ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Μάρτη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστική Ελληνο-Κουβανική Φιλία

Εκδήλωση της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών για τον πολιτισμό της αγωνιζόμενης Κούβας

Ο καλλιτέχνης οφείλει να μην κλειστεί σε "πύργο" και να αδιαφορεί για όσα συμβαίνουν γύρω του και μέσα στην κοινωνία. Αντίθετα οφείλει να εκφράζει την κοινωνική πραγματικότητα, να προσφέρει ποιοτική και κατανοητή δουλιά για τις λαϊκές μάζες και όχι μόνο να μην προδίδει τις ιδεολογικές αρχές του, αλλά να παλεύει ανοιχτά γι' αυτές, να βρίσκεται κοντά στις εργαζόμενες μάζες και να τις ενημερώνει. Αυτή είναι η πλατιά διαδεδομένη άποψη των Κουβανών καλλιτεχνών,όπως επισημάνθηκε στην προχτεσινή εκδήλωση για τον πολιτισμό της Κούβας, που διοργάνωσε η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών σε συνεργασία με τον Ελληνοκουβανικό Σύνδεσμο Φιλίας.Την εκδήλωση, στην οποία παρευρέθηκαν ο επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης και ο βουλευτής και μέλος του ΠΓ της ΚΕ Ορέστης Κολοζώφ,χαιρέτισε η πρέσβειρα της Δημοκρατίας της Κούβας,Αννα - Μαρία Γκονζάλες.Η πρέσβειρα αναφέρθηκε στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται αυτή την εποχή στην Κούβα, επισημαίνοντας το "δραστήριο πολιτιστικό κλίμα και τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών σ' αυτές, το οποίο είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών της χώρας για την ανάπτυξη όλων των μορφών τέχνης".

"Η σημερινή λογοτεχνία της Κούβας - είπε ο πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών, Βάσος Γεωργίου - έχει στο κέντρο της προσοχής της τον άνθρωπο, τον εργαζόμενο, που έχει κατακτήσει την πλήρη ισοτιμία, όχι στη θεωρία, με νόμους και διατάγματα, αλλά στην πράξη. Ιδιαίτερη φροντίδα εκδηλώνεται για τα παιδιά και τους νέους, για τη λογοτεχνία τους και την καλύτερη διαπαιδαγώγησή τους. Το ελληνικό κοινό έχει τη δυνατότητα να διαβάσει σε ολοένα μεγαλύτερο αριθμό σημαντικά βιβλία της σύγχρονης κουβανέζικης λογοτεχνίας, χάρη στις προσπάθειες της "Σύγχρονης Εποχής"". "Ο ρόλος του καλλιτέχνη, κοινωνικός και πολιτικός" - είπε ο Θανάσης Σπηλιόπουλος - "είναι πολύ διαφορετικός στην Κούβα από ό,τι στον καπιταλιστικό κόσμο. Η σχέση του καλλιτέχνη με το κράτος και τον κοινωνικό περίγυρο αποτελεί έναν αποφασιστικό παράγοντα για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο ίδιος την τέχνη του και την πραγματικότητα".

Με στόχο να ξεκινήσει η αμοιβαία συνεργασία ανάμεσα στους Ελληνες και τους Κουβανούς λογοτέχνες, παρατείνεται, για δύο ακόμη χρόνια, η Συμφωνία Συνεργασίας μεταξύ του Εθνικού Συνδέσμου Συγγραφέων της Εθνικής Ενωσης Συγγραφέων και Καλλιτεχνών της Κούβας και της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών.

Σε ψήφισμά της, τέλος, η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών: 1) Διαμαρτύρεται έντονα για τις τελευταίες προκλήσεις του αμερικανικού ιμπεριαλισμού και τις απαράδεκτες τρομοκρατικές κυρώσεις οικονομικού αποκλεισμού. 2) Ζητά την άμεση άρση τους από τον ΟΗΕ και 3) Εκφράζει την πλήρη αλληλεγγύη και συμπαράσταση στο γενναίο λαό της Κούβας, που αποτελεί παράδειγμα αντίστασης και για άλλους λαούς στα βάρβαρα και ληστρικά μέτρα του αμερικανικού ιμπεριαλισμού και των συμμάχων του.

Μακροχρόνια κρίση στην Ακρόπολη

"Η καυχησιολογία, με την ευκαιρία των 20 ετών της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΕΣΜΑ), δε θα ταίριαζε στο χαρακτήρα της Επιτροπής, δεδομένου ότι το '95 δεν υπήρξε, από πλευράς απόδοσης, ένα από τα καλύτερα έτη από της συστάσεως της ΕΣΜΑ".

Μ' αυτή την επισήμανση, άρχισε, προχτές, την ομιλία του, στο Κέντρο Μελετών Ακρόπολης, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Χαράλαμπος Μπούρας,προϊδεάζοντας το ακροατήριο για την πορεία των αναστηλωτικών - στερεωτικών έργων στα μνημεία του ιερού βράχου. Και συνέχισε: "Η Επιτροπή, το Τεχνικό Γραφείο και τα ίδια τα έργα βρίσκονται σε μια μακροχρόνια κρίση, κάτω από ένα σύστημα αρνητικών παραγόντων".

Ποιοι είναι; Κατ' αρχάς η αδυναμία πρόσληψης προσωπικού.Οπως ανέφερε ο ομιλητής, "οι συνταξιοδοτήσεις και οι αποχωρήσεις τεχνιτών έχουν περιορίσει τα συνεργεία" και τόνισε ότι "τουλάχιστον 40 νέες θέσεις μαρμαράδων θα πρέπει να μας δοθούν". Μίλησε για δυσκολία απορρόφησης των χρημάτων από την Ευρωπαϊκή Ενωση,με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των έργων. Δυσκολίες όμως υπάρχουν και στη διαδικασία έγκρισης κάθε δαπάνης από το ΤΑΠΑ, με αποτέλεσμα σοβαρές καθυστερήσεις.Για όλα αυτά η ΕΣΜΑ απευθύνθηκε τέσσερις φορές στον πρώην υπουργό Πολιτισμού, Θάνο Μικρούτσικο, προκειμένου να δεχτεί τα μέλη της, αλλά ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε η συνάντηση που ζητούσαν.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες προχωρούσαν οι εργασίες στην Ακρόπολη, τα αποτελέσματα των οποίων παρουσίασε, χτες, ο Χ. Μπούρας, επισημαίνοντας: "Συμπληρώσαμε 20 χρόνια δουλιάς, αλλά με αυτούς τους ρυθμούς χρειαζόμαστε πολύ περισσότερα".

Στον Παρθενώνα οι εργασίες του '96 αφορούν στον οπισθόναο, τους μακρούς τοίχους του σηκού και στον πρόναο, αλλά η προγραμματισμένη για το '95 καταβίβαση των επιστυλίων της εσωτερικής πρόστασης δεν έγινε, λόγω έλλειψης εργατοτεχνικού προσωπικού.Προχώρησαν, όμως, οι στερεώσεις των κιόνων του οπισθόναου. Ωστόσο, είναι δραματική η επιδείνωση της κατάστασης στη βόρεια πλευρά,για την οποία ανατέθηκε μελέτη στους Κ. Ζάμπα και Μ. Κορρέ,ενώ έγινε δραματική έκκληση στο ΥΠΠΟ για την πρόσληψη προσωπικού.Στη δυτική ζωφόρο,αν και συμπληρώνεται τριετία από την καταβίβασή της, δεν άρχισαν ακόμα οι εργασίες καθαρισμού, αφού προωθείται η έρευνα ώστε να βρεθεί αβλαβής τρόπος επεμβάσεως.

Στο Ερέχθειο άρχισε η επιφανειακή συντήρηση και στα Προπύλαια απομακρύνθηκαν τα σιδηρά στοιχεία και συνταιριάστηκαν τα θραύσματα των φατνωματικών πλακών. Τέλος στο Ναό της Αθηνάς Νίκης οι εργασίες δεν προχώρησαν, πάλι λόγω έλλειψης προσωπικού.

"Παράσταση" για ένα ρόλο

Σε οχτώ μήνες θα λειτουργήσει η "Βιβλιοθήκη των Μουσών" του Χρ. Λαμπράκη

Τα χειροκροτήματα, που ηχούσαν χτες το μεσημέρι στην αίθουσα "Δημήτρη Μητρόπουλου" του Μεγάρου Μουσικής,δεν ήταν για να επιβραβεύσουν τους συντελεστές κάποιας συνηθισμένης μουσικής παράστασης. Η "παράσταση", που έλαβε χώρα στη μικρή αίθουσα του ΜΜ, είχε "κορυφαίο" τον ίδιο τον πρόεδρο του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής και μεγαλοεκδότη Χρ. Λαμπράκη και θέμα την αναγγελία της έναρξης της λειτουργίας της "Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας - Λίλιαν Βουδούρη".Πολιτικοί "γαλαζοπράσινων" αποχρώσεων (παρόντες μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της ΝΔ Μ. Εβερτ και ο υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου) είχαν σπεύσει να χειροκροτήσουν τον "κορυφαίο", δηλώνοντας με την παρουσία τους την αμέριστη στήριξή τους σ' ένα ακόμη "μεγαλόπνοο εκπολιτιστικό έργο" του.

Η δεύτερη πράξη (η πρώτη ήταν πριν ένα χρόνο με την παρουσίαση του σχεδιασμού του έργου) μίας ακόμη εκχώρησης είχε συντελεστεί. Αφήνοντας στα "ευεργετικά" χέρια του Χρ. Λαμπράκη, και φυσικά στις όποιες διαθέσεις του, ένα ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας έργο, το οποίο η ίδια η κυβέρνηση θα έπρεπε να αναλάβει.

Εντάσσοντας τη βιβλιοθήκη στο γνωστό σχέδιο "ανάπλασης και σωτηρίας του Πάρκου Ελευθερίας" (!), ο Χρ. Λαμπράκης επανέλαβε ότι "θα στεγαστεί σε τρεις υπόγειους ορόφους, που δε θα θίξουν καθόλου το Πάρκο". Σε αυτές τις "νέες της εγκαταστάσεις" θα στεγαστεί μετά το Δεκέμβρη του 1998, αν και η έναρξη της λειτουργίας της ορίστηκε για τον ερχόμενο Οκτώβρη.

Η βιβλιοθήκη, πάντως, δε θα περιοριστεί στη μουσική, καθώς θα είναι "Βιβλιοθήκη των Μουσών" με "ευρύτερο πολιτιστικό αντικείμενο". Ετσι, ήδη έχει ξεκινήσει η επεξεργασία υλικού για "Βιβλιοθήκη Αρχαίας Τέχνης" και "Βιβλιοθήκη Θεάτρου".Προβλέπεται να ξεπεράσει τους 20.000 τίτλους βιβλίων, παρτιτούρων, μικροφίλμ, CD - Roms, δίσκων, βίντεο κ. ά. Θα διαθέτει εργογραφία επιλεγμένων συνθετών, με προοπτική οι πληροφορίες να παρέχονται μέσω του "Ιντερνέτ". Σημειώνοντας ότι "θα μπορεί να συνδεθεί με σχολεία, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα", ο Χρ. Λαμπράκης δεν παρέλειψε να δώσει τις σχετικές κατευθύνσεις: "Θα ήταν χρήσιμο εάν από τώρα τα υπουργεία Παιδείας, Πολιτισμού και οι ενδιαφερόμενοι δήμοι εφοδιάσουν εγκαίρως σχολές και ερευνητικά κέντρα με τις όχι δαπανηρές, αλλά απαραίτητες συσκευές, που θα επιτρέψουν την άμεση σύνδεση με τη βιβλιοθήκη".

"Αν στον τομέα της διεθνούς μουσικολογίας", είπε, "η Βιβλιοθήκη μας είναι ήδη μοναδική στην Ελλάδα, στον τομέα της ελληνικής μουσικής θα είναι σύντομα η μοναδική στον κόσμο".

Ο "από μηχανής Θεός" έδωσε τη λύση. Τι κι αν χρόνια τώρα μουσικοί ερευνητές πασχίζουν να καταγράψουν και να διασώσουν κομμάτια του μουσικού μας πλούτου; Τι κι αν το μεράκι, η αγάπη τους προσκρούει συνεχώς στη μίζερη αντιμετώπιση της πολιτείας, που δεν τους παρέχει το ελάχιστο για το έργο τους; Η δημιουργία ενός έγκυρου εθνικού αρχείου παραδοσιακής μουσικής παραδίδεται και αυτή στον Χρ. Λαμπράκη. Η κυβερνητική στήριξη, αναμφισβήτητα, δεδομένη.

"Υπόθεση" μετ' ασμάτων

Μια κωμωδία μετ' ασμάτων επέλεξαν οι "Μορφές" για να παρουσιάσουν στο θέατρο "Εμπρός".Ενα από τα κορυφαία έργα του Γάλλου κωμωδιογράφου Ευγένιου Λαμπίς "Η υπόθεση της οδού Λουρσίν" ανεβάζεται σήμερα (είναι η τρίτη φετινή παραγωγή του θιάσου), σε μετάφραση - σκηνοθεσία Τάσου Μπαντή,σκηνικά - κοστούμια Λιλής Κεντάκα,μουσική - στίχους Νίκου Κυπουργού,χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δημήτρης Τάρλοου, Ράνια Οικονομίδου, Γιώργος Κέντρος, Δημήτρης Καταλειφός, Κώστας Αποστολίδης.Συμμετέχει τριμελές μουσικό σύνολο με τους Λευτέρη Μιχαλόπουλο (πιάνο), Μαρίνο Γαλατσινό και Χρήστο Κιτσόπουλο (εναλλάξ, κλαρινέτο - σαξόφωνο) και Βασίλη Λιαρμακόπουλο (κοντραμπάσο).

Οι δύο κεντρικοί ήρωες του έργου ξυπνούν ένα πρωί, μετά από άγριο μεθύσι, χωρίς να θυμούνται τι έκαναν τη νύχτα που πέρασε. Από μια παρεξήγηση, αρχίζουν να πιστεύουν ότι διέπραξαν ένα έγκλημα και πασχίζουν, με κάθε τρόπο, να συγκαλύψουν την "πράξη" τους. "Πίσω από την καλοκουρδισμένη κωμική επιφάνεια" - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Τάσος Μπαντής - "αναδύεται η οξύτατη σατιρική ματιά, η βαθιά ανθρωπιά, η ανελέητη, ταυτόχρονα, διείσδυση του συγγραφέα στις πιο σκοτεινές και αποκαλυπτικές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής".

Χρυσή προ - Κολομβιανή τέχνη

Σε αίθουσα του ξενοδοχείου "Μεγάλη Βρετανία" εγκαινιάστηκε χτες και θα λειτουργεί μέχρι αύριο το απόγευμα, μια έκθεση που τιτλοφορείται "PRE - GOLYMBIAN" και αφορά σε μια νέα σειρά κοσμημάτων, εξαιρετικής τέχνης, εμπνευσμένων από αισθητικά στοιχεία και χαρακτηριστικά της κλασικής περιόδου του Κολομβιανού πολιτισμού (300-900 μ. Χ.), τα οποία συναντώνται σε γλυπτά, μνημεία και αρχιτεκτονήματα και άλλα αντικείμενα (χρηστικά ή διακοσμητικά), που δημιούργησε η ινδιάνικη λαϊκή τέχνη στην Κεντρική Αμερική.

Πρόκειται για κοσμήματα - δημιουργίες της "πέμπτης γενιάς" της οικογένειας Λαλαούνη, συγκεκριμένα της Κατερίνας και Μαρίας Λαλαούνη, που παρέλαβαν τη "σκυτάλη" της οικογενειακής αργυροχρυσοχοϊκής παράδοσης, για να διαπιστώσουν ότι ο μαίανδρος, η γκρέκα και άλλα σχήματα και διακοσμητικές παραστάσεις που συναντώνται στην αρχαία γεωμετρική ελληνική τέχνη (900-700 π. Χ.) και έχουν εμπνεύσει τη χρυσοχοϊα παγκοσμίως και διαχρονικά. Είναι εκπληκτική η σχέση της γεωμετρικής τέχνης με την κολομβιανή τέχνη. Και αυτή τη σχέση αναδείχνουν οι χρυσοχοϊκές δημιουργίες που περιλαμβάνονται στην έκθεση αυτή.

Κυπριακή "Διάσταση"

Για τους λαούς του κόσμου η 1η του Απρίλη είναι μόνο η μέρα των... ψεμάτων. Για το λαό, όμως, της Κύπρου είναι μια επέτειος φορτισμένη με πολλή αλήθεια και πόνο. Πριν 41 χρόνια, την 1η του Απρίλη 1955,ιδρύθηκε η ΕΟΚΑ και έγινε η αρχή ενός μεγάλου αγώνα με πολλά θύματα.

Αυτή την ημέρα τιμούν η Κυπριακή Πρεσβεία,η Νομαρχία Αθηνών και η Τοπική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚΝΑ),πραγματοποιώντας, ανήμερα της επετείου, στην Εθνική Λυρική Σκηνή (8.30μμ), την εκδήλωση "Μνήμες" με το Φωνητικό Σύνολο και την Ομάδα Χορού "Διάσταση" της Λεμεσού. Οπως είπε ο πρόεδρος της Νομαρχιακής Επιτροπής Αθήνας, Βασίλης Ξένος, "η θύμηση είναι απαραίτητο μπόλιασμα σε μια εποχή που τείνουν να ξεχαστούν οι αξίες της ελευθερίας και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων".

atitlo

Στον Καναδά μεταφέρεται το αφιέρωμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο,που για πρώτη φορά πέρσι, με πρωτοβουλία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου,παρουσιάστηκε στο Παρίσι και αργότερα στις πόλεις Γενεύη, Λωζάνη, Βαρκελώνη και Μαδρίτη. Το αφιέρωμα πραγματοποιείται από 29 του Μάρτη έως 29 του Απρίλη και οι εναρκτήριες εκδηλώσεις θα γίνουν στο "Σίνεμα Ιμπέριαλ" του Μόντρεαλ, με προβολή της ταινίας του Κώστα Φέρρη "Ρεμπέτικο".Θα προβληθούν συνολικά 60 ελληνικές ταινίες στην Οτάβα και το Μόντρεαλ. Στη συνέχεια το αφιέρωμα θα παρουσιαστεί στο Τορόντο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ