ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Μάη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΔΡΑ
Μήνυση σε όποιον παρανομεί

Κάθε οικοδομική άδεια που συνεπάγεται εκσκαφή θεμελίων, ως και κάθε εκτεταμένη εκσκαφή εδάφους, πρέπει να συνοδεύεται από άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Οποτε επιχειρούνται εκσκαφές χωρίς άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, θα υποβάλλονται αμέσως μηνύσεις.

Τέλος τα... "αστεία" σε βάρος του παραδοσιακού οικισμού και των αρχαιοτήτων της κηρυγμένης ως ιστορικού τόπου Υδρας. Σαφείς εντολές στις τοπικές αρχές απέστειλε χτες εγγράφως η Εισαγγελία Εφετών Πειραιά - και για να προλάβει όποιον αύριο υποστηρίξει ότι δε... γνώριζε - ύστερα από το χαρακτηρισμό, με την 10105/487 απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, ολόκληρης της Υδρας ως ιστορικού τόπου και τοπίου φυσικού κάλλους.

Να υπενθυμίσουμε ότι πρόσφατα με Ερώτησή του στη Βουλή το ΚΚΕ έχει καλέσει τους αρμόδιους υπουργούς να λάβουν μέτρα για την προστασία του ιστορικού νησιού, του παραδοσιακού οικισμού του και των αρχαιοτήτων του.

ΥΔΡΑ
Μήνυση σε όποιον παρανομεί

Κάθε οικοδομική άδεια που συνεπάγεται εκσκαφή θεμελίων, ως και κάθε εκτεταμένη εκσκαφή εδάφους, πρέπει να συνοδεύεται από άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Οποτε επιχειρούνται εκσκαφές χωρίς άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, θα υποβάλλονται αμέσως μηνύσεις.

Τέλος τα... "αστεία" σε βάρος του παραδοσιακού οικισμού και των αρχαιοτήτων της κηρυγμένης ως ιστορικού τόπου Υδρας. Σαφείς εντολές στις τοπικές αρχές απέστειλε χτες εγγράφως η Εισαγγελία Εφετών Πειραιά - και για να προλάβει όποιον αύριο υποστηρίξει ότι δε... γνώριζε - ύστερα από το χαρακτηρισμό, με την 10105/487 απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, ολόκληρης της Υδρας ως ιστορικού τόπου και τοπίου φυσικού κάλλους.

Να υπενθυμίσουμε ότι πρόσφατα με Ερώτησή του στη Βουλή το ΚΚΕ έχει καλέσει τους αρμόδιους υπουργούς να λάβουν μέτρα για την προστασία του ιστορικού νησιού, του παραδοσιακού οικισμού του και των αρχαιοτήτων του.

Επιτόπια, ασθμαίνοντα "μπαλώματα"

ΘΡΑΚΗ - ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (της απεσταλμένης μας ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΥΡΙΛΛΑ).-

Αυτοψίες και συνεδριάσεις συνέθεσαν τη δεύτερη κατά σειρά περιοδεία του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, αυτή τη φορά στους αρχαιολογικούς τόπους και σύνολα της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας.

Οι αρμόδιες Εφορείες Προϊστορικών - Κλασικών και Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έθεσαν τα προβλήματα, αλλά συνοψίζοντας τη συγκομιδή των επί τόπου συνεδριάσεων του ΚΑΣ μπορεί να πει κανείς ότι κατ' αρχάς επιχειρήθηκε ένα νοικοκύρεμα του περιβάλλοντα χώρου μνημείων και συνόλων με τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων.Απαλλοτριώσεις με... πλαφόν, αφού είναι δηλωμένη η οικονομική ανεπάρκεια του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και βέβαια απαλλοτριώσεις με αμφίβολο το χρονικό ορίζοντα υλοποίησής τους.Οι περισσότερες αφορούν στη Θάσο (πύλη Σειληνού, Πύλη Διός - Ηρας, Πύλη Ηρακλέους), όπου θα ενισχύσουν τη δημιουργία ενός ενοποιημένου αρχαιολογικού χώρου, στον αρχαιολογικό χώρο των Αβδήρων και στον περιβάλλοντα χώρο του τείχους της Κομοτηνής,και δεν ξεπερνούν συνολικά τα 200 εκατ.

Ακούστηκε αρκετές φορές ότι τα μνημεία πρέπει να συνδέονται με τον τουρισμό και να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα, αλλά η εικόνα των μνημείων στα οποία περιόδευσε το ΚΑΣ δεν προάγουν ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι φανερό ότι δεν υπάρχει επιτελικός σχεδιασμός για την ανάδειξη των μνημείων της Θράκης,ενώ οι Εφορείες αδυνατούν λόγω έλλειψης προσωπικού. Αντίθετα, η συζήτηση επί των αρχών ανάδειξης υποσκελίζεται από τη "βιασύνη" να μη χαθούν τα λεφτά της Κοινότητας, όπου αυτά δίνονται.

Η τουριστική αξιοποίηση δείχνει να μην ξεπερνάει την καταστροφική, πολλές φορές, λογική των εκδηλώσεων.Το θέατρο της Θάσου, όπου το ΚΑΣ περιόδευσε την Κυριακή, είναι ενδεικτικό. Περπατώντας σε ένα ειδυλλιακό τοπίο φτάνει κανείς στο θέατρο με πολλές καταστρεμμένες κερκίδες,όπου ανάμεσά του η φύση έχει παίξει το δικό της παιχνίδι: έχουν φυτρώσει δεκάδες ψηλά δέντρα τα οποία ξεριζώνουν τις κερκίδες. Η αποκατάσταση και ανάδειξη του μνημείου περιλαμβάνεται με 350 δισ. στο εθνικό σκέλος του Β ΚΠΣ προκειμένου να δοθεί σε χρήση (φεστιβάλ, εκδηλώσεις κ.ά.). Μια χρήση για την οποία θα χρησιμοποιηθούν μεγάλες ποσότητες σύγχρονου υλικού, όπως ξύλινες κερκίδες.Αξίζει, όμως, τον κόπο να μεταμορφωθεί τόσο πολύ η υπάρχουσα εικόνα του μνημείου και του φυσικού χώρου χάριν κομμένων εισιτηρίων;

Ο αρχαιολογικός χώρος των Αβδήρων (ερείπια από τον 7ο π.Χ. αι. έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους) αν και επισκέψιμος παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης.Οι αρχαίες πέτρες δείχνουν ατάκτως ερριμμένες και δεν υπάρχει ουδεμία ταμπέλα για να γνωρίζει ο επισκέπτης πού πατάει. Εδώ ο τουρισμός περιορίζεται στην κοπή του εισιτηρίου και ο παιδευτικός χαρακτήρας απλώς δεν προβλέπεται.Διαφορετική εικόνα, όμως, δείχνει ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων.Εκεί οι αρμόδιες Εφορείες έδρασαν δημιουργικά οργανώνοντας έναν αρχαιολογικό χώρο που επιτελεί το σκοπό του, ενώ η 12η ΕΒΑ για την αναστήλωση των δύο κιόνων του ναού Βασιλικής Β δέχτηκε συγχαρητήρια. Αντίστοιχη αναστήλωση θα γίνει σε δύο κίονες της Βασιλικής Α.

Στα Μουσεία, όπου είναι δεδομένη η εκπαιδευτική τους διάσταση, η κατάσταση έχει ως εξής: το Μουσείο των Αβδήρων εγκαινιάστηκε (!) από την Ντόρα Μπακογιάννη, αλλά παραμένει άδειο.Υποτίθεται πως εντός του Μάη θα εξεταστεί από το ΚΑΣ το εκθεσιακό πρόγραμμα. Το Μουσείο της Θάσου παρέμεινε αρκετά χρόνια κλειστό για να γίνουν επεκτάσεις, αλλά ο εργολάβος τον Ιούλη του '96 ολοκλήρωσε το έργο με κακοτεχνίες και το ΤΑΠΑ αρνείται να το παραλάβει σε αυτή την κατάσταση.Ετσι είναι άδειο και στην αυλή του υπάρχουν εκτός από φυτά και αποθηκευτικά ράφια, μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Να σημειωθεί ότι το ΚΑΣ ενέκρινε το κτιριολογικό πρόγραμμα για τα νέα Μουσεία Αλεξανδρούπολης και Διδυμοτείχου και την επέκταση του Μουσείου Κομοτηνής.

Για τα εκκλησιαστικά μνημεία, άμεσα θα προχωρήσουν η στατική μελέτη,η μελέτη ανάδειξης και η μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών για την Παναγία Κοσμοσώτειρα στις Φέρρες. Ενα εξαιρετικό δείγμα της κωνσταντινουπολίτικης αρχιτεκτονικής του 12ου αι. (δικιόνιος πεντάτρουλος).

Επιτόπια, ασθμαίνοντα "μπαλώματα"

ΘΡΑΚΗ - ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (της απεσταλμένης μας ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΥΡΙΛΛΑ).-

Αυτοψίες και συνεδριάσεις συνέθεσαν τη δεύτερη κατά σειρά περιοδεία του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, αυτή τη φορά στους αρχαιολογικούς τόπους και σύνολα της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας.

Οι αρμόδιες Εφορείες Προϊστορικών - Κλασικών και Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έθεσαν τα προβλήματα, αλλά συνοψίζοντας τη συγκομιδή των επί τόπου συνεδριάσεων του ΚΑΣ μπορεί να πει κανείς ότι κατ' αρχάς επιχειρήθηκε ένα νοικοκύρεμα του περιβάλλοντα χώρου μνημείων και συνόλων με τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων.Απαλλοτριώσεις με... πλαφόν, αφού είναι δηλωμένη η οικονομική ανεπάρκεια του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και βέβαια απαλλοτριώσεις με αμφίβολο το χρονικό ορίζοντα υλοποίησής τους.Οι περισσότερες αφορούν στη Θάσο (πύλη Σειληνού, Πύλη Διός - Ηρας, Πύλη Ηρακλέους), όπου θα ενισχύσουν τη δημιουργία ενός ενοποιημένου αρχαιολογικού χώρου, στον αρχαιολογικό χώρο των Αβδήρων και στον περιβάλλοντα χώρο του τείχους της Κομοτηνής,και δεν ξεπερνούν συνολικά τα 200 εκατ.

Ακούστηκε αρκετές φορές ότι τα μνημεία πρέπει να συνδέονται με τον τουρισμό και να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα, αλλά η εικόνα των μνημείων στα οποία περιόδευσε το ΚΑΣ δεν προάγουν ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι φανερό ότι δεν υπάρχει επιτελικός σχεδιασμός για την ανάδειξη των μνημείων της Θράκης,ενώ οι Εφορείες αδυνατούν λόγω έλλειψης προσωπικού. Αντίθετα, η συζήτηση επί των αρχών ανάδειξης υποσκελίζεται από τη "βιασύνη" να μη χαθούν τα λεφτά της Κοινότητας, όπου αυτά δίνονται.

Η τουριστική αξιοποίηση δείχνει να μην ξεπερνάει την καταστροφική, πολλές φορές, λογική των εκδηλώσεων.Το θέατρο της Θάσου, όπου το ΚΑΣ περιόδευσε την Κυριακή, είναι ενδεικτικό. Περπατώντας σε ένα ειδυλλιακό τοπίο φτάνει κανείς στο θέατρο με πολλές καταστρεμμένες κερκίδες,όπου ανάμεσά του η φύση έχει παίξει το δικό της παιχνίδι: έχουν φυτρώσει δεκάδες ψηλά δέντρα τα οποία ξεριζώνουν τις κερκίδες. Η αποκατάσταση και ανάδειξη του μνημείου περιλαμβάνεται με 350 δισ. στο εθνικό σκέλος του Β ΚΠΣ προκειμένου να δοθεί σε χρήση (φεστιβάλ, εκδηλώσεις κ.ά.). Μια χρήση για την οποία θα χρησιμοποιηθούν μεγάλες ποσότητες σύγχρονου υλικού, όπως ξύλινες κερκίδες.Αξίζει, όμως, τον κόπο να μεταμορφωθεί τόσο πολύ η υπάρχουσα εικόνα του μνημείου και του φυσικού χώρου χάριν κομμένων εισιτηρίων;

Ο αρχαιολογικός χώρος των Αβδήρων (ερείπια από τον 7ο π.Χ. αι. έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους) αν και επισκέψιμος παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης.Οι αρχαίες πέτρες δείχνουν ατάκτως ερριμμένες και δεν υπάρχει ουδεμία ταμπέλα για να γνωρίζει ο επισκέπτης πού πατάει. Εδώ ο τουρισμός περιορίζεται στην κοπή του εισιτηρίου και ο παιδευτικός χαρακτήρας απλώς δεν προβλέπεται.Διαφορετική εικόνα, όμως, δείχνει ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων.Εκεί οι αρμόδιες Εφορείες έδρασαν δημιουργικά οργανώνοντας έναν αρχαιολογικό χώρο που επιτελεί το σκοπό του, ενώ η 12η ΕΒΑ για την αναστήλωση των δύο κιόνων του ναού Βασιλικής Β δέχτηκε συγχαρητήρια. Αντίστοιχη αναστήλωση θα γίνει σε δύο κίονες της Βασιλικής Α.

Στα Μουσεία, όπου είναι δεδομένη η εκπαιδευτική τους διάσταση, η κατάσταση έχει ως εξής: το Μουσείο των Αβδήρων εγκαινιάστηκε (!) από την Ντόρα Μπακογιάννη, αλλά παραμένει άδειο.Υποτίθεται πως εντός του Μάη θα εξεταστεί από το ΚΑΣ το εκθεσιακό πρόγραμμα. Το Μουσείο της Θάσου παρέμεινε αρκετά χρόνια κλειστό για να γίνουν επεκτάσεις, αλλά ο εργολάβος τον Ιούλη του '96 ολοκλήρωσε το έργο με κακοτεχνίες και το ΤΑΠΑ αρνείται να το παραλάβει σε αυτή την κατάσταση.Ετσι είναι άδειο και στην αυλή του υπάρχουν εκτός από φυτά και αποθηκευτικά ράφια, μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Να σημειωθεί ότι το ΚΑΣ ενέκρινε το κτιριολογικό πρόγραμμα για τα νέα Μουσεία Αλεξανδρούπολης και Διδυμοτείχου και την επέκταση του Μουσείου Κομοτηνής.

Για τα εκκλησιαστικά μνημεία, άμεσα θα προχωρήσουν η στατική μελέτη,η μελέτη ανάδειξης και η μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών για την Παναγία Κοσμοσώτειρα στις Φέρρες. Ενα εξαιρετικό δείγμα της κωνσταντινουπολίτικης αρχιτεκτονικής του 12ου αι. (δικιόνιος πεντάτρουλος).

Συνέδριο για τη συντήρηση μνημείων

Η συντήρηση των μνημείων ως διεργασία σωστική, αποκατάστασης και αναστήλωσης, προαπαιτεί μια διεπιστημονική συνεργασία τόσο για τη μελέτη των υλικών, όσο και για τη χαρτογράφηση και αποτύπωση του αρχιτεκτονικού συνόλου, αλλά και την αποτίμηση της στατικής του επάρκειας, καθώς και του σωστού σχεδιασμού των επεμβάσεων συντήρησης και της επιλογής των κατάλληλων υλικών και τεχνικών επέμβασης. Το θέμα της συντήρησης των Μνημείων της Μεσογείου θα απασχολήσει τις εργασίες του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου, που πραγματοποιείται, στη Ρόδο (ξενοδοχείο "Ρόδος Παλάς"), από αύριο μέχρι και την Παρασκευή.

Το Συνέδριο, που αποτελεί θεσμό της Διεθνούς Επιτροπής για τη Συντήρηση των Μνημείων της Μεσογείου και της Κοινότητας των 140 Πανεπιστημίων της Μεσογείου,φέτος συνδιοργανώνεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο,τηΔιεύθυνση Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,το Διεθνές Κέντρο Μεσογειακών Μελετών,το ΤΕΕ,τον ΕΟΤ,τη Νομαρχία Δωδεκανήσου,το Δήμο Ρόδου,το Γραφείο Συντήρησης της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου και τιςΕφορίες Αρχαίων, Βυζαντινών και Νεοτέρων Μνημείων Δωδεκανήσου.Την έναρξη θα κηρύξει ο πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης και θα χαιρετίσουν εκ μέρους των κομμάτων οι: Ορέστης Κολοζώφ, Κώστας Σκανδαλίδης, Γιάννης Βαρβιτσιώτης, Σ. Λυκούδης και ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Δ. Αβραμόπουλος.Στις εργασίες θα συμμετάσχουν 300 επιστήμονες από τις χώρες της Μεσογείου, της Ευρώπης και της Αμερικής.

Το ΕΜΠ,στα πλαίσια της ευθύνης του για το 4ο Διεθνές Συμπόσιο, θα θέσει μια σειρά διεπιστημονικών ερωτημάτων, επιχειρώντας να ανοίξει διάλογο ανάμεσα σε αρχιτέκτονες, στατικούς, χημικούς, φυσικούς, μεταλλειολόγους, βιολόγους, γεωλόγους, ορυκτολόγους, περιβαλλοντολόγους, συντηρητές, αρχαιολόγους, ιστορικούς Τέχνης κ.ά. και να συμβάλει στην κατάθεση "νέων αντιλήψεων για τις τεχνικές και τα υλικά, αλλά και για τη συντήρηση και διαχείριση αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών πόλεων και συνόλων".

Επέστρεψε χτες ο Μίκης

Ευχές του ΚΚΕ για γρήγορη ανάρρωσή του

Αφού μας έκανε να χτυποκαρδίσουμε χτες ο Μίκης Θεοδωράκης,ο οποίος μετά τη συναυλία που έδωσε, μαζί με τον Τούρκο συνθέτη Ζουλφί Λιβανελί,το βράδυ της περασμένης Κυριακής στον "Οίκο Πολιτισμών" στο Βερολίνο, παρουσίασε αναπνευστικά προβλήματα και χρειάστηκε να εισαχθεί χαράματα Δευτέρας (χτες) επειγόντως σε βερολινέζικο νοσοκομείο, επέστρεψε χτες στις 5.30μμ στην Ελλάδα.Προτίμησε, όπως δήλωσε ο ίδιος στο αεροδρόμιο, να εξεταστεί σε νοσοκομείο στην Ελλάδα και απέδωσε το πρόβλημα υγείας στην παλιά του φυματίωση. Την περασμένη Τρίτη, πριν αναχωρήσει για τη Γερμανία, νιώθοντας αναπνευστικά προβλήματα εξετάστηκε στο "Ωνάσειο". Αλλά και στο Βερολίνο, μια μέρα πριν τη συναυλία, δεν ένιωθε καλά και εξετάστηκε καιπαρότι οι γιατροί τού σύστησαν ανάπαυση και να απόσχει από τη συναυλία, εκείνος όχι μόνο διηύθυνε την τρίωρη συναυλία, αλλά και τραγούδησε και επιπλέον ξενύχτησε, μέχρι τις 2πμ, γιορτάζοντας μαζί με τους συνεργάτες του το γεγονός.

Οπως δήλωσε ο προσωπικός του γιατρός Χρ. Καλαϊτζής (όπως μετέδωσε το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων DPA), ο συνθέτης "παρουσίασε σοβαρά και οξείας μορφής αναπνευστικά προβλήματα, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και θεραπείας".

Από τους διοργανωτές των συναυλιών Θεοδωράκη - Λιβανελί στη Γερμανία, έγινε "ανεπισήμως" γνωστό ότι ο Μίκης διακόπτει την περιοδεία του στην Ευρώπη και ότι αντ' αυτού θα συμμετάσχει η Μαρία Φαραντούρη. Στο πρόγραμμα της περιοδείας περιλαμβάνονται κοντσέρτα σε Παρίσι (7/5), Βρυξέλλες (8/5) και στη συνέχεια σε Φρανκφούρτη, Μόναχο και Στουτγκάρδη (10/5, 12/5 και 13/5 αντίστοιχα). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Μίκης "υπό τις παρούσες συνθήκες", δε θα συμμετάσχει ούτε στη συναυλία που είχε προγραμματιστεί επί της "πράσινης γραμμής" στην Κύπρο, στις 13 Ιούνη.

Ευχές από το ΚΚΕ

Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα,μόλις πληροφορήθηκε το πρόβλημα της υγείας του συνθέτη, με τηλεγράφημά της του ευχήθηκε "ταχεία ανάρρωση".

Τηλεγράφημα του έστειλε και ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης,ευχόμενος "πλήρη και γρήγορη αποκατάσταση της υγείας του".

Συνέδριο για τη συντήρηση μνημείων

Η συντήρηση των μνημείων ως διεργασία σωστική, αποκατάστασης και αναστήλωσης, προαπαιτεί μια διεπιστημονική συνεργασία τόσο για τη μελέτη των υλικών, όσο και για τη χαρτογράφηση και αποτύπωση του αρχιτεκτονικού συνόλου, αλλά και την αποτίμηση της στατικής του επάρκειας, καθώς και του σωστού σχεδιασμού των επεμβάσεων συντήρησης και της επιλογής των κατάλληλων υλικών και τεχνικών επέμβασης. Το θέμα της συντήρησης των Μνημείων της Μεσογείου θα απασχολήσει τις εργασίες του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου, που πραγματοποιείται, στη Ρόδο (ξενοδοχείο "Ρόδος Παλάς"), από αύριο μέχρι και την Παρασκευή.

Το Συνέδριο, που αποτελεί θεσμό της Διεθνούς Επιτροπής για τη Συντήρηση των Μνημείων της Μεσογείου και της Κοινότητας των 140 Πανεπιστημίων της Μεσογείου,φέτος συνδιοργανώνεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο,τηΔιεύθυνση Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,το Διεθνές Κέντρο Μεσογειακών Μελετών,το ΤΕΕ,τον ΕΟΤ,τη Νομαρχία Δωδεκανήσου,το Δήμο Ρόδου,το Γραφείο Συντήρησης της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου και τιςΕφορίες Αρχαίων, Βυζαντινών και Νεοτέρων Μνημείων Δωδεκανήσου.Την έναρξη θα κηρύξει ο πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης και θα χαιρετίσουν εκ μέρους των κομμάτων οι: Ορέστης Κολοζώφ, Κώστας Σκανδαλίδης, Γιάννης Βαρβιτσιώτης, Σ. Λυκούδης και ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ Δ. Αβραμόπουλος.Στις εργασίες θα συμμετάσχουν 300 επιστήμονες από τις χώρες της Μεσογείου, της Ευρώπης και της Αμερικής.

Το ΕΜΠ,στα πλαίσια της ευθύνης του για το 4ο Διεθνές Συμπόσιο, θα θέσει μια σειρά διεπιστημονικών ερωτημάτων, επιχειρώντας να ανοίξει διάλογο ανάμεσα σε αρχιτέκτονες, στατικούς, χημικούς, φυσικούς, μεταλλειολόγους, βιολόγους, γεωλόγους, ορυκτολόγους, περιβαλλοντολόγους, συντηρητές, αρχαιολόγους, ιστορικούς Τέχνης κ.ά. και να συμβάλει στην κατάθεση "νέων αντιλήψεων για τις τεχνικές και τα υλικά, αλλά και για τη συντήρηση και διαχείριση αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών πόλεων και συνόλων".

Επέστρεψε χτες ο Μίκης

Ευχές του ΚΚΕ για γρήγορη ανάρρωσή του

Αφού μας έκανε να χτυποκαρδίσουμε χτες ο Μίκης Θεοδωράκης,ο οποίος μετά τη συναυλία που έδωσε, μαζί με τον Τούρκο συνθέτη Ζουλφί Λιβανελί,το βράδυ της περασμένης Κυριακής στον "Οίκο Πολιτισμών" στο Βερολίνο, παρουσίασε αναπνευστικά προβλήματα και χρειάστηκε να εισαχθεί χαράματα Δευτέρας (χτες) επειγόντως σε βερολινέζικο νοσοκομείο, επέστρεψε χτες στις 5.30μμ στην Ελλάδα.Προτίμησε, όπως δήλωσε ο ίδιος στο αεροδρόμιο, να εξεταστεί σε νοσοκομείο στην Ελλάδα και απέδωσε το πρόβλημα υγείας στην παλιά του φυματίωση. Την περασμένη Τρίτη, πριν αναχωρήσει για τη Γερμανία, νιώθοντας αναπνευστικά προβλήματα εξετάστηκε στο "Ωνάσειο". Αλλά και στο Βερολίνο, μια μέρα πριν τη συναυλία, δεν ένιωθε καλά και εξετάστηκε καιπαρότι οι γιατροί τού σύστησαν ανάπαυση και να απόσχει από τη συναυλία, εκείνος όχι μόνο διηύθυνε την τρίωρη συναυλία, αλλά και τραγούδησε και επιπλέον ξενύχτησε, μέχρι τις 2πμ, γιορτάζοντας μαζί με τους συνεργάτες του το γεγονός.

Οπως δήλωσε ο προσωπικός του γιατρός Χρ. Καλαϊτζής (όπως μετέδωσε το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων DPA), ο συνθέτης "παρουσίασε σοβαρά και οξείας μορφής αναπνευστικά προβλήματα, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και θεραπείας".

Από τους διοργανωτές των συναυλιών Θεοδωράκη - Λιβανελί στη Γερμανία, έγινε "ανεπισήμως" γνωστό ότι ο Μίκης διακόπτει την περιοδεία του στην Ευρώπη και ότι αντ' αυτού θα συμμετάσχει η Μαρία Φαραντούρη. Στο πρόγραμμα της περιοδείας περιλαμβάνονται κοντσέρτα σε Παρίσι (7/5), Βρυξέλλες (8/5) και στη συνέχεια σε Φρανκφούρτη, Μόναχο και Στουτγκάρδη (10/5, 12/5 και 13/5 αντίστοιχα). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Μίκης "υπό τις παρούσες συνθήκες", δε θα συμμετάσχει ούτε στη συναυλία που είχε προγραμματιστεί επί της "πράσινης γραμμής" στην Κύπρο, στις 13 Ιούνη.

Ευχές από το ΚΚΕ

Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα,μόλις πληροφορήθηκε το πρόβλημα της υγείας του συνθέτη, με τηλεγράφημά της του ευχήθηκε "ταχεία ανάρρωση".

Τηλεγράφημα του έστειλε και ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης,ευχόμενος "πλήρη και γρήγορη αποκατάσταση της υγείας του".

Η Κινηματογραφική Λέσχη της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών (Τοσίτσα 11)

Η Κινηματογραφική Λέσχη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (Τοσίτσα 11) συνεχίζοντας την τελευταία βδομάδα προβολών της, με το θεματικό κύκλο "Ηταν κάποτε το νέο κύμα", προβάλλει σήμερα την ταινία του Φρ. Τρυφώ "Πυροβολήστε τον πιανίστα" (8.30μ.μ.) και την "Κλεό" της Ανιές Βαρντά (10.30μ.μ.). Την Πέμπτη θα προβάλει την ταινία του Γκοντάρ "Ο σώζων εαυτόν σωθήτω" (8.30μ.μ.) και του Ε. Ρομέρ "Ο τέλειος γάμος" (10.30μ.μ).

ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ
"Τα σκολειά χτίστε"

"Με τη φλόγα που ψαίνει και που πλάθει/ με της καρδιάς τη φλόγα, με του Λόγου/ τη δύναμη, ξεσκέπαστα, καθάρια/ και με τα χέρια και με τα μαχαίρια, / τον τόπο πάρτε.

* * *

"Κάτου σημάδια που έμπηξε το Ψέμα!/ Τα ταξίματα φέρτε στης Αλήθειας/ της ιερής το βωμό και τα σφαχτάρια./ Στον τόπο απάνου όχι πολέμων κάστρα, / τα σκολειά χτίστε!

* * *

"Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα, μεγάλα,/ γερά θεμελιωμένα από της χώρας/ ακάθαρτης, πολύβοης, αρρωστιάρας/ μακριά, μακριά απ' τ' ανήλιαγα σοκάκια,/ τα σκολειά χτίστε!

* * *

"Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων/ περίσσια ανοίχτε, να 'ρχεται ο κυρ Ηλιος, / διαφεντευτής, να χύνεται, να φεύγει, / ονειρεμένο πίσω του αργοσέρνοντας το φεγγάρι.

* * *

"Γιομίζοντάς τα να τα ζωντανεύουν/ μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια/ με τους κελαϊδισμούς και με τους μόσκους, / κι ο δάσκαλος, ποιητής, και τα βιβλία/ να είναι σαν κρίνα.

* * *

"Του τραγουδιού τη γλώσσα αντιλαλώντας, / και τα βιβλία σαν τα τραγούδια να είναι!/ Στη γη της ομορφιάς, αρματωμένη/ την Επιστήμη, η Ομορφιά χαρά της! / αρχή σοφίας!".

* Κωστή Παλαμά: "Πολιτεία και Μοναξιά"

Η Κινηματογραφική Λέσχη της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών (Τοσίτσα 11)

Η Κινηματογραφική Λέσχη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (Τοσίτσα 11) συνεχίζοντας την τελευταία βδομάδα προβολών της, με το θεματικό κύκλο "Ηταν κάποτε το νέο κύμα", προβάλλει σήμερα την ταινία του Φρ. Τρυφώ "Πυροβολήστε τον πιανίστα" (8.30μ.μ.) και την "Κλεό" της Ανιές Βαρντά (10.30μ.μ.). Την Πέμπτη θα προβάλει την ταινία του Γκοντάρ "Ο σώζων εαυτόν σωθήτω" (8.30μ.μ.) και του Ε. Ρομέρ "Ο τέλειος γάμος" (10.30μ.μ).

ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ
"Τα σκολειά χτίστε"

"Με τη φλόγα που ψαίνει και που πλάθει/ με της καρδιάς τη φλόγα, με του Λόγου/ τη δύναμη, ξεσκέπαστα, καθάρια/ και με τα χέρια και με τα μαχαίρια, / τον τόπο πάρτε.

* * *

"Κάτου σημάδια που έμπηξε το Ψέμα!/ Τα ταξίματα φέρτε στης Αλήθειας/ της ιερής το βωμό και τα σφαχτάρια./ Στον τόπο απάνου όχι πολέμων κάστρα, / τα σκολειά χτίστε!

* * *

"Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα, μεγάλα,/ γερά θεμελιωμένα από της χώρας/ ακάθαρτης, πολύβοης, αρρωστιάρας/ μακριά, μακριά απ' τ' ανήλιαγα σοκάκια,/ τα σκολειά χτίστε!

* * *

"Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων/ περίσσια ανοίχτε, να 'ρχεται ο κυρ Ηλιος, / διαφεντευτής, να χύνεται, να φεύγει, / ονειρεμένο πίσω του αργοσέρνοντας το φεγγάρι.

* * *

"Γιομίζοντάς τα να τα ζωντανεύουν/ μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια/ με τους κελαϊδισμούς και με τους μόσκους, / κι ο δάσκαλος, ποιητής, και τα βιβλία/ να είναι σαν κρίνα.

* * *

"Του τραγουδιού τη γλώσσα αντιλαλώντας, / και τα βιβλία σαν τα τραγούδια να είναι!/ Στη γη της ομορφιάς, αρματωμένη/ την Επιστήμη, η Ομορφιά χαρά της! / αρχή σοφίας!".

* Κωστή Παλαμά: "Πολιτεία και Μοναξιά"

Αποψη από το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων

Αποψη από το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ