ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΣΕ - ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Σχέδια διάλυσης και ξεπουλήματος

Συρρίκνωση του δικτύου, με το κλείσιμο γραμμών και σταθμών, ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ΟΣΕ, μέσω θυγατρικών εταιριών και δραστική μείωση του προσωπικού, προβλέπει το λεγόμενο "Επιχειρησιακό Σχέδιο" του Οργανισμού

Στην τελική ευθεία για το ξεπούλημα του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών προχωρά η κυβέρνηση, με την κατάθεση των σχετικών νομοσχεδίων στη Βουλή, αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές. Αυτό προκύπτει από χτεσινές δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου,μετά την υπογραφή του αποκαλούμενου "Συμβολαίου Διαχείρισης" κράτους - ΟΣΕ, το οποίο στηρίζεται στο "Επιχειρησιακό Σχέδιο" του Οργανισμού και θεωρητικά επέχει χαρακτήρα δέσμευσης ότι κυβέρνηση και διοίκηση θα τηρήσουν τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν έναντι των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ο Γ. Παπαντωνίου είπε ότι σήμερα θα υπογραφεί το "Συμβόλαιο Διαχείρισης" των αστικών συγκοινωνιών και πρόσθεσε ότι τα σχετικά νομοσχέδια για τους δύο οργανισμούς θα ψηφιστούν αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές από την ολομέλεια της Βουλής. Σύμφωνα με τις υπουργικές δηλώσεις, στόχος της κυβέρνησης είναι "η διοικητική ανασυγκρότηση" και ο "οικονομικός εξορθολογισμός" των ΔΕΚΟ, με τη διαγραφή των χρεών του παρελθόντος και την επιχορήγηση των επενδυτικών τους προγραμμάτων από τον τακτικό προϋπολογισμό. Κάτι, βέβαια, που δεν προβλέπεται στο "Συμβόλαιο Διαχείρισης" του ΟΣΕ, στο οποίο απλά γίνεται αναφορά για νέο δανεισμό με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, σε ποσοστό τουλάχιστον 80% για τις απαιτούμενες επενδύσεις εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ στα τέλη του 1997 υπέγραψε "προγραμματικές συμφωνίες" 290 δισεκατομμυρίων δραχμών, που παραμένουν ανενεργές, λόγω έλλειψης κονδυλίων. Ανάλογες συμφωνίες για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών έχει υπογράψει και ο ΟΑΣΑ, αλλά και αυτές για τον ίδιο λόγο, παραμένουν στα χαρτιά. Κατά τα άλλα, ο Γ. Παπαντωνίου μίλησε και για "μετατάξεις του πλεονάζοντος δυναμικού του ΟΣΕ", καθώς και για την "προσαρμογή του κανονισμού προσωπικού, σύμφωνα με τη νομοθεσία του περασμένου Φεβρουαρίου". Οπως είναι γνωστό, το "Επιχειρησιακό Σχέδιο" του ΟΣΕ, προβλέπει τη μείωση του προσωπικού κατά 2.500 άτομα, χωρίς να διευκρινίζεται το πώς θα μειωθεί το προσωπικό. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, το ΔΣ του ΟΣΕ έχει πάρει απόφαση για την απομάκρυνση 3.000 εργαζομένων και μάλιστα στα επόμενα δύο χρόνια και όχι μέχρι το 2002 που προβλέπει το "Επιχειρησιακό Σχέδιο". Οσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις, με τους προωθούμενους κανονισμούς εργασίας, η κυβέρνηση επιχειρεί την κατάργηση θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατακτήσεων (8ωρο, ΣΣΕ κλπ. ).

Επισημαίνεται ότι σε γενικές γραμμές το "επιχειρησιακό σχέδιο" του ΟΣΕ προβλέπει τη συρρίκνωση του δικτύου, με το κλείσιμο γραμμών και σταθμών, την ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων δραστηριοτήτων, μέσω θυγατρικών εταιριών και τη δραστική μείωση του προσωπικού. Ειδικότερα όσον αφορά τις θυγατρικές εταιρίες, είναι χαρακτηριστικό ότι στο "Συμβόλαιο Διαχείρισης", μεταξύ των "δράσεων επείγοντος χαρακτήρα" προβλέπεται:

  • Η συγκρότηση φορέων για τη λειτουργία και εκμετάλλευση προαστιακών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην περιοχή της Αττικής, καθώς και των γραμμών τουριστικού ενδιαφέροντος (Διακοφτό - Καλάβρυτα, Βόλος - Μηλιές, τρενάκι Νέστου κλπ. ).
  • Συνεργασία με επενδυτές για την αυτοχρηματοδοτούμενη ή συχρηματοδοτούμενη κατασκευή ή επέκταση των μεγάλων σιδηροδρομικών σταθμών Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, καθώς και συνεργασίες στις εμπορευματικές μεταφορές και για την εγκατάσταση και εκμετάλλευση δικτύου οπτικών ινών κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου.
ΔΕΣΚ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ
"Εκσυγχρονισμός" με το βλέμμα στον ... Τρικούπη

Προκήρυξη - παρέμβαση της "Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Σιδηροδρομικών"

Οι σιδηροδρομικοί και ο σιδηρόδρομος αντιμετωπίζουν προβλήματα, που ανάλογά τους δεν έχουν ξανααντιμετωπίσει από την εποχή του Τρικούπη, αφού η επίθεση της κυβέρνησης και της ΕΕ έχει σαν στόχο τα βασικά δικαιώματα και τις καταχτήσεις των εργαζομένων, με το παράλληλο ξεπούλημα των ΔΕΚΟ, τη συρρίκνωση του δικτύου του ΟΣΕ και την ιδιωτικοποίησή του. Τα παραπάνω τονίζονται σε προκήρυξη της "Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Σιδηροδρομικών" (ΔΕΣΚ - Σ), με αφορμή το τριήμερο 28ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) που αρχίζει μεθαύριο. Με την προκήρυξή της, που απευθύνεται προς όλους τους σιδηροδρομικούς, η παράταξη επισημαίνει ότι το συνέδριο γίνεται σε μια περίοδο ιδιαίτερα οξυμένων προβλημάτων, ενώ στόχος των κυβερνώντων είναι η επέλαση στο εισόδημα των εργαζομένων με την ισόβια λιτότητα!

Με το Επιχειρησιακό Σχέδιο, που, ήδη, έχει εγκριθεί από την κυβέρνηση και τους τρεις κανονισμούς εργασίας (ΓΕΚΑΠ - ΚΩΕΑΠ - ΚΔΑ), κυβέρνηση και Διοίκηση του ΟΣΕ βάζουν στις μυλόπετρες της ΟΝΕ τα στοιχειώδη εργατικά δικαιώματα και θέτουν υπό αμφισβήτηση το ίδιο το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Επιδίωξη της κυβέρνησης, όπως αποτυπώνεται στα παραπάνω κείμενα, είναι:

  • Η γενίκευση της μερικής απασχόλησης. Η κατάργηση του οχτάωρου, με το πρόσχημα της διευθέτησης του συνολικού χρόνου εργασίας. Η κατάργηση της μονιμότητας και η υπονόμευση των ΣΣΕ.
  • Η ανατροπή των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, με την αύξηση στα όρια ηλικίας, τη μείωση των συντάξεων και την αύξηση των εισφορών. Ηδη, ένα τέτοιο δείγμα είχαμε με την απόφαση για αύξηση κατά 3% στις εισφορές εργαζομένων και συνταξιούχων για το ταμείο της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από την 1η Οκτώβρη.

Η ΔΕΣΚ - Σ υπογραμμίζει ότι η αλλαγή των κανονισμών σε αντεργατική κατεύθυνση εκφράζεται και με την κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων και, βέβαια, με τη δραστική μείωση των θέσεων εργασίας. Η συρρίκνωση του δικτύου, που διαφημίζεται ως ο μοναδικός τρόπος για την οικονομική βιωσιμότητα του Οργανισμού, όχι μόνο προδικάζει την ιδιωτικοποίηση (ίδρυση πέντε θυγατρικών και εμπλοκή του ιδιωτικού κεφαλαίου), αλλά προδιαγράφει και το τέλος του σιδηροδρόμου ως φτηνού και δημόσιου μέσου μαζικής μεταφοράς.

Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται μπροστά μας, σημειώνεται στην προκήρυξη, είναι: "Αν το συνέδριο θα αποφασίσει για ένα σιδηρόδρομο 100% δημόσιο, ανεπτυγμένο και εκσυγχρονισμένο. Αν θα απαλλαγεί, τελικά, από το ρουσφέτι, τη συναλλαγή, τις πελατειακές σχέσεις και θα λειτουργήσει με διαφάνεια και αξιοκρατία". Ομως, η μέχρι τώρα στάση των παρατάξεων του κυβερνητικού συνδικαλισμού δείχνει το αντίθετο. Γι' αυτό και η πλειοψηφία της ΠΟΣ, παρά τους διακηρυγμένους στόχους της κυβέρνησης, πήρε μέρος στο "διάλογο", προσφέροντας χέρι βοηθείας στην πολιτική της.

"Σήμερα - καταλήγει η ανακοίνωση - δεν υπάρχουν πολλές επιλογές. Η με την κυβέρνηση θα πας και την αντεργατική της πολιτική, ή με τους εργαζόμενους, δημιουργώντας το δικό μας μέτωπο, ενάντια στο μαύρο μέτωπο, κυβέρνησης - ΕΕ - εργοδοσίας".

ΗΛΠΑΠ
Ματαίωσαν τη συζήτηση του "Επιχειρησιακού Σχεδίου"

Να αναβάλλουν για μερικές μέρες τη συζήτηση του "Επιχειρησιακού Σχεδίου" του ΗΛΠΑΠ, που έφερε αιφνιδιαστικά η διοίκησή του, προς συζήτηση στη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού, κατάφεραν χτες με συγκέντρωση και παράσταση στα γραφεία της επιχείρησης, δεκάδες συνδικαλιστικά στελέχη και των τριών σωματείων. Ο αιφνιδιασμός που επιχειρήθηκε υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης και της διοίκησης του ΟΑΣΑ, είναι ένα ακόμα δείγμα για το πώς οι αρμόδιοι αντιλαμβάνονται τον - έτσι κι αλλιώς χωρίς ουσία, αφού οι κυβερνώντες θέλουν πάση θυσία να περάσουν στο ακέραιο τα αντιλαϊκά τους σχέδια - διάλογο και πόσο τελικά "μετράνε" οι απόψεις των εργαζομένων και των συνδικαλιστικών τους εκπροσώπων.

Το γεγονός μάλιστα ότι τόσο η διοίκηση του ΗΛΠΑΛ, όσο και ο διευθύνοντας σύμβουλος του ΟΑΣΑ Σ. Παπαδημητρίου, αρνούνταν πεισματικά τη δεκαήμερη αναβολή που ζητούσαν οι εργαζόμενοι προκειμένου να ενημερωθούν, συνδεόταν με την πρόθεση του ΥΠΕΘΟ να υπογραφτούν σήμερα τα συμβόλαια διαχείρισης με τις διοικήσεις των φορέων των συγκοινωνιών. Ας σημειωθεί ότι το "Επιχειρησιακό Σχέδιο" - αποτέλεσμα εργασίας αρκετών μηνών και πάνω από 500 σελίδες - που παραδόθηκε στους δύο εκπροσώπους των εργαζομένων μόλις την Παρασκευή το βράδυ και χτες έπρεπε να εκφράσουν τις απόψεις τους, βασίζεται στη λογική της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και της κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Αν και η αναβολή αυτή θεωρείται μια θετική εξέλιξη και αποτέλεσμα της παρέμβασης των συνδικάτων, εντούτοις πολλοί εργαζόμενοι, σχολίαζαν πως είναι αναγκαίο από κοινού τα σωματεία του χώρου, να συζητήσουν τις εξελίξεις και να διαμορφώσουν ένα πρόγραμμα κινητοποιήσεων που θα βάζει φρένο στα σχέδια της κυβέρνησης.

Η παράταξη της ΔΑΣ, όπως υπογράμμισε ο Φώτης Τριχάς, από το σωματείο των οδηγών, θεωρεί πως οι εργαζόμενοι πρέπει να εμμείνουν στην απαίτησή τους για απόσυρση του "Επιχειρησιακού Σχεδίου" και των κανονισμών εργασίας και την πρακτική δέσμευση της κυβέρνησης, για σεβασμό των εργατικών δικαιωμάτων και οικονομική στήριξη του ΗΛΠΑΠ.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του σωματείου των οδηγών Θ. Κορδός,υποστήριξε ότι εν αναμονή του νομοσχεδίου για τις συγκοινωνίες, εμμένει στην πολιτική του διαλόγου, για τη θετική έκβαση του οποίου, η αποκλειστική ευθύνη ανήκει στην κυβέρνηση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ