ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Ιούλη 2010
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
Αβάσταχτες συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Τούσσα στη συζήτηση σχετικής έκθεσης στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Στο ζήτημα των μεταφορών αναφέρθηκε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Γιώργος Τούσσας, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση σχετικά με το «αειφόρο μέλλον για τις μεταφορές», που έγινε πρόσφατα στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μεταξύ άλλων, σημείωσε:

«Η έκθεση στηρίζει και προωθεί παραπέρα την πολιτική της ΕΕ για τις μεταφορές που υπακούει σε έναν και μοναδικό σκοπό: Την αύξηση της ανταγωνιστικότητας, τη διασφάλιση και μεγιστοποίηση δηλαδή της κερδοφορίας των επιχειρηματικών μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών (χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων), αλλά και τη συμβολή τους στους συνολικούς στρατηγικούς σχεδιασμούς του κεφαλαίου στην ΕΕ για την αύξηση των κερδών του.

Η κλιματική αλλαγή χρησιμοποιείται από το κεφάλαιο για να βρει κερδοφόρα διέξοδο σε νέους τομείς δράσης ("πράσινες τεχνολογίες", αξιοποίηση ΑΠΕ κλπ.). Από την εξέλιξη αυτή, μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι επιχειρηματικοί κολοσσοί, ενώ αντίθετα οι εργαζόμενοι θα δουν την ανεργία να εκτινάσσεται στα ύψη, να τσακίζονται ακόμη περισσότερο τα εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματά τους, να πληρώνουν ακόμη ακριβότερα τις μεταφορές.

Οι εξελίξεις στα κράτη - μέλη της ΕΕ επιβεβαιώνουν απόλυτα αυτές τις εκτιμήσεις. Απαξίωση των δημόσιων συγκοινωνιών για να γίνει ευκολότερο το ξεπούλημά τους στους επιχειρηματίες που αποκτούν κερδοφόρα φιλέτα με έτοιμες υποδομές που έχουν χρυσοπληρώσει οι εργαζόμενοι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ξεπούλημα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, όπως παλιότερα της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, και ανάλογους σχεδιασμούς της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για τις αστικές συγκοινωνίες.

Το παράδειγμα της ακτοπλοΐας

Η απελευθέρωση των μεταφορών, εμπορευμάτων και επιβατών, σε όλα τα είδη μεταφορών, επέφερε σαρωτικές αλλαγές σε βάρος των εργαζομένων, αύξηση των ατυχημάτων, αρνητικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, καθώς και πακτωλό κρατικών επιδοτήσεων δισεκατομμυρίων ευρώ στους μονοπωλιακούς ομίλους. Η κατάργηση του καμποτάζ στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, με τον κανονισμό 3577/1992 της ΕΕ έχει οδυνηρές συνέπειες για τους ναυτεργάτες και τους εργαζόμενους, τους κατοίκους των νησιών.

Οι μονοπωλιακοί ναυτιλιακοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στα επιβατηγά ακτοπλοϊκά και τα οχηματαγωγά, τα τουριστικά πλοία και γενικότερα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων τακτικών γραμμών, επιλέγουν σημαίες ευκαιρίας κρατών - μελών της ΕΕ και τρίτων χωρών, για τη νηολόγηση των πλοίων, γιατί αυτό τους εξασφαλίζει φτηνότερο εργατικό δυναμικό, αύξηση των κερδών τους. Την ίδια στιγμή οι εφοπλιστές ναυπηγούν τα πλοία τους στα ναυπηγεία της Ασίας. Η εκμετάλλευση των εργαζομένων εντείνεται στο έπακρο, σαρώνονται τα μισθολογικά, εργασιακά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα.

Κατά χιλιάδες πετιούνται στον Καιάδα της ανεργίας για να αντικατασταθούν από φτηνότερο ναυτεργατικό δυναμικό χωρίς κανένα συγκροτημένο εργασιακό δικαίωμα και ασφάλιση, μισθούς πείνας. Οι τιμές και οι ναύλοι εκτινάχτηκαν στα ύψη, ενώ μεγαλώνουν οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των επιβατών και την ανθρώπινη ζωή, με την υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών, την έλλειψη κάθε ελέγχου και επιβολής μέτρων ασφαλείας, που θεωρούνται κόστος για το κεφάλαιο και τα κέρδη του.

Το ταξικό εργατικό κίνημα, το λαϊκό κίνημα αντιτάσσεται με τους αγώνες του στη βαθιά αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και των αστικών κυβερνήσεων των κρατών - μελών. Διεκδικεί τη δημιουργία δημόσιου ενιαίου φορέα μεταφορών με κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών και λαϊκών αναγκών. Προοπτική που μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο μέσα από την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ και το ίδιο το οικοδόμημά της, τη δημιουργία των προϋποθέσεων για μια πλατιά κοινωνική συμμαχία που θα ανοίγει το δρόμο για τη λαϊκή εξουσία και οικονομία».

ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Θέλουν φτηνότερους εργάτες

Μείωση μισθών στα προ 10ετίας επίπεδα για την ανάκτηση «ανταγωνιστικότητας»

Μισθούς, συντάξεις, μεροκάματα στα προ δεκαετίας επίπεδα - και βάλε - αξιώνουν εδώ και τώρα οι τραπεζίτες προκειμένου, όπως οι ίδιοι ομολογούν, να αποκατασταθεί η ανταγωνιστικότητα της πλουτοκρατίας στα επίπεδα του έτους 2000, πριν και από την ένταξη της χώρας στην ευρωζώνη!

Σε αυτό το πλαίσιο και η «Γιούρομπανκ» (όμιλος Λάτση) που έβγαλε στην κυκλοφορία ειδική «μελέτη», σύμφωνα με την οποία η από το «2000 η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας έχει υποχωρήσει κατά 10%» αποδίδοντας την «απώλεια» στους υψηλούς ρυθμούς μισθολογικών αυξήσεων και στον πληθωρισμό»! Με κραυγαλέο τρόπο συνεχίζουν παραθέτοντας τις διαπιστώσεις ιμπεριαλιστικών κέντρων και ενώσεων συμφερόντων της κεφαλαιοκρατίας στη βάση των οποίων η απώλεια πόντων ανταγωνιστικότητας κυμαίνεται μέχρι και 29%, που είναι και το μέτρο για τη συρρίκνωση αυτού που οι κεφαλαιοκράτες αποκαλούν «εργατικό κόστος».

Η «εσωτερική υποτίμηση», για την οποία ανοιχτά κάνουν λόγο, αφορά στη κάθετη πτώση των λαϊκών εισοδημάτων. Η μελέτη από τη τράπεζα του Λάτση σημειώνει ότι η απώλεια ανταγωνιστικότητας, όπως η ίδια την υπολογίζει, είναι «μικρότερη από ό,τι πιστεύουν οι αγορές». Μετά και από αυτό συμπεραίνουν ότι «μπορεί να αποφευχθεί η αναδιάρθρωση του χρέους». Είναι δηλαδή απόλυτα φανερό ότι πάνω απ' όλα βάζουν τα δικά τους καλά και συμφέροντα. Το ενδεχόμενο «αναδιάρθρωσης» του κρατικού χρέους θα δυσκόλευε την τζάμπα χρηματοδότησή τους από τους κρουνούς που έχουν ανοίξει οι μηχανισμοί τους, όπως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σε αυτό το πλαίσιο στοχεύουν σε κλάδους που τους χαρακτηρίζουν ιδιαίτερα «προστατευμένους», και συγκεκριμένα στην αγροτική παραγωγή, όπου και διαπιστώνουν τη «μεγαλύτερη απώλεια ανταγωνιστικότητας».

  • Επιχειρηματικές κολεγιές στη ευρύτερη ζωτική περιοχή της ΝΑ Ευρώπης φαίνεται να αναζητά η τράπεζα του Λάτση. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, κυοφορείται η «στρατηγική συνεργασία» στην Πολωνία - όπου ήδη δραστηριοποιείται η «Γιούρομπανκ» - με την HCBC ή και με άλλο ισχυρό μονοπώλιο. Για την ώρα πάντως, δεν υπάρχει καμιά επίσημη ανακοίνωση.

Από την πλευρά της, η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας σημειώνει ότι δεν εξετάζει ούτε το ενδεχόμενο πώλησης θυγατρικών εταιρειών της, ούτε και το ενδεχόμενο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. «Πληροφορίες» που είχαν διαρρεύσει αφορούσαν την πώληση της θυγατρικής τουρκικής τράπεζας «Φινάνσμπανκ».

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Για τόνωση των εξαγωγών ζητούν ... χρηματοδοτήσεις

Στο φόρτε, η ενδοεπιχειρηματική κόντρα για τα κονδύλια

Μέτρα ενίσχυσης των εξαγωγών και συνακόλουθα των εξαγωγικών επιχειρήσεων ζητά για άλλη μια φορά ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας, επικαλούμενος τα στατιστικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία παρατηρήθηκε κάμψη των εξαγωγών το Μάη του 2010, κατά 5,8%. Οι μεγαλοβιομήχανοι ζητούν οικονομικές ενισχύσεις μέσω του ΕΣΠΑ, με βάση σχέδιο που είχαν καταθέσει παλαιότερα στο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Την ώρα που η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να διοχετεύσει δεκάδες δισ. ευρώ στο μεγάλο κεφάλαιο για την «ανάπτυξη», κάτι το οποίο ήδη πραγματοποιεί, όπως αναφέρεται στις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργείου για την αύξηση της χρηματοδότησης επιχειρήσεων από τον «αναπτυξιακό» νόμο και το ΕΣΠΑ, από την ανακοίνωση του Συνδέσμου γίνεται φανερό ότι σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η εσωτερική κόντρα των μεγαλοεπιχειρηματιών, για το ποιος θα πάρει μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα».

Βέβαια, οι μεγαλοεπιχειρηματίες αποφεύγουν επιμελώς να κάνουν αποτίμηση των κερδών που θα αποκομίσουν και από την υλοποίηση του αντιλαϊκού μνημονίου, το χτύπημα των μισθών, των εργασιακών σχέσεων, των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, για να εμφανιστούν για άλλη μια φορά «αδικημένοι». Επιπρόσθετα, παρά την πρεμούρα τους για την ελληνική οικονομία, το 20% των μεγάλων εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων στην Αττική εμφανίστηκε πρόσφατα έτοιμο να «πετάξει» σε άλλα μέρη, με ευνοϊκότερο ...φορολογικό περιβάλλον. Στη Βόρεια Ελλάδα ίσως είναι μικρότερο το ποσοστό, γιατί είχαν προλάβει πολλές επιχειρήσεις να εγκαταλείψουν σωρηδόν την Ελλάδα για επιχειρηματικούς παραδείσους των Βαλκανίων, με μεροκάματα πείνας, ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα και «απλοποιημένες» διαδικασίες ίδρυσης επιχειρήσεων έναντι ευτελούς τιμήματος στα ...κατάλληλα πρόσωπα.

Ολα αυτά δεν εμποδίζουν τους μεγαλοεπιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας να θέλουν να πληρώσουν τα σπασμένα της κρίσης οι εργαζόμενοι και να εκμεταλλευτούν οι ίδιοι όσο γίνεται περισσότερα από αυτά που αρπάζουν κυβέρνηση - ΕΕ - ΔΝΤ από τα λαϊκά στρώματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ