Το θέμα είναι σημαντικό γιατί άπτεται ενός από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας και της ιστορικής «καρδιάς» της Αθήνας, ενώ η διαδικασία παραχώρησης των οικοπέδων στο Ιδρυμα αναδεικνύει την εξόφθαλμη ταύτιση της πολιτικής του δικομματισμού στη διαχείριση του ιστορικού κέντρου της πόλης, το οποίο έχει παραχωρηθεί στις επεκτατικές ορέξεις των «κοινωφελών» ιδρυμάτων των πολιτικών εκπροσώπων του κεφαλαίου.
Το συγκεκριμένο και άλλα οικόπεδα στην περιοχή απαλλοτριώθηκαν τη δεκαετία του '80 για αρχαιολογικούς σκοπούς και πιο συγκεκριμένα για να διερευνηθεί η θέση του Δημόσιου Σήματος, του αρχαίου νεκροταφείου δηλαδή, στο οποίο ενδέχεται να έχουν ταφεί επιφανείς προσωπικότητες της αρχαιότητας. Από τότε, καμία από τις πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΠΟ δεν ασχολήθηκε με το λόγο της απαλλοτρίωσης. Ετσι, τα οικόπεδα στα οποία εγκαταστάθηκε και επεκτάθηκε το Ιδρυμα είναι πιθανό να κρύβουν σημαντικές αρχαιότητες. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για δημόσιο χώρο που πληρώθηκε με χρήματα του ελληνικού λαού, ανήκει σε αυτόν και κανένα «ίδρυμα» δεν μπορεί να το κάνει «αυλή» του. Πολύ περισσότερο όταν σκοπός του ιδρύματος (όπως προκύπτει από την ιστοσελίδα του) «είναι η συστηματική μελέτη και έρευνα της ζωής και του έργου του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ως πνευματικού ανθρώπου και πολιτικού άνδρα»...
Αυτό όμως δεν εμπόδισε το 2001 τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, να παραχωρήσει το οικόπεδο της οδού Ψαρομηλίγκου 30, ακριβώς στην είσοδο του Κεραμεικού, προς χρήση στο Ιδρυμα Μητσοτάκη. Να σημειωθεί ότι μέχρι τότε στο κτίριο εκείνο στεγαζόταν υπηρεσία του ΥΠΠΟ η οποία ουσιαστικά «εκδιώχθηκε». Το 2002 το Ιδρυμα επεκτείνεται μετά από νέα παραχώρηση του ΥΠΠΟ και στο διπλανό οικόπεδο (Ψαρομηλίγκου 32), το οποίο χρησιμοποιείται σαν αυλή του. Φαίνεται όμως ότι «άνοιξε η όρεξη» και η κυβέρνηση της ΝΔ πια, διά του υπουργού Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκη, παραχωρεί στο Ιδρυμα το Μάρτη του 2007 και το διπλανό οικόπεδο επί της Σαλαμίνος. Αφού, λοιπόν, η «αυλή» μεγάλωσε είπαν και να τη διαμορφώσουν ...με πέργκολες και περίφραξη ύψους 2,5 μέτρων.
Το γεγονός ότι ακριβώς δίπλα στεγάζεται η Διεύθυνση Συντήρησης του ΥΠΠΟ, που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτόν τον δημόσιο χώρο, αποτελεί «λεπτομέρεια» για την κυβέρνηση. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ο Γ. Βουλγαράκης έχει χαρακτηρίσει δημοσίως οικονομικά «βαρίδια» τα ακίνητα του ΥΠΠΟ στο ιστορικό κέντρο ανοίγοντας το δρόμο για την εμπορευματοποίησή τους.
Το γεγονός ότι αυτά τα οικόπεδα εξακολουθούν τυπικά να βρίσκονται στη «διάθεση» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας για ανασκαφή ...όταν «βρεθούν» χρήματα, διολισθαίνει τελικά σε ένα ακόμη σύντομο ανέκδοτο της κυβερνητικής πολιτιστικής πολιτικής. Για την ιστορία, να σημειωθεί ότι στην ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ το θέμα είχε τεθεί ως «οικόπεδο, φερομένης ιδιοκτησίας Ιδρύματος Κων. Μητσοτάκη». Πολύ βιαστικοί έχουν γίνει τελευταία στο ΥΠΠΟ...
Μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν ο πρέσβης της Κύπρου, Γιώργος Γεωργής, ο δήμαρχος Νίκαιας, Στέλιος Μπενετάτος, η Εύα Μελά, μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, η Χάρις Αλεξίου, ο Γιώργος Νταλάρας, η Ιωάννα Καρατζαφέρη, κ.ά. Στεφάνι έστειλε η ΚΕ του ΚΚΕ.
Τα λόγια του αποχαιρετισμού με τη Μάρω των παραμυθιών και της ποίησης αναφέρονταν στην αφοσίωση και στην ευαισθησία με την οποία υπηρέτησε το παιδικό βιβλίο, στον ουμανισμό και στο ήθος της, που αναβλύζουν μέσα από τα δεκάδες έργα της. Στην αστείρευτη αγάπη της προς τον άνθρωπο και στην αγωνιστική κοινωνική στάση ζωή της. Η Μάρω Λοΐζου έζησε και έφυγε με αξιοπρέπεια. Με σθένος και ανεξάντλητο κουράγιο έδινε εδώ και χρόνια τη μάχη με τον καρκίνο. Παλικαρίσια αντιμετώπιζε και τις πιο δύσκολες στιγμές. Χωρίς να χάνει το χαμόγελο από τα χείλη της, χωρίς να στερεύει το πηγαίο χιούμορ της... Ετσι θα τη θυμούμαστε... Οπως την αγαπήσαμε μέσα από τις σελίδες των βιβλίων της, μέσα από τους στίχους των τραγουδιών της, μέσα από την τρυφερή προσφορά της, την κοινωνική ευαισθησία της, την ανθρωπιά της, τον καλό λόγο της. Καλό ταξίδι Μάρω...
Με στόχο να αποτελέσει σημείο συνάντησης και σύμπραξης καταξιωμένων μουσικών από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, που θα προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία στους φίλους της κλασικής μουσικής, άνοιξε χτες στην Ερμούπολη της Σύρου η αυλαία του 3ου Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ Κυκλάδων. Στο Φεστιβάλ που πραγματοποιείται στο κόσμημα του νησιού, στο θέατρο «Απόλλων», συμμετέχουν καλλιτέχνες όπως οι: Λ. Καβάκος, Ν. Καβάκος, Lars Bjornkaer, Κουαρτέτο εγχόρδων της Βασιλικής Ορχήστρας της Δανίας, Katrine Gislinge, Βασίλης Παπαβασιλείου, Ε. Γιαβρίδου, Κ. Πάσχου, Ν. Νικόπουλος, Κ. Τηλιακός, Α. Γιαννάκη. Το πρόγραμμα συνεχίζεται αύριο, με το πρόγραμμα «Το κοντραμπάσο παίζει τσέλο και το τσέλο βιολί». Ερμηνεύουν: Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο), Νικόλας Καβάκος (τσέλο), Μαρία Παπαπετροπούλου (πιάνο). Ακολουθούν: 25/8 Katrine Gislinge (πιάνο) - Κουαρτέτο εγχόρδων της Βασιλικής ορχήστρας της Δανίας, 29/8 «Το τραγούδι μέσα από τη Μουσική Δωματίου» - Ε. Γιαβρίδου, Κ. Πάσχου, 31/8 Συναυλία Λεωνίδα Καβάκου, 1/9 Σύνολο Μουσικής Δωματίου του Φεστιβάλ - Ν. Νικόπουλος (φλάουτο), Κ. Τηλιακός (όμποε), Γ. Μαργαζιώτης (βιολί), Α. Γιαννάκη (βιόλα), Ν. Καβάκος (τσέλο).
Με την παράσταση από τις «Βάκχες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου συμμετέχει αύριο (για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά) το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Φεστιβάλ Μπίτολα (Μοναστήρι) της ΠΓΔΜ.
Η συνεργασία ΚΘΒΕ - ΠΓΔΜ ξεκίνησε πέρυσι με την παράσταση «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» που παρουσιάστηκε στο Μοναστήρι. Η παράσταση από τις «Βάκχες» του Ευριπίδη παρουσιάστηκε επίσης στις 11/8, στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ «Διονύσου Λόγος» στη Μαρώνεια της Θράκης. Η μετάφραση του έργου είναι του Γιώργου Χειμωνά, μουσική Κώστα Βόμβολου, χορογραφία Κώστα Γεράρδου και σκηνικά - κοστούμια Ευαγγελίας Κιρκινέ. Το ρόλο του Διόνυσου ερμηνεύει ο Στράτος Τζώρτζογλου, Αγαύη η Ιωάννα Παγιατάκη, Πενθέας ο Χρήστος Σουγάρης, Τειρεσίας ο Κώστας Σαντάς, Κάδμος ο Βασίλης Βασιλάκης, ενώ συμμετέχει πολυμελής χορός.
Η μουσική της παράστασης είναι «ζωντανή», από το μουσικό σχήμα «Βόρειοι Εταίροι», (Ελσα Μουρατίδου τραγούδι, Βασίλης Κομματάς κλαρίνο, Θάνος Σταυρίδης ακορντεόν, Νίκος Ψοφογιώργος κρουστά).
Πρόκειται για μια παράσταση που αποπειράται να «δέσει» τις «Βάκχες» του Ευριπίδη με τα εναπομείναντα σπαράγματα της διονυσιακής λατρείας, όπως αυτά αναβιώνουν μέχρι τις μέρες μας, σε ένα φανταστικό χωριό της Θράκης.