ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΟΥΣΕΙΩΝ
«Ανοίξαμε και σας περιμένουμε»...

Σαν «μαγαζιά» χρησιμοποιεί τα μουσεία η κυβέρνηση για να εξυπηρετηθούν ντόπιοι και ξένοι ιδιώτες

Θα βάλουν και «ταμπέλα»;
Θα βάλουν και «ταμπέλα»;
Για ...«κοκτέιλ πάρτι» πολυεθνικής εταιρίας παραχωρεί το ΥΠΠΟ το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, συνεχίζοντας την προκλητική πολιτική εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς όπως επιτάσσει το κεφάλαιο!

Προχτές, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε την παραχώρηση του προθαλάμου του Μουσείου (σ.σ. του μεγαλύτερου της χώρας και παγκοσμίως, του σημαντικότερου στο είδος του) στην πολυεθνική «Frei S.A. Travel Congress» για να... «δεξιωθεί» 70 διευθυντικά στελέχη της. Το «κοκτέιλ» θα γίνει το Γενάρη (7-9 μμ), ώστε τα στελέχη της πολυεθνικής να πίνουν «βολτάροντας» στα εκθέματα.

Ο πρόεδρος του ΚΑΣ και γγ του ΥΠΠΟ Χρ. Ζαχόπουλος, απέρριψε την πρόταση της αρμόδιας Διεύθυνσης να επιβληθεί στην εταιρία, εκτός του προβλεπόμενου τέλους χρήσης και εισιτήριο. Ετσι, η δεξίωση θα... «κοστίσει» στην πολυεθνική, μόλις 5.000 ευρώ. Το χειρότερο είναι ότι η διεύθυνση του Μουσείου δέχτηκε αυτή την απαράδεκτη χρήση. Προφανώς η κυβέρνηση «προπονεί» τα μουσεία μας για το ζοφερό μέλλον που τους επιφυλάσσει ο νέος Οργανισμός του ΥΠΠΟ, που προβλέπει και για το Εθνικό Αρχαιολογικό ...«πλήρη οικονομική αυτοτέλεια»...

Εξάλλου, στην ίδια συνεδρίαση, το ΚΑΣ αποδέχτηκε το αίτημα της εταιρίας οπτικοακουστικής παραγωγής «Cinegram» (σ.σ.. πρόκειται για την εταιρία της νυν καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δ. Μουζάκη...) να χρησιμοποιήσει την οροφή του Ηλίου Μέλαθρον που στεγάζει το Νομισματικό Μουσείο στην Πανεπιστημίου, για να τοποθετήσει προβολείς που θα προβάλλουν ...«γιορτινά θέματα» στο απέναντι κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, όπου στεγάζεται σήμερα το εμπορικό κέντρο «Αττικα»!

Οι... «όροι» χρήσης του ΚΑΣ προς την εταιρία είναι να μην «διαταραχτεί» η λειτουργία του μουσείου από τη χρήση του ρεύματος για τους προβολείς και εκτός από το τέλος χρήσης, να πληρωθεί και ο λογαριασμός της ΔΕΗ. Προφανώς το ΥΠΠΟ θα «ψάχνει» στον εκκαθαριστικό λογαριασμό του τετραμήνου για τη διαφορά στην κατανάλωση...

Το θέμα όμως δεν είναι αστείο, αφού, όχι μόνο χρησιμοποιείται το μουσείο για καθαρά εμπορευματική χρήση από ιδιώτες, αλλά και το ίδιο το κτίριο του «Αττικα» είναι χαρακτηρισμένο μνημείο γι' αυτό το θέμα θα πρέπει να «περάσει» και από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων.

ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
Το νερό απειλεί τα θεμέλια

Σπηλαιώσεις και καθιζήσεις παρατηρούνται στη θεμελίωση του κορυφαίου μνημείου

Σοβαρό θέμα στατικότητας του Παρθενώνα(!) αναδείχτηκε... τυχαία στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, με αφορμή τη συζήτηση για συνέχιση ή μη της ανασκαφής στα θεμέλια του Αρρηφορίου (σ.σ. μνημείο δυτικά του Ερεχθείου, όπου παρέμεναν για ένα διάστημα οι νεαρές «Αρρηφόρες» που μετέφεραν τα «ΑΡΡΗΤΑ», καλάθι με άγνωστο περιεχόμενο, στο Ιερό της Αφροδίτης εν Κήποις) στην Ακρόπολη.

Συγκεκριμένα, το μέλος του ΚΑΣ, Μανώλης Κορρές, σε εκτενή παρέμβασή του για το Αρρηφόριο και συνοπτική αναφορά στην ιστορία του τείχους της Ακρόπολης - σχετική με το θέμα του Αρρηφορίου - είπε, πως ανάλογα φαινόμενα αποσάθρωσης με αυτά των θεμελίων του Αρρηφορίου, παρατηρούνται και στον Παρθενώνα, κάνοντας λόγο και για «καθιζήσεις» του κορυφαίου μνημείου (!), προσθέτοντας ότι είναι «θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει».

Ευλόγως, άλλος σύμβουλος ζήτησε να μάθει περισσότερα για το θέμα, ωστόσο, ο πρόεδρος του συμβουλίου και γγ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, ενοχλημένος, «έκοψε» τη συζήτηση επ' αυτού, ως «εκτός θέματος». Αναγκάστηκε, όμως, να επανέλθει αργότερα στο θέμα, προφανώς λόγω της παρουσίας δημοσιογράφων. Κάλεσε λοιπόν τον Μ. Κορρέ να εξηγήσει τι εννοούσε με τα περί «καθιζήσεων», με αποτέλεσμα να προκύψουν τα εξής: η θεμελίωση του Παρθενώνα έχει 26 στρώσεις που φτάνουν σε 11 μέτρα βάθος, το οποίο μειώνεται σταδιακά προς τη ΒΔ γωνία του μνημείου, λόγω της κλίσης του βράχου.

Το θεμέλιο κατασκευάστηκε εξωτερικά με τους καλύτερους και ανθεκτικότερους λίθους, σε μία συνολική μάζα 10.000 κυβικών μέτρων, αλλά εσωτερικά η θεμελίωση έχει μαλακότερους λίθους. Η κατασκευή αυτή έχει «αιώνια» προοπτική... αν δεν περάσει νερό. Αφότου καταστράφηκε η στέγη του Παρθενώνα, το νερό πέρασε στη θεμελίωση, με αποτέλεσμα τα μαλακότερα μέρη των λίθων να διαλύονται και να προκύπτουν φαινόμενα συμπίεσης και παραμόρφωσής τους και καθιζήσεις. Σύμφωνα με τον Μ. Κορρέ, το φαινόμενο «είχε παρουσιάσει μεγάλη εξέλιξη» μέχρι την τοποθέτηση πλάκας με οπλισμένο σκυρόδεμα εντός του ναού για τις ανάγκες των έργων συντήρησης. Φυσικά, η πλάκα τοποθετήθηκε προσωρινά και όταν αφαιρεθεί το φαινόμενο θα συνεχιστεί, καθώς «δεν είναι ούτε γραμμικό, ούτε αθώο». Μάλιστα παρατηρήθηκε, ότι μεγάλο μέρος του υλικού της θεμελίωσης ήταν σπηλαιωμένο.

Ο καθηγητής πρόσθεσε πως ακόμη και μισό εκατοστό υποχώρησης στις κολόνες, θα διαταράξει την αρχιτεκτονική τελειότητα του μνημείου και κατέληξε λέγοντας, πως μπορεί να χρειαστεί και στέγαση του Παρθενώνα.

46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ελπιδοφόρα εξαίρεση του κανόνα...

Του απεσταλμένου μας ΝΙΚΟΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ.--

Οι σκοπιμότητες, οι πονηριές, οι τυχοδιωκτισμοί, η χυδαιότητα δεν παράγουν καλλιτεχνικό έργο. Καλλιτεχνικό έργο παράγεται μόνον όταν πονάς και αγωνιάς για τον κόσμο και την ιστορία του. Ο γενικός ευτελισμός, η παγκοσμιοποίηση της μετριότητας, η υποχώρηση της τέχνης, κάνουν τις οθόνες ελάχιστα ελκυστικές. Οι εξαιρέσεις προσφέρουν ελπίδα και επιβεβαιώνουν τον κανόνα, πως η τέχνη είναι - και θα είναι πάντα - από τα υψηλότερα σημεία της ανθρώπινης συνείδησης!

-- Κυριάκου Κατζουράκη «Γλυκιά μνήμη»: Η Ιρίνα γεννήθηκε στη Μόσχα από Ελληνα πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Ο πατέρας της πέθανε και εκείνη φτάνει στην Ελλάδα αναζητώντας το χαμένο αδερφό της. Στο «δρόμο» της συναντά την «κληρονομιά» του πατέρα της. Τη μνήμη... Η υπόθεση - όχι ότι δεν έχει ενδιαφέρον - είναι μόνον η αφορμή. Αφορμή, για να δημιουργηθεί ένα μικρό κινηματογραφικό ποίημα! Στην ταινία του Κυριάκου Κατζουράκη, υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα! Δοσμένα με εξαιρετικά καλαίσθητες καλλιτεχνικές εικόνες. Αλλά και μουσικές φράσεις, ψιθύρους, κοστούμια, χώρους που «γράφουν». Και ατμόσφαιρα!

Αυτή η ταινία, μάλιστα! Είναι μια δυνατή κινηματογραφική πρόταση, που αξίζει να περνάει τις πόρτες ενός φεστιβάλ και να δικαιώνεται απ' αυτό. Κυρίως, αξίζει να μπαίνει στις αίθουσες, να φτάνει στο θεατή. Κάθε στιγμή της, δείχνει, πως οι άνθρωποι, οι λέξεις, τα μικρά κομμάτια και το σύνολο της ιστορίας που διηγείται, δεν τοποθετήθηκαν τυχαία στο «κάδρο». Ο σκηνοθέτης είναι σκεπτόμενο άτομο. Και μόνον οι μουσικές επιλογές του και τα συναισθήματα που αυτές εκφράζουν, αποδεικνύουν πως όλα στην ταινία ήταν προμελετημένα.

Αλλά τι είναι, τελικά, ένα καλλιτεχνικό έργο; Είναι μια πηγή συγκίνησης και γνώσης. Η ταινία του Κατζουράκη βγάζει και συγκίνηση και γνώση. Ο δημιουργός δεν κλείνεται στον εαυτό του. Ανοίγεται διάπλατα στον κόσμο. Στην ταινία του ακούγονται «προσωπικές» ιστορίες, που όμως είναι κομμάτια της μεγάλης ιστορίας του κόσμου! Της αγωνίας του κόσμου. Είναι στιγμές στην ταινία, και δεν είναι λίγες, που νιώθεις να γίνεσαι καλύτερος άνθρωπος. Γλυκαίνεις, γιατί βλέπεις και ακούς πράγματα που σε μαλακώνουν και σε προβληματίζουν. Και παρότι παρακολουθείς ένα δράμα (η ταινία είναι σκληρή, πονάει), νιώθεις αρκετά ευτυχισμένος. Γιατί μπόρεσες μέσα από τις εικόνες να επικοινωνήσεις με την αγωνία ενός δημιουργού.

Η φράση της Ιρίνα στον αδερφό της, «μη βρίζεις τον πατέρα, έκανε ό,τι μπόρεσε», δείχνει το ιδεολογικό στίγμα, αλλά και το σεβασμό του σκηνοθέτη στην ιστορία μας. (Παίζουν: Κάτια Γέρου, Εκάβη Ντούμα, Μαρία Ζορμπά, Αλέκα Παΐζη, Νίκος Καραθάνος, κ.ά).

-- Η ταινία του Ισπανού Αματ Εσκαλάντε, που ζει και εργάζεται στο Μεξικό, «Αίμα», είναι πιο μικρή και θλιμμένη. Και ο Ισπανός με τους ανθρώπους υποτίθεται ότι ασχολείται, όμως, είτε δεν τους ξέρει, είτε δε γνωρίζει πώς να ασχοληθεί μαζί τους κινηματογραφικά! Πιάνει στα χέρια του κάτι ανθρώπινες καρικατούρες και με αυτές προσπαθεί να μιλήσει για τον έρωτα. Ομως, ο έρωτας, θέλει αληθινούς ανθρώπους για να υπάρξει και να είναι όμορφος. Στην ομορφιά υπάρχει η ακραία μορφή του έρωτα, που υποτίθεται ότι απασχολεί την ταινία. Ομως, το ακραίο δε σημαίνει φθηνό και χυδαίο. Φοβάμαι, πως η ισπανική ταινία προς τα εκεί κλείνει... Το «Αίμα» ούτε το φεστιβάλ δικαίωσε, ούτε η ίδια δικαιώθηκε, που παίχτηκε στο φεστιβάλ. Ηταν μια, ακόμα, άτυχη στιγμή της διοργάνωσης. Αποτέλεσμα προχειρότητας!

-- Το «Πώς περνάν οι ώρες», της Αργεντινής Ινές ντε Ολιβέιρα Σέσαρ, αξίζει το σεβασμό. Κυρίως, για τις όμορφες και ποιητικές εικόνες. Θα την περιμένουμε στις αίθουσες!

-- Θα αναφερθώ και στο ντοκιμαντέρ του Σπύρου Ταραβήρα «Μπαζ», για τη ζωή και το έργο του Ελληνα Ισαάκ Μπιζερίδη, συγγραφέα και σεναριογράφου μεγάλων ταινιών της Αμερικής, γνωστού στο Χόλιγουντ ως «Μπαζ». Θα είναι κρίμα αν αυτή η ταινία δε βγει στις αίθουσες και αν δεν παιχτεί από κάποιο τηλεοπτικό κανάλι εθνικής εμβέλειας. Θα χάσετε μια καταπληκτική, μια μοναδική, «φιγούρα». Τον Αλμπερτ Ισαάκ «Μπαζ» Μπιζερίδη! Εναν Ζορμπά με τα όλα του!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ