ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΑΘΗΤΕΣ
Συνεχίζουν μέχρι τη νίκη

Σε νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο καλούν οι μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους για τις 22 Νοέμβρη. Τους καλούν επίσης, σε σύσκεψη την Πέμπτη 16/11 στις 7 μμ στο χώρο του Πολυτεχνείου 

Νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο προγραμματίζουν οι μαθητές της Αθήνας και του Πειραιά για τις 22 Νοέμβρη. Στέλνοντας έτσι «το δεύτερο δυναμικό μας μήνυμα στην κυβέρνηση για φέτος, δίνουμε ένα ακόμη χτύπημα στην πολιτική τους». Την απόφαση για το συλλαλητήριο πήραν από κοινού, την περασμένη Κυριακή 12/11, σε συνεδρίασή τους τα Συντονιστικά Αγώνα Σχολείων Αθήνας και Πειραιά. Το «ραντεβού» είναι στις 11 το πρωί, στο γνωστό πλέον μέρος -στα Προπύλαια- ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει πορεία προς το υπουργείο Παιδείας.

Επίσης, τα Συντονιστικά καλούν σε σύσκεψη μεθαύριο Πέμπτη 16/11 στις 7 το απόγευμα, στο χώρο του Πολυτεχνείου, την ΟΛΜΕ, τις τοπικές ΕΛΜΕ, τη ΔΟΕ, τους συλλόγους δασκάλων, τις Ομοσπονδίες και ενώσεις γονέων, εργατικά σωματεία, ώστε το συλλαλητήριο την επόμενη Τετάρτη 22 Νοέμβρη να πάρει πανεκπαιδευτικό και παλλαϊκό χαρακτήρα. Καλούν επίσης τα τοπικά Συντονιστικά σε Αθήνα και Πειραιά, και όλα τα Συντονιστικά Αγώνα σε όλες τις πόλεις της χώρας, να συνεδριάσουν και να πάρουν πρωτοβουλίες για τη συνέχιση του αγώνα, καθώς και να πραγματοποιήσουν πορείες στις πόλεις τους στις 22/11, ώστε όλη η Ελλάδα να βγει στο δρόμο.

Κατά τη συνεδρίαση των δύο Συντονιστικών, αποφασίστηκε επίσης η συμμετοχή στις εκδηλώσεις γιορτασμού της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, καταθέτοντας στεφάνι στο μνημείο των πεσόντων και συμμετέχοντας στην πορεία προς την αμερικάνικη πρεσβεία. Απαιτούν οι εκλογές για τα μαθητικά συμβούλια να ολοκληρωθούν μέχρι τις 20 Νοέμβρη. Μάλιστα σε πολλά σχολεία με απαίτηση των μαθητών πραγματοποιήθηκαν οι εκλογές την 1η και στις 8 Νοέμβρη για τα 5μελή και 15μελή μαθητικά συμβούλια, σύμφωνα με το προηγούμενο κάλεσμα των Συντονιστικών. Τέλος, εκφράζουν την αλληλεγγύη τους στον παλαιστινιακό λαό και σε όλους τους λαούς που αγωνίζονται.

Το μαθητικό κίνημα είναι εδώ

«Ούτε οι ψευτοβελτιώσεις του Ευθυμίου, ούτε η τρομοκρατία, ούτε το θάψιμο από τα ΜΜΕ, μπορεί να μας σταματήσει», τονίζεται στο ψήφισμα των Συντονιστικών, ενώ επισημαίνεται ότι ο καθημερινός μαραθώνιος σχολείο - σπίτι - φροντιστήριο που αντιμετωπίζουν οι μαθητές των Ενιαίων Λυκείων και η εγκατάλειψη των ΤΕΕ αποδεικνύουν πόσο δίκαιος είναι ο αγώνας τους.

Για τα ΤΕΕ και τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν επισημαίνεται ότι «εδώ και καιρό υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε σχολικά βιβλία, καθηγητές, εργαστήρια, κατάργηση ειδικοτήτων, δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν έχουν αντιμετωπιστεί ακόμη και ούτε πρόκειται». Τονίζεται ότι «η κοροϊδία του υπουργείου για τη δήθεν εισαγωγή στα ΤΕΙ και τα άλυτα προβλήματα κάνει σε όλους μας ξεκάθαρο ότι τα ΤΕΕ είναι έτσι, επειδή έτσι τα θέλουν». Και αυτό γιατί «προσπαθούν με κάθε τρόπο τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών να τα αφήσουν αμόρφωτα, ώστε αύριο - μεθαύριο να δουλεύουν για ένα κομμάτι ψωμί».

«Η διάκριση των μαθητών στην πλέμπα των ΤΕΕ και στην ελίτ των Ενιαίων Λυκείων δε συμφέρει κανέναν από εμάς και γι' αυτό πρέπει να σταματήσει», υπογραμμίζεται. Ετσι η λύση είναι «ένα σύστημα επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης δημόσιας και δωρεάν για όλους, μετά το 12χρονο, αφού θα έχουμε λάβει γενική μόρφωση, έτσι ώστε η επιλογή ζωής και επαγγέλματος να μην πηγαίνει κόντρα στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας».

Από την άλλη μεριά, στα Ενιαία Λύκεια η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο: «Ο γολγοθάς που είναι αναγκασμένοι να τραβάνε οι μαθητές, κρατώντας το σταυρό της παραπαιδείας και του εξαντλητικού προγράμματος στις πλάτες τους, δε λέει να σταματήσει και συνεχώς φουντώνει».

«Ολα τα παραπάνω αποτελούν την πολιτική της κυβέρνησης στο χώρο της εκπαίδευσης. Το δικό μας συμφέρον όμως είναι αλλού. Το συμφέρον των μαθητών, των γονιών και των καθηγητών είναι ένα μαχητικό παλλαϊκό μέτωπο παιδείας, ικανό να βάζει εμπόδια στα κυβερνητικά μέτρα μέχρι και την ανατροπή τους», τονίζεται.

«Δε θα βουλιάξουν τα όνειρά μας»

  Πλούσια η συζήτηση που πραγματοποιήθηκε κατά τη συνεδρίαση των Συντονιστικών Αγώνα Σχολείων Αθήνας και Πειραιά

Μια πλούσια συζήτηση με ανταλλαγή εμπειριών, προβληματισμών, ανησυχιών και συζήτηση πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, πραγματοποιήθηκε κατά τη συνεδρίαση των δύο Συντονιστικών.

Οι μαθητές κατήγγειλαν το κλίμα τρομοκρατίας και αυταρχισμού που επικρατεί στα σχολεία τους, αλλά και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να κάμψουν το αγωνιστικό τους φρόνημα. Αποβολές από τα μαθήματα, απειλές, εισαγγελείς και αστυνομία, δίκες και όλα αυτά, γιατί αγωνίζονται και γι' αυτό «μας θεωρούν εγκληματίες». Μάλιστα, μια ακόμα μέθοδο που χρησιμοποιούν οι διευθυντές στα σχολεία είναι να τους τάζουν διήμερες και τριήμερες εκδρομές, με αντάλλαγμα να μην αντιδρούν και κινητοποιούνται! Καταδίκασαν, επίσης, τη στάση διευθυντών στα σχολεία που θέλουν να υποβαθμίσουν τα 5μελή και 15μελή μαθητικά συμβούλια και αναβάλλουν συνέχεια την πραγματοποίησή τους και αυτό γιατί «δε θέλουν συνδικαλισμό στα σχολεία».

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από πολλούς μαθητές στο θέμα ελεύθερος χρόνος, που τόσο πολύ απασχολεί τους μαθητές και αυτό γιατί ενώ είναι 15 και 16 χρονών, έχουν εγκλωβιστεί στο γνωστό πλέον τρίπτυχο γι' αυτός σχολείο - φροντιστήριο - σπίτι. Ετσι, όπως είπαν, αναγκάζονται να σταματήσουν κάθε είδους εξωσχολική δραστηριότητα ή ακόμα να πάνε μια βόλτα με τους φίλους τους, όχι γιατί δε θέλουν, αλλά γιατί είτε δεν προλαβαίνουν είτε γιατί δεν έχουν χρήματα για να ασχοληθούν με κάτι άλλο.

Οι μαθητές που φοιτούν στα ΤΕΕ έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σ' αυτά. Χαρακτηριστικά τα λόγια μιας μαθήτριας από ΤΕΕ της Ηλιούπολης: «Θέλουν να παρουσιάσουν τα ΤΕΕ σαν κολέγια και όχι σαν σχολές μαθητείας, που είναι. Πώς γίνεται όμως στα "κολέγια" αυτά να μην έχουμε βιβλία, καθηγητές, εργαστήρια;». Σ' αυτό έρχονται να προστεθούν τα λόγια ενός ακόμα μαθητή, που είπε ότι «μας πετούν από το λύκειο και μας στέλνουν στα ΤΕΕ. Στη συνέχεια μας πετούν και απ' αυτά, αφού μειώνουν τα τμήματα, καταργούν ειδικότητες. Πού θα πάμε τελικά εμείς;».

Στα μηνύματα, αλλά και την επικαιρότητα των συνθημάτων που ακούστηκαν πριν 27 χρόνια κατά την εξέγερση στο Πολυτεχνείο αναφέρθηκαν οι μαθητές, επισημαίνοντας ότι το σύνθημα «ψωμί - παιδεία - ελευθερία - εθνική ανεξαρτησία» είναι ακόμα και σήμερα επίκαιρο. Ετσι, ο αγώνας σήμερα, όπως τονίστηκε, «δεν είναι μια λέξη εύκολη», αλλά ούτε και θα επιτρέψουν «να "βουλιάξουν" τα όνειρά μας, όπως βουλιάζουν τα καράβια τους στον Πειραιά».

Πάντως όπως επισημάνθηκε από πολλούς μαθητές θα ήθελαν ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου να επισκεφτεί και τα δικά τους σχολεία, όπως στο Περιστέρι, στον Πειραιά, όχι για να παίξει μπάσκετ όπως συνηθίζει, αλλά για να του τα «σύρουν» και να δει πια είναι η πραγματική κατάσταση στα σχολεία.

Ανταλλαγή πολύτιμης εμπειρίας

Συνάντηση των Τμημάτων Παιδείας του ΚΚΕ και του ΑΚΕΛ 

Πολύτιμη εμπειρία αντάλλαξαν οι εκπρόσωποι του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ και του αντίστοιχου Γραφείου Παιδείας του ΑΚΕΛ. Στη συνάντηση που έγινε το περασμένο Σάββατο στην έδρα του ΚΚΕ στον Περισσό και συμμετείχαν ο υπεύθυνος του Γραφείου Παιδείας του ΑΚΕΛ, Νεοκλής Συλικιώτης, η υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, Ελ. Μηλιαρονικολάκη, και η Ρ. Νικολαΐδου, μέλος του Τμήματος Παιδείας, συζητήθηκαν οι εξελίξεις στην παιδεία στην Ελλάδα καθώς και στην Κύπρο, όπου, στην προοπτική της ένταξής της στην ΕΕ, επιχειρείται σταδιακά μία αντιδραστική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης.

Περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, η Ε. Μηλιαρονικολάκη αναφέρθηκε στη βασική στόχευση που ήρθε να υπηρετήσει η μεταρρύθμιση για στροφή των παιδιών στην κατάρτιση και τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις αντιδραστικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις. Αναφέρθηκε επίσης στον αγώνα του μαθητικού κινήματος αλλά και στις αλλαγές που προοιωνίζονται και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου με μοχλό την κοινοτική χρηματοδότηση προωθείται η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία της.

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ αναφέρθηκε στην προσπάθεια που γίνεται στην Κύπρο για αλλαγές στην εκπαίδευση στην κατεύθυνση της καθιέρωσης του «ενιαίου λυκείου», τις οποίες τόσο λόγω των συσχετισμών δύναμης στο πολιτικό σκηνικό της Κύπρου αλλά και του γεγονότος ότι η Κύπρος δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία επιβάλλει αυτές τις αλλαγές, η κυπριακή κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλει σταδιακά. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ζητήματα της κατάρτισης, η οποία και στην Κύπρο προωθείται σε βάρος της γενικής παιδείας, αλλά και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, καθώς στην Κύπρο, στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η ιδιωτική παιδεία προϋπήρξε της δημόσιας. Από την εμπειρία που μετέφερε ο εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ φάνηκε μία προσπάθεια να επικρατήσουν ουσιαστικά τα ιδιωτικά τριτοβάθμια ιδρύματα μέσα από την αξιολόγηση και να αναγνωριστούν οι τίτλοι που παρέχουν. Ανάμεσα σε άλλα, ο εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ επισήμανε τη σημασία της εμπειρίας από το κίνημα της παιδείας στην Ελλάδα.

Οι μαθητές διεκδικούν

Οι μαθητές αγωνίζονται για ένα σχολείο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα οράματά τους, που να τους δίνει γνώση και όχι απόγνωση, που να αναπτύσσει την κριτική ικανότητα και την προσωπικότητά τους. Επίσης, απαιτούν:

  • Κατάργηση των νόμων 2525/97 και 2640/98
  • Αμεση κάλυψη των αναγκών σε σχολεία, καθηγητές διορισμένους από την επετηρίδα, βιβλία σύγχρονα και κατανοητά που θα παρέχουν ολόπλευρη μόρφωση
  • Κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης
  • Αποσύνδεση του λυκείου απ' την εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ με:

-Κατάργηση των τεστ δεξιοτήτων

-Κατάργηση των τεστ στην Α` λυκείου

-Κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων σε Β` και Γ` Λυκείου

-Κατάργηση των κατευθύνσεων

-Επαναφορά των μετεξεταστέων

  • Οχι στην ποινικοποίηση των μαθητικών αγώνων, κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
  • Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις που θα δίνει σύγχρονες γνώσεις και εφόδια για τη ζωή
  • Σύστημα επαγγελματικής τεχνικής εκπαίδευσης, δημόσιο και δωρεάν για όλους μετά το 12χρονο
  • 15% του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Νέες υποσχέσεις για τη σχολική στέγη

Πρωινή βάρδια για όλα τα σχολεία της Θεσσαλονίκης, 25 μαθητές ανά τάξη, ανέγερση νέων κτιρίων και προσθήκη αιθουσών σε ήδη υπάρχοντα διδακτήρια, προβλέπει το πρόγραμμα σχολικής στέγης για τη Θεσσαλονίκη, ύψους 55 δισ. δραχμών, που εξήγγειλε χτες ο υφυπουργός Παιδείας Φ. Πετσάλνικος. Οι προηγούμενες δεσμεύσεις Νομαρχίας και κυβέρνησης για επίτευξη των παραπάνω στόχων ως το 2000, παραπέμπονται τώρα με τις νέες εξαγγελίες για το 2006, αφού το πρόγραμμα σχολικής στέγης είναι 6ετούς διάρκειας και πηγές χρηματοδότησης θα είναι το Γ' ΚΠΣ, το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΕΠΘ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Φ. Πετσάλνικος, οι ανάγκες της Θεσσαλονίκης προσδιορίζονται σε 882 νέες αίθουσες καθώς και σε 110 κύριες και 72 ειδικές για τα ΤΕΕ. Αυτό το στοιχείο έρχεται σε αντίθεση με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών που εκτιμούν ότι οι πραγματικές ανάγκες σε νέες σχολικές αίθουσες πλησιάζουν τις 2.000.

Στο μεταξύ ο υφυπουργός Παιδείας ανακοίνωσε πως επιπλέον 4 δισ. θα αποσταλούν απευθείας στους δήμους για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων.

Οι φορείς στέκονται επιφυλακτικοί απέναντι στις υποσχέσεις για κονδύλια που έδωσε χτες ο υφυπουργός, με δεδομένη τη μέχρι τώρα αναξιόπιστη τακτική της κυβέρνησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ