Ακόμα σκληρότερη λιτότητα και γρηγορότερους ρυθμούς για τις διαρθρωτικές αλλαγές, είναι το πνεύμα της νομισματικής πολιτικής για το 2000, που κατατέθηκε χτες στη Βουλή
Διαρκή λιτότητα στους μισθούς και επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών σε όλους τους τομείς (δηλαδή ιδιωτικοποιήσεις και «απελευθέρωση» των αγορών, και «ενίσχυση της ευκαμψίας της αγοράς εργασίας») ζητά η Τράπεζα της Ελλάδας με την Εκθεση Νομισματικής Πολιτικής για το 2000, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα.
Η έκθεση της Κεντρικής Τράπεζας, που ήδη λειτουργεί ως θυγατρική της Κεντρικής Τράπεζας της ΕΕ με αυξημένες αρμοδιότητες για την παρακολούθηση της εφαρμοζόμενης πολιτικής, παραδόθηκε στην ελληνική Βουλή, ενώ στη συνέχεια ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας παραχώρησε συνέντευξη Τύπου. Ο Λ. Παπαδήμος ήταν ιδιαίτερα φειδωλός στις απαντήσεις του, καθώς, ενόψει εκλογικής αναμέτρησης, απέφυγε να τοποθετηθεί σε μια σειρά «ακανθώδη» θέματα, όπως το ασφαλιστικό κλπ.
Το κεντρικό σημείο που διατρέχει την έκθεση είναι τα μέσα και οι πολιτικές που θα κάνουν εφικτή τη σταθερότητα των τιμών, δηλαδή το επίπεδο του πληθωρισμού στα πλαίσια που απαιτεί η συμμετοχή της Ελλάδας στη ζώνη του ΕΥΡΩ. Οπως ομολογείται στην έκθεση, η νομισματική πολιτική, στην προοπτική της προσαρμογής των επιτοκίων στα επίπεδα της ζώνης του ΕΥΡΩ, θα χάνει σταδιακά τον αντιπληθωριστικό της χαρακτήρα (λόγος γίνεται για την πολιτική της «σκληρής δραχμής» που στηριζόταν στα υψηλά επιτόκια). Με δεδομένο αυτό, η Τράπεζα της Ελλάδας καλεί την κυβέρνηση να στηρίξει όλο το βάρος της αντιπληθωριστικής της προσπάθειας:
Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης ότι:
Συνεχίζονται οι ύποπτες μεθοδεύσεις του ξένου μάνατζερ
Παρά τις τεράστιες αντιδράσεις που ξεσήκωσε η ανακοίνωση του ξένου μάνατζερ της ΟΑ για την κατάργηση της γραμμής για τη Μελβούρνη της Αυστραλίας, τελικά από τις 26 Μάρτη αρχίζει η σταδιακή μείωση των πτήσεων. Ο ελιγμός αυτός βέβαια, που έγινε και για προεκλογικούς λόγους, σε τίποτα δεν αλλάζει τον τελικό στόχο που είναι η κατάργηση της γραμμής. Σε χτεσινή της ανακοίνωση η διοίκηση της «Ολυμπιακής», αν και κάνει λόγο για «επανεξέταση της απόφασης», προχωρά στη μείωση των πτήσεων από τις τρεις που γίνονταν εβδομαδιαίως σε δύο, ενώ από τα μέσα Αυγούστου θα γίνεται μόνο μία πτήση.
Μάλιστα η διοίκηση της ΟΑ, με την προφανή στήριξη της κυβέρνησης, αρχίζει το ξήλωμα της γραμμής, παρά το γεγονός ότι μετά τις διαβουλεύσεις με την ομογένεια της Αυστραλίας, την κυβέρνηση της Βικτώριας και τους Ελληνες ταξιδιωτικούς πράκτορες - οι οποίοι είχαν αντιδράσει στην κατάργηση της γραμμής - εξασφαλίστηκε «σημαντική οικονομική βοήθεια για τη σύνδεση με τη Μελβούρνη». Εγινε επίσης γνωστό ότι μετά τη μείωση των πτήσεων προς Μελβούρνη, οι επιβάτες της ΟΑ θα μεταφέρονται εκεί από το Σίδνεϋ, με ειδική ναυλωμένη πτήση της εταιρίας. Πάντως μέχρι σήμερα η διοίκηση της ΟΑ δεν έχει δώσει συγκεκριμένα στοιχεία, για το αν πράγματι η γραμμή της Μελβούρνης έχει παθητικό, με δεδομένο ότι αποτελεί προέκταση του Σίδνεϋ, που όπως ομολογεί και ο Ρ. Λιντς «παραμένει ο πιο κερδοφόρος προορισμός της ΟΑ».
Είναι επίσης απορίας άξιο ότι η διοίκηση της ΟΑ υπόσχεται σήμερα πως δεν πρόκειται ν' αλλάξει το πρόγραμμα πτήσεων, πριν ολοκληρωθεί η μελέτη όλων των στοιχείων και η ανταπόκριση της αγοράς, ομολογώντας έτσι ότι δεν είχε γίνει κάτι τέτοιο όταν πριν μερικές εβδομάδες ανακοίνωνε τη διακοπή της γραμμής.
Αποφασιστικό ΟΧΙ στη διάλυση των ασφαλιστικών - συνταξιοδοτικών ταμείων
Το «ραντεβού» συνταξιούχων και εργαζομένων ΗΣΑΠ είχε οριστεί για χτες στις 11 π.μ. σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας στην οδό Πανεπιστημίου, για τη σύγκληση κοινής γενικής συνέλευσης και έκδοσης ψηφίσματος. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, οι εργαζόμενοι στον «ηλεκτρικό» κήρυξαν για χτες δίωρη στάση εργασίας 11 π.μ. - 1 μ.μ. Μετά τη λήξη της γενικής συνέλευσης, στις 12 το μεσημέρι, ξεκίνησε από την οδό Πανεπιστημίου η προγραμματισμένη πορεία διαμαρτυρίας με προορισμό το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στην οδό Πειραιώς. Συνταξιούχοι και εργαζόμενοι, με γραπτά (πανό) και προφορικά συνθήματα, διαδήλωσαν το πρόβλημά τους, επισημαίνοντας ότι η κατοχύρωση των ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων γίνεται με την ενίσχυση των ταμείων και όχι με την κατάργησή τους. Οι διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν κάτω από το υπουργείο Εργασίας και οι εκπρόσωποί τους ανέβηκαν, για να συναντήσουν τους αρμόδιους και να επιδώσουν το ψήφισμα της γενικής συνέλευσης. Απόντος του υπουργού Εργασίας Μιλτ. Παπαϊωάννου, συναντήθηκαν με τον υφυπουργό Χρ. Πρωτόπαππα. Ο άλλοτε πρόεδρος της ΓΣΕΕ, όπως και σχεδόν το σύνολο των υπουργών, στα λόγια αναγνώρισε ως δίκαιο το αίτημα για συγχώνευση ΗΣΑΠ - «Αττικό Μετρό» με ενιαία ασφάλιση των εργαζομένων. Ωστόσο, στην πράξη ο ένας φωτογραφίζει διαφωνούντα τον άλλο και έτσι πάει λέγοντας ο εμπαιγμός του κλάδου. Χτες ο Χρ. Πρωτόπαππας φωτογράφισε ως διαφωνούντα τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, ο οποίος πρόσφατα με τη σειρά του φωτογράφισε τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ.Λαλιώτη και αυτός την «Αττικό Μετρό»!
Στο ψήφισμα που ενέκριναν ομόφωνα χτες και επέδωσαν στον υφυπουργό Εργασίας, οι συνταξιούχοι και εργαζόμενοι στους ΗΣΑΠ, χαρακτηρίζουν πρωτοφανή τη διάσπαση του ενιαίου συγκοινωνιακού έργου σε διαφορετικούς φορείς (ΗΣΑΠ και «Αττικό Μετρό», καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για αδιαφορία στο τεράστιο κόστος, που συνεπάγεται αυτή η ξεχωριστή παράλληλη λειτουργία. Υπογραμμίζουν ότι μοναδικός στόχος αυτής της επιλογής είναι η παράκαμψη των εργαζομένων και των συνδικάτων τους, ώστε να διαμορφώσουν προς το χειρότερο όπλο το εργασιακό, ασφαλιστικό και θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα. «Εργαζόμενοι και συνταξιούχοι δεν πρόκειται να δεχτούμε μεθοδεύσεις και αποφάσεις που οδηγούν σε απαξίωση και διάλυση των ασφαλιστικών μας ταμείων», προστίθεται στο ψήφισμα, που καταλήγει: Για τους λόγους αυτούς θα πραγματοποιήσουμε κάθε μορφή αγωνιστικών κινητοποιήσεων, για τη διαφύλαξη των ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων».
Νέα στάση εργασίας 12 - 4 μ.μ. και γενική συνέλευση για να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους, πραγματοποιούν σήμερα οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ (ΗΛΠΑΠ), που βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις εδώ και ένα μήνα, αντιδρώντας στην επιβολή εργασιακού μεσαίωνα που επιχειρούν να καθιερώσουν κυβέρνηση και διοίκηση.
Σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση της προηγούμενης γενικής συνέλευσης του κλάδου, αύριο Παρασκευή οι εργαζόμενοι στην κίνηση των τρόλεϊ (οδηγοί) θα πραγματοποιήσουν τρεις δίωρες στάσεις εργασίας 6.30 - 8.30 π.μ., 1.30 - 3.30 μ.μ. και 6.30 - 8.30 μ.μ.
Στο μεταξύ, αντιπροσωπεία της επιτροπής συμπαράστασης που έχει συγκροτηθεί από το ΕΚΑ, σωματεία συγκοινωνιών, ομοσπονδίες και σωματεία ιματισμού, κλωστοϋφαντουργίας και δέρματος, εμποροϋπαλλήλων, λιθογράφων, οικοδόμων, εργαζομένων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς κ.ά., συναντήθηκε και ζήτησε από τη διοίκηση ΗΛΠΑΠ να αποκαταστήσει τα δικαιώματα των εργαζομένων που απορρέουν από ΣΣΕ και διμερείς συμφωνίες, ώστε να αποκατασταθεί η ομαλότητα στις συγκοινωνίες. Παράλληλα, οι εκπρόσωποι της επιτροπής έχουν ζητήσει συνάντηση με τους υπουργούς Μεταφορών - Επικοινωνιών και Εργασίας, ενώ προγραμματίζουν και άλλες εκδηλώσεις συμπαράστασης προς τους απεργούς εργαζόμενους στα τρόλεϊ.