ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Μάρτη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το ΥΠΠΟ περιπαίζει τους δημιουργούς

Ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών Θεατρικών και Οπτικοακουστικών Εργων έστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό, Κων. Σημίτη, διαμαρτυρόμενος για τη μη καταβολή των χρημάτων που έχουν εισπραχθεί για λογαριασμό τους από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ.Την επιστολή υπογράφουν 360 δημιουργοί, ανάμεσά τους οι: Ιάκωβος Καμπανέλλης, Παύλος Τάσιος, Ερρίκος Θαλασσινός, Τάκης Σιμονετάτος, Νίκος Ζερβός, Ομηρος Ευστρατιάδης, Γιώργος Ζερβουλάκος, Παντελής Σκρουμπέλος, Θανάσης Ρεντζής, Μπάμπης Τσικληρόπουλος, Γιώργος Καρυπίδης κ. ά.

Οι επιστολή αναφέρει: «Εμείς οι δημιουργοί της χώρας, που με περισσή τέχνη περιπαιχτήκαμε από το υπουργείο Πολιτισμού, σας παραθέτουμε με την υπογραφή μας την αγανάκτησή μας για όλα όσα δεν κάνατε για τα πνευματικά δικαιώματα. Εχουμε την πεποίθηση ότι η πολιτική σας δεν αναζητά ελεύθερους δημιουργούς. Οπως αντιλαμβάνεστε, κανένα επικοινωνιακό τρικ δε σώζει τα προσχήματα. Η υπουργός σας επί του Πολιτισμού επιβεβαίωσε το άδικο και ανάλγητο της κυβερνήσεώς σας κόντρα στο δίκαιο και το ηθικό, όταν στις 7/3 απουσίαζε από τη Βουλή, ενώ η αντιπολίτευση ήταν εκεί, με αποτέλεσμα οι δημιουργοί της χώρας να μην μπορούν να πάρουν τα χρήματα που στο όνομα αυτών εισέπραξε ο ΟΠΙ του ΥΠΠΟ».

Φωτογραφικά ο Αϊ - Στράτης

Εξόριστες στον Αϊ-Στράτη, όλων των ηλικιών. Μερικές και μωρομάνες
Εξόριστες στον Αϊ-Στράτη, όλων των ηλικιών. Μερικές και μωρομάνες
Στο Μουσείο Μπενάκη από χτες μέχρι τις 19 του Μάρτη παρουσιάζεται μια έκθεση, με τίτλο «Αϊ - Στράτης, Φωτογραφικά Ιχνη (1940-1970)», την οποία αξίζει να τη δει όλος ο κόσμος, ιδίως ο κόσμος της Αριστεράς και η νεολαία, έχοντας όμως κατά νου ότι: Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι η έκθεση πραγματοποιείται παραμονές των εκλογών. Οργανωτής της, εξάλλου, όπως και εκδότης του ομότιτλου λευκώματος (εκδόθηκε το Νοέμβρη του 1999 αλλά χτες παρουσιάστηκε) είναι το υπουργείο Αιγαίου. Ψηφοθηρικά αξιοποιούμενη από την κυβέρνηση, η έκθεση εγκαινιάστηκε χτες το βράδυ παρουσία των υπουργών Αιγαίου, Στ. Μπένου, και Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη.

Ο επισκέπτης της έκθεσης, όπως και ο αναγνώστης του λευκώματος θα χαρεί τις φωτογραφίες του εκλιπόντος σήμερα Βασίλη Μανικάκη- γέννημα-θρέμμα του Αϊ Στράτη, ο οποίος «απαθανάτιζε» όλες σχεδόν τις πτυχές της ζωής των συμπατριωτών του, αλλά και το βασανισμένο βίο των πολιτικών εξορίστων στο νησί, τις συνευρέσεις τους με τους κατοίκους του νησιού. Ενός νησιού, το οποίο όλες οι κυβερνήσεις του νεοελληνικού κράτους το ήθελαν τόπο «εξορίας» και για τους ίδιους τους κατοίκους του - και τέτοιο το αφήνουν να είναι και σήμερα. Γι' αυτό και ήχησε παράταιρα χτες - σε συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο Μπενάκη - το «ενδιαφέρον» του υπουργείου Αιγαίου γι' αυτό το νησί-«σύμβολο» και για την «προβολή» του με την έκθεση.

Εξάλλου, ο προσεκτικός επισκέπτης και αναγνώστης θα διαπιστώσει ότι το κεφάλαιο «εξορία», αντί να κυριαρχεί, μειονεκτεί . Και μπορεί να έχουν καταστραφεί πολλές φωτογραφίες του αρχείου Μανικάκη (έχει δωρηθεί στο υπουργείο Αιγαίου), αλλά, όπως είπε ο γιος του φωτογράφου, στο αρχείο υπάρχουν πολλές άλλες που αφορούν στην εξορία. Και βέβαια, αρκετοί άνθρωποι θα δάνειζαν φωτογραφίες από την εξορία του Αϊ-Στράτη, αν υπήρχε βούληση για μια πληρέστερη έκθεση.

Να σημειώσουμε ότι τα κείμενα του λευκώματος και την ιστορική έρευνα έκανε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου Γιώργος Νικολακάκης.

«Χρονικό» προαναγγελθέντος πολέμου

«Χρονικό ενός πολιορκημένου λαού. Γιουγκοσλαβία 1993-1996», τιτλοφορείται το βιβλίο του γαλλόφωνου Ελληνα συγγραφέα Δημήτρη Τ. Αναλις, το οποίο παρουσίασαν χθες οι εκδόσεις «Νέα Σύνορα» Α. Α. Λιβάνη. Το βιβλίο, μεταφρασμένο από τον Γιώργο Κ. Καλαμάντη, σε συνεργασία με τον συγγραφέα, προλογίζεται από τους Κώστα Βεργόπουλο και Πολ - Μαρί Κουτό, από τους οποίους ο πρώτος επισημαίνει, μεταξύ άλλων:

«Στην καρδιά της Ευρώπης, η Ευρώπη εγκατέστησε την Αμερική με Τόμαχοκ και Απάτσι. Ειρωνεία της ιστορίας: Οι ονομασίες αυτές, που προέρχονται από την ιστορική γενοκτονία των Ινδιάνων, χαράζουν πολιτιστική ταυτότητα, ηθική, δίκαιο της Γηραιάς Ηπείρου. Υπήρξε ποτέ στην ιστορία ιμπεριαλιστική και αποικιοκρατική κατάκτηση, που να μην αιτιολογήθηκε με ηθικούς, θρησκευτικούς και πολιτικούς λόγους;» και παρακάτω τονίζει ότι πίσω από τις βαλκανικές συγκρούσεις «υφέρπει πάντα νέα κατανομή ισχύος στον ευρωπαϊκό χώρο. Εφ' όσον τα Βαλκάνια συνιστούν "γκρίζα" περιοχή της Ευρώπης, οι ρομφαίες της υψηλής ηθικής αποκαλύπτονται σύντομα κοινά μαχαιροπίρουνα φτηνής μοιρασιάς».

Ο συγγραφέας του βιβλίου, ο οποίος είναι μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Επιτήρησης της Ομάδας Δικαιωμάτων των Μειονοτήτων, εισαγωγικά αναφέρεται στην ίδρυση της Γιουγκοσλαβίας το 1920, ίδρυση που ποθούσαν και διεκδικούσαν όλοι οι λαοί της, Σέρβοι, Κροάτες, Σλοβένοι και την οποία αποδέχονται οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Μ. Βρετανία, η Κοινωνία των Εθνών. Από το 1991, όμως, η Ευρώπη και ο ΟΗΕ, με επικεφαλής τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, αποφάσισαν να διασπαστεί μια χώρα σημαντική με το πολιτικό βάρος της και το μέγεθός της και να δημιουργηθεί μια πληθώρα αδύνατων ψευδοκρατών και ένα μουσουλμανικό κράτος εκ του μηδενός. Ο συγγραφέας σημειώνει σαν αποδεικτικό στοιχείο των αμερικανικών επιδιώξεων το γεγονός ότι τα τρία υπόγεια αεροδρόμια της Κροατίας, Βοσνίας - Ερζεγοβίνης και των Σκοπίων ανήκουν σήμερα στις Αμερικάνικες Ενοπλες Δυνάμεις, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων και την καλλιέργεια, μέσω των ΜΜΕ, με τη συνενοχή και των διανουμένων, ενός νέου ρατσισμού, του αντισλαβισμού - κυρίως αντισερβισμού. Τέλος, θυμίζοντας τις αφετηριακές αιτίες των δύο Παγκόσμιων Πολέμων, επισημαίνει και τους κινδύνους που εγκυμονεί για όλη την Ευρώπη η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας.

«Λομβαρδοί» της ελευθερίας

Συνθέτης - σύμβολο του απελευθερωτικού αγώνα των Ιταλών κατά του αυστριακού ζυγού ο Τζουζέπε Βέρντι, έχοντας επίγνωση της δύναμης της όπερας, χρησιμοποίησε τα έργα του για να επηρεάσει πολιτικά τους συμπατριώτες του. Μάλιστα, η όπερά του «Οι Λομβαρδοί στην Πρώτη Σταυροφορία» (1843) είναι το πρώτο λυρικό έργο του παγκόσμιου ρεπερτορίου, που γράφτηκε για να προκαλέσει την ανατροπή του κατακτητή. Οπως το χορωδιακό των εξόριστων Εβραίων, που αναπολούν την πατρίδα τους στο «Ναμπούκο», έτσι και το αντίστοιχο των «Λομβαρδών», όπου οι Ιταλοί Σταυροφόροι νοσταλγούν τη γη και τα αμπέλια τους, συγκίνησαν και ξεσήκωσαν τις ψυχές των πατριωτών, προκάλεσαν τις «πρώτες πολιτικές διαδηλώσεις που αφύπνισαν τη Λομβαρδία και το Βένεττο». Το έργο, σε λιμπρέτο του Τεμιστόκλε Σολέρα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα (πρώτο ανέβασμα στην Κέρκυρα το 1845), την Κυριακή, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο αφιερώματος για τα 100 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη. Η παράσταση, συμπαραγωγή του ΟΜΜΑ και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, θα επαναληφθεί για πέντε ακόμη βραδιές, από 12-18 του Μάρτη.

Η σκηνοθεσία είναι του Ιβο Γκουέρα, τα σκηνικά - κοστούμια του Νίκου Πετρόπουλου, η μουσική διεύθυνση του Αντζελο Καβαλάρο. Τραγουδούν εκ περιτροπής: Ελιάν Κοέλιο - Ελενα Πρόκινα, Κιθ Ικάια Πούρντι - Ζάχος Τερζάκης, Δημήτρης Καβράκος - Παάτα Μπουρτσουλάτζε, Τζούλια Σουγλάκου κ. ά. Συμπράττουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

«Σκηνή Μίνως Βολανάκης»

Με το όνομα του σκηνοθέτη Μίνου Βολανάκη θα «βαφτίσει» ο Δήμος Πετρούπολης τη μεγάλη σκηνή του Θεάτρου «Πέτρας», «σαν ελάχιστη ανταπόδοση προσφοράς» - όπως λέει ο δήμαρχος Πετρούπολης Γιώργος Γιώγος - στο μεγάλο θεατράνθρωπο, που συνέδεσε άμεσα ένα κομμάτι της δημιουργίας του με την Πετρούπουλη.

Χάρη στον Μίνω Βολανάκη δημιουργήθηκε το ίδιο το θέατρο Πέτρας στη θέση του παλιού νταμαριού Μαρασλή, που είχε μετατραπεί σε σκουπιδότοπο. Εγινε ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του. Σε αυτό το θέατρο ανέβασε και τον «Οιδίποδα Τύραννο» σε μετάφραση και σκηνοθεσία δική του, με πρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο. «Η μορφή του», υπογραμμίζει ο δήμαρχος, «θα μείνει έντονα χαραγμένη στη μνήμη μας σαν μια έντονη παλλόμενη προσωπικότητα, που άφησε πολλά στο διάβα της ζωής του και σημάδεψε την πόλη μας με την παρουσία του».

ΚΘΒΕ
Συνεχίζονται οι στάσεις εργασίας

Μετά την ανεπιτυχή συνάντηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών με τη διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης και σε συνέχεια των προειδοποιήσεων ότι θα πραγματοποιηθούν στάσεις εργασίας, το ΣΕΗ απέστειλε στο ΚΘΒΕ την εξής ανακοίνωση:

«Επειδή αρνείστε να προσέλθετε σε διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης, γεγονός που είναι εις βάρος των εργαζόμενων - ηθοποιών του ΚΘΒΕ, αλλά και εις βάρος σας, διαιωνίζει δε ένα καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας, για το οποίο είστε αποκλειστικά υπαίτιοι, είμαστε υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις μας για να διεκδικήσουμε την υπογραφή της ΣΣΕ που αποτελεί δίκαιο και νόμιμο αίτημά μας.

Το ΣΕΗ θα συνεχίσει τις στάσεις εργασίες τρίωρης διάρκειας η κάθε μια, δύο φορές την ημέρα και για τρεις ημέρες την ερχόμενη εβδομάδα ως εξής: Τετάρτη 15/3 έως Παρασκευή 17/3 (10πμ-1μμ και 8μμ-11μμ).

Το ΔΣ του ΣΕΗ επιφυλάσσεται ανάλογα με τις ενέργειές σας να αναστείλει τις πιο πάνω στάσεις εργασίας ή να τις κλιμακώσει».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ