ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Μάρτη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΡΕΧΤ
Θέατρο που ανοίγει ορίζοντες στην ταξική συνειδητοποίηση

Η παράσταση «Τρόμος και αθλιότητα στο Γ'Ράιχ», παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το Σάββατο το βράδυ στον Περισσό

Αποψη από τη γεμάτη αίθουσα συνεδρίων το Σάββατο το βράδυ
Αποψη από τη γεμάτη αίθουσα συνεδρίων το Σάββατο το βράδυ
Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, οι απόμαχοι της δουλειάς, οι νέοι «διψάνε» για καλές θεατρικές παραστάσεις που έχουν ένα σημαντικό μήνυμα να μεταφέρουν. Και η τέταρτη εκδήλωση του δεύτερου κύκλου πολιτιστικών εκδηλώσεων, στο πλαίσιο του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στις 27 και 28 Απρίλη, για τον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν», γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Το Σάββατο το βράδυ η αίθουσα συνεδρίων στον Περισσό ήταν κατάμεστη για την παράσταση ο «Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ», που παρουσίασε η 23μελής θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ, σε σκηνοθετική επιμέλεια και διδασκαλία Δημήτρη Παπακωνσταντίνου και μετάφραση της Αγγέλας Βερυκοκάκη.

Μέσα από 24 διαφορετικές σκηνές του ομώνυμου έργου του Μπρεχτ που έδεναν αρμονικά σε ένα αδιαίρετο σύνολο και με ένα πολύ έξυπνο τέχνασμα το «τανκ του ναζισμού» απ' όπου βγαίνει ο «αφηγητής ναζιστής», οι ερασιτέχνες ηθοποιοί, εργάτες, νέοι, φοιτητές, αγωνιστές του λαϊκού κινήματος δίνοντας την ψυχή τους, απέδωσαν τη διαχρονική διδαχή του Μπρεχτ, που εξηγεί πώς ο φασισμός είναι γέννημα θρέμμα του καπιταλισμού, το πραγματικό δημιούργημα της κρίσης και της σήψης του.

Ολα τα μέλη της Θεατρικής Ομάδας του ΠΑΜΕ στο φινάλε και ο σκηνοθέτης στο κέντρο
Ολα τα μέλη της Θεατρικής Ομάδας του ΠΑΜΕ στο φινάλε και ο σκηνοθέτης στο κέντρο
Το έργο του Μπρεχτ βασίζεται σε μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων και σε δημοσιεύματα εφημερίδων της περιόδου 1933 - 1938, όταν δηλαδή η φρίκη του φασισμού δεν είχε αποκαλυφθεί στο σύνολό της αλλά ήταν ήδη εμφανής η επίδρασή του στη δημόσια και ιδιωτική ζωή, στις σχέσεις των ανθρώπων ακόμα και μέσα στην ίδια την οικογένεια. Εκεί φαίνονται οι μέθοδοι χειραγώγησης του λαού και ιδιαίτερα της νέας γενιάς, οι πρακτικές των φασιστών, η εξαγορά της «φιλανθρωπίας», ο ρόλος του αστικού κράτους και των μονοπωλίων που τον στήριξαν, ο χαφιεδισμός, ο ρατσισμός, αλλά και η αναγκαία οργάνωση των εργατών για την απάντηση στην τάξη των εκμεταλλευτών.

Το κοινό με μεγάλο ενθουσιασμό παρακολούθησε την παράσταση και στο τέλος ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Πολυμελής ήταν και η αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ. Συγκινημένος ο σκηνοθέτης Δ. Παπακωνσταντίνου ευχαρίστησε «για την φιλοξενία», όπως είπε, «από το Κόμμα μας, σε αυτόν το χώρο που γράφει και θα γράψει ιστορία». Η απάντηση από το κοινό ήταν άμεση: «Εννιά δεκαετίες αγώνες και θυσία το ΚΚΕ στην πρωτοπορία», «ΚΚΕ το κόμμα σου λαέ» και «Ούτε στα ξερονήσια, ούτε στις φυλακές, ποτέ τους δε λυγίσανε οι κομμουνιστές». Η παράσταση αυτή αξίζει να μεταφερθεί σε πολλούς άλλους χώρους, σε χώρους δουλείας και εκπαίδευσης, να γίνει «μάθημα» για εκπαιδευτικούς, που θέλουν να διαπαιδαγωγήσουν νέους ανθρώπους - αγωνιστές της ζωής.

Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν στη Θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ που αποτελείται από τους: Γιάννη Λιόκαρη, Δήμο Καλύβα, Γιώργο Γκούβα, Ναντίμ Μίρζα, Δημήτρη Πασχάλη, Πλάτωνα Κανατά, Γιώργο Μπούτζα, Κώστα Κόγιο, Κώστα Σαρδέλη, Μιχάλη Νταλανίκα, Μιχαήλ Γιαννικάκη, Ασπασία Μηλιαράκη, Λεναρέτα Ρουμπάκη, Κατερίνα Αμυγδαλά, Κατερίνα Καραντάνη, Μένια Βαζούκη, Γιώτα Σκαπέτη, Ελλη Σινάνη, Νάση Σακιώτη, Ελένη Τσαγανού, Εύα Παπαϊωάννου, Ρίτα Παναγοπούλου, Δέσποινα Ζώχου. (Για όσους δεν μπόρεσαν να δουν την παράσταση, μια καλή «γεύση» μπορούν να πάρουν από τα βίντεο που υπάρχουν στο portal του ΚΚΕ, www.902.gr).

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ
«Σκλάβα σκέψη: Σκλάβα ζωή»...

Εξω από την Εθνική Πινακοθήκη
Εξω από την Εθνική Πινακοθήκη
Αγωνιστικό πάθος, μουσική και φαντασία «επιστράτευσαν» οι εικαστικοί καλλιτέχνες στην εκδήλωση διαμαρτυρίας που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας το μεσημέρι της Κυριακής μπροστά από την Εθνική Πινακοθήκη. Απαιτώντας σύνταξη και ασφάλιση, αλλά και δυνατότητα πραγματικά ελεύθερης, δηλαδή όχι εμπορευματικής, καλλιτεχνικής δημιουργίας, οι εικαστικοί έδωσαν τη δική τους απάντηση στη συνειδητή «αποχώρηση» του αστικού κράτους από ό,τι απέμεινε από την στήριξή του στον πολιτισμό, προς όφελος του κεφαλαίου.

Κρατώντας πικέτες, έχοντας στήσει πανό, αλλά και κάποιοι ντυμένοι με μαύρα πανιά και έχοντας στο πρόσωπο φωτογραφίες με πρόσωπα υπουργών της συγκυβέρνησης αλλά και μια νεκροκεφαλή που παρέπεμπε... στην Ευρωπαϊκή Ενωση, οι καλλιτέχνες διεκδίκησαν το δικαίωμα στην καλλιτεχνική εργασία, στην Υγεία, στην Ασφάλιση και Σύνταξη, στην Παιδεία, στη δημιουργία δημόσιων θεσμών για την παραγωγή και τη διακίνηση της Τέχνης, με συμμετοχή στο σχεδιασμό και τη διοίκηση των καλλιτεχνών συλλογικά. Τη δημιουργία προϋποθέσεων για ανεμπόδιστη καλλιτεχνική δημιουργία στην παραγωγή της, στη διακίνησή της και στην επικοινωνία της με το λαό. Ξεκαθαρίζοντας ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει στα πλαίσια της «αγοράς», στα πλαίσια της ΕΕ και των νόμων της που εμπορευματοποιούν την Τέχνη, δεν μπορεί να γίνει μέσα στον καπιταλισμό που οδηγεί τους εργαζόμενους, το λαό και τους καλλιτέχνες στη φτώχεια, στην ανασφάλεια, στην εξαθλίωση.

Οπως σημείωσε στην ομιλία της, όπου παρουσίασε τα άμεσα αιτήματα των εικαστικών, η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά, «ο Πολιτισμός και η Ιστορία του είναι απαραίτητο συστατικό στοιχείο της αυτογνωσίας κάθε λαού. Απαιτούμε να διευκολυνθεί η πρόσβαση του λαού, των λαϊκών στρωμάτων στα μουσεία, στις βιβλιοθήκες, στα θέατρα, στις πινακοθήκες, στις συναυλίες και γενικότερα στην πολιτιστική δραστηριότητα. Να καθιερωθεί φθηνό εισιτήριο και δωρεάν είσοδος για τους νέους και τους ανέργους, να επανέλθει η δωρεάν είσοδος για τους καλλιτέχνες και να επανέλθει η δωρεάν είσοδος για όλο το λαό μια μέρα τη βδομάδα, στα πλαίσια της ανάγκης για την ανάπτυξη της μόρφωσης όλων ιδιαίτερα των νέων. Διεκδικούμε το δικαίωμα στην καλλιτεχνική εργασία, το δικαίωμα στην Υγεία, στην Ασφάλιση και Σύνταξη, στην Παιδεία. Η Τέχνη είναι κοινωνικό αγαθό».

Ιδιαίτερης σημασίας για την ενότητα των καλλιτεχνών με το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα -που εδώ και χρόνια έχει «ενσαρκωθεί» με τη μεγάλη εικαστική έκθεση στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη- ήταν η παρουσία του προέδρου του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Σωτήρη Πουλικόγιαννη, ο οποίος, αφού μετέφερε το χαιρετισμό των μεταλλεργατών στους καλλιτέχνες, τους κάλεσε να συμμετάσχουν και να στηρίξουν τις κινητοποιήσεις τους. Χαιρέτησαν επίσης ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, Βασίλης Παρασκευόπουλος, ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, Παύλος Ναθαναήλ, ο Βαγγέλης Σακκάτος, εκπρόσωπος των συνταξιοδοτηθέντων από το ΥΠΠΟ λογοτεχνών. Τη διαμαρτυρία «έντυσαν» μουσικά το συγκρότημα «Υπεραστικοί» και μουσικό σχήμα από τον ΠΜΣ.

Χορευτικό «Ταξίδι στην αιωνιότητα»

Η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αφιερώθηκε σε δύο εξέχουσες προσωπικότητες της μουσικής: Την Ελένη Καραΐνδρου και τον Εϊτόρ Βίλα - Λόμπος. Ο Ρενάτο Τζανέλλα χορογράφησε συνθέσεις της Καραΐνδρου που έντυσαν ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, καθώς και τις αριστουργηματικές σουίτες «Μπαχιάνας Μπραζιλέιρας» (αρ. 4, 5, 9) του Βίλα - Λόμπος, όπου η παραδοσιακή βραζιλιάνικη μουσική συνδιαλέγεται με τη μουσική του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης - Τάσος Συμεωνίδης.

Στο πρώτο μέρος της παράστασης παρουσιάζονται χορογραφίες εμπνευσμένες από τις σουίτες του Εϊτόρ Βίλα - Λόμπος. Στο δεύτερο μέρος, χορογραφίες εμπνευσμένες από τις μουσικές της Καραΐνδρου για το «Λιβάδι που δακρύζει», «Το μετέωρο βήμα του πελαργού», «Μια αιωνιότητα και μια μέρα», «Η σκόνη του χρόνου», «Ταξίδι στα Κύθηρα», «Το βλέμμα του Οδυσσέα», «Ο μελισσοκόμος» και «Τοπίο στην ομίχλη».

Σκηνικά - κοστούμια: Κατερίνα Αγγελοπούλου / Ρενάτο Τζανέλλα. Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι. Επόμενες παραστάσεις: 6, 16, 17, 20/3.

ΛΟΓΩ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ, παρατείνονται μέχρι τις 28 Απρίλη, οι παραστάσεις της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» με τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ, που φιλοξενούνται από το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης στη βίλα Καπαντζή, στη Θεσσαλονίκη. Παραστάσεις από Τετάρτη έως Σάββατο (9 μ.μ.) και Κυριακή (7 μ.μ.). Προπώληση εισιτηρίων για όλες τις παραστάσεις στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» της Αριστοτέλους. Μετάφραση Χρύσας Προκοπάκη, σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, διαμόρφωση χώρου - κοστούμια Αλεξάνδρας Μπουσουλέγκα, Ράνιας Υφαντίδου, φωτισμοί Μαρίας Λαζαρίδου. Παίζουν: Εφη Σταμούλη, Στάθης Μαυρόπουλος, Σοφία Βούλγαρη, Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιώργος Δημητριάδης, Αννα Ευθυμίου, Μάριος Μεβουλιώτης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου, Γιώργος Φράγκογλου.

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΩΡΤΖΗΣ ΚΑΙ Ο ΑΘΩΣ ΔΑΝΕΛΛΗΣ θα εμφανιστούν (5, 12, 19, 26/3) στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (Κύπρου 91Α & Σικίνου, Κυψέλη, τηλ. 213.0040.496) παρουσιάζοντας ιστορίες του Καραγκιόζη μετανάστη, συνοδεία ζωντανής ρεμπέτικης ορχήστρας: Γιώργος Τζώρτζης, Κώστας Δουμουλιάκας, Αντιγόνη Μπούνα, Δημήτρης Γκίνης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ