ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΑΚΕΛΕΙΟ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Στην εντατική παραμένουν έξι τραυματίες

Νέα προθεσμία για να απολογηθεί δόθηκε στον οδηγό της νταλίκας

Motion Team

Στις Εντατικές Μονάδες Θεραπείας (ΜΕΘ) του Νομαρχιακού Νοσοκομείου Λάρισας και του Νοσοκομείου «Παπαγεωργίου» της Θεσσαλονίκης παραμένουν 4 μαθητές - οι Εμμ. Μαρκαντάρας, Αν. Αντωνόπουλος, Κ. Μιόγλος, Γ. Καρύπογλου - που τραυματίστηκαν βαριά στο τροχαίο δυστύχημα των Τεμπών, το οποίο προκάλεσε το θάνατο 21 παιδιών και τον τραυματισμό 35, συνολικά, ανθρώπων, ενώ ο καθηγητής, Θ. Αγγελίδης κι ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου, Μ. Μαυρομιχάλης, που, επίσης, τραυματίστηκαν βαριά, παραμένουν στη ΜΕΘ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Λάρισας.

Ελαφρά τραυματισμένα βρίσκονται στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο της Λάρισας άλλα 6 παιδιά, που επέβαιναν στο μοιραίο λεωφορείο - χτες πήραν εξιτήριο άλλοι 2 μαθητές - καθώς και 2 από τους τραυματίες που επέβαιναν στα ΙΧ και συγκρούστηκαν με την νταλίκα στο ίδιο δυστύχημα. Ο λυκειάρχης του Λυκείου του Μακροχωρίου εξακολουθεί να νοσηλεύεται στο νοσοκομείο της Κατερίνης.

Προθεσμία για την απολογία του οδηγού

Στο μεταξύ, νέα προθεσμία για ν' απολογηθεί ζήτησε και πήρε, χτες, από τον ανακριτή στη Λάρισα ο οδηγός της νταλίκας, Π. Ντόλας, ο οποίος προκάλεσε το μακελειό στα Τέμπη και κατηγορείται για ανθρωποκτονία κατά συρροή, από ενδεχόμενο δόλο.

Σήμερα αναμένεται ν' απολογηθούν οι 8 συλληφθέντες, που σχετίζονται με την επιχείρηση «Ακρίτας», από την οποία φορτώθηκε με τα φονικά νοβοπάν η μοιραία νταλίκα. Στους συλληφθέντες, που κατηγορούνται ως συνυπεύθυνοι για την υπερφόρτωση της νταλίκας, κατά 5 τόνους, ασκήθηκε δίωξη για συνέργεια σε ανθρωποκτονία, από ενδεχόμενο δόλο, κατά συρροή.

Συλλήψεις εκτόνωσης;

Να σημειώσουμε, πάντως, ότι υπάρχουν αρκετοί που υποστηρίζουν πως η σύλληψη των 8 ατόμων από τον Εβρο έγινε για να εκτονωθεί η λαϊκή οργή για το πολύνεκρο δυστύχημα. Πολύ περισσότερο που η λαϊκή αντίδραση στρέφεται κι εναντίον της κυβέρνησης, επειδή δεν προχώρησε το έργο κατασκευής του νέου δρόμου στα Τέμπη και δεν αλλάζει το σύστημα λειτουργίας και κυκλοφορίας των φορτηγών στις Εθνικές Οδούς της χώρας.

Αλλοι προχωρούν περισσότερο, υποστηρίζοντας ότι οι συλληφθέντες αποτελούν τα «εξιλαστήρια θύματα» για να τη «βγάλουν καθαρή» οι πραγματικοί ένοχοι του εγκλήματος. Κι επισημαίνουν το γεγονός ότι στους συλληφθέντες δε συμπεριλαμβάνονται οι ιδιοκτήτες της επιχείρησης «Ακρίτας», αδελφοί Σαράντη - ο νόμος δεν προβλέπει τη συνευθύνη τους για την υπερφόρτωση, αλλά όλοι καταλαβαίνουν ποιος και γιατί «πιέζει» τους οδηγούς να υπερφορτώσουν τα φορτηγά - ούτε και κάποιος από τους υπεύθυνους για τη μεγάλη καθυστέρηση κατασκευής του νέου δρόμου στα Τέμπη.

Και κάτι ακόμα που πρέπει να σημειωθεί: Η Αστυνομική Διεύθυνση Λάρισας αρνήθηκε να δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα των 8 συλληφθέντων, επικαλούμενη το νόμο περί «προσωπικών δεδομένων». Αν το έκανε για να προστατέψει κάποιους που μπορεί ν' αποδειχτούν αθώοι, καλώς έπραξε. Εμείς απλώς να σημειώσουμε ότι ανάλογη ευαισθησία δε δείχνει η αστυνομία σε άλλες περιπτώσεις, δίνοντας στη δημοσιότητα ονόματα κατηγορουμένων, μερικές φορές ακόμα κι αν είναι ανήλικοι...

Κίνδυνος δεν είναι μόνο τα Τέμπη!

ΛΑΡΙΣΑ.--

Μετά το τραγικό δυστύχημα της περασμένης Κυριακής, κυβερνητικοί παράγοντες υπόσχονται ότι, μέχρι το τέλος του χρόνου, θα οριστεί ο ανάδοχος και, λίγους μήνες αργότερα, θα ξεκινήσει η κατασκευή των σηράγγων του νέου δρόμου στα Τέμπη. Υποστηρίζουν, δε, ότι το έργο θα ολοκληρωθεί και ο νέος δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία στα μέσα του 2008.

Είναι φανερό ότι, κάτω από το βάρος των κατηγοριών πως μεγάλο μερίδιο ευθύνης για το δυστύχημα, φέρει η επικίνδυνη κατάσταση του δρόμου στην Κοιλάδα των Τεμπών, η κυβέρνηση εμφανίζεται, τώρα, να ενδιαφέρεται για το πώς θα ξεπεραστεί η μεγάλη καθυστέρηση του έργου, η οποία οφείλεται, εν πολλοίς, στην κυβερνητική απόφαση να γίνει με αυτοχρηματοδότηση. Μια απόφαση που άνοιξε την «όρεξη» των εργολάβων, οι οποίοι μυρίστηκαν «φιλέτο».

Δυστυχώς, εν προκειμένω, δεν μπορούμε να πούμε «κάλλιο αργά, παρά ποτέ», καθώς ο θάνατος 21 παιδιών στην Κοιλάδα των Τεμπών δεν ξεπερνιέται με συγνώμες και ευχές. Εν πάση περιπτώσει, όμως, περιμένουμε να υλοποιηθούν, αυτή τη φορά, οι κυβερνητικές υποσχέσεις και να μην έχουμε άλλες καθυστερήσεις, διακινδυνεύοντας να θρηνήσουμε κι άλλα θύματα σ' αυτό το σημείο της Εθνικής Οδού.

Οπως περιμένουμε τη λήψη μέτρων για την αλλαγή του συστήματος λειτουργίας και κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων, γνωστού όντος ότι οι οδηγοί εκβιάζονται να οδηγούν επί πολλές ώρες, ενώ τα φορτηγά είναι παλιά και υπέρβαρα. Κι όλα αυτά για τη μείωση του κόστους μεταφοράς και την αύξηση των κερδών, κυρίως για επιχειρήσεις που μισθώνουν τα φορτηγά.

Κίνδυνος η σιδηροδρομική γραμμή και ο αεροδιάδρομος

Ευκαιρίας δοθείσης, όμως, ν' αναφερθούμε σε άλλα δυο «επικίνδυνα προβλήματα» της περιοχής, όπου έγινε το τραγικό δυστύχημα, που αν δεν αντιμετωπιστούν μπορεί να θρηνήσουμε κι άλλα θύματα. Το πρώτο πρόβλημα, αφορά στη σιδηροδρομική γραμμή, η οποία διέρχεται από το κέντρο της Λάρισας, κόβοντας την πόλη στη μέση. Η διέλευση των τρένων μέσα στην πόλη, εκτός των άλλων προβλημάτων που δημιουργεί, απειλεί και τη ζωή όσων Λαρισαίων είναι αναγκασμένοι που περνούν από τις αφύλακτες διαβάσεις.

Το δεύτερο πρόβλημα σχετίζεται με τον αεροδιάδρομο που «περνάει» πάνω από την πόλη, με κίνδυνο κάποιο αεροπλάνο να πέσει σε κατοικημένη περιοχή, προκαλώντας καταστροφή. Το σενάριο δεν είναι φανταστικό, καθώς, πριν 20 χρόνια, ένα αεροπλάνο έπεσε στη συνοικία «Ιπποκράτης», με τραγικές επιπτώσεις.

Οι κάτοικοι της Λάρισας ζητούν την υπογείωση των σιδηροδρομικών γραμμών και την απομάκρυνση του αεροδιαδρόμου, αλλά οι αρμόδιοι «αγρόν ηγόραζον». Αυτοί, λοιπόν, θα είναι οι εγκληματίες αν, ό μη γένοιτο, γίνει ένα ακόμα «μεγάλο κακό» και κανένας άλλος...

Επιτύμβιο για τους νεκρούς μαθητές

Τίτλοι που πηγαινοέρχονται με μεγάλα γράμματα στις μικρές οθόνες και στον Τύπο: «Η εκπαιδευτική κοινότητα πενθεί», «εθνικό πένθος» «ασύδοτοι οδηγοί», «ανεφάρμοστοι νόμοι», «τρομο-φορτίο». Λόγια μεγάλα, που έρχονται να συσκοτίσουν τα αίτια της τραγωδίας και να αποτρέψουν την κάθαρση. Παράλληλοι σχολιασμοί και εικόνες καταλογίζουν υπαρκτές ευθύνες σε υπουργούς, στην κυβέρνηση, σε παρανομίες μεταφορικών εταιριών, σε παρατυπίες κατασκευαστικών κοινοπραξιών κλπ. Ομως, το τελικό συμπέρασμα όλων αυτών των επιδερμικών και οργισμένων αναλύσεων είναι ότι νόμοι και κανονισμοί υπάρχουν, αλλά δεν εφαρμόζονται από τον απείθαρχο Ελληνα ή τους μεμονωμένους κερδοσκόπους, ενώ ένα ολόκληρο κράτος έχει παραλύσει και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα παθογόνα αυτά συμπτώματα. Με άλλα λόγια, για όλα είμαστε όλοι υπεύθυνοι και, ταυτόχρονα, ανεύθυνοι. Το πρόβλημα, κατά τη γνώμη τους, είμαστε εμείς, και θα λυθεί με την παραδειγματική τιμωρία των ενόχων ή τη βελτίωση της παιδείας οδήγησης και μέσα από την εισαγωγή του μαθήματος της «κυκλοφοριακής αγωγής» στο σχολείο! Κανείς τους, εντέλει, δε θέλει να μιλήσει για τα πραγματικά αίτια που υπάρχουν στην άβυσσο του κοινωνικού - πολιτικού συστήματος και των οικονομικών του νόμων, που είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για τα κάθε είδους ανθρώπινα δράματα των καιρών. Ετσι, όσο η οδύνη μπορεί να επιτρέψει, γιατί είναι δύσκολος ο μετασχηματισμός της σε δίκαιη αγανάκτηση, οργή, ρήξη και αγώνα, ας ψηλαφίσουμε τα σημάδια της αλήθειας και των καρφιών. Εκτός από τις μεταφορικές, κατασκευαστικές εταιρείες, υπάρχουν και οι εφοπλιστικές ή οι βιομηχανικές, που ευθύνονται για τους νεκρούς του «Σαμίνα», των σεισμών, των καθημερινών εργατικών ατυχημάτων. Υπάρχει, δηλαδή, η ασύδοτη αυθαιρεσία του κεφαλαίου, που οι κυβερνήσεις του τη νομιμοποιούν και τη στηρίζουν. Αλήθεια, ποιος σ' αυτούς θα βάλει νόμο;

Στην προκειμένη περίπτωση των 21 νεκρών μαθητών, βαρύτατες ευθύνες έχει το εκπαιδευτικό σύστημα στη φάση αναδιάρθρωσής του, η κυρίαρχη πολιτική και η αρμόδια πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ. Κανείς δεν ασχολήθηκε μέχρι τώρα με το χαρακτήρα που έχουν αποκτήσει σήμερα οι πολυήμερες σχολικές εκδρομές, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν και επεκτάθηκαν σκόπιμα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και στα Γυμνάσια, για δήθεν πολιτιστικούς, περιβαλλοντικούς και άλλους εκπαιδευτικούς σκοπούς, μετά τη «μεταρρύθμιση». Πραγματικός τους στόχος είναι να εκτονώσουν τη μαθητική νεολαία από σχολικούς χώρους αφόρητης συμπίεσης, εξεταστικού άγχους, ανυπαρξίας παιδείας, διάλυσης προσωπικοτήτων, χώρους μικρογραφίες του κοινωνικού κόσμου και να καταστείλουν την εξεγερτική παρορμητικότητα της εφηβείας. Κυκλώματα πρακτορείων εκδρομών, ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, κέντρων φτηνής διασκέδασης, διακίνησης ναρκωτικών συμμετέχουν σ' αυτόν τον τραγικό χορό απόγνωσης και θανάτου, γιατί έτσι απαιτούν η εμπορευματοποίηση, η κερδοσκοπία, η συναλλαγή, ο αμοραλισμός, όλα αυτά τα άνθη του κακού στην κοινωνία της αγοράς, που τρέφονται από το ανθρώπινο αίμα, το μόχθο και τον πόνο.

Πρέπει, λοιπόν, η κοινή γνώμη να κατευναστεί, να παρασυρθεί και να πιστέψει πως η αυστηρή τιμωρία των δήθεν ενόχων, η εύκολη και αδιέξοδη λύση της απαγόρευσης των σχολικών εκδρομών, ή, σε τελευταία ανάλυση, η εναλλαγή μιας κυβέρνησης από μιαν άλλη με την ίδια πολιτική, μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα και να φτιάξουν καλύτερους δρόμους, καλύτερα σχολεία, καλύτερους ανθρώπους. Αν ήταν έτσι απλά τα πράγματα, ο κόσμος θα ήταν καλύτερος και «απ' την κοιλάδα των Τεμπών δε θα 'τανε κανείς απών», που λέει και το τραγούδι. Πριν ζήσουμε κι άλλους Αλιάκμονες και ακόμη πιο πολύνεκρα Τέμπη και σκοτεινές κοιλάδες μιας νεολαίας, που χτυπιέται σήμερα ανελέητα από την ανεργία, την αμορφωσιά, την καθημερινή πνευματική και βιολογική νάρκωση, τη βίαιη επιβολή των προτύπων της βαρβαρότητας του καπιταλισμού, ας ψάξουμε να βρούμε και να κοιτάξουμε κατάματα την αλήθεια: Η μόνη λύση είναι ο συλλογικός αγώνας για τη ριζική αλλαγή του εκπαιδευτικού και κοινωνικού συστήματος, αφού αυτό ουσία και φύση του έχει την εκμετάλλευση, τη συσσώρευση του κέρδους στα χέρια των λίγων, την εξαθλίωση των πολλών και τη διόγκωση των αδιεξόδων σε βάρος του ανθρώπου και της ζωής του. Πέρα από τις υποκρισίες, τις μεγαλοστομίες και την εμπορευματοποίηση του πένθους και του θανάτου, εκείνο που μπορεί κανείς, σαν επιτύμβιο στους 21 νεκρούς μαθητές, να απευθύνει, είναι ένα νανούρισμα ελπίδας:

Κοιμήσου εσύ παιδί μου, δε σε ξέχασα

κι εγώ με πιο πολλούς στην πόλη θα κατέβω,

τους δρόμους όλους να κρατήσουμε ανοιχτούς,

με το δικό μας αίμα αν χρειαστεί

γι' αυτόν τον κόσμο που ονειρεύεσαι κι αξίζεις.

Κοιμήσου εσύ παιδί μου, δε σε ξέχασα...


Γιώργος ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ
εκπαιδευτικός

ΕΣΗΕΜ-Θ
Εμπορευματοποίηση του ανθρώπινου πόνου

Αντιδεοντολογικό χαρακτηρίζει σε χτεσινή ανακοίνωσή της η Ενωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης, τον τρόπο με τον οποίον ορισμένα ΜΜΕ χειρίστηκαν ειδησεογραφικά την τραγωδία στα Τέμπη. Η ΕΣΗΕΜ-Θ εκφράζει δημόσια τη λύπη της για το χειρισμό αυτόν. Εκφράζει, επίσης, τα συλλυπητήρια προς τους συγγενείς των παιδιών που χάθηκαν και απευθύνει έκκληση προς τους δημοσιογράφους «να επιδείξουν διακριτικότητα» στην παρουσίαση των ρεπορτάζ που έχουν σχέση με το τραγικό δυστύχημα. Ταυτόχρονα, διαβεβαιώνει ότι θα εξαντλήσει τα όρια της πειθαρχικής δικαιοδοσίας της για ν' αντιμετωπίσει εκδηλώσεις ασέβειας και εμπορευματοποίησης του ανθρώπινου πόνου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ