Στην «προσαρμογή» (και) του ΥΠΠΟ στις γενικότερες κατευθύνσεις της ΕΕ όσον αφορά στη Δημόσια Διοίκηση, ώστε αυτή να εξυπηρετήσει αποτελεσματικότερα τους στρατηγικούς στόχους του κεφαλαίου προσανατολίζεται η κυβέρνηση μέσω του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΟ, όπως προκύπτει από τις προχτεσινές δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, για τις αντιδράσεις στο σχέδιο του Οργανισμού.
Ο υφυπουργός συνέδεσε τον Οργανισμό με τις «κατευθύνσεις της ΕΕ για την περίοδο 2007-2013», στους άξονες των οποίων εντάσσονται, μεταξύ άλλων, η «ενίσχυση της στρατηγικής προσέγγισης του προγραμματισμού της Δημόσιας Διοίκησης, με παράλληλη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων μέσω εταιρικών σχέσεων σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο» και η «διεύρυνση της ικανότητας συνεργασίας δημόσιων - ιδιωτικών φορέων και κινητοποίησης (μόχλευσης) ιδιωτικών πόρων για τη συγχρηματοδότηση επενδύσεων». Δηλαδή, τη βαθύτερη υπαγωγή του δημόσιου τομέα, εδώ του πολιτιστικού, στις «ορέξεις» του κεφαλαίου.
Κατά τον υφυπουργό, το ΥΠΠΟ, με το νέο Οργανισμό (σ.σ. θα προωθηθεί ως νομοσχέδιο) «θα λειτουργεί ως "συντονιστής" της κοινωνίας στα πολιτιστικά θέματα, λαμβάνοντας υπόψη και την αναπτυξιακή προοπτική τους», δηλαδή την εμπορευματοποίησή τους. Αλλωστε, οι παραχωρήσεις μνημείων στα μονοπώλια δείχνουν το τι εννοεί με τον όρο «ανάπτυξη» η κυβέρνηση. Ειδικά για το σύγχρονο πολιτισμό, «το κράτος διασφαλίζει τις πολιτιστικές υποδομές και ένα πλαίσιο θεσμών που ευνοούν τη δημιουργία, χωρίς όμως η πολιτεία να εμπλέκεται σ' αυτήν».
Ο υφυπουργός επιβεβαίωσε την ίδρυση νέων υπηρεσιών και αλλαγές στον τρόπο διοίκησης, όπως και ότι οι Εφορείες Αρχαιοτήτων θα αναφέρονται στον προϊστάμενο της προβλεπόμενης Περιφερειακής Υπηρεσίας Πολιτισμού, αντί του γενικού διευθυντή της Κεντρικής Υπηρεσίας, όπως ισχύει σήμερα. Συγκροτείται επίσης το Εθνικό Συμβούλιο Πολιτισμού «για τα μείζονος σημασίας θέματα», χωρίς όμως να εξηγείται ποια θα είναι αυτά. Εκτός των ήδη υπαρχόντων Συμβουλίων (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, Κεντρικό Συμβούλιο Μουσείων και τα Τοπικά -τώρα Περιφερειακά- Συμβούλια Μνημείων) ιδρύεται και ένα ακόμη για θέματα σύγχρονου πολιτισμού.
Συγκροτείται επίσης Γενική Διεύθυνση Μουσείων και δηλώνεται πως η αποκοπή των μεγαλύτερων αρχαιολογικών και βυζαντινών μουσείων από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ και η μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ είναι «αναβάθμιση» που «αυξάνει το κύρος» τους και «παρέχει τη δυνατότητα για καλύτερες υπηρεσίες προς τους επισκέπτες». Το γιατί «αυξάνεται το κύρος» αυτών των μουσείων με την αποκοπή τους από το κύριο «σώμα» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, είναι ευνόητο, υπό το πρίσμα της γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής: Στην πραγματικότητα, έτσι «στήνεται» η βάση για την «εισβολή» των ιδιωτών στα σημαντικότερα μουσεία της χώρας.
Επιστολή της Πανελλήνιας Ενωσης Αρχιτεκτόνων προς τον πρωθυπουργό
Θυμίζουμε ότι η απαλλοτρίωση ή μη του σημαντικού αυτού μνημείου απασχολεί το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) από το 1964, οπότε λήφθηκε η πρώτη απόφαση για απαλλοτρίωση του χώρου από τις ιδιοκτησίες ώστε να απελευθερωθεί και να αναδειχτεί ο ναός. Μέχρι και το 2003 το ΚΑΣ έκανε ανάλογες γνωμοδοτήσεις, ωστόσο η «εμπλοκή» στην εφαρμογή της απαλλοτρίωσης το 1999, με ευθύνη του ΥΠΠΟ, «έσυρε» το θέμα μέχρι σήμερα.
Τώρα, για πρώτη φορά από το 1964, το ΥΠΠΟ φαίνεται πως θέλει να «ξεμπερδεύει» με την υπόθεση... «ξεχνώντας» τις μέχρι τώρα αποφάσεις και γνωμοδοτήσεις για την απαλλοτρίωση του χώρου, αφού το θέμα επανέρχεται στο ΚΑΣ διαφορετικά. Οπως σημειώνουν οι αρχιτέκτονες, «η πρόσφατη, εκ νέου, αναπομπή και μάλιστα με θέμα την "Εγκριση ή μη οικοδόμησης στο οικοδομικό τετράγωνο που περιβάλλεται από τις οδούς Αρδηττού - Κούτουλα - Θωμοπούλου - Κεφάλου", προκαλεί μεγάλη ανησυχία, καθώς διαφαίνεται μία σαφής προσπάθεια απεμπλοκής από τη σταθερή θέση περί απαλλοτρίωσης του χώρου, με ορατό το ενδεχόμενο της υπό προϋποθέσεις οικοδόμησής του».
Προσθέτουν ότι αυτή η αναπομπή, «με ενδεχόμενο αποτέλεσμα την ανατροπή μιας επανειλημμένα κατηγορηματικής και τεκμηριωμένης θέσης, προκαλεί έντονο προβληματισμό» και καλούν τον πρωθυπουργό να παρέμβει άμεσα «ώστε να υλοποιηθούν επιτέλους οι επί σαράντα έτη σταθερές αποφάσεις για την απαλλοτρίωση και ανάδειξη του μοναδικού αυτού χώρου. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα και την αποκατάσταση του φυσικού αναγλύφου της αρχαίας κοίτης του Ιλισού και την ουσιαστική συμπλήρωση της ενοποίησης του χώρου μεταξύ του Ολυμπίου και του Παναθηναϊκού Σταδίου».
Το έργο «Η ωραία Ταϊλάνδη» του Λένου Χριστίδη ανεβάζει το ΚΘΒΕ στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών. Δύο νεαροί δραπετεύουν από τη ζούγκλα της μεγαλούπολης με προορισμό την Ταϊλάνδη, όπου βρίσκουν καταφύγιο στην τροπική βλάστηση και τα άγρια θηρία. Την ησυχία τους διαταράσσει ο ερχομός σύσσωμης της οικογένειας του ενός νέου και τότε αρχίζουν να διαδραματίζονται απίστευτα κωμικές ιστορίες. «Η ωραία Ταϊλάνδη» δύσκολα συνυπάρχει με τη νεοελληνική νοοτροπία που κουβαλάνε οι επισκέπτες, δημιουργώντας κωμικοτραγικές καταστάσεις. Το έργο ισορροπεί μεταξύ ηθογραφίας και ανατρεπτικής φάρσας. Η σκηνοθεσία είναι του Πέρη Μιχαηλίδη, τα σκηνικά της Λαλούλας Χρυσικοπούλου, τα κοστούμια της Ασης Δημητρακοπούλου, η χορογραφία του Δημήτρη Καμινάρη. Παίζουν: Δημήτρης Διακοσάββας, Αρης Τσαμπαλίκας, Γιώργος Ντουμούζης, Ντίνα Νικολαΐδου, Ευγενία Αποστόλου, Γιώργος Ρούφας, Βίβιαν Κοντομάρη.
Συναυλία μουσικής δωματίου με το μουσικό σύνολο ART VARIOUS, διοργανώνει το Θεραπευτικό Πρόγραμμα ΙΘΑΚΗ, του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ) την Κυριακή (20/3, 8 μ.μ.) στην αίθουσα τελετών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το εισιτήριο (15 ευρώ) μπορούν να προμηθευτούν οι ενδιαφερόμενοι από τις 7 μ.μ., στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ (πληροφορίες στο 2310.544.939, 9 π.μ.- 4 μ.μ.).
Σκοπός της συναυλίας είναι η συγκέντρωση χρημάτων για την οικονομική ενίσχυση του Θεραπευτικού Προγράμματος ΙΘΑΚΗ. Σε σχετικό δελτίο Τύπου το Θεραπευτικό Πρόγραμμα ΙΘΑΚΗ ευχαριστεί τους μουσικούς του συνόλου ART VARIOUS για την πρωτοβουλία της εκδήλωσης, το Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης που είναι χορηγός, το ΑΠΘ για τη φιλοξενία που προσφέρει και τη Διεύθυνση Μουσικών Δραστηριοτήτων Δήμου Θεσσαλονίκης που παραχωρεί το πιάνο.
Με την ευκαιρία των 122 χρόνων από τη γέννηση του Νίκου Καζαντζάκη και τον ένα χρόνο από το θάνατο της συζύγου του, η Διεθνής Εταιρία Ν. Καζαντζάκη διοργάνωσε εκδηλώσεις στην Αντίπολη της Γαλλίας (27/1/2005), όπου έζησε ο συγγραφέας, στη γενέτειρά του το Ηράκλειο (18/2) και στη Γενεύη (10/3).
«Η γυναίκα στην εθνεγερσία» είναι το θέμα της εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί στο Πολεμικό Μουσείο (21/3, 7.30 μ.μ.), με την ευκαιρία της επετείου της 25ης Μαρτίου. Εκτός από τις ομιλίες εκπροσώπων της κυβέρνησης και ειδικών επιστημόνων, θα προβληθεί οπτικοακουστικό αφιέρωμα για το '21, θα διαβαστούν κείμενα και θα παρουσιαστεί έκθεση έργων τέχνης εμπνευσμένων από την Επανάσταση και τη γυναίκα σ' αυτήν.