ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Τα «μέτρα επιτάχυνσης» σε πλήρη ... ραθυμία!

Αποκαλυπτικά στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ

Δεκατρείς ολόκληρους μήνες μετά τον καταστροφικό σεισμό της 7ης Σεπτέμβρη 1999 και το έργο της ουσιαστικής αποκατάστασης των σεισμοπλήκτων εξακολουθεί να βρίσκεται σε βαθύ τέλμα, παρά τις κυβερνητικές δηλώσεις - που έγιναν πριν περίπου ένα μήνα μετά από σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό - περί δήθεν «μέτρων επιτάχυνσης»...

Την ωμή πραγματικότητα αποκαλύπτουν τα ίδια τα επίσημα στοιχεία της Υπηρεσίας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΥΑΣ) του ΥΠΕΧΩΔΕ με ημερομηνία 6 Οκτώβρη 2000. Σύμφωνα με αυτά:

  • Από τους ιδιοκτήτες των 45.000 κτιρίων που κρίθηκαν επισκευάσιμα («κίτρινα») - μαζί με τους επαγγελματικούς χώρους και τα διατηρητέα - έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής 9.086 αιτήσεις για επισκευές και έχουν εγκριθεί μόνο οι 4.889.
  • Από τους ιδιοκτήτες των 6.500 κτιρίων που έχουν κριθεί οριστικά κατεδαφιστέα («κόκκινα») - μαζί με τους επαγγελματικούς και βιομηχανικούς χώρους - έχουν κατατεθεί μέχρι τώρα 2.678 αιτήσεις, ενώ έχουν εγκριθεί μόνο 1.815 άδειες για ανακατασκευές.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι μόνο για ένα 10% περίπου των ιδιοκτητών, που τα σπίτια τους ή η επαγγελματική τους στέγη έπαθαν σοβαρές ζημιές, έχουν εγκριθεί οι άδειες επισκευής, ενώ αντίστοιχα το ποσοστό αυτό μόλις που φτάνει το 23% περίπου όσον αφορά στις άδειες ανακατασκευής...

Οι ρυθμοί αυτοί δεν είναι άσχετοι με το γεγονός ότι παρά τις κυβερνητικές υποσχέσεις τα πολύπλοκα γραφειοκρατικά εμπόδια εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τους χιλιάδες σεισμόπληκτους. Η σοβαρότερη όμως αιτία είναι προφανώς η ανεπάρκεια της στεγαστικής συνδρομής και το γεγονός ότι τα τιμολόγια που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση και εγκρίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν καλύπτουν ούτε στο ελάχιστο το πραγματικό κόστος που καλούνται να καταβάλουν οι σεισμόπληκτοι τόσο για τις επισκευές, όσο και για τις ανακατασκευές των σπιτιών τους ή της επαγγελματικής τους στέγης . Και το γεγονός αυτό μέχρι τώρα η κυβέρνηση αρνείται επίμονα να το δεχτεί, αυξάνοντας δραστικά τα τιμολόγια, ώστε να καλύπτουν το πραγματικό κόστος. Ούτε φαίνεται να την προβληματίζει την κυβέρνηση ότι πολλοί από τους σεισμόπληκτους εξαναγκάζονται με τον τρόπο αυτό να καταφεύγουν σε επισκευές-μπαλώματα, γεγονός που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους...

Παράλληλα, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν πολλοί σεισμόπληκτοι σχετικά με τη χορήγηση των επιδοτήσεων ενοικίου ή συγκατοίκησης, καθώς από το τρίτο τρίμηνο μετά τους σεισμούς άρχισαν να απορρίπτονται σωρηδόν αιτήσεις σεισμοπλήκτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το επίδομα αυτό στο 3ο τρίμηνο υποβλήθηκαν 16.425 αιτήσεις, αλλά κρίθηκαν δικαιούχοι 10.191. Και από αυτούς τα επιδόματα τα έχουν πληρωθεί μέχρι στιγμής οι 8.554. Η ίδια περίπου εικόνα παρατηρείται και στο 4ο τρίμηνο, όπου από τις 7.603 αιτήσεις που υποβλήθηκαν, εγκρίθηκαν μόνο οι 3.097, ενώ έχουν πληρωθεί μόνο οι 1.407... Για το 5ο μάλιστα τρίμηνο που διανύουμε έχουν εγκριθεί μόνο 207 αιτήσεις και έχουν πληρωθεί μόνο τρεις που αφορούν σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις...

ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
«Απελευθέρωση» προς όφελος του κεφαλαίου

Από τον επόμενο χρόνο θα μπορούν ιδιωτικές εταιρίες να παρέχουν υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, χρησιμοποιώντας μάλιστα τα δίκτυα του ΟΤΕ

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο για την«Οργάνωση και λειτουργία του τομέα των τηλεπικοινωνιών και άλλες διατάξεις», με το οποίο «απελευθερώνεται» η τηλεπικοινωνιακή αγορά από την 1η Γενάρη του 2001. Δηλαδή, επιτρέπεται στον κάθε «μεγαλοκαρχαρία» να ιδρύσει εταιρία παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και να πλουτίσει, εκμεταλλευόμενος τις υποδομές του ΟΤΕ, που δημιουργήθηκαν με το μόχθο των εργαζομένων στον Οργανισμό και συνολικά του ελληνικού λαού.

Με βάση τα όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, ο ΟΤΕ χάνει οριστικά την αποκλειστικότητα ορισμένων βασικών υπηρεσιών, με πιο σημαντική τη σταθερή τηλεφωνία. Από 1ης Γενάρη 2001 η κυβέρνηση επιτρέπει σε όποιον ιδιώτη να ιδρύσει δικό του τηλεπικοινωνιακό οργανισμό και να πουλά τις αντίστοιχες υπηρεσίες.

Οι νέες εταιρίες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα δίκτυα του ΟΤΕ έναντι «εύλογου τιμήματος», ή να στήσουν δικά τους. Να σημειωθεί εδώ η «πρωτοπορία» της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία έσπευσε, από τον Ιούλη, να εξαγγείλει ότι ο ΟΤΕ αναγκαστικά θα ενοικιάζει το δίκτυό του σε κάθε επιχείρηση που θα θελήσει να πουλά τηλεφωνία. Το δε συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μόλις την προηγούμενη βδομάδα ενέκρινε σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αναγκαστική μίσθωση των γραμμών των Οργανισμών Τηλεπικοινωνιών, σε τιμή κόστους, σε κάθε ενδιαφερόμενο ιδιώτη.

Ετσι, και μέσω της προωθούμενης εδώ και χρόνια ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ, και μέσω της «απελευθέρωσης», δε θα ανήκει στο δημόσιο ούτε καν η υποδομή του Οργανισμού. Το δίκτυο, που τα τελευταία 50 χρόνια δημιουργήθηκε με τον ιδρώτα των χιλιάδων εργαζομένων και τα χρήματα του ελληνικού λαού, θα γίνει η βάση, πάνω στην οποία άλλες, ιδιωτικές εταιρίες, ξένες και ντόπιες, θα αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους.

Επιπρόσθετα, οι ιδιώτες, προκειμένου να απλώσουν τα δίκτυά τους, μπορούν να χρησιμοποιούν ελεύθερα δημόσιες εκτάσεις. Ακόμα, για να στηθούν τα ιδιωτικά δίκτυα, το νομοσχέδιο προβλέπει την έναντι «εύλογης αποζημίωσης σύσταση προσωπικής δουλείας σε βάρος ακινήτων ιδιωτών». Δηλαδή, αν μια εταιρία θέλει να εγκαταστήσει μία κεραία σε ένα οικόπεδο, θα το κάνει χωρίς να ρωτήσει τον ιδιοκτήτη. Αν ο τελευταίος θεωρήσει την αποζημίωση λίγη, θα προσφεύγει στα δικαστήρια κατά του επιχειρηματικού κολοσσού...

Μεγάλη σημασία έχει και το κεφάλαιο της «καθολικής υπηρεσίας», το οριζόμενο από το νομοσχέδιο ως «προκαθορισμένο ελάχιστο σύνολο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών συγκεκριμένης ποιότητας που προσφέρεται σε όλους τους χρήστες, ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης, σε προσιτή τιμή». Σε απλά ελληνικά αφορά στην τηλεφωνική γραμμή που έφτανε και στο τελευταίο σπίτι, του τελευταίου χωριού, ανεξάρτητα από το κόστος για τον ΟΤΕ. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο ΟΤΕ θα είναι υποχρεωμένος για την παροχή της «καθολικής υπηρεσίας» μέχρι το τέλος του 2001 και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών-Ταχυδρομείων θα κρίνει και ποιοι άλλοι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί θα μπορούν επίσης να την προσφέρουν. Αν το κόστος παροχής της είναι μεγάλο, ο όποιος οργανισμός θα μπορεί να ζητήσει από την ΕΕΤΤ τον επιμερισμό του κόστους με άλλες εταιρίες.

Ομως, σε μία κοινωνία, όπου η αγορά θεοποιείται και το αγαθό της επικοινωνίας γίνεται εμπόρευμα, τι θέση έχουν οι διαβεβαιώσεις περί καθολικής υπηρεσίας; Πώς θα εξασφαλιστεί η παροχή και χρηματοδότησή της, όταν όλοι θα προβάλλουν ενστάσεις προκειμένου να την αποφύγουν; Ποιος εγγυάται ότι δε θα επαναληφθεί το μοντέλο της κινητής τηλεφωνίας, όπου ο έχων να πληρώσει λαμβάνει και τις αντίστοιχες υπηρεσίες;

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΟΡΥΦΟΡΟΣ
Αγονος και ο δεύτερος διαγωνισμός

Σε επικίνδυνη τροχιά μπαίνει η υπόθεση «ελληνικός δορυφόρος». Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών βλέπει τους ιδιώτες να μην παρέχουν τα όσα - όλο και λιγότερα - ζητά, για να τους αναθέσει το σχετικό έργο. Ετσι, πληθαίνουν οι εκφρασμένες εδώ και καιρό ανησυχίες, ότι θα μειώσει περαιτέρω τις απαιτήσεις της και οι επιχειρηματίες θα πάρουν το έργο με έκπτωση.

Το υπουργείο προκήρυξε δύο φορές διαγωνισμό για το πρώτο εγχώριο εμπορικό σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών HELLAS SAT, τη χορήγηση ειδικής άδειας και εκμετάλλευσης των συχνοτήτων, με εγκατάσταση τηλεπικοινωνιακού-τηλεοπτικού δορυφόρου και δύο σταθμών ελέγχου σε ελληνικό έδαφος. Το σύστημα θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης. Σύμφωνα με τα τελευταία κυβερνητικά σχέδια, ο ιδιώτης θα το εκμεταλλεύεται για 20 χρόνια, έναντι καταβολής τιμήματος και παροχής τριών αναμεταδοτών στο υπουργείο.

Στον πρώτο διαγωνισμό, που έληξε στις 31 του Ιούλη, εκδήλωσαν ενδιαφέρον 13 εταιρίες, αλλά φακέλους υπέβαλαν μόνο τρεις, και αυτές δίχως εγγυητικές επιστολές. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση ζητούσε τότε τέσσεριςαναμεταδότες.

Επαναπροκηρύχθηκε διαγωνισμός με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών την 29η Σεπτέμβρη. Οι απαιτήσεις για αναμεταδότες μειώθηκαν από τέσσερις σε τρεις. Κατέθεσαν φακέλους δύο εταιρίες (EMI και New Skies Satellites). Ομως η Επιτροπή Αξιολόγησης διαπίστωσε ότι καμία από τις εταιρίες δεν υπέβαλε προσφορά σύμφωνη με τους όρους της προκήρυξης και κήρυξε το διαγωνισμό άγονο.

Ετσι, το υπουργείο αποφάσισε να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με τις δύο εταιρίες, με βάση - όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση - τους όρους της προκήρυξης. Με απόφαση του υφυπουργού Αλ. Βούλγαρη, καλούνται οι δύο εταιρίες να καταθέσουν έως τις 18 του Οκτώβρη τις προσφορές τους και το προτεινόμενο σχέδιο σύμβασης. Στόχος της κυβέρνησης είναι οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Οκτώβρη.

Με βάση τη συνεχή «αδυναμία» των εταιριών να ανταποκριθούν στους όρους της προκήρυξης, αυξάνονται οι ανησυχίες για νέες εκπτώσεις από το υπουργείο. Να σημειωθεί ότι τα περιθώρια χρόνου είναι πιεστικά. Ο HELLAS SAT θα πρέπει να τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία το αργότερο έως τις 25/3/2002, χωρίς δυνατότητα για παραπέρα παράταση. Τότε λήγει η προθεσμία της Ελλάδας για εκτόξευση του δορυφόρου, στη θέση που της δόθηκε από το Διεθνή Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών. Διαφορετικά, θα καταλάβει τη θέση κάποια άλλη χώρα και η Ελλάδα χάνει το δικαίωμα εκτόξευσης δορυφόρου. Ετσι, δεν αποκλείεται οι ενδιαφερόμενοι να εκμεταλλευτούν την κατάσταση και να πετύχουν νέα έκπτωση απαιτήσεων.

Ασφαλτοστρώσεις στην Ηλιούπολη

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι οδηγοί που διέρχονται από τους κεντρικούς δρόμους της Ηλιούπολης και συγκεκριμένα από τις οδούς Ηρώων Πολυτεχνείου και Λεωφ. Σοφ. Βενιζέλου, καθώς από χτες ξεκίνησαν εργασίες κατασκευής αντιολισθηρών ταπήτων.

Οι εργασίες αυτές θα διαρκέσουν μέχρι και τις 5 Νοέμβρη, ενώ το ΥΠΕΧΩΔΕ με χτεσινή του ανακοίνωση συνιστά στους οδηγούς να ακολουθούν πιστά τα σήματα της Τροχαίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ