ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Απρίλη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΑΘΗΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΝΟΜΟΥ ΠΕΛΛΑΣ
Δημιουργώντας εμπνευσμένοι από το έργο του Μπρεχτ

Παρουσιάστηκαν χτες στα Γιαννιτσά τα έργα των μαθητών πάνω στο έργο του σπουδαίου μαρξιστή δημιουργού

Τα παιδιά παρουσιάζουν τη δουλειά τους
Τα παιδιά παρουσιάζουν τη δουλειά τους
Μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου, δημιούργησαν εμπνευσμένοι από το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Οι δημιουργίες τους παρουσιάστηκαν χτες σε μια όμορφη εκδήλωση που έγινε στο Πολιτιστικό Κέντρο Γιαννιτσών. Εκεί συναντήθηκαν όλες οι ομάδες που συγκροτήθηκαν στο πλαίσιο της σημαντικής εκπαιδευτικής και πολιτιστικής δουλειάς που ξεκίνησε πριν από 3 μήνες, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων Βιβλίου Πέλλας και με συντονίστρια την καθηγήτρια Κάκια Παυλίδου.

Μαθητές του Μουσικού Σχολείου Γιαννιτσών, του 1ου Δημοτικού Σχολείου Γιαννιτσών, του Δημοτικού Σχολείου Πενταπλατάνου, του 1ου και 2ου Γυμνάσιου Γιαννιτσών, του 1ου και 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, διάβασαν αποσπάσματα από τα κείμενα που έγραψαν για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης ιδωμένες μέσα από το έργο του Μπρεχτ. Επίσης, παρουσίασαν ζωγραφιές, κείμενα και φωτογραφίες. Το Μουσικό Σχολείο Γιαννιτσών, με διπλή χορωδία και συνοδεία πιάνου, φλάουτου, βιολιού και κρουστών, παρουσίασε έναν κύκλο 9 ποιημάτων του Μπρεχτ.

Η έκθεση των έργων των μαθητών που χτες λειτούργησε όλη μέρα στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου, θα ταξιδέψει στην Αθήνα σε εκδηλώσεις που θα διοργανωθούν με αφορμή την προβολή ταινιών του Μπρεχτ από τη «NEW STAR».

Στην εκδήλωση, μίλησαν ο Γιώργος Τσιάκαλος, καθηγητής Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημαντικότητα τέτοιων πρωτοβουλιών που αγκαλιάζονται μαζικά από τους μαθητές, και η Δέσποινα Δάσιου, εκπαιδευτικός και μέλος του ΚΕΜΕΤΕ.

Η Δ. Δάσιου σημείωσε ότι ο Μπρεχτ ήταν ένας στρατευμένος δημιουργός. Ξεκαθάρισε ότι «η στρατευμένη τέχνη δε συνθηματολογεί, δεν είναι φερέφωνο πολιτικών δογμάτων, δημιουργεί έργο το οποίο υποστηρίζει τον άνθρωπο, τη φύση, το ήθος. Η τέχνη, που υπηρετεί αυτά τα ιδανικά, είναι μαχητική και συναγωνίστρια, υποστηρίζει (με την ανώτατη γλώσσα της που πολλές φορές μπορεί να είναι και απλή) τους ανθρώπους, τη φύση, το ήθος. Η τέχνη μπορεί και οφείλει, ιδιαίτερα σε καιρούς δύσκολους, απειλητικούς, δολοφονικούς να είναι ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ».

Αναφερόμενη στα ποιήματα του Μπρεχτ, τα θεατρικά και τις σύντομες ιστορίες του, τόνισε πως αντανακλούν καλλιτεχνικά τις διεργασίες που συντελούνταν στη συνείδηση και στη στάση ζωής που εξελικτικά διαμόρφωνε. «Οσο περισσότερο καθόριζε τη δημιουργία του Μπρεχτ η μαρξιστική κοσμοθεωρία, τόσο πιο λιτά και επιβλητικά, πιο κλασικά, αυτά γίνονταν. Αυτό συμβαίνει γιατί ο Μπρεχτ, γράφοντας ποιήματα που δεν αντανακλούν απλά την ταξική πάλη, αλλά ήταν και μαθήματα για το πώς να διεξάγεται, ανάπτυξε μια ποιητική γλώσσα, που ήδη εμπεριέχει την απαιτούμενη αναφορά στην εμπειρία», είπε. Και πρόσθεσε πως «τα ποιήματα του Μπρεχτ παρακινούν τον αναγνώστη ή τον ακροατή να σκεφτεί διαλεκτικά και τοποθετούν πλάι - πλάι τα προσωπικά συμπεράσματα με τις αποφάσεις. Ενσωματώνεται έτσι στα ποιήματά του εκείνη η ποιότητα, που ο Μπρεχτ αποδίδει στον κομμουνισμό: "Είναι το απλό, που είναι δύσκολο να γίνει"».

Επίσης, αναφέρθηκε σε έργα του όπως το «Ακουσα πως τίποτα δεν θέλετε να μάθετε», το «Εγκώμιο στη μάθηση» και το κείμενό του «Φασισμός και καπιταλισμός». Οπως είπε, «ο Μπρεχτ γράφοντας ενάντια στο φασισμό, έγραφε ενάντια στην καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, συνδέοντας την εξάλειψη του φασισμού με την κατάργηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας».

«Εκβιάζουν» οι εργαζόμενοι κατά τον υπουργό!

Χαρακτηριστική του απαξιωτικού τρόπου, με τον οποίο αντιμετωπίζει τους εργαζόμενους στον πολιτισμό η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού είναι η αναφορά του αρμόδιου υπουργού, Κ. Τζαβάρα, στις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγείλει οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Ερωτηθείς χτες από δημοσιογράφους σχετικά με την απόφαση των εργαζομένων στο ΕΚΕΒΙ να διακόψουν την εργασία τους από τη ερχόμενη βδομάδα ο υπουργός απάντησε: «Δεν θα υποκύψω σε κανένα εκβιασμό. Είναι ελεύθεροι να κάνουν τις επιλογές τους, άλλωστε δεν πρέπει να λησμονούν ότι πρώτος εγώ ενδιαφέρθηκα για αυτούς. Λυπάμαι που αυτοί σήμερα αδιαφορούν για την έκθεση και για μένα»!

Θυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι του ΕΚΕΒΙ - του οποίου η κατάργηση έχει ανακοινωθεί εδώ και μήνες - βρίσκονται στον «αέρα», αφού, όπως σημειώνουν, εργάζονται «χωρίς καμία δέσμευση σε ό,τι αφορά το εργασιακό τους πλαίσιο και το μέλλον του οργανισμού» και διαπιστώνουν ότι από την πλευρά του υπουργού Πολιτισμού «φαίνεται να εγκαταλείπονται, μέσα σε λίγους μόλις μήνες, οι δεσμεύσεις του ίδιου, για την απορρόφησή μας στις υπηρεσίες του υπουργείου». Κατά τη διάρκεια της κινητοποίησης δεν θα προσφέρουν την εργασία τους για την προετοιμασία της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης (16-19/5)... το πρόγραμμα της οποίας ωστόσο παρουσίασε ο υπουργός χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο δημαρχείο της Θεσσαλονίκης, παρόντων, μεταξύ άλλων, του περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Α. Τζιτζικώστα, του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρη και του προέδρου της ΔΕΘ - HELEXPO, Θ. Σουμπάση.

Τιμώμενη χώρα της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου θα είναι η Βρετανία, ενώ θα υπάρχει θεματικό περίπτερο για τον Καβάφη, στο πλαίσιο του ειδικού αφιερώματος που έχει προγραμματιστεί, με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων για τον Καβάφη περιλαμβάνεται και ομιλία με θέμα «Οι μεταφράσεις του Κωνσταντίνου Καβάφη στην αραβική γλώσσα» από τον Αιγύπτιο μεταφραστή του Καβάφη Δρ. Χάμντι Ιμπραχήμ, πρ. αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου του Καΐρου και βραβευμένου με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας.

Με ευαισθησία και ποιητικότητα

Yiannis Margetousakis

Τραγουδοποιός σπάνιας ευαισθησίας και ερμηνευτής υψηλών αξιώσεων, ο Χρήστος Θηβαίος παρουσιάζει, το Σάββατο, στις 9 μμ, στη «Ζωντανή Μαύρη Τρύπα» (Βαΐου 5, Πλατεία Μοριχόβου Λαδάδικα, τηλ. 2310.510.081, 6949950530), ένα πρόγραμμα γεμάτο αγαπημένα τραγούδια. Δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στη δισκογραφία, μαζί με τους «Συνήθεις Υποπτους», ο Χρήστος Θηβαίος έχει αναδειχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της «γενιάς των τραγουδοποιών». Εχοντας γράψει και ερμηνεύσει μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια των τελευταίων χρόνων καθιερώνοντας ένα μοναδικό και ιδιαίτερο ύφος, με την ευαισθησία και την ποιητικότητα να είναι κυρίαρχα χαρακτηριστικά σε τραγούδια όπως το «Ημερολόγιο», τις «Περικοπές Ενός Απόκρυφου Ευαγγελίου», τις «Μέρες Αδέσποτες», το «Γορίλα», κ.ά. Παράλληλα, καθιερώθηκε και ως κορυφαίος σύγχρονος ερμηνευτής, στον οποίο σημαντικοί συνθέτες βρήκαν τον ιδανικό εκφραστή των τραγουδιών τους, χαρίζοντας μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των τελευταίων δύο δεκαετιών, όπως η «Αγάπη» (Πόσο Πολύ Σ' Αγάπησα) του Βασίλη Δημητρίου, η «Μικρή Πατρίδα» του Γιώργου Ανδρέου και φυσικά ο «Αμλετ Της Σελήνης» και το «Δεν Είμαι Αλλος» του Θάνου Μικρούτσικου.

Το φετινό του πρόγραμμα περιλαμβάνει τις καλύτερες στιγμές της δισκογραφίας του, αλλά και τραγούδια που ο ίδιος αγαπά. Συμπαραστάτης σε αυτές τις εμφανίσεις του, ο πιανίστας Μάξιμος Δράκος.

Προτάσεις του ΑΠΘ για τα αρχαία στο σταθμό «Βενιζέλου»

Τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις για τη διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρουσίασε χτες η διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΑΠΘ. Ολες οι προτάσεις έχουν ως βασικές αρχές τη συνύπαρξη αρχαιοτήτων και μετρό και την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σημείο όπου αποκαλύφθηκαν μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του μετρό. Η παράθεση όλων των τεχνικά εφικτών λύσεων ήταν συνειδητή επιλογή, προκειμένου να επιλέξει η πολιτεία αυτήν που κρίνει προσφορότερη.

Οι προτάσεις που κατέθεσαν οι ομάδες των Πολιτικών Μηχανικών και των Αρχιτεκτόνων διαφοροποιούνται ως προς το ποσοστό διατήρησης των ευρημάτων (από 68% έως 85%), το κόστος κατασκευής (από 2 έως πλέον των 6 εκ. ευρώ) και το χρόνο υλοποίησης (από μηδενική έως και 24 μήνες καθυστέρηση).

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό», Χ. Τσίτουρας, ανέφερε πως οι προτάσεις που κατατέθηκαν, είναι στη σφαίρα του εφικτού, ωστόσο θα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω. Πρόσθεσε ότι μέχρι να κοστολογηθούν και να κατασκευαστούν μεσολαβεί πολύς χρόνος, καθώς χρειάζονται μελέτες και τροποποίηση συμβάσεων. Τέλος, σημείωσε ότι η πολιτεία είναι αυτή που θα επιλέξει την τελική λύση, την οποία η «Αττικό Μετρό» είναι έτοιμη να εφαρμόσει, μόλις νομοθετηθεί.

Στο μεταξύ, ο Αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού Κ. Τζαβάρας επανέλαβε ότι είναι ανοικτός σε κάθε κοινά παραδεκτή λύση που θα διασφαλίζει με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο τη συνύπαρξη αρχαίων με το σταθμό.

ΔΥΟ ΝΕΑ ΑΠΟΚΤΗΜΑΤΑ εμπλουτίζουν το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου του Δήμου Αθήνας στο Γκάζι. Σφραγίδες γραφείου από την εποχή της γαλλικής διοίκησης του εργοστασίου περιήλθαν στη συλλογή κατόπιν δωρεάς συλλέκτη. Η πρώτη χρονολογείται στο 19ο αιώνα και ανήκε στην εταιρεία που ίδρυσε το 1887 ο διαβόητος Σερπιέρι («Εταιρία Αεριόφωτος Αθηνών και Αλλων Πόλεων»). Η δεύτερη (εσώγλυφη για χρήση με βουλοκέρι) χρονολογείται στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και αναφέρεται στην «Ελληνική Εταιρία Φωταερίου Αθηνών».

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΙΡΗΝΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ, στο πλαίσιο του αφιερώματος για τον Μπρεχτ, προβάλλει την ταινία «Και οι δήμιοι πεθαίνουν» των Μπ. Μπρεχτ - Φρ. Λανγκ, το Σάββατο, 20 Απρίλη, στις 7 μ.μ., στο Πολυκέντρο «Ηλέκτρα Αποστόλου» (Κουντουριώτου και Νεότητος).

TΑ «ΥΠΟΓΕΙΑ ΡΕΥΜΑΤΑ» συναντούν τον Θάνο Ανεστόπουλο στo «Σταυρό του Νότου» (Φραντζή & Θαρύπου 35-37, Ν. Κόσμος, τηλ. 210.9226.975, 210.9239.031) σήμερα και στις 26 Απρίλη. Τα «Υπόγεια Ρεύματα» και ο Θάνος Ανεστόπουλος, ο τραγουδιστής - συνθέτης από τα «Διάφανα Κρίνα», έχουν μια πορεία 2 δεκαετιών με βασικό στοιχείο την ποίηση. Εχουν μελοποιήσει πολλούς ποιητές (Κώστας Καρυωτάκης, Κωστής Παλαμάς, Γιώργος Σεφέρης, Μαρία Πολυδούρη, Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ναζίμ Χικμέτ, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Μπίρμαν, Κώστας Τριπολίτης, Γιάννης Ρίτσος, Μανώλης Αναγνωστάκης, Πόε, Σίλβια Πλαθ, κ.ά.). Κάποιες από αυτές τις μελοποιήσεις θα ερμηνευθούν σήμερα και στις 26/4, στο «Σταυρό του Νότου».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ