ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ
«Οχι» στην κουλτούρα του κεφαλαίου

Απείχαν από την ψηφοφορία για την έγκριση της «έκθεσης Fraise» σχετικά με το θέατρο και τις τέχνες του θεάματος στη διευρυμένη Ευρώπη οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ.

Εξηγώντας τη στάση των κομμουνιστών βουλευτών, ο Κ. Αλυσσανδράκης υπογράμμισε ότι «η έκθεση της Επιτροπής Πολιτισμού (σ.σ. της Ευρωπαϊκής Ενωσης) εκφράζει την ανάγκη ιδεολογικής, πολιτικής και κοινωνικής ενσωμάτωσης των πολιτιστικών διαδικασιών που σχετίζονται με το θέατρο στη γενικότερη πολιτική της ΕΕ». «Ειδικότερα», συνέχισε ο ευρωβουλευτής, «θέλει να θέσει το θέατρο στην υπηρεσία του λεγόμενου ευρωπαϊκού ιδεώδους και να εφαρμόσει πολιτικές όπως της κινητικότητας και της "διά βίου εκπαίδευσης". Ιδιαίτερα στοχεύει στις μεσογειακές χώρες και τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης».

Ο Κ. Αλυσσανδράκης σημείωσε ότι «χωρίς να είναι καθαρό» ποιο είναι αυτό το «ευρωπαϊκό ιδεώδες», «πώς μας ζητείται να γίνουμε συμμέτοχοι - συνένοχοι σε διαδικασίες αντιφατικές, που λύνουν κάποια πρόσκαιρα προβλήματα (πνευματικών δικαιωμάτων, παιδείας κλπ.), αποκρύπτουν όμως το ότι αυτά τα προβλήματα έχουν προέλθει από την παρέμβαση του κεφαλαίου στον πολιτισμό της κάθε χώρας;».

«Επιπλέον», τόνισε ο ευρωβουλευτής, «διαφωνούμε κάθετα με τον κυρίαρχο ρόλο των ιδιωτικών επιχειρήσεων και των χορηγών», καθώς «διαφωνούμε και το δηλώνουμε με αποφασιστικότητα, με το ομιχλώδες μόρφωμα που πάει να δημιουργηθεί ως "ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα" και τις μεθόδους που αναπτύσσονται για την επιβολή του».

Ο Κ. Αλυσσανδράκης πρόσθεσε ότι «η θέση μας στα θέματα του πολιτισμού συνδέεται με το χαρακτήρα της πολιτικής που προάγει, τις αξίες, τις αρχές, τα αισθητικά πρότυπα που προβάλλει. Πρώτιστη σημασία για μας έχει το αν οι πολιτιστικές δραστηριότητες λειτουργούν προς όφελος του κεφαλαίου, επεκτείνουν τον έλεγχό του, αυξάνουν την κερδοφορία του».

Διαδίδουν το έργο του Καζαντζάκη

Ο Καζαντζάκης στο σπίτι του Ελ Γκρέκο στο Τολέδο
Ο Καζαντζάκης στο σπίτι του Ελ Γκρέκο στο Τολέδο
«Τέλεψα το χρέος μου και φεύγω», γράφει στην «Αναφορά στον Γκρέκο» ο κορυφαίος της πεζογραφίας μας Νίκος Καζαντζάκης. Σαν σήμερα, πριν 45 χρόνια, στις 26 Οκτώβρη 1957, «έφυγε» ο συγγραφέας της «Ασκητικής», του «Αλέξη Ζορμπά», του «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», για να αναφέρουμε μόνο μερικά από τα πιο δημοφιλή έργα του.

Πολυσχιδής προσωπικότητα, με τη δημιουργικότητά του να εκτείνεται και στην ποίηση, στο θέατρο, στην ταξιδιωτική λογοτεχνία και στο φιλοσοφικό δοκίμιο, ο Καζαντζάκης σφράγισε ανεξίτηλα τη νεοελληνική λογοτεχνία, χωρίς όμως οι φιλόλογοι να μπορέσουν να τον «εντάξουν» σε κάποιο συγκεκριμένο λογοτεχνικό ρεύμα.

Αν και το έργο του «μίλησε» και εξακολουθεί να «μιλά» στην καρδιά εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλον τον κόσμο, αλλά ακόμη και της πανεπιστημιακής έρευνας, στην Ελλάδα - για πολλούς λόγους που είναι αδύνατον να αναλυθούν εδώ - ο Καζαντζάκης αντιμετωπίζεται ακόμη και σήμερα με «καχυποψία» από την εξουσία. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ενώ πανεπιστημιακές έδρες αφιερωμένες στο έργο του είχαν δημιουργηθεί εδώ και πολλά χρόνια στο εξωτερικό, στην Ελλάδα δημιουργήθηκε σχετικά πρόσφατα, στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

«Αυτουργός» αυτής της θετικής εξέλιξης, αλλά και γενικότερα της προβολής και διάδοσης του έργου του συγγραφέα είναι η «Διεθνής Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη», που ιδρύθηκε στη Γενεύη το 1988, όπου παραμένει η έδρα της. Σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να δημιουργήσει τμήματά της σε πολλές χώρες και να αναπτύξει αξιόλογη δραστηριότητα αμιγώς πολιτιστικού περιεχομένου, με εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Στο λιτό, αλλά ουσιαστικό τριμηνιαίο ενημερωτικό «Δελτίο» της περιλαμβάνονται οι εκδηλώσεις που έγιναν για τον Καζαντζάκη και το έργο του και οι δραστηριότητες των τμημάτων, που εκτείνονται από τη Λ. Αμερική, την Αφρική και την Ωκεανία μέχρι την Ευρώπη, τις αραβικές χώρες και το Αζερμπαϊτζάν.

Η γενική συνέλευση της εταιρίας θα λάβει χώρα στις 14/12 στην Καζαμπλάνκα (για πρώτη φορά εκτός Ευρώπης), όπου θα εκλεγεί νέα συντονιστική επιτροπή και θα καθοριστούν οι στόχοι για τα επόμενα δύο χρόνια.

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Χίλιες και μία νύχτες»... στου Μακρυγιάννη

Από τα νέα ευρήματα στου Μακρυγιάννη
Από τα νέα ευρήματα στου Μακρυγιάννη
«Μετακινούμενο»(!) είναι το Νέο Μουσείο Ακρόπολης - το οποίο βέβαια είναι ακόμα στα χαρτιά και όλα δείχνουν πως εκεί θα παραμείνει σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη - όπως προκύπτει από πληροφορίες της Συντονιστικής Επιτροπής για τη διάσωση του Μακρυγιάννη, οι οποίες περιέχονται σε ανακοίνωσή της.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, το ΝΜΑ «κινείται προς άγνωστη κατεύθυνση, λόγω προβλημάτων θεμελίωσης και ήδη απομακρύνθηκε από το μετρό πολλά μέτρα, αλλά και από τη δήθεν κίτρινη ζώνη των ανασκαφών». Η Συντονιστική Επιτροπή εκτιμά - με σαφώς ειρωνική διάθεση - ότι «η ιστορία θυμίζει ολίγον τα κτίρια του Αλαντίν στις χίλιες και μια νύχτες και αναζητείται ο κακός μάγος να υποστεί τις συνέπειες των πράξεών του για να τελειώσει και το παραμύθι».

Η εξέλιξη αυτή απομακρύνει ακόμη περισσότερο την - έτσι κι αλλιώς ουτοπική - προοπτική να είναι έτοιμο το μουσείο το 2004, αν βέβαια τελικά αρχίσει η κατασκευή του. Επιπλέον, αν τα προβλήματα θεμελίωσης σχετίζονται με την ύπαρξη του Μετρό, αλλά και με το ιδιόμορφο υπέδαφος της περιοχής, υπάρχει ο κίνδυνος να επιλεχθεί ακόμη καταστροφικότερη θεμελίωση του κτιρίου από την πασαλόπηξη.

Κατά τ' άλλα, η επιτροπή ανακοινώνει ότι «η ανασκαφή αποκάλυψε κτίρια του τέλους της Κλασικής εποχής του 4ου π.Χ. αιώνα, σημαντικότατα και ιδιαίτερης κτιριολογικής κατασκευής». Προσθέτει ότι «η ανασκαφή προϋπήρχε του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και συνεπώς δεν είναι σωστική κατά το Νόμο, αλλά συστηματική. Κατά συνέπεια δε δικαιολογείται η εκτεταμένη καταστροφή που ήδη έχει προκληθεί και καμία πρόθεση περαιτέρω καταστροφών».

Φεστιβάλ Καρδίτσας

Ξεκινά σήμερα το «20ό Διεθνές Φεστιβάλ Καρδίτσας», το οποίο είναι αφιερωμένο στην Μαρία Κάλλας, τον Μανόλη Καλομοίρη και τον Ούγγρο συνθέτη Ζόλταν Κόνταϊ. Στο πλαίσιό του, μέχρι τις 2 του Νοέμβρη, θα συμμετάσχουν αντιπροσωπευτικά μουσικά σύνολα και σολίστ από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ανάμεσά τους η Συμφωνική Ορχήστρα και η Ορχήστρα Δωματίου της Μουσικής Ακαδημίας Βελιγραδίου, η Χορωδία «Slavonic Sounds» Σόφιας Βουλγαρίας, η Ορχήστρα Μπαρόκ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, η υψίφωνος Susana Frasheri κ.ά. Αξίζει να σημειωθεί η διεξαγωγή ενός εικοσιτετράωρου χορωδιακής μουσικής, της Πανελλήνιας Ημέρας Γιορτής της Χορωδιακής Μουσικής, που θα αρχίσει στις 12 τα μεσάνυχτα της Κυριακής και θα συνεχιστεί όλη τη νύχτα και τη μέρα μέχρι τα επόμενα μεσάνυχτα, με τη συμμετοχή 20 χορωδιών.

Μελωδικές αυλαίες

Μελωδικό σεργιάνι στο παλιό λαϊκό, ρεμπέτικο, δημοτικό και στο σύγχρονο ελληνικό λαϊκό τραγούδι, θα παρουσιάζει ο Μπάμπης Τσέρτος με τη μουσική του συντροφιά, από την 1/11, στη μουσική σκηνή «Μνησικλέους» (Λυσίου και Μνησικλέους 22, Πλάκα, 3225558). Μαζί του οι Σωτηρία Λεονάρδου, Γιούλη Τσίρου, Δήμητρα Κωστάκη, Κώστας Τσεκούρας και δεκαμελής λαϊκή ορχήστρα. Χειμωνιάτικες βραδιές με καλό τραγούδι, κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο (10.30 μ.μ.).

  • Ο Διογένης Δασκάλου και οι «Monie & Monie Conniente» ξεκινούν τις εμφανίσεις τους στη «Μέδουσα» (Μακρή 2, Μακρυγιάννη, 9218120), μ' ένα πρόγραμμα που τιτλοφορείται «Best of Mo.Mo.Co» και έχει «χρώμα» βαλκανικό. Παραστάσεις: Παρασκευή - Κυριακή.

Επαναλαμβάνεται σήμερα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μια μέρα στο Βυζαντινό Μουσείο». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παρουσιάσεις, σε μικρούς και μεγάλους, θεμάτων από τη ζωή και την τέχνη του Βυζαντίου από το ειδικευμένο προσωπικό του μουσείου. Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετάσχουν επισκέπτες από 6 ετών, καθώς και ενήλικες. Η είσοδος και η συμμετοχή στις δραστηριότητες του προγράμματος το Σάββατο είναι δωρεάν. Περισσότερες πληροφορίες δίνει το γραφείο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του μουσείου στον τηλεφωνικό αριθμό 7231.985.

ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ στις 9 και 10 του Νοέμβρη (5μ.μ.), ο Σύνδεσμος Υποτρόφων του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης διοργανώνει διήμερο συνέδριο έντεχνου χορού, με διεθνείς συμμετοχές. Τίτλος του: «Η τέχνη του χορού σήμερα. Εκπαίδευση, παραγωγή, παράσταση». Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές, «στόχος είναι να αναδείξει την πολυμορφία των θεμάτων που απασχολούν το χορό στην Ελλάδα με τους αντίστοιχους του εξωτερικού, δίνοντας το στίγμα και την ταυτότητα Ελλήνων χορογράφων μέσα από το έργο τους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ