ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το «κοκτέιλ»... δίνει «κύρος»

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της... «ευελιξίας» στην ερμηνεία των όρων προστασία των μνημείων, έτσι ώστε να «βολεύονται» και οι πολυεθνικές που ζητούν την παραχώρησή τους και η νομοθεσία, αποτελεί η συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στο αίτημα της πολυεθνικής εταιρίας «Intel» για παραχώρηση του Παλατιού του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο, για τη διεξαγωγή δείπνου!

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο συνεδρίου της στη Ρόδο, η πολυεθνική θέλει να «τραπεζώσει» στο μνημείο 150 στελέχη της στις 4/4, «καπαρώνοντας» μάλιστα το χώρο από τις 3 το απόγευμα μέχρι τα μεσάνυχτα!

Η Διεύθυνση Βυζαντινών του ΥΠΠΟ εισηγήθηκε αρνητικά για την παράθεση δείπνου, κρίνοντας ότι «δεν είναι ό,τι καταλληλότερο για το κύρος του μνημείου» και επιπλέον ο χώρος κλείνει για πολλές ώρες. Γι' αυτό αντι-πρότεινε να παραχωρηθεί για... «κοκτέιλ ορθίων», το οποίο «προφανώς» είναι «κατάλληλο» για το «κύρος» του μνημείου!

Να σημειωθεί ότι από το 2002 το ΚΑΣ γνωμοδότησε σχετικά με τη λειτουργία του συγκεκριμένου μνημείου, γι' αυτό και αιτήματα «δείπνων» δε γίνονται δεκτά, αφού διαπιστώθηκε άμεση βλάβη στο μνημείο. Για την ιστορία, το τέλος χρήσης για το «κοκτέιλ» είναι 5.000 ευρώ.

ΠΟΥΝΤΑΖΕΖΑ ΛΑΥΡΙΟΥ
«Βωβο - τσιμέντο» κατά αρχαιοτήτων!

«Ατολμο» εμφανίζεται το ΥΠΠΟ για τη στοιχειώδη υπεράσπιση του αρχαιολογικού χώρου από την τσιμεντοποίηση

Επιμένει - με τις κυβερνητικές «ευλογίες» - η εταιρία του μεγαλοεργολάβου Μπάμπη Βωβού στην κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχείου (12.000 τ.μ.). στην «καρδιά» του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου στη θέση Λιμένας Πασά, στην Πουνταζέζα του Λαυρίου!

Το αίτημα της εταιρίας απασχόλησε επί ώρες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προχτές, αφού η συγκεκριμένη περιοχή απειλείται με τσιμέντο από το 1988 (από άλλους) και από το 1996 από τον Βωβό. Από τότε μέχρι σήμερα κατατέθηκαν πλήθος μηνύσεων και προσφυγών στο ΣτΕ κατά των σχετικών μελετών, ενώ, εξαρχής η Αρχαιολογική Υπηρεσία εμφανίζεται «διπρόσωπη». Ισως γι' αυτό το λόγο, τελικά, το ΚΑΣ αποφάσισε επιτόπια αυτοψία, αντί να απορρίψει το αίτημα, όπως επιβάλλουν τουλάχιστον τα στοιχεία που του κατατέθηκαν.

Το σημαντικότερο στοιχείο που επιβάλλει την προστασία της περιοχής είναι ότι από το 1980 αυτή κηρύχτηκε ως αρχαιολογικός και ιστορικός χώρος και τοπίο φυσικού κάλλους. Κι όμως η ΕΚΤΕΝΕΠΟΛ (Κτηματοκατασκευαστική Εταιρία του Δημοσίου) το 1988 αιτήθηκε την κατασκευή 169 κατοικιών. Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων απέρριψε τότε το αίτημα επειδή θα επέφερε αλλοιώσεις στο περιβάλλον. Ωστόσο, το 1989, το ΚΑΣ, κατά πλειοψηφία, αποδέχτηκε, «κατ' αρχήν», το αίτημα, με τον όρο να τροποποιηθεί η αρχιτεκτονική μελέτη.

Η μελέτη δεν προχώρησε και το 1996 «εμφανίζεται» ο Βωβός. Ως νέος ιδιοκτήτης καταθέτει νέα μελέτη το 1998 για την κατασκευή 112 κατοικιών (μεζονέτες) που μαζί με βοηθητικούς χώρους θα καταλάμβαναν έκταση πάνω από 15.000 τ.μ. Το Δασαρχείο Λαυρίου επεμβαίνει λέγοντας ότι η περιοχή είναι δασική, αλλά η εταιρία άσκησε «ενστάσεις», που γίνονται «εν μέρει δεκτές» από την αρμόδια επιτροπή δασικών αμφισβητήσεων. Ο Δήμος Λαυρίου προσφεύγει κατά της επιτροπής... αλλά τελικά ανακαλεί την προσφυγή του, με αποτέλεσμα η έκταση να χαρακτηριστεί τελικά, το 2004, «χορτολιβαδική»! Στο θέμα παρεμβαίνει, με καταγγελία - ανακοίνωση η ΚΟΒ Λαυρίου του ΚΚΕ. Αλλά και η Νομαρχία Α. Αττικής «διευκόλυνε» τον μεγαλοεργολάβο, διά της μετατόπισης των αγροτικών οδών, ώστε να ενιαιοποιηθεί η έκταση!

Με τις προσφυγές στο ΣτΕ το 1998 το συγκρότημα δεν κατασκευάζεται, αλλά η εταιρία επιμένει. Και επανέρχεται με νέα μελέτη για κατασκευή, αυτή τη φορά, ξενοδοχείου πέντε αστέρων, 12.000 τ.μ.! Το δυσάρεστο είναι ότι η Β΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων δέχεται το αίτημα της εταιρίας, ζητώντας μόνο να... «σεβαστεί» το τοπίο! Η Εφορεία Εναλίων, επίσης, δέχεται, αλλά με «περιορισμούς» αναφορικά σε πιθανές πλωτές εγκαταστάσεις, ενώ και η αρμόδια Διεύθυνση εισηγείται θετικά! Το «επιχείρημα» είναι ότι ναι μεν πρόκειται για αρχαιολογικό χώρο, αλλά η μελέτη είναι εκτός Ζώνης Α΄ προστασίας (αδόμητη)! «Προσπερνούν», όμως, όλες τις άλλες κηρύξεις, αλλά και το «πνεύμα» της αρχαιολογικής κήρυξης!

Σημειώνουμε ότι στο Λιμένα του Πασά υπάρχουν αρχαίο ναυάγιο και άλλες αρχαιότητες. Μέλη του ΚΑΣ εκτίμησαν ότι η μελέτη είναι «ασαφής» ως προς τις αρχαιότητες και τελικά επιλέχθηκε η «λύση» της αυτοψίας...

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΥΠΠΟ - ΤΑ
«Εξόφληση» ... σε πέντε χρόνια!

Με «ορίζοντα» ...πενταετίας «δεσμεύεται» το ΥΠΠΟ να εξοφλήσει το σύνολο των συμβατικών του υποχρεώσεων στο πλαίσιο των προγραμματικών του συμβάσεων με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους πολιτιστικούς οργανισμούς!

Αυτό αποφασίστηκε, μεταξύ άλλων, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χτες στο ΥΠΠΟ μεταξύ του υπουργού Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκη και υπηρεσιακών παραγόντων.

Η πενταετία επιλέχθηκε για «λόγους ταμειακής στενότητας», ενώ, για τις προγραμματικές συμφωνίες του τρέχοντος έτους, «θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να λάβουν οι δικαιούχοι το μεγαλύτερο ποσοστό των προσυμφωνημένων πιστώσεων».

Για το μέλλον «θα επιχειρηθεί» οι προγραμματικές συμφωνίες να καλύπτουν «γεωγραφικά το σύνολο της Επικράτειας», επιλέγοντας μεγάλους σε πληθυσμό δήμους της χώρας οι οποίοι δεν έχουν συμβληθεί με το ΥΠΠΟ μέχρι σήμερα. Επιπλέον, οι μελλοντικές συμβάσεις «θα πρέπει να υπηρετούν το στόχο περιορισμού των αλληλοεπικαλύψεων με άλλα προγράμματα πολιτιστικού ενδιαφέροντος, τα οποία χρηματοδοτούνται από Φορείς του Δημοσίου», ενώ όλες οι συμβάσεις «θα αξιολογούνται από ειδική επιτροπή».

Το ΥΠΠΟ προβάλλει ως επιχείρημα γι' αυτές τις αποφάσεις ότι «η διαχείριση των χρημάτων του ειδικού λογαριασμού, που προέρχονται από το ετήσιο μέρισμα του ΟΠΑΠ, θα γίνει πιο αποτελεσματική». Στην ουσία όμως πρόκειται για «μήνυμα» στο πλαίσιο της γνωστής πολιτικής... «βγάλτε τα πέρα μόνοι σας», που με τη σειρά του δίνει άπλετο χώρο στην ακόμη μεγαλύτερη παρέμβαση του «χορηγικού» κεφαλαίου στον πολιτισμό, με προνομιακό πεδίο την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

«Εφυγε» ο Σπύρος Καλφόπουλος

Ενας σημαντικός λαϊκός καλλιτέχνης, ο 83χρονος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού και συνθέτης Σπύρος Καλφόπουλος, «έφυγε» χτες και θα κηδευτεί σήμερα (5 μ.μ.), από το ναό Αγ. Δημητρίου Πετρούπολης.

Γεννημένος στον Πειραιά (27/1/1923) κάνει την εμφάνισή του στο πάλκο και τη δισκογραφία στα χρόνια του Εμφυλίου, μαζί με τους Μητσάκη, Καλδάρα, Μπακάλη, Λαύκα, Τζουανάκο, Τατασόπουλο, Χάρμα, Δερβενιώτη, Καπλάνη, Κλουβάτο, Ζαμπέτα, Πετσά κ.ά., συνεχίζοντας την παράδοση του ρεμπέτικου. Εντάχθηκε στο ΕΑΜ και αργότερα στον ΕΛΑΣ (υπολοχαγός). Μετά την απελευθέρωση, στη διάρκεια του Εμφυλίου, συνελήφθη και εξορίστηκε στον Αϊ - Στράτη. Οταν επέστρεψε, κυκλοφόρησε το 1947, με μεγάλη επιτυχία, το «Δυο μάτια, μάτια μου» με την αδελφή του Σούλα Καλφοπούλου και τον Χρήστο Νάκο. Ακολουθούν τραγούδια του με ερμηνευτές τους Στέλλα Χασκήλ, Μάρκο Βαμβακάρη, Στελλάκη Περπινιάδη, Τάκη Μπίνη κ.ά. Το 1962 σταμάτησε να γράφει. Φεύγει στην Αμερική κι όταν επιστρέφει στην Ελλάδα ξαναρχίζει τη δισκογραφία και τις εμφανίσεις.

Ως ένας από τους εκπροσώπους της θρυλικής παλιάς φρουράς, μετά το 1974, αγωνίστηκε για την αναβίωση του ρεμπέτικου, σε κοινές εμφανίσεις, με τους: Μπαγιαντέρα, Κηρομύτη, Ρούκουνα, Μοσχονά, Γενίτσαρη, Χρυσάφη, Κυριαζή κ.ά. Ηταν και δάσκαλος του μπουζουκιού μέχρι πριν από δυο χρόνια. Τα περισσότερα τραγούδια του είναι ζεϊμπέκικα, αλλά είχε αδυναμία και στους ανατολίτικους ρυθμούς. Ερμηνευτές των τραγουδιών του υπήρξαν, επίσης, οι Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Νίκος Καλλέργης, Νίκος Βούλγαρης, Πάνος Σάμης κ.ά.

Οι εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», στις 5 Απρίλη, στις 7.30 μ.μ. στην Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8, 7ος όροφος) θα παρουσιάσουν το βιβλίο του σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Ιωάννου «Η βαλίτσα του Γιώργη Πικρογιώργη». Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Αννεκε Ιωαννάτου (φιλόλογος, μεταφράστρια) και ο ίδιος ο συγγραφέας του.

Δεκαπέντε χώρες (Ινδία, Συρία, Γερμανία, Τουρκία, Γεωργία, Λετονία, ΗΠΑ, Μεξικό, Βέλγιο, Αυστρία, Ρωσία, Χιλή, Κίνα, Ελλάδα) συμμετέχουν στο «3ο Πανόραμα Οικολογικών Ταινιών», που ξεκίνησε χτες στην «Ελληνική Εταιρία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (Τριπόδων 28, Πλάκα). Στο τετραήμερο αφιέρωμα θα προβληθούν οι ταινίες: «Τα σπίτια του ήλιου», «Η επανάσταση του τσιμέντου» (σήμερα), «Επτά πληγές του παραδείσου», «Αγέλαστος πέτρα», «Το δέντρο που πληγώναμε» (αύριο) και «Ξένη Αθήνα» (Σάββατο). Επιμέλεια προγράμματος: Λυδία Καρρά.

Στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 4, Θεσσαλονίκη), αύριο (7μ.μ.) θα παρουσιαστεί η πολύτιμη ιστορική μαρτυρία του Ελευθέριου Ι. Διακογιάννη «Οι ανυπότακτοι της Σύμης - ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ» («Προσκήνιο»). Η παρουσίαση γίνεται με την ευκαιρία των 59 χρόνων από την απελευθέρωση - χάρη στον αγώνα της ΕΑΜογενούς αντιστασιακής οργάνωσης ΕΜΠΑ - των Δωδεκάνησων από τους - «συμμάχους» - Αγγλους εισβολείς και στα Δωδεκάνησα, σε συνεννόηση με τους ναζί. Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι Βάσος Λυσσαρίδης, Νικήτας Κακλαμάνης (ΝΔ), Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου (ΠΑΣΟΚ), Γιάννης Ζιώγας (καθηγητής ΑΠΘ, υποψήφιος νομάρχης του ΚΚΕ), Αικατερίνα Ξηροτύρη (ΣΥΝ).

Εννέα σύγχρονοι Ελληνες εικαστικοί μεταφέρουν την ελληνική τέχνη στη Ν. Υόρκη, μέσα από την έκθεση «Reflections from Greece II» (4-17/4) στην «Grand Gallery». Συγκεκριμένα, συμμετέχουν οι: Εριέττα Βορδώνη, Κωστής Γεωργίου, Γιώργος Γκολφίνος, Στέφανος Δασκαλάκης, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Γιώργος Ρόρης, Παύλος Σάμιος, Μαρία Φιλοπούλου και Μανώλης Χάρος. Συντονιστής της διοργάνωσης είναι ο συλλέκτης Γιώργος Σταθόπουλος. Στη διάρκεια της έκθεσης θα γίνουν επισκέψεις μαθητών και φοιτητών και ξεναγήσεις από την ιστορικό τέχνης Michele Kidwell.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ