ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Απρίλη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Φως... στους «βαρβάρους»

Το πολυσύνθετο θέαμα με το γενικό τίτλο «Ολα γύρω είναι φως», που σκηνοθετεί ο Κώστας Γαβράς και θα ανεβεί στη Μετροπόλιταν Οπερα της Ν. Υόρκης (20/5), σε συνεργασία με το «Αμέρικαν Μπάλετ Θίατερ», στο πλαίσιο της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας», παρουσίασαν χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, ο Κ. Γαβράς και άλλοι συντελεστές της παράστασης.

Ο Κ. Γαβράς σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η σκέψη του ήταν να αναδείξει το βασικό χαρακτηριστικό της Ελλάδας, το φως «που μας βαστάει δεμένους εμάς με την Ελλάδα» μαζί με τη μουσική, την αρχαία τραγωδία και την αρχαιότητα, με σημαντικότερο τον Παρθενώνα.

«Κορμός» του προγράμματος θα είναι η μουσική και τα τραγούδια μεγάλων Ελλήνων συνθετών με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα, ο οποίος έκανε την επιλογή του υλικού και τις διασκευές. Στο μουσικό μέρος συμμετέχει και η σοπράνο Ελένη Κελεσίδου σε τραγούδια ενορχηστρωμένα για συμφωνική ορχήστρα, την οποία διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, ενώ συμμετέχει και μεγάλη λαϊκή ορχήστρα. Θα εμφανιστεί, επίσης, το ποντιακό συγκρότημα «Αργοναύται - Κομνηνοί» και εφηβική και παιδική χορωδία Ελληνοαμερικάνων.

Η παράσταση συμπληρώνεται με το μπαλέτο «Αρτεμις», παραγγελία της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας στο «Αμέρικαν Μπάλετ Θίατερ». «Το θέμα του βασίζεται στο μύθο του κυνηγού Ακταίωνα, ο οποίος δεν μπορεί να τραβήξει τα μάτια του από τη θεά Αρτέμιδα που λούζεται στα νερά του ποταμού, με συνέπεια να τιμωρηθεί σκληρά από αυτήν. Η μουσική είναι του Ελληνοαμερικανού συνθέτη Κρίστοφερ Θεοφανίδη και η χορογραφία του βασικού χορογράφου του μπαλέτου, τον Λαρ Λούμποβιτς. Θα παρουσιαστεί πλαισιωμένο από τη Συμφωνική Ορχήστρα του «Αμέρικαν Μπάλετ Θίατερ», υπό τη διεύθυνση του Ντέιβιντ Λαμάρς.

Το οπτικοακουστικό μέρος της παράστασης καλύπτει η επτάλεπτη ταινία «Παρθενών» του Κώστα Γαβρά, ο οποίος παρουσιάζει τις καταστρεπτικές επεμβάσεις του ανθρώπου στο κορυφαίο μνημείο. Η μουσική της ταινίας είναι του Μίνου Μάτσα. Επιπλέον, η Λυδία Κονιόρδου θα αποδώσει αποσπάσματα από τραγωδίες του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, στα ελληνικά και τα αγγλικά, με μουσική υπόκρουση του Νίκου Ξυδάκη. Η Λ. Κονιόρδου δήλωσε πως θεωρεί τη συμμετοχή της μια ένδειξη διαμαρτυρίας για τον πόλεμο στο Ιράκ και πρόσθεσε πως «το γεγονός ότι μέσα σ' αυτή την παράσταση γίνεται αναφορά στις καταστροφές που υπέστησαν τα μνημεία της Ακρόπολης, νομίζω ότι κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος δεν μπορεί παρά να συνδέσει αυτό το γεγονός με την καταστροφή των μνημείων του Ιράκ και του Μουσείου της Βαγδάτης».

Στην παράσταση ο σκηνοθέτης «ενσωματώνει» και έργα του Φασιανού. Τα σκηνικά της παράστασης είναι του Τζον Αρνονγκ, τα κοστούμια της Εύας Νάθαινα και οι προβολές του Γουέντελ Χάρινγκτον. Τις ενορχηστρώσεις υπογράφει ο Κώστας Γανωσέλλης. Το κόστος της παραγωγής ανέρχεται στα 2 εκατομμύρια ευρώ, αλλά ο υπουργός έσπευσε να διευκρινίσει ότι στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται και οι τέσσερις παραστάσεις που θα δώσει το «Αμέρικαν Μπάλετ Θίατερ» στην Ελλάδα.

«Σίγησε» η Νίνα Σιμόν

Μια σπουδαία φωνή, που πρόσφερε αξέχαστες ερμηνείες, «σίγησε» προχτές, σκορπώντας θλίψη στους φίλους της τζαζ και των μπλουζ. Η Νίνα Σιμόν των αφηγηματικών και οργισμένων τραγουδιών, μα και των βαθιών μελωδικών αναζητήσεων των σπιρίτσουαλς και των γκόσπελ, η απαράμιλλη φωνή με τις μεγάλες επιτυχίες, αλλά και με τη δράση για τα δικαιώματα των μαύρων στην Αμερική, «έσβησε» στο σπίτι της στη Νότια Γαλλία, σε ηλικία 70 ετών. Στη Γαλλία περνούσε τα τελευταία οκτώ χρόνια της ζωής της, ενώ τελευταία παρουσίαζε προβλήματα υγείας.

Γεννημένη στη Βόρεια Καρολίνα, η Νίνα Σιμόν (το πραγματικό της όνομα ήταν Eunice Waymon) ήταν παιδί μιας πολυμελούς και πάμπτωχης οικογένειας. Εχοντας από πολύ μικρή δείξει το εξαιρετικό ταλέντο της στο πιάνο και με τη βοήθεια μιας δασκάλας της, κατάφερε σε μια πολύ δύσκολη εποχή για τους μαύρους της Αμερικής να σπουδάσει πιάνο στη διάσημη Μουσική Σχολή «Τζούλιαρντ» της Νέας Υόρκης. Ο αγώνας για την επιβίωση την έκανε να αρχίσει από πολύ μικρή να τραγουδά σε κλαμπ, ενώ το 1959 κυκλοφόρησε ο πρώτος της δίσκος, που περιλάμβανε το περίφημο τραγούδι «I love You Porgy» του Τζορτζ Γκέρσουιν. Από το πλούσιο ρεπερτόριό της ξεχώρισαν επίσης το «Mississippi Goddmαn», ένα οργισμένο κομμάτι - «κατηγορώ» για την κατάσταση των μαύρων στην Αμερική που το έγραψε η ίδια το 1963, το «Old Jim Crow», το «The King of Love is dead» για τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ενώ κορυφαίος της δίσκος θεωρήθηκε από το κοινό και τους ειδικούς το θρυλικό «My Baby Just Cares For Me».

Εγκαίνια χρωμάτων

Εργο της Οπυς Ζούνη
Εργο της Οπυς Ζούνη
Εργα ζωγραφικής και κατασκευές παρουσιάζει (6-31 του Μάη), η Οπυ Ζούνη στην αίθουσα «Σκουφά» (Σκουφά 4). Πρόκειται για δημιουργίες των τριών τελευταίων χρόνων. Οι χαρακτηριστικοί προοπτικοί χώροι με αναφορές στη σύγχρονη πολεοδομία της μεγαλούπολης και τις διαφυγές στο φυσικό τοπίο, είναι μερικά από τα θέματα της δημιουργού. Δρόμοι, φανταστικοί χώροι, κατασκευές με καθρέφτες, που προκαλούν διαδοχικές αντανακλάσεις, κύβοι που προσδιορίζουν χώρους αποτελούν μερικά άλλα θέματα. Τη θεματογραφία της συμπληρώνουν έργα μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφικά, κατασκευές ή γλυπτά, τα οποία διαμορφώνουν πύλες, ναούς και σκακιέρες που εξελίσσονται σε κύβους.

Η τελευταία δουλιά της Βούλας Μασούρα εγκαινιάζεται στις 8/5 (8μμ) στην αίθουσα «Μέδουσα» (Ξενοκράτους 7). «Φθορά Μνήμες ΙΙ» είναι ο τίτλος της και θα διαρκέσει έως τις 14 Ιουνίου.

Εγκαινιάζεται στις 8/5 (8μμ) στην γκαλερί «Στίγμα» (Αγ. Αναργύρων 20-22, Ψυρρή), έκθεση ζωγραφικής του Δανιήλ. Θα διαρκέσει έως τις 21/6.

Την πρόσφατη εικαστική του δημιουργία παρουσιάζει ο Κώστας Πανιάρας στην γκαλερί «Νέες μορφές» (Βαλαωρίτου 9). Η νέα του δημιουργία χαρακτηρίζεται από μια παλέτα που κινείται σε κλίμακες αυστηρής μονοχρωμίας ως λυρικό παραλήρημα, που είχε «προείπει» άλλωστε ο καλλιτέχνης στις δύο εμφανίσεις του στο Λονδίνο τον Οκτώβρη και στη Θεσσαλονίκη το Δεκέμβρη του 2000.

Ελληνικές ταινίες στην Ευρώπη

Δέκα ελληνικές ταινίες ταξιδεύουν ανά την Ευρώπη με το γενικό τίτλο «Η Ελλάδα στην οθόνη», στο πλαίσιο της συμμετοχής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στις εκδηλώσεις για την Ελληνική Προεδρία. Μετά τις Βρυξέλλες, σειρά έχει το Λονδίνο από 17/4 μέχρι τέλη Μάη και θα ακολουθήσει το Εδιμβούργο. Μια «ομάδα» άλλων ταινιών θα προβληθούν αρχές Μάη στην Κωνσταντινούπολη.

Οι ταινίες είναι οι εξής: «Πέτρινα χρόνια» του Παντελή Βούλγαρη, «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» της Π. Παναγιωτοπούλου, «Η φωτογραφία» του Νίκου Παπατάκη, «Το δέντρο που πληγώναμε» του Δήμου Αβδελιώδη, «Θεόφιλος» του Λάκη Παπαστάθη, «Μ' αγαπάς» του Γιώργου Πανουσόπουλου, «Κρυστάλλινες νύχτες» της Τόνιας Μαρκετάκη, «Απ' το χιόνι» του Σωτήρη Γκορίτσα, «Από την άκρη της πόλης» του Κ. Γιάνναρη, «Αγέλαστος Πέτρα» του Φ. Κουτσάφτη.

«Σκηνικό» ισοπέδωσης...

Δεν ξέρουμε αν ο αρχαίος Ελληνας μουσικός και ποιητής Αρίων (7ος αι. π.Χ.) από τη Μήθυμνα της Λέσβου ήταν «εκεί» - γι' αυτό δε μας είχε προϊδεάσει το σχετικό διαφημιστικό σποτάκι. Εκείνο όμως που διαπιστώσαμε από την προχτεσινή απονομή των μουσικών βραβείων «Αρίων» είναι η άρρηκτη διαπλοκή όσων κινούν τα νήματα του μεγαλύτερου μέρους της μουσικής παραγωγής και διαφήμισης στη χώρα μας. Μεγαλοϊδιοκτήτες δισκογραφικών εταιριών και μάνατζερ, υπουργοί (όπως οι υπουργοί Παιδείας και Πολιτισμού), πολιτικοί των δύο μεγάλων κομμάτων, απαστράπτοντες σταρ παρουσιαστές, πρόσωπα της κοσμικής «ζωής», μοντέλα που μετονόμαζαν καλλιτέχνες, θλιβερά τραγουδιστικά τρίο και ακόμα πιο θλιβερές υποκλίσεις δημοσιογράφων προς... αοιδούς της νύχτας, συνέθεταν μια βραδιά «δόξης και τιμής» για το ελληνικό τραγούδι. Οσον αφορά στους καλλιτέχνες και τα τραγούδια, αυτοί εμπορικοί και ποιοτικοί, τσουβαλιάστηκαν με μεγάλη άνεση και αφασία, προς εξυπηρέτηση βεβαίως του «σκηνικού» της ισοπέδωσης. Το ελληνικό τραγούδι, πάντως, με ή χωρίς βεγγέρες, συνεχίζει να «σταυρώνεται» 365 μέρες το χρόνο. Με τα «καρφιά» της άκρατης κερδοσκοπίας, της φτήνιας, της διαπλοκής και της χειραγώγησης...


Ρ. Σ.

Εκθεση πολιτιστικού περιοδικού και έντυπων ενθυμημάτων διοργανώνει στις 30/4 (7.30μμ) στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης (Αναπαύσεως 14α, Παιανία), η Ενωση Πολιτιστικών Συντακτών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ