ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Νοέμβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συμπόσιο Μουσειολογίας

"Η Μουσειολογία στον 21ο αιώνα: Θεωρία και Πράξη" είναι το θέμα του Διεθνούς Συμποσίου, που πραγματοποιείται από 21 έως 24 του Νοέμβρη στο Αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Την πρωτοβουλία και την ευθύνη της διοργάνωσης έχουν το υπουργείο Πολιτισμού,το Ελληνικό Τμήμα του ICOM και ο Τομέας Ιστορίας Αρχιτεκτονικής, Ιστορίας Τέχνης, Αρχιτεκτονικής, Μορφολογίας και Αναστήλωσης του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ. Στόχος του Συμποσίου είναι να διερευνήσει τις σύγχρονες μουσειολογικές τάσεις σχετικά με τη διαφύλαξη, ανάδειξη, προβολή και επικοινωνία της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Θα μιλήσουν επιστήμονες από το εξωτερικό και ειδικοί από την Ελλάδα. Ανάμεσά τους οι: Γ. Τζεδάκις (προϊστάμενος Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ), Ν. Ζίας (προϊστάμενος Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ), Ε. Φιλιπποπούλου (προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων) Αι. Δημακοπούλου (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο), Α. Ε. Αρβελέρ (πρύτανης του Πανεπιστημίου της Ευρώπης), Ν. Γουλανδρή (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας), Ντ. Γουλανδρή (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) κ. ά.

Τα συμπεράσματα του Συμποσίου θα συμβάλουν στην υποστήριξη του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Μουσειολογίας που ιδρύεται και θα λειτουργήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΠΟ
"Χρονικό προαναγγελθέντος θανάτου"

Καταγγελία του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

Δριμύτατοι εμφανίζονται οι αρχαιολόγοι με την τελευταία ανακοίνωσή τους ενόψει της συζήτησης του Πολυνομοσχεδίου από την Ολομέλεια της Βουλής, το οποίο ομόφωνα έχει απορριφθεί από το σώμα της αρχαιολόγων.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων σημειώνει ότι "ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, αγνόησε προκλητικά τις θέσεις του κλάδου, πρωτοπόρου στον τομέα της προστασίας και διαχείρισης της μνημειακής μας κληρονομιάς και μεθόδευσε συστηματικά την ουσιαστική διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Καταργεί υπηρεσίες και καταλύει κάθε έννοια ιεραρχίας και αξιοκρατίας συγκεντρώνοντας εγωκεντρικά στο πρόσωπό του απόλυτες εξουσίες, δεδομένου ότι τα πάντα πλέον εκκινούν με την αυθαίρετη βούληση του εκάστοτε υπουργού και ρυθμίζονται με Προεδρικά Διατάγματα και "ύποπτα" καταστατικά. Η προσθήκη και αποδοχή δε σειράς τροπολογιών επιτείνει τις καταστροφικές συνέπειες του Πολυνομοσχεδίου για την Πολιτιστική μας Κληρονομιά".

Εξάλλου οι αρχαιολόγοι επισημαίνουν ότι "για πρώτη φορά, από ιδρύσεως της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της παλαιότερης Δημόσιας Υπηρεσίας, από το 1830, βάλλεται απροκάλυπτα το θεσμικό της πλαίσιο και αμφισβητείται ο πρωταγωνιστικός ρόλος της στον τομέα της προστασίας και ανάδειξης της αρχαιολογικής μας κληρονομιάς. Το εν λόγω νομοσχέδιο δε συνιστά συντονισμένη προσπάθεια εκσυγχρονισμού της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας". Κρίνουν"αποσπασματικό, άνισο και ρουσφετολογικό" το χαρακτήρα του και κάνουν λόγο για "το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου για το δημόσιο χαρακτήρα της προστασίας των μνημείων της χώρας. Με τρόπο αδιαφανή και αυθαίρετο εκχωρεί την προσοδοφόρα διαχείριση του αρχαιολογικού πλούτου σε ανεξέλεγκτα συμφέροντα".

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θεωρεί αποκλειστικό υπεύθυνο τον υπουργό Πολιτισμού, τονίζοντας ότι "δεν έχει το δικαίωμα να πειραματίζεται με την πολιτιστική κληρονομιά, ούτε να τη θυσιάζει στο βωμό προσωπικών φιλοδοξιών και συμφερόντων".

Εξω πάει καλά...
  • Το βραβείο καλλιτεχνικής αρτιότητας κέρδισε η ταινία του Ανδρέα Πάντζη "Η σφαγή του κόκορα" στο Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου στη Ρώμη. Η ταινία απέσπασε και το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βάρνας και καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Βαρκελώνης, ενώ το Συμβούλιο Κινηματογραφίας την επέλεξε για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο διαγωνισμό της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
  • Τρεις μικρού μήκους ελληνικές ταινίες συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου του Μονπελιέ: "Jazz" του Αχιλλέα Κυριακίδη, "Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις" της Ναταλίας Κωστοπούλου και "Με δεμένα μάτια" του Βασίλη Μωυσίδη, η οποία θα συμμετάσχει και στο Φεστιβάλ Βρέστης.

Ομιλία του Νίκου Χουρμουζιάδη με θέμα "Ερωτικό επίγραμμα: από τα άνθη στις ρίζες" θα πραγματοποιηθεί αύριο, στις 19.15, στο πλαίσιο του κύκλου των "Διαλέξεων",στο εντευκτήριο της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού (πλατεία Παναθηναϊκού Σταδίου 5, τηλ. 7514.253, 6722.340).

Με προβολές παιδικών ταινιών κάθε Σάββατο (5μμ) και Κυριακή (6μμ) άρχισε τη λειτουργία του ο Δημοτικός Κινηματογράφος Μοσχάτου, στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου κοντά στον Ηλεκτρικό Σταθμό. Γενική είσοδος 600 δρχ.

Ενθουσίασε το ακροατήριο

Ενθουσίασε η τρίωρη σχεδόν συναυλία του Γιάννη Μαρκόπουλου,την Κυριακή στο "Παλλάς", που ήταν κατάμεστο από κοινό κάθε ηλικίας και εκπροσώπους του πολιτικού κόσμου, μεταξύ των οποίων και ο επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ Χαρίλαος Φλωράκης,ο οποίος μετά τη συναυλία συνεχάρη θερμά το συνθέτη για την επιτυχία της συναυλίας του.

Το συμβολικό τραγούδι του Μήτσου Κασόλα κατά της δικτατορίας, που τραγούδησε ο συνθέτης πριν 24 χρόνια (τη βραδιά του Πολυτεχνείου και στην ταινία του Ζυλ Ντασσέν "Δοκιμή"), με δεύτερο ερμηνευτή το 1987 τον Παύλο Σιδηρόπουλο,το ερμήνευσαν στο "Παλλάς" ο Διονύσης Τσακνής και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας,ενθουσιάζοντας το ακροατήριο.

Ολόκληρο "επιτελείο" γνωστών τραγουδιστών (Γ. Ανδρεάτος, Π. Θαλασσινός, Π. Γαϊτάνος, Χ. Γαργανουράκης, Β. Λαβίνα, Μ. Δημητριάδη, Β. Λέκκας), συνεπήραν το ακροατήριο με παλιά, πολυτραγουδισμένα τραγούδια του Μαρκόπουλου ("Μαλαματένια λόγια", "Τα λόγια και τα χρόνια", "Χίλια μύρια κύματα", "Μιλώ για τα παιδιά μου", "Παραπονεμένα λόγια", "Ζάβαρα - κάτρα - νέμια" κ. ά.) και τραγούδια από τους καινούριους δίσκους του "Θα σε βρω όπου και να 'σαι" και "Δίας",με τη συνοδεία της ορχήστρας "Παλίντονος Αρμονία".Την παρουσίαση της συναυλίας και τα σχόλια έκανε ο Στράτος Τζώρτζογλου.

Η μοναξιά της "Κούκλας"

Με τις "Κούκλες" του Πέτρου Γεωργιόπουλου,ξεκινά την Παρασκευή τη νέα του θεατρική περίοδο το θέατρο "Κνωσσός".Πρόκειται για ένα άπαιχτο νεοελληνικό έργο, βραβευμένο με το Πανευρωπαϊκό Βραβείο δραματουργικού θεάτρου, που όπως σημείωσε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο συγγραφέας του, πραγματεύεται "την ηθελημένη μοναξιά που επιβάλλουμε στον εαυτό μας, προκειμένου να ασφαλιστούμε από μια ενδεχόμενη αρνητική σχέση".

Κεντρικός ήρωας στις "Κούκλες", ο Αγγελος (Λάμπρος Τσάγκας), ένας καλλιτέχνης, ένας κουκλοποιός που σαν αληθινός δημιουργός προσπαθεί να δώσει ψυχή στις δημιουργίες του. Σαν δημιουργός δεν παύει ποτέ να ονειρεύεται την τέλεια κούκλα. Μόνο που τα άψυχα, όσο και αν τα τιμούμε στην εποχή μας, όπως διαπίστωσε με πίκρα ο συγγραφέας, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ανθρώπινη επαφή, την "άδολη συντροφικότητα". Η κούκλα και ο δημιουργός της, σημείωσε χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης της παράστασης Κώστας Αρζόγλου,"δεν είναι απλά θέμα αγάπης, είναι ζήτημα έρωτα. Οι "Κούκλες" είναι μια φέτα της ζωής, μια παράσταση απρόσμενη που πραγματεύεται τη μοναξιά της σύγχρονης κοινωνίας".

Στην παράσταση τη μουσική επιμέλεια υπογράφει ο Ιάκωβος Δρόσος και τις χορογραφίες ο Ισίδωρος Σιδέρης.Σκηνικά - κοστούμια Μαχογκάνι.Παίζουν οι: Λάμπρος Τσάγκας, Τάκης Βαμβακίδης, Αναστασία Παπαστάθη, Ευδοκία Σουβατζή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ