ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Ιούνη 2000
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό - δεν ιδιωτικοποιείται!

Ανακοίνωση με αφορμή τα προβλήματα υδροδότησης, τα έργα υποδομής που καθυστερούν και τα σχέδια για ιδιωτικοποίηση. Οχι στην αύξηση κατά 20% της τιμής του νερού που προωθεί η Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης

«Να μην ανατιμηθεί το νερό, να ληφθούν άμεσα μέτρα ώστε να υδροδοτηθούν το πολεοδομικό συγκρότημα και οι ευρύτερες περιοχές χωρίς προβλήματα και να σταματήσει κάθε διαδικασία που στοχεύει στην εκμετάλλευση από ιδιώτες ενός τέτοιου βασικού αγαθού όπως είναι το νερό», ζητά η ΚΟΘ του ΚΚΕ. Με ανακοίνωσή της ενημερώνει το λαό για τις επιλογές κυβέρνησης και ιδιωτών και προειδοποιεί για τις ολέθριες συνέπειες που θα υπάρξουν σε βάρος των λαών, αν ο έλεγχος των υδάτινων πόρων περάσει στα χέρια των πολυεθνικών.

Με αφορμή την εκφρασμένη πρόθεση της Εταιρείας Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ) να εισηγηθεί αυξήσεις μέχρι και 20% στα τιμολόγια του νερού, η ΚΟΘ του ΚΚΕ επισημαίνει πως «οι ανατιμήσεις δεν έχουν ως σκοπό να καλύψουν το λειτουργικό κόστος ή τα έργα υποδομής, αλλά να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις (δώρα) για να περάσει η ύδρευση στα χέρια των ιδιωτών». Και υπογραμμίζει: «Θέλουν να μετατρέψουν το νερό από κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα. Ηδη η ιδιωτικοποιημένη ΕΥΔΑΠ πουλάει κατά 70% ακριβότερο το νερό. Γιατί σκοπός της εταιρίας είναι τα κέρδη του ιδιώτη. Δεν είναι η εξυπηρέτηση των βασικών λαϊκών αναγκών για επαρκές φθηνό, υγιεινό νερό για όλους».

Αναφερόμενη στα προβλήματα υδροδότησης περιοχών του πολεοδομικού συγκροτήματος και την καθυστέρηση στα έργα υποδομής τονίζει: «Σήμερα πολλές περιοχές του Νομού Θεσσαλονίκης δεινοπαθούν από τη λειψυδρία, μόνιμη ή εποχιακή, χωρίς την προοπτική άμεσης κάλυψης των αναγκών τους, γιατί έλειψαν οι δαπάνες για έργα υποδομής (αντικατάσταση, επέκταση του δικτύου), ο στοιχειώδης προγραμματισμός. Αν π.χ. σήμερα ερχόταν το νερό από τον Αλιάκμονα, δε θα μπορούσε να διατεθεί επειδή το δίκτυο είναι απαρχαιωμένο και δεν υπάρχουν δεξαμενές αποταμίευσης! Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής μετατοπίζεται από τους αρμόδιους στο αόριστο μέλλον (1989, 2001, 2006 και τώρα για το 2025!). Κανένας δεν μπορεί να βεβαιώσει ότι, και όταν ολοκληρωθούν τα έργα στο μέλλον, θα λυθεί το πρόβλημα του νερού, γιατί τα έργα γίνονται χωρίς σχεδιασμό και πρόβλεψη για το πληθυσμιακό και οικιστικό μέλλον του νομού και ιδιαίτερα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Αμφιβολίες εκφράζονται από ειδικούς για τη βιωσιμότητα και ποιότητα των έργων υποδομής που ήδη γίνονται, αλλά και για το ζήτημα της διαφάνειας».

Επίσης η ΚΟΘ του ΚΚΕ καταγγέλλει πως καμία κυβέρνηση και διορισμένη διοίκηση μέχρι στιγμής δεν ανέλαβε την πολιτική ευθύνη για όλα τα προβλήματα ύδρευσης του νομού και σημειώνει πως «η τωρινή διοίκηση της ΕΥΑΘ, πίσω από τις απόψεις για κατασπατάληση και χαμηλό τιμολόγιο, προσπαθεί να μετατοπίσει τις δικές της ευθύνες στο λαό, να συσκοτίσει τις πραγματικές αιτίες και κυρίως να αποκρύψει την κυβερνητική επιλογή να ιδιωτικοποιήσει την ΕΥΑΘ και να εμπορευματοποιήσει το νερό». Σημειώνει δε ότι η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ εντάσσεται στη γενικότερη κυβερνητική πολιτική του ξεπουλήματος της Δημόσιας Περιουσίας, σύμφωνα με τις εντολές της ΕΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει με τη ΔΕΘ, το Λιμάνι κ.ά.

Ηδη γαλλική εταιρία εκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά της ΕΥΑΘ. Οι αρμόδιοι μάλιστα της εταιρίας αυτής δεν έκρυψαν την πρόθεσή τους να χρησιμοποιήσουν την ΕΥΑΘ ως όχημα για διείσδυση στη βαλκανική «ενδοχώρα», ώστε να επεκτείνουν την εκμετάλλευσή του σε βάρος και των άλλων βαλκανικών λαών.

Καταλήγοντας, η ΚΟΘ του ΚΚΕ υπογραμμίζει πως «η απόφαση της κυβέρνησης να παραδώσει το νερό σε ιδιώτες προκαλεί το λαϊκό αίσθημα, γιατί είναι διάχυτη σήμερα η βεβαιότητα ότι πολυεθνικοί μονοπωλιακοί και ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί επιθυμούν να ελέγξουν τους υδάτινους πόρους, πράγμα που θα έχει ολέθρια αποτελέσματα για τους λαούς, όχι μόνο για την ανεξαρτησία τους, αλλά και για την επιβίωσή τους».

«Διοίκηση ιδιωτικοποίησης» στην «Ολυμπιακή»

Με σαφή εντολή να προετοιμάσει το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) ανέλαβε τα καθήκοντά του ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Διον. Καλόφωνος.

Αυτό προκύπτει από όσα είπε χτες ο Δ. Καλόφωνος στους δημοσιογράφους, παρουσιάζοντας τα άμεσα μέτρα που προωθεί για τη δραστική μείωση των λειτουργικών δαπανών και την αντιμετώπιση των ταμειακών προβλημάτων της ΟΑ. Μιλώντας στο ίδιο πνεύμα με τους προκατόχους του Βρετανούς «μάνατζερ», αλλά και όσους άλλους άσκησαν διοίκηση στον εθνικό αερομεταφορέα, δεν παρέλειψε να κινδυνολογήσει λέγοντας ότι αν δεν εξευρεθούν κατεπειγόντως 14 δισ. δρχ. ώστε να καλυφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, που άφησαν οι Βρετανοί, τότε η ΟΑ κινδυνεύει να κλείσει. Για το ρόλο του στην εταιρία ο Δ. Καλόφωνος δεν είχε πρόβλημα να παραδεχτεί ότι με τη λήψη μέτρων, που θα αναδείξουν τη μεγάλη αξία του ομίλου εταιριών της ΟΑ, θα προετοιμάσει την ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα, με την έλευση του «στρατηγικού συμμάχου» μέχρι το τέλος του 2000. Για τη διοίκηση που άσκησαν οι Βρετανοί της «Σπίντγουιν» (θυγατρική της «Μπρίτις Αιργουέις»), τη χαρακτήρισε οδυνηρή για την εταιρία, καθώς, όπως είπε, στο τέλος του 2000 το ταμειακό έλλειμμα θα ανέλθει σε 21 δισ. δρχ. και το λειτουργικό έλλειμμα στα 30 δισ. δρχ. Στα άμεσα μέτρα που θα εισηγηθεί στην κυβέρνηση η νέα διοίκηση της ΟΑ περιλαμβάνονται αυξήσεις 3% στα εισιτήρια εσωτερικού και 5% στα εισιτήρια εξωτερικού, αναδιαρθρώσεις στα δρομολόγια, περικοπές στις δαπάνες διαφήμισης από 1,7 δισ. δρχ. σε 700 εκατ. δρχ., καθώς και «καλύτερη διαχείριση προσωπικού». Τα προσδοκώμενα έσοδα από τις προτεινόμενες αυξήσεις υπολογίζονται σε τρία δισ. δρχ.

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο Δ. Καλόφωνος ανήγγειλε ότι θα «παγώσουν» οι συμβάσεις των Βρετανών για την εκποίηση του στόλου της ΟΑ, που ερευνώνται από τον εισαγγελέα, ενώ για το κτίριο της ΟΑ στη Νέα Υόρκη, για το οποίο υπάρχει προσφορά 7,5 δισ. δραχμών, τάχθηκε υπέρ της αγοράς του από το ελληνικό δημόσιο. Οσον αφορά στις απαιτήσεις αποζημίωσης των Βρετανών «μάνατζερ» (αξιώνουν 900 εκατ. δρχ. για δεδουλευμένα, καθώς και το ένα τρίτο της αμοιβής που θα έπαιρναν αν έμεναν 30 μήνες που προέβλεπε η σύμβαση), ανέφερε ότι το θέμα αυτό θα εξεταστεί από ειδική επιτροπή. Επιτροπή, επίσης, θα συγκροτηθεί και για την επίσπευση των διαδικασιών μετεγκατάστασης της ΟΑ στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων.

Στη Βουλή

Με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» Ρ. Λιντς να κάνει λόγο για σκάνδαλα και να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω διεκδικήσεων της «Σπίντγουιν» έναντι του εθνικού αερομεταφορέα, αλλά και την κυβέρνηση να μην παίρνει θέση για τα 17 δισεκατομμύρια με τα οποία χρεώθηκε το ελληνικό δημόσιο από τους τελευταίους διαχειριστές της εταιρίας, έληξε προχτές αργά το βράδυ η συνεδρίαση της Επιτροπής ΔΕΚΟ της Βουλής. Στα πλαίσια της επιτροπής εγκρίθηκε ο διορισμός του Διον. Καλόφωνου με 8 θετικές και 7 αρνητικές ψήφους στη θέση του νέου διευθύνοντος συμβούλου.

Το γεγονός της απόσεισης των κυβερνητικών ευθυνών επισήμανε, κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων προς τον απερχόμενο και τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο ο βουλευτής του ΚΚΕ Παναγιώτης Κοσιώνης, ο οποίος και καταψήφισε το διορισμό και χαρακτήρισε τη μέχρι τώρα πορεία «ελληνοβρετανικό φιάσκο».

Ο Ρ. Λιντς έκανε λόγο για κυβερνητικές παρεμβάσεις στη διαχείριση της εταιρίας και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο διεκδίκησης αποζημίωσης από την «Ολυμπιακή», λέγοντας ότι το «διαζύγιο» με την κυβέρνηση ξεκίνησε ομαλά, όμως δεν είναι βέβαιο ότι θα τελειώσει έτσι.

Εντονα τα προβλήματα υδροδότησης

Μέτρα ζητούν από την κυβέρνηση οι βουλευτές του ΚΚΕ Α. Τζέκης και Γ. Χουρμουζιάδης 

Την αντιμετώπιση του σοβαρότατου προβλήματος της υδροδότησης του Δήμου και άλλων περιοχών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, ζητούν με Ερώτηση που κατέθεσαν από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ οι βουλευτές του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης και Γιώργος Χουρμουζιάδης.

Εδώ και ένα μήνα - τονίζουν οι δύο βουλευτές - υπάρχει έντονο πρόβλημα με την υδροδότηση δήμων και περιοχών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν δήμαρχοι και κάτοικοι, αφού σε ορισμένες περιοχές η υδροδότηση γίνεται σταδιακά, ενώ σε κάποιες άλλες δεν έχουν νερό επί πολλές μέρες για να καλύψουν τις καθημερινές απαραίτητες ανάγκες τους και σε άλλες το νερό είναι ακατάλληλο για χρήση.

Είναι γνωστό - αναφέρουν οι βουλευτές του ΚΚΕ - ότι το έργο στον ποταμό Αλιάκμονα, που γίνεται με την ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ, καθυστερεί από το 1989, ενώ, όπως ειπώθηκε από την Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), το έργο θα είναι έτοιμο τέλος του 2001, αλλά και τότε η παροχή νερού θα είναι προβληματική, γιατί το υπάρχον δίκτυο είναι του 1963 και παρά τις επισκευές είναι περιορισμένης δυναμικότητας. Επίσης, μεγάλη καθυστέρηση παρατηρείται στην κατασκευή πέντε δεξαμενών για την αποταμίευση του νερού. Τέλος, προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ (ήδη εταιρία γαλλικών συμφερόντων έκανε κρούση στη Διοίκηση της ΕΥΑΘ) και η παράδοση ενός ακόμη δημοσίου οργανισμού στρατηγικής σημασίας στο ιδιωτικό κεφάλαιο, για να εκμεταλλευτεί ένα κοινωνικό αγαθό, όπως είναι το νερό.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ απευθύνουν στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τα εξής καίρια ερωτήματα:

  • Τι μέτρα θα πάρει, ώστε η υδροδότηση του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής να γίνεται χωρίς προβλήματα, παίρνοντας υπόψη την οικιστική ανάπτυξη, ώστε οι κάτοικοι να καλύπτουν τις απαραίτητες ανάγκες τους, αλλά και η ποιότητα του νερού να είναι τέτοια, που να το κάνει κατάλληλο για χρήση;
  • Με δεδομένο ότι το νερό δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα, αν η κυβέρνηση θα σταματήσει αυτή την απαράδεκτη πολιτική ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ