ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Μάρτη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΕ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Ιδεολογο-εμπορευματικό «σήμα» μνημείων!

Ως... «μνημείο» των «αξιών» της «σηματοδοτεί» η ΕΕ και την Ακρόπολη...
Ως... «μνημείο» των «αξιών» της «σηματοδοτεί» η ΕΕ και την Ακρόπολη...
Την ενεργοποίηση του μηχανισμού αναπαραγωγής του αντιδραστικού ιδεολογήματος της ΕΕ για την «ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα» επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στις 9/3 ανακοίνωσε τις προθέσεις της να θεσπίσει το «σήμα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς» με στόχο «να δοθεί έμφαση σε χώρους που τιμούν και συμβολίζουν την ολοκλήρωση, τα ιδανικά και την ιστορία της Ευρώπης».

Πρόκειται για σχέδιο που πρωτοεμφανίστηκε το 2006, με τη μορφή διακυβερνητικού προγράμματος 17 κρατών - μελών και την κατάρτιση του καταλόγου της «Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Το σχέδιο είναι μέρος του μηχανισμού ιδεολογικής χειραγώγησης που επιδιώκουν τα μονοπώλια της ΕΕ (ήδη από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ) προσπαθώντας να «ομογενοποιήσουν» και πολιτισμικά τις ευρωπαϊκές «αγορές» (βλ. λαούς, κράτη), για να μετατρέψουν τις «αξίες» τους, δηλαδή το κέρδος από την εκμετάλλευση ανθρώπων, ιστορίας και περιβάλλοντος, σε ...«αξίες» των εκμεταλλευομένων. Ουσιαστικά, μέσω του «σήματος», η ΕΕ θα ...«πιστοποιεί» ποια μνημεία θεωρεί ότι «τεκμηριώνουν» την «ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα»!

Αρχικά, το «σήμα» θα λάβουν οι χώροι: Το παλάτι της Κνωσσού, ο οικισμός της Πολιόχνης και ο βυζαντινός χώρος της Μονεμβασιάς. Τα 27 κράτη - μέλη θα ορίζουν μέγιστο αριθμό δύο χώρων ανά έτος για την «απονομή του σήματος». Επιτροπή «ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων» θα «αξιολογεί» τις υποψηφιότητες και θα διαλέγει ετησίως ένα χώρο από κάθε χώρα για απονομή του σήματος.

Το «σήμα» συνοδεύεται και από ...«πλεονεκτήματα», λες και τα μνημεία έχουν ανάγκη «πιστοποίησης» από τα μονοπώλια για να αναδειχθούν! Σε αυτά περιλαμβάνονται: «Οι νέες ευκαιρίες εξοικείωσης της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς και των δημοκρατικών αξιών, που αποτελούν τα θεμέλια της ευρωπαϊκής ιστορίας και ολοκλήρωσης, η αυξημένη προβολή του ευρωπαϊκού πολιτιστικού τουρισμού, με συνέπεια οικονομικά οφέλη, καθώς και ξεκάθαρες διαδικασίες επιλογής που θα εξασφαλίζουν την ανάδειξη χώρων βάσει της ευρωπαϊκής συμβολικής τους αξίας παρά λόγω της αισθητικής ή αρχιτεκτονικής τους ποιότητας»!

Δηλαδή, εκτός της ιδεολογικής χειραγώγησης, τα μνημεία θα «πιστοποιούνται» και για την κερδοφορία του τουριστικού κεφαλαίου, αναδεικνύοντας αυτό το σχέδιο σε βασικό «όπλο» του συστήματος για την πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού.

«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΗΘΟΠΟΙΩΝ»
Για ισχυρό, ταξικό καλλιτεχνικό σωματείο

Εκλογές στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, στις 29 Μάρτη

Mε οδηγό τις δημοκρατικές και αγωνιστικές παραδόσεις του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, η παράταξη «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» δίνει την εκλογική της μάχη για ένα σωματείο ταξικό, που θα αγωνίζεται για τη διαμόρφωση συνθηκών που θα επιτρέπουν στους ηθοποιούς να παίζουν σωστά τον κοινωνικό «ρόλο» τους. Να αγωνίζεται και για μια κοινωνία που θα διευκολύνει τη δημιουργία. Για κοινωνία ισότητας, ειρηνική, κοινωνία όπου η Τέχνη θα είναι προϋπόθεση. Μια κοινωνία αξιοκρατική, χωρίς ανεργία και ανθρώπους να ζούνε κάτω από τα όρια της φτώχειας. Σ' αυτούς τους άξονες κινήθηκε η συζήτηση που έγινε πριν λίγες μέρες, ενόψει των εκλογών του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (29/3).

Πολλοί ηθοποιοί, που υποστηρίζουν τη «Δημοκρατική Ενότητα» και υποψήφιοι για το νέο ΔΣ του σωματείου συζήτησαν τα προβλήματα του κλάδου, καθώς όσα έγιναν το προηγούμενο διάστημα είναι λιγοστά μπροστά στις πολλαπλάσιες ανάγκες, τα μεγάλα προβλήματα και την ανάγκη αλλαγής της σημερινής κατάστασης. Τη διετία που πέρασε η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» προσπάθησε να ανταποκριθεί στην εμπιστοσύνη του κλάδου, που την ανέδειξε σε πλειοψηφία στο ΔΣ, αναπτύσσοντας την αγωνιστική δράση του ΣΕΗ μέσα στο γενικότερο λαϊκό κίνημα.

Αν και συνταξιούχος πλέον, εκλεγμένος για πολλά χρόνια στο ΣΕΗ και την ΠΟΘΑ, ο Βασίλης Κολοβός κάλεσε όλους τους ηθοποιούς να συνεχίσουν την αγωνιστική παράδοση της παράταξης, θυμίζοντας όλους τους κερδοφόρους αγώνες της «Δημοκρατικής Ενότητας». «Αυτή η παράταξη ήταν που έφαγε ξύλο από τα ΜΑΤ όταν "περνούσε" ο Λάσκαρης τον 330, που πρωτοστάτησε για να υπογραφεί η πρώτη συλλογική σύμβαση στο ελεύθερο θέατρο, ήταν πρώτη στις απεργίες στην Επίδαυρο και στους Φιλίππους, για συλλογικές συμβάσεις με τα κρατικά και περιφερειακά θέατρα, αλλά και στην ΕΡΤ για συλλογικές συμβάσεις. Αργότερα το '81 δώσαμε τη μάχη να μπούμε στο ΙΚΑ και τα βαριά ανθυγιεινά. Δώσαμε τη μάχη για τη δημιουργία των ΔΗΠΕΘΕ και κάναμε τα πρώτα δύο συνέδρια. Αντισταθήκαμε στη μετατροπή του θεσμικού πλαισίου των κρατικών σκηνών από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και σε Ιδιωτικού Δικαίου. Δώσαμε έναν ταξικό προσανατολισμό στον κλάδο».

Ενώ προέτρεψε τους νεότερους σήμερα ηθοποιούς να αντισταθούν και να μην επιτρέψουν να τους πάρουν πίσω «τις κατακτήσεις που με μάχες κερδίσαμε».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Φίλιπ Στάιν «Siqueiros - Η ζωή και το έργο του» (μετάφραση Βασιλεία Παπαρήγα. Με αφορμή τα 35 χρόνια από το θάνατο του κορυφαίου Μεξικανού εικαστικού καλλιτέχνη, στρατευμένου με τη Μεξικάνικη Επανάσταση, το κομμουνιστικό κόμμα και την εργατική τάξη του Μεξικού, και εκφραστή τους με τη δημιουργία του, Νταβίντ Αλφάρο Σικέιρος. η «ΣΕ» κυκλοφόρησε το σπουδαίο βιοεργογραφικό έργο του Φ. Στάιν - μέλους του ΚΚ ΗΠΑ, μαθητή και φίλου του Σικέιρος. Το βιβλίο ιστορεί τη ζωή, το έργο, την αγωνιστική δράση του ζωγράφου και παράλληλα τις πολιτικές εξελίξεις του εργατικού και κομμουνιστικού κινήματος του Μεξικού, στη διάρκεια ενός περίπου αιώνα. Η έκδοση - 614 σελίδες - περιλαμβάνει και τέσσερα παραρτήματα. Το πρώτο παράρτημα αφορά στην ιδεολογική διαμάχη του Σικέιρος με το ΚΚ Μεξικού. Το δεύτερο περιλαμβάνει φωτογραφίες και έργα του. Το τρίτο πίνακες και μεγάλες τοιχογραφίες του. Το τέταρτο δίνει τον κατάλογο των τοιχογραφιών του. Τέλος, περιλαμβάνονται σημειώσεις και βιβλιογραφία.

-- Ντούσας Δημήτρης «Μαρξισμός και σύγχρονη μετανάστευση (Η μαρξιστική απάντηση στην πολιτική εισαγωγής εργατών, την ακροδεξιά απειλή και τον πόλεμο)». Ο πάντα ανήσυχος ερευνητής κοινωνικών προβλημάτων Δ. Ντούσας στη μελέτη αυτή παραθέτει ντοκουμέντα για την εξαγωγή ξένων εργατών στη Δύση, κείμενα του Μαρξ και της Α' Διεθνούς για τη μετανάστευση, κριτική προσέγγιση του ρατσισμού - αντιρατσισμού, τους μεγάλους εμπόρους των δήθεν «ανοιχτών συνόρων», τους σημερινούς «φιλομεταναστευτικούς» νόμους του καπιταλισμού, τους σημερινούς αγώνες της εργατικής τάξης και την επικαιρότητα του συνθήματος «Προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε». (Εκδοση του συγγραφέα).

-- «Μεταίχμιο»: Βασίλης Ι. Τζανακάρης «Στο όνομα της προσφυγιάς (Από τα δακρυσμένα Χριστούγεννα του 1922 στην αβασίλευτη δημοκρατία του 1924)» (ιστορικό χρονικό, συνέχεια του βραβευμένου με το κρατικό βραβείο του 2008, βιβλίου «Δακρυσμένη Μικρασία». Ο Σερραίος ποιητής, συγγραφέας και εκδότης του περιοδικού «Γιατί», ιστορεί, παραθέτοντας ντοκουμέντα, το ρόλο των δήθεν «σύμμαχων» Μεγάλων Δυνάμεων, και τις ίντριγκες ξενόδουλων πολιτικών και στρατιωτικών που οδήγησαν στο αιματοκύλισμα και ξεριζωμό του μικρασιατικού ελληνισμού και τα μετά την καταστροφή πολιτικο-οικονομικά παίγνια των αστών πολιτικών αλλά και τα πρώτα στάδια ανάπτυξης του ελληνικού εργατικού κινήματος). Ετζίντιο Φέστα «Γαλιλαίος (Ο αγώνας για την επιστήμη)» (μετάφραση Παναγιώτης Σκόνδρας. Το βιβλίο συνθέτει το επιστημονικό, φιλοσοφικό και ανθρώπινο «πορτρέτο» του Γαλιλαίου και την τοιχογραφία της κοινωνίας της εποχής του και του σκοταδισμού που οδήγησε στην καταδίκη του από την παπική εξουσία). Μαρί - Ντομινίκ Λελιέβρ «Σαγκάν (Ζωή στο κόκκινο)» (μετάφραση Μαριλένα Καραντζάνη. Βιογραφία της διάσημης με το έργο της Γαλλίδας συγγραφέα, που 18 ετών έγραψε το μπεστ σέλερ «Καλημέρα θλίψη», ενώ ακολούθησαν άλλα πενήντα διάσημα μυθιστορήματα). Μάνθος Σκαργιώτης «Ενα κλειδί, τρεις πόρτες» (μυθιστόρημα). Τζον Γκρίμπιν «Μια βιογραφία του σύμπαντος» (μετάφραση Ανδρέας Μιχαηλίδης. Πρόλογος του καθηγητή Φυσικής και συγγραφέα Γιώργου Γραμματικάκη. Το βιβλίο εκλαϊκευτικά περιγράφει το σύμπαν, τη δημιουργία των πλανητών, της ζωής στη Γη και των σωματιδίων ύλης και τις θεωρίες για το σύμπαν). Κ. Ι. Γουργουλιάνης (επιμέλεια) «Γιατί φοβόμαστε τη γρίπη; (Από την εξάπλωση των λοιμώξεων στην πανδημία της γρίπης. Η ιστορία επαναλαμβάνεται)» (συλλογική μελέτη για την εμφάνιση και αντιμετώπιση των λοιμωδών νόσων στον 20ό αιώνα). Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη «365 ημέρες (μαμά και μπαμπάς)» (ημερολόγιο για παιδιά. Εικογράφηση Ελίζα Βαβούρη).

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Το 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα έχει έντονο ...πολωνικό «άρωμα» (έως 21/3). Εκτός από αφιέρωμα στο πολωνικό ντοκιμαντέρ, περιλαμβάνει και αφιερώματα στους Πολωνούς σκηνοθέτες Κριστόφ Κισλόφσκι και Αντρέι Φίντικ.

Περιλαμβάνονται επίσης αφιερώματα για τον Ολλανδό Γιόρις Ιβενς, το «Πλανήτης σε κίνδυνο», «Ιστορίες του Αιγαίου» (στη μνήμη του ντοκιμαντερίστα Γιώργου Κολόζη), «Αφρικανικές ιστορίες» και τη Βόρεια Κορέα... αλλά με ταινίες από ΗΠΑ, Τσεχία και Δανία.

Το Ελληνικό Τμήμα είναι «λειψό» λόγω αποχής μερικών σκηνοθετών, που διαμαρτύρονται για τη μη κατάθεση νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο. Κάποιες από τις συμμετέχουσες ταινίες «διαχέονται», ανάλογα με τη θεματολογία τους, και σε άλλα τμήματα του φεστιβάλ. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα «Ανθρώπινα δικαιώματα», τα «Δραματοποιημένα ντοκιμαντέρ» κ.ά. Επίσης, θα γίνουν συνέδρια, όπως «Ντοκιμαντέρ καταγραφής και τεκμηρίωσης: Ηθικά διλήμματα στην ψηφιακή εποχή» (15/3, αίθουσα Τζον Κασσαβέτης - Αποθήκη 1, Λιμάνι), «Η Γη μετά την Κοπεγχάγη» (17/3 στον ίδιο χώρο), εργαστήρια, εκθέσεις κλπ.

Τον σημαντικό καλλιτέχνη Βλάση Κανιάρη, τιμά η Ενωση Ελλήνων Τεχνοκριτών, απονέμοντάς του το μεγάλο, εκτός συναγωνισμού, Βραβείο. Η τελετή βράβευσης θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα (8 μ.μ.) στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1). Στην εκδήλωση θα απονεμηθεί και το «Βραβείο ΑICA 2010».

Αφηγήσεις παραμυθιών για παιδιά 5-11 χρόνων πραγματοποιεί στο Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής (Θησείο) η συγγραφέας Λίλα Πατρόκλου, σε συνεργασία με την παιδαγωγό Νατάσα Ψαριανού. Αύριο (11.30 π.μ.) θα παρουσιαστεί «Ο ακροβάτης με τη χάρτινη καρδιά» της Αλεξάνδρας Μπίζη. Πληροφορίες: 210.3318.491-5.

«Ιστορική Γεωγραφία του αρχαίου κόσμου (Ελλάδα- Ρώμη)» τιτλοφορείται η ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη μελέτη του αρχαιολόγου του ΥΠΠΟ-Τ, Γεωργίου Σταϊνχάουερ, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις του Δημήτρη Ν. Παπαδήμα. Το βιβλίο θα παρουσιαστεί στην Ενωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου (17/3, 7μμ) από τους καθηγητές Κλασικής και Ρωμαϊκής Αρχαιολογίας Πέτρο Θέμελη και Παναγιώτη Δουκέλλη, αντίστοιχα και από το συγγραφέα του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ