους είναι... στα πόδια τους...

ΑΚΙΝΗΤΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Θα δημοπρατούνται με την αγοραία αξία

Εγκύκλιος με οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών

Οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να προσδιορίζεται η αξία των ακινήτων κοινωφελών γενικά περιουσιών, όταν αυτά πωλούνται με δημοπρασία, παρέχει το υπουργείο Οικονομικών με σχετική εγκύκλιο που απέστειλε στις αρμόδιες υπηρεσίες του.

Σε σχετική εγκύκλιο υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σε περίπτωση εκποίησης ακινήτων κοινωφελών γενικά περιουσιών με δημοπρασία, το ελάχιστο τίμημα προσφοράς προσδιορίζεται ύστερα από σχετική εκτίμηση του αρμοδίου προϊσταμένου ΔΟΥ σχετικά με την αγοραία αξία του. Ωστόσο - όπως αναφέρεται σχετικά - από στοιχεία που έχουν περιέλθει στις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, διαπιστώθηκε ότι ορισμένες ΔΟΥ στις εκθέσεις εκτίμησης δεν προσδιορίζουν την αγοραία αξία αλλά την αντικειμενική, υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχουν πρόσφορα συγκριτικά στοιχεία.

Στην ίδια εγκύκλιο επισημαίνεται ότι ο αντικειμενικός προσδιορισμός της αξίας των ακινήτων εφαρμόζεται αποκλειστικά για τον καθορισμό της φορολογητέας αξίας, η οποία δεν ταυτίζεται αναγκαστικά με την τρέχουσα αξία τους, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να δημιουργούνται σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των δύο τιμών, που οδηγούν σε ασαφή εικόνα της πραγματικής "οικονομικής θέσης" των εν λόγω ακινήτων. Υπογραμμίζεται ακόμη ότι ο προσδιορισμός της αγοραίας αξίας εξαρτάται από τις ειδικές συνθήκες (προσφορά και ζήτηση) που επικρατούν στην περιοχή που βρίσκονται τα ακίνητα, καθώς και από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες τους (αναβάθμιση περιοχής, δημιουργία συγκοινωνιακών κόμβων, εμπορικών κέντρων κλπ.), τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Θεωρείται ακόμη αυτονόητο ότι μεταξύ των στοιχείων που θα λαμβάνονται υπόψη, θα είναι και οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.

Με βάση τα παραπάνω, καλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες στις εκθέσεις ελέγχου που στέλνουν να προσδιορίζουν την αγοραία αξία των ακινήτων.

ΚΛΑΔΟΣ ΝΗΜΑΤΟΥΡΓΙΑΣ
Οι εισαγωγές εκτοπίζουν την εγχώρια παραγωγή

Ολο και πιο έντονα εκτοπίζονται τα προϊόντα των μονάδων της ελληνικής νηματουργίας από την εγχώρια αγορά και τη θέση τους καταλαμβάνουν οι εισαγωγές φθηνών νημάτων από το εξωτερικό, με ό,τι αυτό σημαίνει για το συγκεκριμένο κλάδο και την οικονομία γενικότερα.

Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ενώ η παραγωγή των νημάτων έχει "παγώσει" λόγω των εισαγωγών γύρω στους 140 με 150 χιλιάδες τόνους, η ζήτηση είναι αρκετά μεγαλύτερη (180 χιλιάδες τόνοι) και κατά το ήμισυ καλύπτεται από εισαγόμενα φθηνά νήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία για το έτος 1997, η ζήτηση νημάτων από τις ελληνικές κλωστοϋφαντουργίες ξεπέρασε τους 180 χιλιάδες τόνους, όμως μόνο οι 96 χιλιάδες τόνοι περίπου από τα νήματα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ελληνικής προέλευσης. Οι εισαγωγές, από 30 χιλιάδες τόνους που αντιπροσώπευαν το 1988, το 1997 εκτινάχτηκαν στις 84 χιλιάδες τόνους. Το υπόλοιπο ποσοστό της ελληνικής παραγωγής νημάτων διοχετεύτηκε στο εξωτερικό, αλλά ήταν σημαντικά μειωμένο, αφού από τις 63 χιλιάδες τόνους που αντιπροσώπευαν οι εξαγωγές το 1988, το 1997 "έπεσαν" στους 46 χιλιάδες τόνους.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, οι μεγάλες εισαγωγές οφείλονται στο ότι οι μεγάλοι κλωστοϋφαντουργικοί όμιλοι, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των παραγγελιών των μεγάλων πελατών τους, καταφεύγουν στην εισαγωγή φθηνών νημάτων για να μείνουν ανταγωνιστικοί στην αγορά, με αποτέλεσμα να προτιμούν τα φθηνά και συνεπώς χαμηλότερης ποιότητας νήματα.

Οσον αφορά τώρα τη χρήση των κατηγοριών των νημάτων, το 1997 το 59% του συνόλου της αγοράς των νημάτων καταλάμβαναν τα βαμβακερά, το 27% τα συνθετικά, το 6% τα μάλλινα νήματα, όπως και τα νήματα τεχνητών ινών, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκε σε νήματα από άλλες ίνες (λινάρι, μετάξι κτλ.).

Ο εκτοπισμός των βαμβακερών νημάτων από τα συνθετικά καταδεικνύει πως όλο και περισσότερο "κακής" ποιότητας υφάσματα κατακλύζουν την αγορά. Και τα "κακής" ποιότητας υφάσματα, τα οποία είναι και πιο φθηνά, σηματοδοτούν παράλληλα και τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών που υφίστανται τη χρόνια οικονομική πολιτική λιτότητας.

Διατηρούν στην επικαιρότητα τα "σχέδια Μάρσαλ"

Το εγχείρημα "σχέδιο Μάρσαλ" και "διείσδυση - ανοικοδόμηση των Βαλκανίων" επιδιώκει να διατηρήσει στην επικαιρότητα η κυβέρνηση, προσδοκώντας προφανώς πολιτική στήριξη από τους επιχειρηματίες - στους οποίους υπόσχονται νέα παχυλά κέρδη - ενόψει τον εκλογικών αναμετρήσεων.

Χθες υπήρξε και πάλι συνάντηση της λεγόμενης Ομάδας Δράσης για την οικονομική ανασυγκρότηση των Βαλκανίων, στην οποία συμμετέχουν κυβερνητικοί παράγοντες και επιμελητηριακοί και συνδικαλιστικοί φορείς των επιχειρηματιών. Στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας δεν προσέθεσε ουσιαστικά τίποτα το καινούριο, απ' όσα είναι μέχρι σήμερα γνωστά (αναφέρθηκε στις παλαιότερες πρωτοβουλίες του σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, στην αναμονή της "επόμενης ημέρας" του πολέμου, ώστε να δοθεί το έναυσμα να ορμήσουν τα "κοράκια της ανοικοδόμησης" κλπ.).

Εγγύηση για δυο χρόνια στα προϊόντα από το 2002

Από το 2002 όλα τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά που αγοράζονται σε χώρα της ΕΕ θα πρέπει να έχουν εγγύηση τουλάχιστον δύο χρόνων και ενός έτους τα μεταχειρισμένα είδη. Στο διάστημα αυτό οι καταναλωτές θα διατηρούν το δικαίωμά τους για επισκευή ή αντικατάσταση των εμπορευμάτων. Αυτό προβλέπει σχετική οδηγία της ΕΕ που ψηφίστηκε πρόσφατα, σύμφωνα με την οποία δίνεται στον καταναλωτή το δικαίωμα να ζητήσει ακόμα και αποζημίωση υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ενώ προηγουμένως πρέπει να έχει ζητήσει αντικατάσταση ή επισκευή του προϊόντος που παρουσίασε ελάττωμα.

Επιπλέον, εάν το προϊόν παρουσιάσει ελάττωμα μέσα σε έξι μήνες από την αγορά του, τότε το βάρος της απόδειξης της ακαταλληλότητας του προϊόντος βαρύνει τον πωλητή. Η περίοδος μέσα στην οποία ο καταναλωτής θα πρέπει να δηλώσει το ελάττωμα μετά την εμφάνισή του θα καθοριστεί από την κάθε χώρα - μέλος.

Επίσης, καθίσταται υποχρεωτική η γραπτή εμπορική εγγύηση η οποία δεσμεύει πλέον νομικά τον προμηθευτή, τόσο στη δήλωση όσο και στη σχετική διαφήμιση και είναι υποχρεωτικό να περιγράφεται σε απλή και κατανοητή γλώσσα για τον καταναλωτή. Οπως ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στην Ελλάδα, απαιτείται μικρής έκτασης προσαρμογή του νόμου "για την προστασία του καταναλωτή", κυρίως όμως απαιτείται αλλαγή του Αστικού Κώδικα που ορίζει σύννομη προθεσμία έξι μηνών για την άσκηση αγωγής από την παράδοση του προϊόντος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ