Πέμπτη 3 Μάρτη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Υιοθετούνται οι ευέλικτες κι αποσπασματικές σπουδές

Ολοκληρώθηκε η συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναγνώριση ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών. Το νομοσχέδιο ψήφισε η ΝΔ. ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ επιφυλάχτηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια και καταψήφισε το ΚΚΕ.

Το νομοσχέδιο έχει αλλαγές στις διατυπώσεις και στην ουσία του, αλλά ακόμα και με τις νέες διατυπώσεις εισάγει την ισοτίμηση των ελληνικών πτυχίων με τα τρίχρονα bachelors.

Συγκεκριμένα, η νέα διατύπωση του νομοσχεδίου για την αναγνώριση των τρίχρονων πτυχίων έχει ως εξής: «Αναγνώριση τίτλων σπουδών της αλλοδαπής που αποκτώνται μετά από τριετή φοίτηση, όταν για τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής προβλέπεται τετραετής ή πενταετής φοίτηση, "ισοτιμία" ή "ισοτιμία και αντιστοιχία" του πτυχίου αναγνωρίζεται μόνον εφόσον ο κάτοχος του πτυχίου είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος. Στην περίπτωση αυτή δεν αναγνωρίζεται "ισοτιμία" του μεταπτυχιακού διπλώματος. Σε ειδικές περιπτώσεις εντατικών προγραμμάτων της αλλοδαπής τριετούς διάρκειας, όταν τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής είναι τετραετούς διάρκειας, είναι δυνατόν με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του οικείου τμήματος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Οργανισμού, να χορηγηθεί "ισοτιμία" στο πτυχίο χωρίς παράλληλη συνεκτίμηση μεταπτυχιακού διπλώματος» (άρθρο 4, παρ. 2, όπου «Οργανισμός» βλέπε ΟΑΤΑΠ, δηλαδή το αντίστοιχο νέο όργανο που αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες του ΔΙΚΑΣΤΑ).

Η παραπάνω «εξαίρεση» στο άρθρο «δικαιολογείται» στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, που λέει ότι θέλει να δώσει την ευχέρεια στα όργανα του ΟΑΤΑΠ, να αναγνωρίσουν τίτλους σπουδών που βασίστηκαν σε «εξαιρετικά προγράμματα σπουδών παρά την περιορισμένη τους διάρκεια σε σχέση με τα προγράμματα της ημεδαπής και απονεμήθηκαν από γνωστά σε φήμη σπουδαία σε ουσία ανώτατα ιδρύματα της αλλοδαπής».

Τα παραπάνω, σε απλά ελληνικά λένε ότι θα αναγνωρίζονται στη χώρα μας, ως ισότιμα με τα ελληνικά τετραετή και πενταετή πτυχία, τα τρίχρονα bachelors. Είναι εντελώς ασαφής η έννοια των «ειδικών περιπτώσεων εντατικών προγραμμάτων» και των «γνωστών σε φήμη σπουδαίων σε ουσία ανώτατων ιδρυμάτων». Στην ουσία, αφήνεται η δυνατότητα στα όργανα του ΟΑΤΑΠ να αποφασίζουν όποτε θέλουν την αναγνώριση ενός τρίχρονου πτυχίου.

Παράλληλα, σε άλλο σημείο του νομοσχεδίου ορίζεται: «Η διάρκεια των σπουδών υπολογίζεται σε ακαδημαϊκά έτη, εξάμηνα, ή διδακτικές μονάδες ή σε συνδυασμό αυτών» (άρθρο 4, παρ.1). Αυτό σημαίνει ότι αν ένας πτυχιούχος τρίχρονου bachelor του εξωτερικού συμπληρώσει τις πιστωτικές του μονάδες με ένα επιπλέον σεμινάριο ή έναν κύκλο κατάρτισης... συμπληρώνει ίση διάρκεια σπουδών με τα τετράχρονα ελληνικά πτυχία και αναγνωρίζεται το πτυχίο του.

Επίσης, γίνεται φανερό τόσο από τα προαναφερόμενα αποσπάσματα όσο και από ολόκληρο το άρθρο 4 του νομοσχεδίου ότι η κυβέρνηση υιοθετεί πλήρως τις ευέλικτες και αποσπασματικές σπουδές και τις αναγνωρίζει με το σύστημα των πιστωτικών μονάδων. Αναγνωρίζει σπουδές εξ αποστάσεως, σπουδές σε πολλά και διαφορετικά ιδρύματα, αρκεί μόνο το μισό των σπουδών να έχει διεξαχθεί στο ίδρυμα που παρέχει τον τίτλο.

Ενταγμένο πλήρως στη λογική των αποφάσεων της Μπολόνια, το νομοσχέδιο παραδέχεται ντε φάκτο τη διάσπαση των σπουδών σε δυο κύκλους, προπτυχιακό και διδακτορικό, με αντίστοιχο διαχωρισμό των τίτλων σπουδών: Σε πτυχίο (βλ. bachelor), μεταπτυχιακό (master) και διδακτορικό. Στο πνεύμα αυτών των αποφάσεων ορίζει επίσης ότι ο ΟΑΤΑΠ συνεργάζεται «με όργανα που έχουν σκοπό την αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης για θέματα κοινού ενδιαφέροντος» (αρ. 2, παρ.2δ). Προφανώς μέσα από αυτή του τη συνεργασία θα δικαιολογεί ποια είναι τα «γνωστά σε φήμη σπουδαία σε ουσία ανώτατα ιδρύματα». Ομως η αξιολόγηση στις περισσότερες των περιπτώσεων, βαθμολογεί θετικά τα ιδρύματα εκείνα που έχουν τις στενότερες σχέσεις με τις επιχειρήσεις, ενώ η πληρότητα των παρεχόμενων γνώσεων παίζει δευτερεύοντα ρόλο.

  • Με τροπολογία που κατέθεσε χτες η υπουργός Παιδείας Μ. Γιαννάκου στο νομοσχέδιο και πέρασε ομόφωνα, «απαγορεύεται ρητά η επιβολή οποιασδήποτε μορφής σωματικής τιμωρίας σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που παρεκκλίνουν από την προσήκουσα διαγωγή». Η τροπολογία κατατέθηκε, γιατί, παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες για το θέμα αυτό σε διεθνές επίπεδο, η χώρα μας δεν είχε προχωρήσει στις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ