ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Γενάρη 2020
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Η επαγρύπνηση των δημιουργών πρέπει να ενταθεί

Από τη συνέντευξη Τύπου των δημιουργών που πραγματοποιήθηκε την περασμένη βδομάδα. Ζήτησαν να δοθεί άμεσα άδεια στην ΕΔΕΜ, τον νέο συλλογικό τους φορέα διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων
Από τη συνέντευξη Τύπου των δημιουργών που πραγματοποιήθηκε την περασμένη βδομάδα. Ζήτησαν να δοθεί άμεσα άδεια στην ΕΔΕΜ, τον νέο συλλογικό τους φορέα διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων
Εντονες συνεχίζουν να είναι οι αντιδράσεις στο χώρο των δημιουργών σχετικά με την πρόσφατη ίδρυση μιας Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης (ΑΟΔ), μιας ιδιωτικής, δηλαδή, εταιρείας διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων. Επιπλέον, αντιδράσεις εκδηλώθηκαν και για τους χειρισμούς του υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στην οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου, η οποία με ανοιχτή επιστολή της, την περασμένη Παρασκευή, δήλωσε ότι αρνείται την κηδεία δημοσία δαπάνη.

Συγκεκριμένα, στην επιστολή τους οι Μαρία Παπαγιάννη, Σεσίλ, Κωνσταντίνα και Αλεξάνδρα Μικρούτσικου και Στέργιος Μικρούτσικος επισημαίνουν: «Σε μια χώρα που οι δημιουργοί δεν έχουν τη δυνατότητα διαχείρισης των πνευματικών τους δικαιωμάτων γιατί να κηδεύονται εκπρόσωποί τους δημοσία δαπάνη; (...) Συντασσόμαστε δίπλα στους υπόλοιπους δημιουργούς και στο δίκαιο αίτημά μας να δοθεί άμεσα άδεια στην ΕΔΕΜ και δεν αποδεχόμαστε την προσφορά για κηδεία δημοσία δαπάνη. Ας τιμήσει επιτέλους αυτή η χώρα τους δημιουργούς της».

Το υπουργείο Πολιτισμού και προσωπικά η Λ. Μενδώνη απάντησαν, με επιστολή, στην οικογένεια. Μια απάντηση την οποία οι ίδιοι οι δημιουργοί χαρακτηρίζουν γεμάτη «κυνισμό» και «ψέματα». Στο πλευρό της οικογένειας Μικρούτσικου στάθηκε η οικογένεια Τόκα, καθώς και άλλοι δημιουργοί. Η Λ. Μενδώνη αναφέρει ότι «το κόστος της μελέτης που το ΥΠΠΟ ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσουν θα καλυφθεί από το υπουργείο διά του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους». Ομως, όπως σημειώνει ένα από τα Σωματεία του ελληνικού τραγουδιού, το «ΑΣΜΑ 450+»: «Πρώτη φορά ακούμε ότι το ΥΠΠΟ θα πληρώσει το περίφημο business plan. Αν είναι έτσι γιατί ήδη ο ίδιος ο διαχειριστής που διόρισε η υπουργός ενέκρινε ποσό προερχόμενο από τα χρήματά μας;». Στο μεταξύ, η «Αυτοδιαχείριση» προσφεύγει στο ΣτΕ κατά της «IP HUB ΑΕ», της νέας ιδιωτικής εταιρείας.

Οι ευθύνες των κυβερνήσεων

Κοινό χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων που διαδοχικά έχουν εισάγει στην ελληνική νομοθεσία όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις είναι το εξής: Η συνεχής μετατόπιση από την έννοια του πνευματικού δικαιώματος στην έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας, που ως τέτοια μεταβιβάζεται ολοένα και περισσότερο από τους δημιουργούς στους επιχειρηματίες ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής και διανομής της Τέχνης.

Ετσι και ο νόμος που έφερε και ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ (4481/17) ως κυβέρνηση και είχε κύριο αντικείμενο την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/26 της ΕΕ, που αναφέρεται στη λειτουργία των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ), συνέβαλε στην παραπάνω κατεύθυνση. Θυμίζουμε ότι το ΚΚΕ είχε καταψηφίσει τον συγκεκριμένο νόμο, αφού, όπως είχε δηλώσει, θα είναι καταστροφικός για τα δικαιώματα των δημιουργών καλλιτεχνών και τους ΟΣΔ που οι ίδιοι έχουν συστήσει και ελέγχουν, για να προστατεύουν τα δικαιώματά τους.

Ο συγκεκριμένος νόμος αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προνομιακά τις ΑΟΔ σε σχέση με τους ΟΣΔ. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στο τι ζητά ο νόμος, να προσκομίσει έναν ΟΣΔ, για να λάβει την άδεια. Ο ΟΣΔ, σύμφωνα με το άρθρο 4, υποχρεούται να καταβάλει το καταστατικό του, τον νόμιμο εκπρόσωπο, τα μέλη του διοικητικού και του εποπτικού συμβουλίου, τον αριθμό των δικαιούχων, το σχέδιο της σύμβασης ανάθεσης, από το οποίο προκύπτουν η νομική μορφή και η διάρκεια ανάθεσης της διαχείρισης ή της προστασίας, τον κανονισμό διανομής δικαιωμάτων, το ύψος των εξόδων διαχείρισης, όπως, επίσης, και κάθε άλλο στοιχείο που ζητείται από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ή τον ΟΠΙ σχετικά με την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης. Αντίθετα, για τις ΑΟΔ, όπως σημειώνεται πάλι στο άρθρο 4, δεν ζητά σχεδόν τίποτα. Αρκεί μια γνωστοποίηση στον ΟΠΙ της πρόθεσής της να δραστηριοποιηθεί στη διαχείριση των πνευματικών ή συγγενικών δικαιωμάτων, των στοιχείων επικοινωνίας και του καταλόγου των δικαιούχων, τους οποίους εκπροσωπεί. Μάλιστα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε να υπάρξει κάποια ρύθμιση για την προστασία των ΟΣΔ από την εισβολή των ιδιωτικών ΑΟΔ, ακόμα και ξένων, στην αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων.

Η κυβέρνηση της ΝΔ με ιδιαίτερο ζήλο προχωρά ακάθεκτα, πάνω σε ό,τι έστρωσε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Χαρακτηριστικό είναι ότι το υπουργείο Πολιτισμού απαιτεί, αν και δεν προβλέπεται ρητά από τον νόμο, την κατάθεση business plan από μεριάς του ΟΣΔ, ενώ οι δημιουργοί επανειλημμένα έχουν τονίσει ότι με την καθυστέρηση άδειας στον ΟΣΔ και με την παράλληλη εμφάνιση ΑΟΔ ελλοχεύει ο κίνδυνος πολλοί δημιουργοί, σπρωγμένοι από το τεράστιο βιοποριστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, να καταφύγουν στις ιδιωτικές εταιρείες, στις οποίες δεν θα έχουν κανέναν λόγο απέναντι στα δικαιώματά τους.

Το ΚΚΕ έχει καταθέσει σχετική Επίκαιρη Ερώτηση, που επρόκειτο να συζητηθεί χτες, αλλά αναβλήθηκε, λόγω κωλύματος που επικαλέστηκε η υπουργός.

Μια ξεχωριστή συναυλία

Μία πολύ ιδιαίτερη συναυλία θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Τρίτη 28 Γενάρη, στο Δημοτικό Θέατρο «Ολύμπια», αίθουσα «Μαρία Κάλλας», από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων. Στο πρόγραμμά της παρουσιάζονται σημαντικά πρωτότυπα έργα γραμμένα για ορχήστρα πνευστών, ορισμένα εκ των οποίων για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τη συναυλία διευθύνει ο σπουδαίος αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής.

Θα παρουσιαστούν το έργο «Η Μεγάλη πένθιμη και θριαμβευτική συμφωνία» του Ε. Μπερλιόζ, καθώς και τρία πρωτότυπα έργα για μπάντα ενός εκ των σημαντικότερων συνθετών της ελληνικής εθνικής σχολής, του Πέτρου Πετρίδη. Τα έργα είναι: Ενα εμβατήριο πορείας, ένα πένθιμο εμβατήριο και μία εισαγωγή, ουβερτούρα, όπως ο ίδιος την αποκαλεί, σε δύο ελληνικά θέματα.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα παρουσιαστεί και η Συμφωνία αρ. 19 του Σοβιετικού συνθέτη Νικολάι Μιασκόφσκι. Η συμφωνία ολοκληρώθηκε το Γενάρη του 1939 και αφιερώθηκε στα 21 χρόνια από την ίδρυση του Κόκκινου Στρατού. Η επίσημη πρεμιέρα του έργου πραγματοποιήθηκε στις 22 Φλεβάρη του ίδιου χρόνου στη μεγάλη αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας. Το έργο εκδόθηκε το 1941 από τον κρατικό εκδοτικό οίκο της ΕΣΣΔ. Ο Μιασκόφσκι αναφερόμενος στη 19η συμφωνία του γράφει: «Το έργο είναι διαυγές και όχι υπερφορτωμένο, χαρακτηρίζεται από υφολογική πειθαρχία, μελωδικότητα, φωτεινότητα και σκιαγραφεί τη χαρά της ζωής».

Μια ζεστή εκδήλωση

Μια ζεστή εκδήλωση γνωριμίας με αυτούς που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του ΚΚΕ για συμμετοχή στον ανοιχτό διαγωνισμό πρωτότυπου λογοτεχνικού έργου πραγματοποιήθηκε την Κυριακή το απόγευμα στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ. Στους συμμετέχοντες απονεμήθηκαν δίπλωμα συμμετοχής καθώς και ένα βιβλίο με κείμενα του σπουδαίου κριτικού λογοτεχνίας Μάρκου Αυγέρη.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ενώ σύντομο χαιρετισμό και ένα «ευχαριστώ σε όσους συμμετείχαν στο Διαγωνισμό» απηύθυνε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του Κόμματος και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού.

Οπως επισήμανε η Ελ. Μηλιαρονικολάκη, «το Κόμμα μας δίνει ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της Λογοτεχνίας, σε αυτό το είδος της Τέχνης. Μας απασχολεί πολύ. Είναι ίσως ο πιο σύνθετος και απαιτητικός τομέας από όλα τα είδη της Τέχνης. Κουβαλάμε μια βαριά παράδοση στο επίπεδο της χώρας και στην ποίηση και σε διεθνές επίπεδο. Δύο από τους σημαντικότερους ποιητές διεθνούς εμβέλειας ήταν κομμουνιστές: Οι Γιάννης Ρίτσος και Κώστας Βάρναλης». Η Ελ. Μηλιαρονικολάκη θύμισε τα Επιστημονικά Συνέδρια που έχει πραγματοποιήσει η ΚΕ του ΚΚΕ, με τελευταίο αυτό που είχε ως θέμα τη συνάντηση της νεοελληνικής λογοτεχνίας με το εργατικό κίνημα και την κομμουνιστική ιδεολογία από τα τέλη του 19ου αιώνα έως το 1940. «Εχει πολύ ενδιαφέρον γιατί δεν υπάρχει μια τέτοια δουλειά από μια μαρξιστική οπτική της λογοτεχνίας. Να το προμηθευτείτε και να το μελετήσετε», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι θα συνεχιστεί με αντίστοιχες δουλειές η μελέτη της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας.

ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Εκθέσεις για τη νέα χρονιά

Πριν από μερικές μέρες σε εκδήλωση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο παρουσιάστηκαν ο απολογισμός για την προηγούμενη χρονιά και ο προγραμματισμός για το 2020.

Οπως ανέφερε η Μαρία Λαγογιάννη, διευθύντρια του Μουσείου, σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό του 2020 το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα τιμήσει την επέτειο των 2.500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, καθώς και την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, με ένα σπονδυλωτό εκθεσιακό πρόγραμμα.

Συνεκτικός σύνδεσμος ανάμεσα στις διαφορετικές εκθεσιακές αφηγήσεις, σημείωσε, θα είναι η έννοια της Νίκης. Η φτερωτή θεότητα των αρχαίων Ελλήνων θα γεφυρώσει τις επετειακές εκθέσεις. Το επόμενο διάστημα ετοιμάζεται να εγκαινιαστεί η έκθεση «Δι' αυτά πολεμήσαμεν... Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση». Ο τίτλος δανείζεται το γνωστό απόφθεγμα του Στρατηγού Μακρυγιάννη. Στην έκθεση θα συνδυαστούν αρχαιότητες από τις πρώτες συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με νεότερα έργα και προσωρινά δάνεια από άλλους φορείς. Μετά το πέρας της θα παρουσιαστεί ως ψηφιακή ή εικονική έκθεση στην ιστοσελίδα το Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, έτσι ώστε να είναι προσιτή σε όλη τη διάρκεια του 2021 στο ευρύτερο κοινό. Η δεύτερη θεματική έκθεση θα εγκαινιαστεί το φθινόπωρο. Σχεδιάζεται με αφορμή την επέτειο των 2.500 ετών από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Αρχαία τεκμήρια θα συνοδεύονται από νεότερα έργα και ερμηνευτικό υλικό.

Οσον αφορά το σχεδιασμό σχετικά με την υπόγεια επέκταση του Μουσείου και της διασύνδεσής του με το Θέατρο «Ακροπόλ», η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη σημείωσε ότι «η αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα σημάνει την αναγέννηση και του κέντρου της Αθήνας», αναφερόμενη στον άξονα της Πατησίων όπως ορίζεται από την Ομόνοια μέχρι το Πεδίον του Αρεως και τη Φωκίωνος Νέγρη.

Σύσκεψη στο Στέκι Πολιτισμού της ΚΝΕ

Το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ διοργανώνει σύσκεψη την Πέμπτη 6 Φλεβάρη στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36) στις 6 το απόγευμα, με θέμα τις εξελίξεις στα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών στο χώρο της μουσικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ