"Επανεξέταση της λειτουργικής χρήσης της Ροτόντας". Είναι ένα από τα θέματα της αποψινής συνεδρίασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου,το οποίο αναπέμπεται ύστερα από επιθυμία του υπουργού Πολιτισμού. Το ΚΑΣ έχει ήδη στα πρακτικά του την ειλημμένη απόφαση ότι το μνημείο θα λειτουργείται μόνο τρεις φορές το χρόνο.Και βέβαια, η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης,όποτε προσέφυγε στο ΣτΕ για να ανατρέψει την απόφαση, δε δικαιώθηκε. Μέχρι που συνάντησε στο δρόμο της τον Ευάγγελο Βενιζέλο, ο οποίος όχι μόνο παρενέβη προσωπικά για να μην επαναληφθεί η συζήτηση της προσφυγής στο ΣτΕ σε προγραμματισμένη ημερομηνία τον Οκτώβρη, αλλά επαναφέρει το θέμα και στο ΚΑΣ, επιχειρώντας αλλαγή της απόφασής του.
Ο "Ριζοσπάστης",χτες, απηύθυνε ερώτημα στον υπουργό Πολιτισμού, ζητώντας το ακριβές σκεπτικό της αναπομπής. Αντί απάντησης, λάβαμε ειδοποίηση για συνέντευξη Τύπου σήμερα το πρωί. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός ήδη ενημέρωσε την αρμόδια Διεύθυνση Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, θέτοντας τις απόψεις του, με τη μορφή ερωτήσεων και αμφιβολιών, στις οποίες το ΚΑΣ θα κληθεί να απαντήσει. Οι αμφιβολίες αφορούν το σκεπτικό της προηγούμενης απόφασης του ΚΑΣ. Φαίνεται ότι ο υπουργός επιδιώκει αύξηση των λειτουργικών ημερών στη "Ροτόντα". Αύξηση που δήθεν θα "υπολογίζει" το βαθμό επιβάρυνσης του μνημείου.Ομως, μια τέτοια "συνάρτηση" επιχειρεί να αποπροσανατολίσει το ΚΑΣ από το βασικό ερώτημα: Η "Ροτόντα" θα παραμείνει μνημείο του οποίου την αποκλειστική ευθύνη θα φέρει το κράτος μέσω της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας; Χαρακτηριστική είναι η διατύπωση του θέματος στην ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ: "Επανεξέταση λειτουργικής χρήσης Ροτόντας".
Πάντως την ερχόμενη Παρασκευή, στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθεί ημερίδα για τη "Ροτόντα".Ηδη, η οργανωτική επιτροπή έχει στείλει υπόμνημα στην ηγεσία του ΥΠΠΟ, ζητώντας να αναβληθεί η σημερινή συζήτηση.
Δ. Μ.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-
Με πολυθεάματα και παρουσίαση του καινούριου δίσκου του Θ. Μικρούτσικου στο "Αλεξάνδρειο Μέλαθρο" αρχίζουν (στο τέλος Γενάρη) οι επίσημες εκδηλώσεις της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας". Η έναρξη θα γίνει στις 30/1 με συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ραδιοφωνίας της Βιέννης και την Αγνή Μπάλτσα και κλείνει με πολυθέαμα (120 - 140 άτομα επί σκηνής) για την ιστορία της Θεσσαλονίκης. Τα κείμενα υπογράφει ο "πολυπράγμων" καλλιτεχνικός διευθυντής της "ΠΠ" Π. Θεοδωρίδης, ο οποίος φαίνεται, θεώρησε εαυτόν καταλληλότερο για τη συγγραφή του κειμένου. Το οικονομικό κόστος της τριήμερης εκδήλωσης παραμένει άγνωστο. Πάντως ο ΟΠΠΕ σπαταλά τεράστια ποσά για εκδηλώσεις που προγραμματίστηκαν την τελευταία στιγμή και για φαγοπότια (Μετά τη συναυλία στο "Αλεξάνδρειο" θα προσφερθεί φαγητό στους πολίτες, ειδικά όμως για 500 καλεσμένους θα υπάρξει μεγάλο φαγοπότι).
Καθημερινά όμως γίνεται φανερή η τεράστια έλλειψη χώρων υποδομής για τις εκδηλώσεις της "ΠΠ". Δε βρίσκεται αίθουσα για την έκθεση φωτογραφίας του Λουίτζι Σίρι, που θα άρχιζε αυτή την εβδομάδα. Το θέατρο "Αυλαία" όπου θα παρουσιαζόταν έργο του Ζενέ από το θίασο της Ρ. Πατεράκη δεν είναι έτοιμο και η παράσταση αναβάλλεται επ' αόριστον. Αγνωστο είναι πού θα παρουσιαστούν τα πολυπληθή σχήματα (ορχήστρες, όπερες) που έχει κλείσει ο ΟΠΠΕ, αφού το "Ολύμπιον", η Μονή Λαζαριστών κλπ, δε θα είναι έτοιμα το 1997. Το πιθανότερο είναι οι εκδηλώσεις αυτές να παρουσιαστούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ στη Θεσσαλονίκη θα μείνει... το αλαλούμ που αποκαλείται "καλλιτεχνικό πρόγραμμα".
Δεκάδες ομπρέλες - το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου - υψώθηκαν στην παραλία της Θεσσαλονίκης. (Το έργο παρουσιάστηκε στην 46η Μπιενάλε της Βενετίας). Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού, το ΥΠΠΟ αναλαμβάνει να καλύψει την απαραίτητη δαπάνη, ώστε το έργο να μείνει στη Θεσσαλονίκη.
Στην αποθήκη 1 του λιμανιού παρουσιάζονται "Οι σημαίες της Ευρώπης" - εικαστική εγκατάσταση από ύφασμα και πλεξιγκλάς του Παύλου.
Να σημειώσουμε ότι στις 18 και 19/1 θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη συνάντηση δημάρχων και προέδρων κοινοτήτων από όλη την Ελλάδα με τον υπουργό Πολιτισμού για θέματα όπως το "Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων" τα ΔΗΠΕΘΕ κλπ. Πρόκειται για το θεσμό "Επικράτεια Πολιτισμού" (!) που καθιερώνει το ΥΠΠΟ σε συνεργασία με την ΤΕΔΚ Νομού Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της "ΠΠ". Θεσμός που θυμίζει το Συντονιστικό Συμβούλιο της "ΠΠ", όπου καλούνταν οι φορείς, μιλούσαν οι οργανωτές - κύρια οι υπουργοί - και έτρωγαν όλοι καλά. Το είπε ο υπουργός: "η "ΠΠ" κάτι θα αφήσει στην πόλη"...
Η Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας καλεί όλα τα ταμειακά εντάξει μέλη της, να προσέλθουν και να ψηφίσουν για την εκλογή του 9μελούς της ΔΣ και αντιπροσώπων της στο ΕΚΑ και την ΠΟΘΑ,αύριο, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ. Οι ψηφοφόροι - τραγουδιστές καλούνται να έχουν μαζί τους το βιβλιάριο ασθενείας. Η Εφορευτική Επιτροπή καλεί επίμονα τα μέλη της ΕΤΕ να ψηφίσουν, πιστεύοντας πως επιτελούν την υψηλότερη υπηρεσία στον επαγγελματικό τους χώρο επιλέγοντας τους εκπροσώπους τους και στηρίζοντας τη μαζικότητα του κλάδου.
Με παρόντες συναδέλφους και φίλους, εγκαινιάστηκε χτες στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ζωγράφου (Γ. Ζωγράφου 17, 7η στάση), η πρώτη ατομική έκθεση έργων του ηθοποιού Αντώνη Ξένου.Με τίτλο "Από τα σκουπίδια" ο καλλιτέχνης παρουσιάζει έργα μεικτών τεχνικών. Πρόκειται για μία πρωτότυπη ενότητα, η οποία ξεκίνησε πριν εννιά, περίπου, χρόνια. Χρησιμοποιώντας, δημιουργικά, ξύλινα αντικείμενα, που περισυλλέγει από τα σκουπίδια, ο Α. Ξένος τα μετατρέπει με έμπνευση σε έργα τέχνης. Τμήματα από παλιές καρέκλες, κομμάτια από σπασμένους καθρέφτες και η ξυλογλυπτική επιδεξιότητά του φέρνουν ένα αξιόλογο αισθητικό αποτέλεσμα. Η ενδιαφέρουσα αυτή εικαστική παρουσίαση, η οποία περιλαμβάνει είκοσι έργα, θα διαρκέσει μέχρι τις 23/1 και θα λειτουργεί καθημερινά από 7 έως 10μμ.
Γοητευτικό ταξίδι στην ιστορία της Αθήνας αποτελεί το νέο βιβλίο της Αρτεμης Σκουμπουρδή "Θέατρα της παλαιάς Αθήνας",που κυκλοφορεί σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.Οπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, "το κύριο αντικείμενο του βιβλίου είναι η ιστορική και λαογραφική προσέγγιση της αθηναϊκής θεατρικής ζωής, με τρόπο γλαφυρό και παραστατικό. Ξεκινώντας με μία σύντομη αναδρομή στην ιστορία του αρχαίου αθηναϊκού θεάτρου, η συγγραφέας αναφέρεται στη γένεση, στην εξέλιξη, στη μεγάλη άνθηση και την παρακμή του θεάτρου της Αθήνας".
Από τις εικαστικές εκθέσεις που διοργανώνει το νευματικό Κέντρο, σημειώνουμε: Εγκαινιάζεται σήμερα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων "Μελίνα Μερκούρη" (Ηρακλειδών και Θεσσαλονίκης, Θησείο) έκθεση ζωγραφικής του Δημήτρη Ανδρεάδη.Από τις 16/1 στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 51), φιλοξενούνται οι Γερμανοί χαράκτες Μ. Λίμπερμαν, Μ. Σλέφογκτ, Λ. Κορίντ.Εγκαινιάζεται στις 23/1 στο Κέντρο Τεχνών (Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας), η ομαδική έκθεση "Κέλυφος",με έργα των: Α. Βούσουρα, Κ. Ιωαννίδη, Ζ. Κεραμέα, Ν. Τρανού, Κ. Τριανταφύλλου κ.ά. Στο Πνευματικό Κέντρο (Ακαδημίας 50), από 15 έως 31/1, φιλοξενείται έκθεση Αρχιτεκτονικών Μελετών του Αρχιτεκτονικού Εργαστηρίου Αθηνών με τίτλο "Τέμνοντας την Αθήνα".
* * *
* * *
Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ
Αποκαλύφθηκε στον παραχωρημένο δημόσιο χώρο για το ιδιωτικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης των Γουλανδρήδων
Το οικόπεδο στη Ρηγίλλης, στο οποίο θα αναγερθεί το ιδιωτικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή, βγάζει αρχαία.Η ανασκαφή της Γ ΕΠΚΑ αποκάλυψε τα 2/3 παλαίστρας του 4ου αι. πΧ, που πιθανόν αποτελεί κομμάτι του περίφημου Λυκείου, ενός από τα τρία Γυμνάσια της αρχαίας Αθήνας.Η ανασκαφή είχε αποκαλύψει τα δύο πρώτα, αλλά για το Λύκειο μπορούσε μόνο να υποθέτει την πιθανή του θέση από τις πηγές, οι οποίες το θέλουν παριλίσιο. ΟΙ. Τραυλός το τοποθετεί βορειοδυτικά της πλατείας Συντάγματος, ενώ ο Παπαχατζής δυτικά του Εθνικού Κήπου. Σύμφωνα με τον ίδιο, το Γυμνάσιο ιδρύθηκε το 330 πΧ από τον Λυκούργο,ενώ στο χώρο αυτό δίδαξαν ο Σωκράτης, αλλά και ο Αριστοτέλης, ιδρύοντας την Περιπατητική Σχολή.
Η παλαίστρα αποκαλύφθηκε κάτω από ρωμαϊκά κτιριακά λείψανα,γι' αυτό η κατάστασή της δεν είναι ιδιαίτερα καλή. Καταστροφές υπέστη και από τη θεμελίωση του Ωδείου Αθηνών και των στρατιωτικών εγκαταστάσεων που προϋπήρχαν. Το θέμα θα απασχολήσει το ΚΑΣ, αφού η ύπαρξη αρχαιοτήτων θέτει νέα δεδομένα για την ανέγερση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.Θέμα καταστροφής μάλλον δεν τίθεται, αλλά το ΥΠΠΟ χτες απέφυγε να ασχοληθεί με το θέμα. Ούτε, καν, ανακοίνωση έκανε...