ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Υιοθετούνται οι ευέλικτες κι αποσπασματικές σπουδές

Ολοκληρώθηκε η συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναγνώριση ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών. Το νομοσχέδιο ψήφισε η ΝΔ. ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ επιφυλάχτηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια και καταψήφισε το ΚΚΕ.

Το νομοσχέδιο έχει αλλαγές στις διατυπώσεις και στην ουσία του, αλλά ακόμα και με τις νέες διατυπώσεις εισάγει την ισοτίμηση των ελληνικών πτυχίων με τα τρίχρονα bachelors.

Συγκεκριμένα, η νέα διατύπωση του νομοσχεδίου για την αναγνώριση των τρίχρονων πτυχίων έχει ως εξής: «Αναγνώριση τίτλων σπουδών της αλλοδαπής που αποκτώνται μετά από τριετή φοίτηση, όταν για τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής προβλέπεται τετραετής ή πενταετής φοίτηση, "ισοτιμία" ή "ισοτιμία και αντιστοιχία" του πτυχίου αναγνωρίζεται μόνον εφόσον ο κάτοχος του πτυχίου είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος. Στην περίπτωση αυτή δεν αναγνωρίζεται "ισοτιμία" του μεταπτυχιακού διπλώματος. Σε ειδικές περιπτώσεις εντατικών προγραμμάτων της αλλοδαπής τριετούς διάρκειας, όταν τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής είναι τετραετούς διάρκειας, είναι δυνατόν με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του οικείου τμήματος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Οργανισμού, να χορηγηθεί "ισοτιμία" στο πτυχίο χωρίς παράλληλη συνεκτίμηση μεταπτυχιακού διπλώματος» (άρθρο 4, παρ. 2, όπου «Οργανισμός» βλέπε ΟΑΤΑΠ, δηλαδή το αντίστοιχο νέο όργανο που αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες του ΔΙΚΑΣΤΑ).

Η παραπάνω «εξαίρεση» στο άρθρο «δικαιολογείται» στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, που λέει ότι θέλει να δώσει την ευχέρεια στα όργανα του ΟΑΤΑΠ, να αναγνωρίσουν τίτλους σπουδών που βασίστηκαν σε «εξαιρετικά προγράμματα σπουδών παρά την περιορισμένη τους διάρκεια σε σχέση με τα προγράμματα της ημεδαπής και απονεμήθηκαν από γνωστά σε φήμη σπουδαία σε ουσία ανώτατα ιδρύματα της αλλοδαπής».

Τα παραπάνω, σε απλά ελληνικά λένε ότι θα αναγνωρίζονται στη χώρα μας, ως ισότιμα με τα ελληνικά τετραετή και πενταετή πτυχία, τα τρίχρονα bachelors. Είναι εντελώς ασαφής η έννοια των «ειδικών περιπτώσεων εντατικών προγραμμάτων» και των «γνωστών σε φήμη σπουδαίων σε ουσία ανώτατων ιδρυμάτων». Στην ουσία, αφήνεται η δυνατότητα στα όργανα του ΟΑΤΑΠ να αποφασίζουν όποτε θέλουν την αναγνώριση ενός τρίχρονου πτυχίου.

Παράλληλα, σε άλλο σημείο του νομοσχεδίου ορίζεται: «Η διάρκεια των σπουδών υπολογίζεται σε ακαδημαϊκά έτη, εξάμηνα, ή διδακτικές μονάδες ή σε συνδυασμό αυτών» (άρθρο 4, παρ.1). Αυτό σημαίνει ότι αν ένας πτυχιούχος τρίχρονου bachelor του εξωτερικού συμπληρώσει τις πιστωτικές του μονάδες με ένα επιπλέον σεμινάριο ή έναν κύκλο κατάρτισης... συμπληρώνει ίση διάρκεια σπουδών με τα τετράχρονα ελληνικά πτυχία και αναγνωρίζεται το πτυχίο του.

Επίσης, γίνεται φανερό τόσο από τα προαναφερόμενα αποσπάσματα όσο και από ολόκληρο το άρθρο 4 του νομοσχεδίου ότι η κυβέρνηση υιοθετεί πλήρως τις ευέλικτες και αποσπασματικές σπουδές και τις αναγνωρίζει με το σύστημα των πιστωτικών μονάδων. Αναγνωρίζει σπουδές εξ αποστάσεως, σπουδές σε πολλά και διαφορετικά ιδρύματα, αρκεί μόνο το μισό των σπουδών να έχει διεξαχθεί στο ίδρυμα που παρέχει τον τίτλο.

Ενταγμένο πλήρως στη λογική των αποφάσεων της Μπολόνια, το νομοσχέδιο παραδέχεται ντε φάκτο τη διάσπαση των σπουδών σε δυο κύκλους, προπτυχιακό και διδακτορικό, με αντίστοιχο διαχωρισμό των τίτλων σπουδών: Σε πτυχίο (βλ. bachelor), μεταπτυχιακό (master) και διδακτορικό. Στο πνεύμα αυτών των αποφάσεων ορίζει επίσης ότι ο ΟΑΤΑΠ συνεργάζεται «με όργανα που έχουν σκοπό την αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης για θέματα κοινού ενδιαφέροντος» (αρ. 2, παρ.2δ). Προφανώς μέσα από αυτή του τη συνεργασία θα δικαιολογεί ποια είναι τα «γνωστά σε φήμη σπουδαία σε ουσία ανώτατα ιδρύματα». Ομως η αξιολόγηση στις περισσότερες των περιπτώσεων, βαθμολογεί θετικά τα ιδρύματα εκείνα που έχουν τις στενότερες σχέσεις με τις επιχειρήσεις, ενώ η πληρότητα των παρεχόμενων γνώσεων παίζει δευτερεύοντα ρόλο.

  • Με τροπολογία που κατέθεσε χτες η υπουργός Παιδείας Μ. Γιαννάκου στο νομοσχέδιο και πέρασε ομόφωνα, «απαγορεύεται ρητά η επιβολή οποιασδήποτε μορφής σωματικής τιμωρίας σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που παρεκκλίνουν από την προσήκουσα διαγωγή». Η τροπολογία κατατέθηκε, γιατί, παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες για το θέμα αυτό σε διεθνές επίπεδο, η χώρα μας δεν είχε προχωρήσει στις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αντιδράσεις για τη διάσπαση των σπουδών σε δύο κύκλους

Κατά της διάσπασης των σπουδών σε δύο κύκλους (3 συν 2 χρόνια) και την εξίσωση των πενταετών σπουδών με τα 3χρονα bachelor, και κατά της θεσμοθέτησης οποιουδήποτε ενδιάμεσου ακαδημαϊκού τίτλου τάχθηκε η Κοσμητεία της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Ενώ την πρόταση της Πρυτανείας του ΑΠΘ που συντάχθηκε στα πλαίσια του προσχηματικού διαλόγου και ήταν σύμφωνη με το πνεύμα της Μπολόνια απέρριψαν 4 συνελεύσεις τμημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Πιο συγκεκριμένα, η Κοσμητεία θεωρεί ότι «οποιαδήποτε μεταβολή στο καθεστώς των αδιάσπαστων πενταετών σπουδών εγκυμονεί τον κίνδυνο ακαδημαϊκής υποβάθμισης των Τμημάτων» και εκτιμά ότι ο ακαδημαϊκός τίτλος που απονέμεται μετά τις πενταετείς σπουδές στην Πολυτεχνική Σχολή, είναι αντίστοιχος του αγγλοσαξονικού μάστερ. Τη θέση της Κοσμητείας στηρίζουν με ξεχωριστές αποφάσεις τους και οι συνελεύσεις μελών ΔΕΠ των τμημάτων Χημικών Μηχανικών και Μηχανολόγων Μηχανικών. Επίσης, η συνέλευση μελών ΔΕΠ των Μηχανολόγων Μηχανικών, που αποδέχεται και με δική της απόφαση τη θέση της Κοσμητείας, αποφάσισε την ενσωμάτωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών στα βασικά προγράμματα σπουδών. Αποφάσισε επίσης να δίνεται η ευκαιρία στους ήδη αποφοίτους να επιστρέψουν στο τμήμα στον τελευταίο ή τους δύο τελευταίους κύκλους σπουδών για να μπορούν να ειδικευτούν και σε ένα πρόσθετο αντικείμενο και να πάρουν την ισοδυναμία τους με το Δίπλωμα Μηχανικού.

Οσον αφορά στην πρόταση της Πρυτανείας του ΑΠΘ, υπενθυμίζεται ότι δημοσιεύτηκε λίγο πριν το διάλογο - απάτη, χωρίς να έχουν γνώση του περιεχομένου της όλα τα μέλη της Συγκλήτου. Στην πρόταση της Πρυτανείας παρουσιάζονταν προτάσεις όπως η «αξιολόγηση», οι «δύο κύκλοι σπουδών», η «κάρτα συγγραμμάτων», η «διά βίου εκπαίδευση», η «μείωση της συμμετοχής των φοιτητών στα όργανα συνδιοίκησης». Το σύνολο της πρότασης απέρριψαν οι συνελεύσεις μελών ΔΕΠ των τμημάτων Τοπογράφων, Μηχανικών, Χημικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών και Αρχιτεκτονικής. Επίσης, η συνέλευση των μελών ΔΕΠ του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων απέρριψε την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά όταν συζητήθηκε το θέμα των οικονομικών των μεταπτυχιακών σπουδών.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Στον «αέρα» το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών

Τα «όργανα έχουν αρχίσει» για πολλά από τα τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων που χρηματοδοτούνταν από τα γνωστά ευρωπαϊκά Επιχειρησιακά Προγράμματα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΠΕΑΕΚ), καθώς τελειώνει η χρηματοδότησή τους και τα διάσπαρτα σε όλη τη χώρα τμήματα αντιμετωπίζουν ακόμα και προβλήματα συνέχισης της λειτουργίας τους. Επιβεβαιώνονται έτσι οι επισημάνσεις του ΚΚΕ, που από την αρχή είχε μιλήσει για τμήματα με χρηματοδότηση που έχει ημερομηνία λήξης καθώς και για το γεγονός ότι πολλά από αυτά δημιουργήθηκαν χωρίς συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο για λόγους πολιτικούς και ψηφοθηρικούς, στη λογική κάθε πόλη και πανεπιστήμιο.

Ετσι, χαρακτηριστικά στον «αέρα» βρίσκεται το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών στη Φλώρινα, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που λειτουργούσε στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ με τη λήξη της χρηματοδότησή του στις 31.12.04. Και το τμήμα Μηχανολόγων Διαχείρισης Ενεργειακών Πόρων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, αφού δεν έχει καν δικά του κτίρια και στεγάζεται σε κτιριακό συγκρότημα των ΚΕΚ Κοζάνης.

Την ίδια ώρα, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα όπως η έλλειψη μόνιμου διδακτικού και διοικητικού προσωπικού, λειψή χρηματοδότηση, προβλήματα υποδομών, κλπ. Κόντρα σ' αυτή την κατάσταση, με αίτημα την άμεση χρηματοδότηση του πανεπιστημίου και τη λειτουργία όλων των Σχολών και Τμημάτων με χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό, συγκροτήθηκε επιτροπή αγώνα φοιτητών με πρωτοβουλία της Πανσπουδαστικής.

Για το ζήτημα του ενδεχόμενου κλεισίματος του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών η ΝΕ Φλώρινας του ΚΚΕ, με ανακοίνωσή της επισημαίνει ανάμεσα σε άλλα ότι «οι όποιες λύσεις βρεθούν - όπως δηλώνουν καθησυχαστικά οι αρμόδιοι - δε θα είναι παρά προσωρινές και πάντα θα υπάρχει ο κίνδυνος να κλείσουν τα τμήματα ή να αναζητήσουν λύσεις σε χρηματοδότες - "χορηγούς", όπως άλλωστε επιδιώκουν μέσα από την πολιτική ιδιωτικοποίησης η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και η ΕΕ».

Το ΚΚΕ, υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, καλεί το λαό, αποτρέποντας το κλείσιμο του Τμήματος, να παλέψει για ενιαία δημόσια και δωρεάν εκπαίδευσης για όλους, με κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικής εκπαίδευσης και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της δημόσιας, για αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού, για λαϊκή Παιδεία στην υπηρεσία της επιστήμης και της κοινωνικής προόδου και όχι του κεφαλαίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ