ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στο Μαξίμου οι αποφάσεις για τα πανωτόκια

Οι προωθούμενες αλλαγές στο καθεστώς ανατοκισμού (κοινώς πανωτόκια) των ληξιπρόθεσμων τραπεζικών δανείων, είναι το αντικείμενο σύσκεψης, που πραγματοποιείται σήμερα το μεσημέρι στο μέγαρο Μαξίμου, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη και με τη συμμετοχή του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου και του προέδρου της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών Θ. Καρατζά. Είναι δε ηλίου φαεινότερον, ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει να αξιοποιήσει στο έπακρο και τις συγκεκριμένες αποφάσεις για την υφαρπαγή της λαϊκής ψήφου, καθώς το θέμα των πανωτοκίων αφορά δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά ψηφοφόρων.

Τα σενάρια που υπάρχουν μέχρι στιγμής και πρόκειται να συζητηθούν και στη σημερινή σύσκεψη, προκειμένου να ληφθούν και οι οριστικές αποφάσεις, κάνουν λόγο μεταξύ άλλων για επιβολή πλαφόν στα πανωτόκια, που επιβάλλονται στα δάνεια που καθίστανται ληξιπρόθεσμα, καθώς και για δυνατότητα διαγραφής από τις εμπορικές τράπεζες μέρους των τόκων που έχουν καταλογιστεί μέχρι σήμερα στα παλαιά ληξιπρόθεσμα δάνεια.

Αλμα στο 2,6% ο πληθωρισμός το Νοέμβρη

Εκφράζονται φόβοι για αναζωπύρωση της κερδοσκοπίας, με πρόσχημα την άνοδο των τιμών των καυσίμων

Αλμα στο 2,6% (από 2,2% τον προηγούμενο μήνα) έκανε ο πληθωρισμός το Νοέμβρη, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ), που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Η νέα άνοδος του πληθωρισμού το Νοέμβρη αποδίδεται- επίσημα- μόνο στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν κρύβει την ανησυχία του ότι το Δεκέμβρη θα υπάρξει και νέα αναζωπύρωση του πληθωρισμού.

Από την πλευρά της επίσημης ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας δεν υπήρξαν επίσημες αντιδράσεις. Αλλωστε το υπουργείο είχε μάθει τα δυσοίωνα νέα αρκετές μέρες πριν...

Η θέση πάντως που προβάλλουν, ότι εφόσον ανεβαίνει ο πληθωρισμός και στις χώρες της ζώνης του ΕΥΡΩ, τότε δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι λόγοι ανησυχίας για την επίτευξη του κριτηρίου της ΟΝΕ, είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή, την οποία αναγνωρίζουν - σε ανεπίσημο επίπεδο - είναι ότι η συνεχής άνοδος των τιμών τους τελευταίους μήνες ενδέχεται να οδηγήσει τους επιχειρηματίες του ιδιωτικού τομέα (για τις επιχειρήσεις του δημοσίου δεν υπάρχει φόβος, δεδομένου ότι η τιμολογιακή πολιτική καθορίζεται από την κυβέρνηση), σε αναθεώρηση της τιμολογιακής τους πολιτικής, ώστε να ενσωματώσουν τις αυξήσεις των πρώτων υλών (καύσιμα κλπ.). Σε μία τέτοια περίπτωση μπορεί να έχουμε μία νέα κούρσα ανόδου των τιμών, ακόμα και στην περίπτωση που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ομαλοποιηθούν.

Οι τελευταίες πάντως εξελίξεις, που έλαβαν χώρα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης (Σύνοδος Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όπου και συμφωνήθηκε η ελαστικοποίηση της ερμηνείας για το κριτήριο του πληθωρισμού), μάλλον οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ θα γίνει - στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί το σχετικό κριτήριο - με πολιτική διαπραγμάτευση.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ:

  • Ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση (Νοέμβρης `99/`98) παρουσίασε αύξηση 2,6%, έναντι 2,2% τον Οκτώβρη και 2% το Σεπτέμβρη.
  • Σε μέσα επίπεδα (Δεκέμβρης `98 - Νοέμβρης `99 ως προς την περίοδο Δεκέμβρης `97 - Νοέμβρης `98) παρουσίασε αύξηση 2,7%, έναντι 2,9% τον προηγούμενο μήνα. Η μείωση εξηγείται από το γεγονός ότι στην περίπτωση αυτή λαμβάνεται υπόψη η δυναμική της μέσης τάσης, η οποία μέχρι το Σεπτέμβρη του `99 ήταν καθοδική.
  • Ο μέσος εναρμονισμένος δείκτης (δεν περιλαμβάνει την τιμολόγηση των υπηρεσιών σε υγεία - παιδεία), ο οποίος συγκρίνεται με τον πληθωρισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παρουσίασε αύξηση 2,4% έναντι 2,6% τον προηγούμενο μήνα.
  • Τλος ο λεγόμενος δομικός πληθωρισμός (δε μέτρα τις τιμές σε καύσιμα, οπωροκηπευτικά) ανήλθε στο 2,1% έναντι 1,9% τον προηγούμενο μήνα. Η άνοδος αυτή αποδόθηκε στην απορρόφηση των θετικών επιπτώσεων της πρώτης μείωσης του φόρου των ΙΧ αυτοκινήτων το 1998.

Για το Δεκέμβρη, η ΕΣΥΕ προσμετρά στα θετικά την αναμενόμενη μείωση του τιμολογίου της ΔΕΗ, αλλά και του ΟΤΕ,όπου... μεσοσταθμικά το σχετικό τιμολόγιο παρουσιάζεται μειωμένο, άσχετα αν η αστική μονάδα αυξάνει αλματωδώς. Στα αρνητικά προσμετρούν την αυξημένη ζήτηση,η οποία παραδοσιακά εκδηλώνεται την περίοδο των Χριστουγέννων.

Παζαρεύεται «πάγωμα» στα ασφάλιστρα οχημάτων

Εκκλήσεις στις διοικήσεις των ασφαλιστικών εταιριών, να μην αυξήσουν τα ασφάλιστρα των οχημάτων τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μάρτη 2000, οπότε και θα αποφασιστεί η είσοδος της χώρας στην ΟΝΕ, κάνει η κυβέρνηση. Σχετική παράκληση, να μην προχωρήσουν στην αναπροσαρμογή των κατώτατων ορίων υποχρεωτικής κάλυψης, έκανε χτες στη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδας η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.

Με βάση την κοινοτική νομοθεσία, από την 1η Γενάρη 2000 αναπροσαρμόζονται τα κατώτατα όρια υποχρεωτικής κάλυψης για τα συμβόλαια αστικής ευθύνης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από το Γενάρη οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα ασφαλίζονται για την περίπτωση που θα προκαλέσουν υλική ζημιά ύψους 35 εκατ. δρχ. -από 30 εκατ. δρχ. που ισχύει σήμερα- και σωματική βλάβη ύψους 165 εκατ. δρχ. - από 150 εκατ. που ισχύει.

Να υπενθυμίσουμε ότι το 1996 που αυξήθηκαν τα κατώτατα αυτά όρια -τότε είχαν διπλασιαστεί για να προσεγγίσουν εκείνα των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών- οι ασφαλιστικές εταιρίες το χρησιμοποίησαν σαν πρόσχημα για να επιβάλλουν στα ασφάλιστρα αυξήσεις που έφταναν μέχρι και 77%. Ενώ, φέτος, δεν είναι παρακινδυνευμένο να προβλέψει κανείς, βάσει της προηγούμενης εμπειρίας ότι ακόμα και στην περίπτωση που οι εταιρίες δεν επιβάλουν αυξήσεις στα βασικά τιμολόγια των ασφαλίστρων των ΙΧ για λόγους εξυπηρέτησης των στόχων της κυβέρνησης για τον πληθωρισμό θα μετέλθουν άλλους τρόπους, προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους. Εξάλλου, αυτό έκαναν και κατά το 1999, για το οποίο είχαν συμφωνήσει να μην επιβάλουν μεν αυξήσεις στα τιμολόγια των ασφαλίστρων, μείωσαν όμως το ποσοστό έκπτωσης στο σύστημα «bonus - malus» για τους οδηγούς που δεν προκαλούν ζημιές, ενώ εισήγαγαν και μια σειρά νέα «πακέτα» ασφάλισης που ισοδυναμούσαν με αδρά ασφάλιστρα.

ΠΡΙΝΟΣ
Δικομματική αρένα

Βαρύτατες αλληλοκατηγορίες ΠΑΣΟΚ - ΝΔ για τη νέα σύμβαση για τα πετρέλαια του Πρίνου

Σε δικομματική αρένα μετατράπηκε χτες η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής όπου ανταλλάχτηκαν οξύτατοι χαρακτηρισμοί ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης Ε. Βενιζέλο και τους βουλευτές Καβάλας της ΝΔ.

Αφορμή ήταν η συζήτηση της σύμβασης για τα πετρέλαια του Πρίνου και το καθεστώς λειτουργίας τους από εδώ και πέρα. Ο υπουργός κατηγόρησε τη ΝΔ ότι άλλαξε τον εισηγητή που είχε ορίσει (τον βουλευτή Καβάλας Γ. Καλαντζή) με άλλον επειδή ο παραπάνω βουλευτής όσο και ο έτερος βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Γ. Παναγιωτόπουλος, συμφωνούσαν με τη σύμβαση για τη λειτουργία του Πρίνου, την οποία σήμερα η ΝΔ την καταγγέλλει ως διάτρητη.

Ο Ε. Βενιζέλος έκανε λόγο για πολιτική ανανδρία και τεράστιο ζήτημα πολιτικής τάξης, οι βουλευτές της ΝΔ του απάντησαν ότι είναι ψεύτης και συκοφάντης και ο πρόεδρος της επιτροπής αναγκάστηκε να διακόψει τη συνεδρίαση προκειμένου να ηρεμήσουν τα πνεύματα.

Οι δύο βουλευτές Καβάλας της ΝΔ προσπάθησαν να διαψεύσουν τους ισχυρισμούς του υπουργού και είπαν ότι στο μόνο το οποίο συμφώνησαν ήταν στη συνέχιση της απασχόλησης των εργαζομένων.

Η σύμβαση για τον Πρίνο προβλέπει ότι τη διαχείρισή του την αναλαμβάνει κοινοπραξία των εργαζομένων σε αυτόν και μηχανικών που δούλευαν εκεί και απαλλάσσει την εταιρία που μέχρι πρόσφατα εκμεταλλεύονταν τα κοιτάσματα.

Τοποθετούμενος στην επιτροπή μετά τους διαξιφισμούς των εταίρων του δικομματισμού, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου είπε ότι στο νομοσχέδιο περιέχονται δύο θέματα που έπρεπε να έρθουν χωριστά για συζήτηση. Το ένα είναι η αναστολή των γεωτρήσεων της παλιάς εταιρίας και το άλλο η κύρωση της νέας σύμβασης.

Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι η εταιρία που εκμεταλλευόταν μέχρι τώρα τα κοιτάσματα απαλλάσσεται από το κόστος που της αναλογεί στη διάλυση των εγκαταστάσεων και στη φροντίδα του περιβάλλοντος. Μάλιστα, για το σκοπό της διάλυσης είχε προϋπολογίσει η ίδια ένα ποσό της τάξης των 30 εκατ. δολαρίων, το οποίο τώρα το κρατάει. Η κυβέρνηση με τη σύμβαση δεν αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο μετά την αποχώρηση της εταιρίας από τον Πρίνο να την αποβάλει από όλη την περιοχή έρευνας και αυτό παρόλο που για περισσότερο από ένα χρόνο δεν πραγματοποιεί καμία απολύτως εργασία.

Ο Στ. Παναγιώτου είπε ότι το καλύτερο θα ήταν η ανάληψη της εγκαταλειμμένης εκμετάλλευσης ολοκληρωτικά από τα Ελληνικά Πετρέλαια και ανέφερε ότι επιφυλάσσετε να τοποθετηθεί για τη νέα σύμβαση στη συζήτηση που θα γίνει στην Ολομέλεια.

ΑΓΟΡΑ
Συγκράτηση τιμών «χωρίς τον ξενοδόχο»

Με στόχο την επίτευξη «συμφωνίας κυρίων» για τη συγκράτηση των τιμών στα κρέατα που έχουν αυξημένη ζήτηση την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων στα επίπεδα της περσινής χρονιάς συναντήθηκε χτες με εκπροσώπους των καταστηματαρχών κρεοπωλών και των χονδρεμπόρων της κεντρικής αγοράς ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Χαραλάμπους. Συγκεκριμένα, πέρσι το άτυπο πλαφόν που είχε θέσει το υπουργείο ήταν 1,150 δρχ. το κιλό για το αρνί και 1.500 δρχ. το κατσίκι, ενώ η τιμή στην οποία κυμαινόταν η γαλοπούλα ήταν οι 1.500 δρχ. το κιλό, σύμφωνα με το υπουργείο. Ο υφυπουργός δήλωσε μετά τη συνάντηση ότι «οι εκπρόσωποι των κλάδων συμφώνησαν σε μια συνεργασία που θα οδηγήσει σε συγκράτηση των τιμών στα περσινά επίπεδα». Ωστόσο, από τη μεριά τους οι καταστηματάρχες κρεοπώλες τονίζουν ότι στις παραγγελίες που κλείνουν για τις ημέρες των γιορτών οι τιμές στα αμνοερίφια που τα αγοράζουν ολόκληρα (με το κεφάλι και τα εντόσθια) ανέρχονται σε 2.000 δρχ. το κιλό, τιμή που στη λιανική δεν μπορεί να διαμορφωθεί κάτω από τις 2.500 δρχ. το κιλό. Αντίστοιχα και η γαλοπούλα, όπως φαίνεται από τις παραγγελίες που κλείνουν οι κρεοπώλες αυτές τις μέρες, θα πωλείται στη λιανική στις 1.400 - 1.500 δρχ. το κιλό τουλάχιστον.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ