ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Νοέμβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
«Οχι» στον «πολιτισμό» ΑΕ

Η Αρχαία (Ρωμαϊκή) Αγορά στη Θεσσαλονίκη

ΖΑΡΖΩΝΗ

Η Αρχαία (Ρωμαϊκή) Αγορά στη Θεσσαλονίκη
Ο επικίνδυνος «δρόμος» που άνοιξε το ΠΑΣΟΚ και μετατρέπει σε... «λεωφόρο» η ΝΔ στον τομέα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, μέσα από την ιδιωτικοποίηση ακόμη και στοιχειωδών αρμοδιοτήτων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αναδεικνύεται και με ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, με αφορμή ημερίδα, που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία συζητήθηκε η διαχείριση των αρχαιοτήτων της πόλης.

Σύμφωνα με τον ΣΕΑ, στην ημερίδα προτάθηκε η δημιουργία και στη Θεσσαλονίκη φορέα με μορφή Ανώνυμης Εταιρείας στο πρότυπο της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας (ΕΑΧΑ ΑΕ), με στόχο «την ενότητα των αρχαιολογικών χώρων - σύγχρονου αστικού ιστού, ώστε η πόλη να γίνει πιο δελεαστική» στους κατοίκους και στους επισκέπτες της. Μεταξύ άλλων, ακούστηκαν και φράσεις όπως «άκομψες περιφράξεις που απομονώνουν τα μνημεία» και «εγκατάλειψη των μνημείων». Για τον ΣΕΑ, η τελευταία φράση «θα δικαιολογούσε το σαφή σκοπό για τη δημιουργία νέου οργάνου». Δηλαδή, συμπληρώνουμε εμείς, την υποκατάσταση της δημόσιας διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ο ΣΕΑ χαρακτηρίζει αυτές τις διατυπώσεις «άκομψες» και ότι διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, αφού, οι μονάδες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στη Θεσσαλονίκη «έχουν επιτελέσει τιτάνιο έργο όλα αυτά τα χρόνια με προσωπικό όλων των ειδικοτήτων», φέρνοντας σαν παράδειγμα το έργο που υλοποιήθηκε στα μνημεία της πόλης, όπως το Ανάκτορο του Γαλέριου, η Αρχαία Αγορά, η Πλατεία Διοικητηρίου κ.ά.

Οι αρχαιολόγοι, ωστόσο, εφιστούν την προσοχή και σε ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο: «Εχει αποδειχθεί ότι η δημιουργία νέων οργανισμών, υπό τη μορφή μάλιστα ανωνύμων εταιριών, προκαλεί περισσότερα προβλήματα και περιπλοκές στη διάσωση και συντήρηση των μνημείων και των αρχαιολογικών χώρων, δημιουργώντας εξαμβλωματικές καταστάσεις. Αρμόδιες για την προστασία των μνημείων, τα οποία ανήκουν στο κράτος, είναι οι κατά τόπους μονάδες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας του ΥΠΠΟ, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Αρχαιολογικό Νόμο. Τη στιγμή, μάλιστα, που συζητείται αναθεώρηση του προσφάτως θεσμοθετημένου Οργανισμού του ΥΠΠΟ, αυτές οι παρεμβάσεις προσπαθούν να δημιουργήσουν παρασιτικούς φορείς με μόνο στόχο την τροφοδότηση συμφερόντων. Είναι γνωστό ότι παρόμοιες λύσεις πολλαπλασιάζουν το κόστος και ευτελίζουν την ποιότητα του παραγόμενου έργου». Τέλος, ο ΣΕΑ δηλώνει ότι «δε θα ανεχτεί ερασιτεχνισμούς και παρόμοιες συντεχνιακές λογικές είτε σε οργανωτικό επίπεδο είτε σε επίπεδο συγκεκριμένων επεμβάσεων σε χώρους και μνημεία».

Θυμίζουμε ότι στην ιδιωτικοποίηση του έργου της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στοχεύει η ΝΔ (όπως και το ΠΑΣΟΚ), ήδη από το προεκλογικό της πρόγραμμα, στόχος που έγινε πιο ευδιάκριτος προχτές με τις ανακοινώσεις του ΥΠΠΟ για το Δ' ΚΠΣ. Παράλληλα, με την ανακοίνωση αυτή (ιδιαιτέρως επιθετική για τα δεδομένα του ΣΕΑ) οι αρχαιολόγοι του υπουργείου τίθενται αντικειμενικά εκτός προτεραιοτήτων της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ στην πολιτιστική κληρονομιά. Θα συνεχίσουν, όμως, την αντίσταση την οποία δηλώνουν;

Ζητούν δικαίωση

Υπήρξαν διακεκριμένοι τραγουδιστές της Λυρικής Σκηνής. Στη σκηνή της έγραψαν κάποιες «σελίδες» της ιστορίας της, πρωταγωνιστώντας σε δεκάδες παραστάσεις. Σήμερα ζουν με συντάξεις πείνας και ζητούν από την πολιτεία να σταματήσει την εις βάρος τους αδικία, τονίζοντας σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου πως «δεν μπορούμε να μιλάμε για πολιτισμό, όταν οι καλλιτέχνες φυτοζωούν και είναι για λύπηση».

Ο λόγος για δέκα πρωταγωνιστές της ΕΛΣ, οι οποίοι διεκδικούν τιμητική σύνταξη, χαρακτηρίζοντας «ανεπαρκή ή και πείνας» τη σύνταξη του ΙΚΑ. Ζητούν τροποποίηση του ισχύοντος νόμου 3075/ 2002 με επαναφορά των προϋποθέσεων του προηγούμενου 2435/1996, που δεν προέβλεπε την παραίτηση από τη σύνταξη του ΙΚΑ για τη χορήγηση τιμητικής. Σημειώνουν δε ότι υπάρχει άνιση μεταχείριση μεταξύ των καλλιτεχνών οι οποίοι πήραν τιμητικές σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο και των ίδιων που τις δικαιούνται.

Το παραπάνω πρόβλημα είναι μια ακόμα μελανή πτυχή της πολιτιστικής πολιτικής, που ασκήθηκε και ασκείται. Αυτής, που στερεί από τη χώρα μας θεσμούς, υποδομές, πολιτιστικό «οξυγόνο». Αυτής, που καταδικάζει τους καλλιτέχνες σε απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, χαμηλούς μισθούς και αργότερα, όταν τα ...φώτα σβήσουν, στην ανασφάλεια, στο περιθώριο, ακόμα και στην πείνα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς εκφράζεται η «ευαισθησία» της πολιτείας στους απόμαχους καλλιτέχνες είναι η σύνταξη του 89χρονου καλλιτέχνη Νίκου Ντουφεξιάδη: 500 ευρώ, για έναν καλλιτέχνη που πρωταγωνίστησε σε 60 παραστάσεις (32 όπερες και 28 οπερέτες) και υπήρξε μόνιμο στέλεχος της ΕΛΣ επί 47 χρόνια.

«Μπιμπερό» τραγουδιών

«Σπείρα - Σπείρα» σε νέες ...περιπέτειες
«Σπείρα - Σπείρα» σε νέες ...περιπέτειες
Τραγούδια, στιχάκια, νούμερα, άνθρωποι ανακατεύτηκαν σε ένα μαγικό σέικερ και «αποθηκεύτηκαν» σε ένα αναζωογονητικό «Μπιμπερό». Ο λόγος για τη νέα παράσταση του συνθέτη - σκηνοθέτη Σταμάτη Κραουνάκη και της Ομάδας Ελληνικού Μουσικού Θεάτρου «Σπείρα - Σπείρα». Ενα θέαμα τραγουδιών για του «έρωτα τα βράδια τ' αξημέρωτα», που θ' αρχίσει από το Σάββατο (13/11), στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34 - 36, Βοτανικός, τηλ.210 3480000). Στο «πιο ερωτικό μιούζικαλ της καθημερινότητας» συνυπάρχουν καινούρια τραγούδια, αλλά και «δάνεια κι ερωτικές φωνές από όλο το φάσμα του ελληνικού τραγουδιού», όπως εξηγεί ο συνθέτης. Ταγκό, τσιφτετέλια, χασάπικα, μπαλάντες, τα πιο ερωτικά τραγούδια του Στ. Κραουνάκη, όλα μέσα από τις απρόβλεπτες ερμηνείες της «Σπείρα -Σπείρα», που «ανεβάζει τον πήχη» στη διασκέδαση. Η βασική ανάγκη για χάδι, γέλιο, τρυφερότητα και βαρύ νταλκά αποθεωμένα όλα μέσα από τη μουσική, σοβαρά και αστεία... Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο (10μ.μ.), Κυριακή, Δευτέρα (8.30μ.μ.).

Διαστροφή ο πόλεμος

Το έργο του 25χρονου Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Αντριάνο Σάπλιν «Επαγγελματίας πυγμάχος» ανεβαίνει την Πέμπτη, στη Β` Σκηνή του θεάτρου «Οδού Κεφαλληνίας», σε μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά - Δημοσθένη Παπαδόπουλου, σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Ελλης Παπαγεωργακοπούλου, μουσική Σεραφείμ Τσοτσώνη, φωτισμούς Αλέκου Αναστασίου. Παίζουν: Μυρτώ Αλικάκη, Γρηγόρης Γαλάτης, Πέτρος Λαγούτης, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος.

Εργο σκληρό και καυστικό, απέσπασε σημαντικά βραβεία στο θεατρικό φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2003. Τέσσερις πεζοναύτες του αμερικανικού στρατού καλούνται να εκπαιδευτούν για μια μυστική και επικίνδυνη αποστολή εναντίον κάποιου ηγέτη στη Μέση Ανατολή. Εκπαιδεύονται στην ιεροτελεστία του θανάτου. Ισχυρίζονται: «Θα γίνουμε ήρωες. Αρχιτέκτονες της ελευθερίας. Θα θυσιαστούμε, αλλά πάνω απ' όλα θα θυσιάσουμε τη ζωή των εχθρών μας».

Ο Αντριάνο Σάπλιν στο έργο του συνδυάζει την ποίηση με τη στρατιωτική γλώσσα, για να παρουσιάσει μια διεστραμμένη πολιτική.

Συνδικαλιστές ... «πλασιέ»

Το ...«πλασάρισμα» της ιδιωτικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο ΥΠΠΟ από τη συμβιβασμένη πλειοψηφία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων ΥΠΠΟ (ΠΟΣΥΠΠΟ) καταγγέλλει, με ανακοίνωσή της, η Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία ΥΠΠΟ.

Πρόκειται για θέμα που είχε δημοσιεύσει πρόσφατα ο «Ρ» και αφορά στην ανακοίνωση και αποστολή ατομικών προσκλήσεων προς τους μόνιμους και αορίστου χρόνου εργαζομένους στο ΥΠΠΟ από το Ταμείο Αλληλοβοήθειας της ΠΟΣΥΠΠΟ να ενταχτούν στον όμιλο Ιατρικού Αθηνών, επισυνάπτοντας μάλιστα και τιμοκατάλογο των ιατρικών πράξεων.

Η παράταξη λέει «όχι στους εμπόρους της Υγείας και στους συνδικαλιστές πλασιέ», εξηγώντας πως πρόκειται για πάγια πολιτική εμπορευματοποίησης της Υγείας από όλες τις κυβερνήσεις. «Μ' αυτόν τον τρόπο η Ομοσπονδία παίζει το ρόλο του προαγωγού σε βάρος των εργαζομένων και γίνεται σπόνσορας του ιδιωτικού κεφαλαίου». Η ΔΑΣ «καταδικάζει αυτήν την πλειοψηφία, καλεί τους εργαζόμενους στο ΥΠΠΟ να την καταδικάσουν και να την απομονώσουν και να επιστρέψουν αυτές τις προσκλήσεις ως απαράδεκτες και επικίνδυνες για το συνδικαλιστικό κίνημα και όχι μόνο».

Τέλος, η παράταξη καλεί τους εργαζόμενους του ΥΠΠΟ να συμπαραταχτούν με το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, μέσα από το ΠΑΜΕ, «με ενωτικούς, δυναμικούς αγώνες σύγκρουσης με το σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής του κεφαλαίου».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ