ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Παραπλανά τους καταναλωτές για τα καύσιμα

Στη δημιουργία ψευδών εντυπώσεων στους καταναλωτές, στη βάση του ότι, η κυβέρνηση αγωνιά για τη συνεχιζόμενη πορεία αυξήσεων των υγρών καυσίμων, περνάει τώρα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, προκαλώντας κατ' αυτόν τον τρόπο τους Ελληνες καταναλωτές, όπου τις δύο τελευταίες βδομάδες, κυριολεκτικά, στο θέμα των τιμών στα καύσιμα, δεν ξέρουν τι ξημερώνει. Χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης και η αρμόδια για θέματα Εμπορίου υφυπουργός Μ. Αποστολάκη, συναντήθηκαν για το ζήτημα των τιμών με τις Ενώσεις Καταναλωτών, και κατέληξαν στο να επιδιώξουν για μια ακόμη φορά να παραπλανήσουν το καταναλωτικό κοινό.

Και είναι παραπλάνηση διότι χτες, τόσο ο Ν. Χριστοδουλάκης, όσο και η Μ. Αποστολάκη, ανακοίνωσαν ότι θα ξεκινήσει ο έλεγχος των τιμών των πρατηρίων από τις κατά τόπους Ενώσεις Καταναλωτών, οι οποίες θα ανακοινώνουν στο υπουργείο ποια πρατήρια αποκλίνουν από τις ενδεικτικές τιμές, αλλά και στους καταναλωτές, ποια πρατήρια έχουν τις χαμηλότερες τιμές. Με αυτά, το υπουργείο Ανάπτυξης ευελπιστεί ότι θα συγκρατηθούν οι τιμές των υγρών καυσίμων. Δηλαδή, σύμφωνα με το σκεπτικό του υπ. Ανάπτυξης, μπορούμε να δούμε συνεργεία στο δρόμο, που να μας ενημερώνουν, ότι το τάδε πρατήριο έχει πιο φθηνή τη βενζίνη από το δείνα...

Το παραπάνω «μέτρο» δεν είναι τίποτα άλλο, παρά μόνο, ένα ακόμα «τρικ» της κυβέρνησης, προκειμένου να ασχολείται ο κόσμος, ή να ξεγελιέται προσωρινά ότι ετούτη η κυβέρνηση, προτίθεται να πάρει μέτρα. Ομως, «μέτρα» πήγε να πάρει και με την έκδοση του καθημερινού δελτίου ενδεικτικών τιμών, και, 11 μέρες τώρα, οι τιμές των καυσίμων, αντί, τουλάχιστον να συγκρατούνται, έχουν εκτιναχτεί στα ύψη, και ακόμα, και αυτή τη στιγμή, που το αποτέλεσμα είναι πασιφανές, οι κυβερνώντες ισχυρίζονται ότι βοηθάει...

Βέβαια, οι διεθνείς τιμές καθορίζονται από ένα πλήθος παραγόντων, ωστόσο αν η κυβέρνηση θελήσει να πάρει μέτρα για να συγκρατήσει τις τιμές, μπορεί, αλλά δε θέλει να θίξει τα συμφέροντά της, αλλά και αυτών που υπηρετεί. Σήμερα, για κάθε λίτρο βενζίνης σούπερ, πληρώνουμε 114 δραχμές φόρο. Για κάθε λίτρο αμόλυβδης, πληρώνουμε 108 δραχμές, για κάθε λίτρο πετρέλαιο, 83 δραχμές φόρο. Στους παραπάνω αριθμούς, θα πρέπει να προσθέσουμε και 30 περίπου δραχμές που κερδίζουν για κάθε λίτρο καυσίμου, οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, αλλά και τα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν τα διυλιστήρια.

Ερωτηθείς χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, για το αν η κυβέρνηση προτίθεται να μειώσει τον ειδικό φόρο στα καύσιμα (δηλαδή τις 114 δραχμές το λίτρο για τη σούπερ κ.ο.κ.) ώστε να αποκλιμακωθούν οι τιμές, απάντησε ότι: «η κυβέρνηση δεν προτίθεται να μειώσει τον ειδικό φόρο, διότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δίνεται μάχη κατά του ΟΠΕΚ, ώστε αυτός να μειώσει τις τιμές του αργού πετρελαίου. Αν εμείς μειώσουμε τον ειδικό φόρο, τότε θα δώσουμε επιχείρημα στον ΟΠΕΚ, ώστε να μην μειώσει την τιμή του αργού, αφού θα ισχυριστεί (ο ΟΠΕΚ), ότι οι ευρωπαϊκές χώρες, έχουν τη δυνατότητα να συγκρατήσουν τις τιμές των καυσίμων».

Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες εμπορίας, που για το κάθε λίτρο κερδίζουν 30 δραχμές, κάλλιστα θα μπορούσαν να ληφθούν μέτρα, ώστε να μειωθεί το κέρδος τους, όμως κάτι τέτοιο ούτε καν τίθεται σε συζήτηση. Και θα μπορούσαν, διότι οι εταιρίες εμπορίας, στην ουσία, όχι μόνο δεν προσφέρουν τίποτα, αλλά αντίθετα αποσπούν τεράστια κέρδη, μόνο και μόνο επειδή «προσφέρουν» το «σήμα» τους στα πρατήρια. Τίποτα άλλο δεν προσφέρουν, διότι η ποιότητα της βενζίνης ή του πετρελαίου (αν δεν υπάρξει νοθεία), σε όλα τα πρατήρια είναι ακριβώς η ίδια. Το επιχείρημα, ότι η τάδε εταιρία έχει καλύτερη βενζίνη από την άλλη κλπ., είναι απάτη. Ολες οι εταιρίες από τα ίδια διυλιστήρια προμηθεύονται. Θα μπορούσαν και οι βενζινοπώλες από μόνοι τους, να προμηθεύονται απ' ευθείας από τα διυλιστήρια, κάτι τέτοιο θα μείωνε τις τιμές λιανικής πώλησης στα καύσιμα, αλλά το ζήτημα «σκοντάφτει» στο ότι οι εταιρίες θα έχαναν μεγάλο τμήμα των κερδών τους.

Τέλος, αυτή την περίοδο πρωτοφανούς αύξησης των τιμών των υγρών καυσίμων, τα κέρδη των διυλιστηρίων στη χώρα για το 1999, ήταν αυξημένα κατά: Ελληνικά Πετρέλαια 55%, Μότορ Οϊλ 32%, Πετρόλα 104%. Και το πρώτο εξάμηνο του 2000, τα ιδιωτικοποιημένα Ελληνικά Πετρέλαια, ανακοίνωσαν αύξηση κερδοφορίας κατά 119%..!

ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το νέο όραμα της ευρωπαϊκής πλουτοκρατίας

Το ΕΚΟΦΙΝ δε συζητά για μειώσεις φόρων στα καύσιμα

Την... Αμερική φαίνεται να ανακαλύπτει η ευρωπαϊκή πλουτοκρατία, καθώς η λεγόμενη νέα οικονομία, σύμφωνα με τους ιθύνοντες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι η πανάκεια στα προβλήματα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Στα προβλήματα αυτά, όπως καταγράφηκαν στο Συμβούλιο Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΚΟΦΙΝ) αναφέρθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Γ. Παπαντωνίου. Μεταφέροντας το κλίμα των συζητήσεων έκανε λόγο για την τρέχουσα συγκυρία, «η οποία χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη άνοδο της τιμής του πετρελαίου, αλλά και από την υποχώρηση του ευρώ». Οι Ευρωπαίοι εταίροι γνωμάτευσαν ότι η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου δεν πρόκειται να είναι «ούτε εύκολη ούτε γρήγορη». Ετσι μια πρώτη απάντηση της ΕΕ θα είναι η άσκηση «ισχυρότατων πολιτικών πιέσεων»στις πετρελαιοπαραγωγές χώρες, προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγή τους. Ο Γ. Παπαντωνίου διαμήνυσε και την απόφαση της ΕΕ να μην υπάρξουν άλλες μειώσεις στους φόρους των καυσίμων. «Οι χώρες του ΟΠΕΚ έχουν ζητήσει αυτές τις μειώσεις. Αυτή η πολιτική είναι αδιέξοδη», είπε χαρακτηριστικά, παραβλέποντας το γεγονός ότι την ίδια «αδιέξοδη» πρόταση έχουν και οι Ευρωπαίοι μεταφορείς. Ο υπουργός αποφάνθηκε ότι η ανατίμηση του πετρελαίου οδηγεί σε πληθωριστικές πιέσεις, καθώς και σε περιορισμό της αναμενόμενης ανάπτυξης, η οποία σε ορισμένες χώρες της ευρωζώνης «θα περιοριστεί κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες». Οι επιπτώσεις για την Ελλάδα θα είναι ηπιότερες, καθώς ο δομικός (εγχώριος) πληθωρισμός βρίσκεται σε χαμηλά, όπως είπε, επίπεδα, στο 1,4%. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας αποφάνθηκε ότι οι διεργασίες στην παγκόσμια οικονομία αφήνουν τη χώρα μας στο απυρόβλητο. Και τούτο λόγω της μείωσης των επιτοκίων των «διαρθρωτικών αλλαγών» και των δημοσίων έργων που πρόκειται να εκτελεστούν.

Ευρώ και «νέα οικονομία»

Η αδυναμία του κοινού νομίσματος, σύμφωνα με το ΕΚΟΦΙΝ, δεν αντανακλά τα δεδομένα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Σε θεμελιώδη λογική αντίφαση με τη διαπίστωση αυτή γίνεται λόγος για... αναπτυξιακό έλλειμμα και για προσπάθεια προσέγγισης των «επιδόσεων» της αμερικανικής οικονομίας. Το «αναπτυξιακό έλλειμμα», σύμφωνα με τους Ευρωπαίους εταίρους, θα εξαλειφθεί με την ανάπτυξη της λεγόμενης νέας οικονομίας. Προϊδεάζοντας για τα επερχόμενα, ο Γ. Παπαντωνίου συνέκρινε τους ρυθμούς ανάπτυξης ανάμεσα στην ευρωζώνη και στις ΗΠΑ. Οι ρυθμοί στην Ευρώπη, κατα πώς είπε, ήταν αρκετά υποδεέστεροι στη δεκαετία 1990-2000. Τούτο γιατί οι ΗΠΑ προηγήθηκαν στη σύνταξη πλεονασματικών προϋπολογισμών και, κυρίως, στις επενδύσεις για νέες τεχνολογίες, στη «νέα οικονομία», που προέκυψε από τη φθηνή χρηματοδότηση. Η Ευρώπη λοιπόν θα πρέπει οσονούπω «να καλύψει το χάσμα» και να στραφεί σε επενδύσεις «υψηλού ρίσκου». Ωστόσο σύμφωνα με την υπουργική ρήση, το εγχείρημα αυτό αποτελεί μια «κίνηση προς το άγνωστο». Στην Ελλάδα η... κίνηση προς το άγνωστο πήρε ήδη σάρκα και οστά με την ίδρυση του Ταμείου Νέας Οικονομίας (ΤΑΝΕΟ), το οποίο θα δίνει σε διάφορους επιχειρηματίες ζεστό δημόσιο χρήμα και μάλιστα με πολύ ευνοϊκούς όρους. Ο Γ. Παπαντωνίου δεν παρέλειψε να αναφέρει την καλή υποδοχή που συνάντησε το ΤΑΝΕΟ από τους ομοτράπεζούς του στο ΕΚΟΦΙΝ. Για την ελληνική κυβέρνηση η ανάπτυξη της νέας οικονομίας είναι «εκ των ων ουκ άνευ», καθώς σύμφωνα με την κυβερνητική άποψη οι παραδοσιακές συνταγές ανάπτυξης τείνουν να εξαντληθούν. Ετσι τα επόμενα χρόνια θα διατεθούν στο... άγνωστο περισσότερα, περί τα 400 δισ. δραχμές.

Βασικοί άξονες

Η οικονομική πολιτική κατά τα επόμενα χρόνια θα στηριχτεί στο γνωστό άξονα της σύνταξης των προϋπολογισμών κατά τρόπο που θα εμφανίζουν πλεονάσματα. Το πλεόνασμα θα οδεύει, εν πολλοίς, στη χρηματοτοδότηση της νέας οικονομίας. Στους στόχους της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση των «διαρθρωτικών αλλαγών». Αστήρικτος βεβαίως παραμένει ο τρίτος άξονας της οικονομικής πολιτικής για τη «δημιουργία κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης».

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Μαγειρεύουν αυξήσεις - φωτιά στις αντικειμενικές αξίες

Οι μεγάλες αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, από τις αρχές του επόμενου χρόνου, θα οδηγήσουν σε αντίστοιχη αύξηση της φορολογίας στις μεταβιβάσεις και θα πυροδοτήσουν νέο κύκλο ανατιμήσεων στις τιμές των ακινήτων

Αυξήσεις-φωτιά στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων ετοιμάζεται να επιβάλει η κυβέρνηση από την 1η Γενάρη του επόμενου χρόνου, εξέλιξη η οποία αναμένεται ότι θα οδηγήσει ανοδικά και τις εμπορικές τιμές, ενώ από την άλλη οι υπέρογκες αυξήσεις των αντικειμενικών τιμών θα αυξήσουν τη φορολογική επιβάρυνση στις μεταβιβάσεις των ακινήτων. Από την άλλη, η κυβέρνηση τηρεί «σιγήν ιχθύος» στο θέμα της αύξησης των αφορολόγητων ποσών στις μεταβιβάσεις ακινήτων καθώς και στην τιμαριθμοποίηση των κλιμακίων, μέτρα τα οποία σε ένα βαθμό μπορούν να αντισταθμίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της αύξησης των αντικειμενικών αξιών.

Με θέμα την κατάρτιση του φορολογικού νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή τον ερχόμενο Οκτώβρη, πραγματοποιήθηκε χτες σύσκεψη υπό τον Γ. Παπαντωνίου με τη συμμετοχή των υφυπουργών Α. Φωτιάδη και Γ. Δρυ καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες - εκτός από τις αλλαγές στη φορολογία ακινήτων, για τις οποίες ισχυρίζονται ότι θα υπάρξει άλλο νομοσχέδιο - οι υπόλοιπες αλλαγές μετατίθενται για το 2001 και τα επόμενα χρόνια. Η κυβέρνηση από τη μια πλευρά επιδιώκει να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων και των υψηλών εισοδημάτων με μείωση των φορολογικών τους συντελεστών, από την άλλη όμως φοβάται ότι θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στους κρατικούς προϋπολογισμούς και ψάχνει έτσι τη χρυσή τομή... Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας ξεκαθάρισε πάντως ότι - στα πλαίσια του φορολογικού ανταγωνισμού - τέτοιου είδους αλλαγές θα υπάρξουν και στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί φέτος και θα αφορά το 2001, όσο και σε αυτό που θα κατατεθεί προς ψήφιση στο τέλος του 2001 και θα εφαρμοστεί το 2002. Πάντως, όταν ρωτήθηκε για τη σύσκεψη με αντικείμενο τις φορολογικές αλλαγές, περιορίστηκε στην καθόλου κατατοπιστική απάντηση «πάμε σε αυτά που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση για το 2001». Ανέφερε επίσης ότι θα καταργηθούν ορισμένα χαρτόσημα και φόροι υπέρ τρίτων, χαρακτηρίζοντας τα κινήσεις εξορθολογισμού και απλούστευσης του φορολογικού συστήματος. Οι κυριότερες φορολογικές αλλαγές που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση αφορούν τη μείωση των συντελεστών φορολόγησης των κερδών των μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο επιχειρήσεων από 40% σήμερα σε 35%, τη μείωση του ανώτατου συντελεστή 45% για τα Φυσικά Πρόσωπα (πρόκειται για κλασικούς μηχανισμούς αναδιανομής του εισοδήματος υπέρ των πλουσίων), την κατάργηση από 1/1/2001 του Ειδικού Φόρου Τραπεζικών Εργασιών (ΕΦΤΕ), τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας (στο υπουργείο διαρρέουν ότι για το 2001 θα υπάρξει τιμαριθμοποίηση κλιμακίων ανά διετία).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ