ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Σε μαρασμό τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα

Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Τάκης Τσιόγκας, για τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, που, όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, είναι «από τις λίγες εστίες πολιτισμού στην περιφέρεια της χώρας και τα οποία κινδυνεύουν σοβαρά από την απαξίωση του υπουργείου, η οποία εκφράζεται κυρίως μέσω της υποχρηματοδότησής τους».

Ο βουλευτής σημειώνει ότι «για τα 16 ΔΗΠΕΘΕ, το 2005 ενεγράφησαν στον κρατικό προϋπολογισμό μόλις 2,9 εκατομ. ευρώ, μειωμένα σε σχέση με το 2004, όταν το κόστος όλων των υπηρεσιών και προϊόντων καθημερινά μεγαλώνει και φυσικά και το κόστος λειτουργίας των ΔΗΠΕΘΕ» και επισημαίνει ότι «η ανάγκη παρέμβασής τους με υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικό έργο που αναδεικνύει την τοπική παράδοση και τις τοπικές καλλιτεχνικές δυνάμεις μαζί και τη σύγχρονη δημιουργία καθημερινά μεγαλώνει, τα θέατρα αυτά αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, συρρικνώνεται η δράση τους ή επαναλαμβάνουν το ρεπερτόριο εμπορικών θεάτρων για να επιβιώσουν. Το ΥΠΠΟ πρέπει να αλλάξει τακτική απέναντί τους, διαφορετικά θα χρεωθεί το μαρασμό και την απαξίωσή τους».

Τέλος, ο βουλευτής ρωτά τον υπουργό: «Θα αυξήσει ουσιαστικά την επιχορήγησή τους άμεσα με τον προϋπολογισμό του 2006 έως και το διπλασιασμό της, ώστε να αντεπεξέλθουν στο ρόλο και τις υποχρεώσεις τους; Τι μέτρα μελετά και με ποιες διαδικασίες, ώστε από κοινού με τους δήμους και τους φορείς κάθε περιοχής να εξασφαλιστεί η υψηλή ποιότητα των έργων τους;»

ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
Αμερικανικό τηλεπαιχνίδι επί αρχαιοτήτων!!!

Ο ναός του Ηφαίστου στην Αρχαία Αγορά: οι αμερικανοί εδώ «βλέπουν» ένα ωραίο τηλεοπτικό «ντεκόρ»...
Ο ναός του Ηφαίστου στην Αρχαία Αγορά: οι αμερικανοί εδώ «βλέπουν» ένα ωραίο τηλεοπτικό «ντεκόρ»...
Τη χρήση ως ...«σκηνικού» μερικών σημαντικότατων αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας για τη διεξαγωγή ...τηλεοπτικού παιχνιδιού πέτυχαν(!) Αμερικανοί παραγωγοί, μέσω της ελληνικής εταιρίας παραγωγής Athens Central Film Productions (Αθενς Σέντραλ Φιλμ Προντάκσιονς), σε μία ακόμη πράξη εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το αίτημα συζητήθηκε προχτές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Παρά τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν, η άδεια δόθηκε με «όρους», που κι αν τους υλοποιήσουν οι διοργανωτές του «σόου», πάλι δεν αποτελούν άλλοθι για τον οφθαλμοφανή υποβιβασμό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Πρόκειται για παιχνίδι με τη «λογική» του «κυνηγιού του θησαυρού», με ζευγάρια παιχτών, οι οποίοι «βρίσκουν» τις οδηγίες για την επόμενη αποστολή τους μέσα σε κουτιά τοποθετημένα σε αρχαιολογικούς χώρους. Ο τελευταίος «σταθμός» του παιχνιδιού ήταν η Ρώμη και η Κατάνια στη Σικελία και τώρα θέλουν να βιντεοσκοπήσουν σκηνές στο αρχαίο στάδιο Νεμέας, στην Αρχαία και Ρωμαϊκή Αγορά, στο Ηρώδειο, στο λόφο του Φιλοπάππου, στους πεζόδρομους της Δ. Αρεοπαγίτου και Απ. Παύλου, στο Ολυμπίειο, στους Δελφούς και στο κάστρο του Ρίου.

Οι εισηγήσεις όλων των αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων ενέκριναν το αίτημα, πλην της Α' Εφορείας (Αρχαία και Ρωμαϊκή Αγορά, Ηρώδειο, Φιλοπάππου), η οποία εισηγήθηκε αρνητικά, επειδή δεν υπάρχει συνάφεια του παιχνιδιού με τους αρχαιολογικούς χώρους και δεν προάγεται η χώρα μέσω αυτών των παιχνιδιών. Οι Εφορείες που εισηγήθηκαν θετικά στάθηκαν στο «γράμμα» του νόμου, δηλαδή στο αν προκαλείται βλάβη στα αρχαία από την κινηματογράφηση, αδιαφορώντας για το γεγονός ότι οι αρχαιότητες δεν είναι για «νοίκιασμα».

Από μέλη του ΚΑΣ σημειώθηκε ότι οι Αμερικανοί δεν περιλαμβάνουν χώρους από όλη την Ελλάδα, παρά μόνο από τη μη ...«αμφισβητούμενη», δηλαδή τη Στερεά και την Πελοπόννησο. Πρόσθεσαν ότι η προσέγγιση της αρχαιότητας από αυτές τις παραγωγές, είναι αφελής, παιδαριώδης αλλά και παραμορφωτική για την ιστορία. Επιπλέον, δεν κατατέθηκε καν σενάριο στο ΚΑΣ για να ελεγχθεί τι θα ειπωθεί στο «σόου». Κανείς πάντως δεν έθεσε το μείζον ζήτημα της εμπορευματοποίησης. Οι αιτούντες απάντησαν πως δεν πρόκειται για ντοκιμαντέρ, αλλά για τηλεπαιχνίδι και πως δέχονται να γράψει τα κείμενα η Αρχαιολογική Υπηρεσία! Δηλαδή να γίνουν οι αρχαιολόγοι της υπηρεσίας σεναριογράφοι αμερικάνικου τηλεπαιχνιδιού!

Παρά το θράσος τους, τελικά η άδεια δόθηκε στους Αμερικανούς με όρους όπως: να εμφανιστεί ο σημερινός χάρτης της Ελλάδας στην εκπομπή με αναφορά σε σημαντικά κέντρα της αρχαιότητας στη σημερινή ελληνική επικράτεια και να ελεγχθεί το κείμενο πριν γίνει το μοντάζ του παιχνιδιού. Ζητήθηκε, επίσης, επιστημονικός σύμβουλος...

Αγνωστες πτυχές του Μ. Θεοδωράκη

Eurokinissi

«Τα έγραψα μέσα στις σκηνές της Μακρονήσου, στην εξορία της Ικαρίας, στη φυλακή... Εχουν δραματική φόρτιση, γιατί ήταν δραματικές οι συνθήκες». Με αυτά τα λόγια «σύστησε» ο Μίκης Θεοδωράκης τα έργα μουσικής δωματίου (τα περισσότερα γραμμένα την περίοδο 1945-'52), που θα παρουσιαστούν το Σάββατο (19/11), στο Μέγαρο Μουσικής. Ο βιολονίστας Γιώργος Δεμερτζής, ο βιολοντσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης και ο πιανίστας Θανάσης Αποστολόπουλος θα ερμηνεύσουν τα έργα: «Σονατίνα αρ.1 για βιολί και πιάνο», «Ελεγεία Ι για βιολί και πιάνο», «Ελεγεία ΙΙ για βιολί και πιάνο», «Σονατίνα αρ. 2 για βιολί και πιάνο», «Τρία κομμάτια για το Δεκέμβρη για βιολί και πιάνο», «Χορός ασίκικος - 11 χοροί και τραγούδια για σόλο βιολοντσέλο», «Τρίο για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο». Ακολουθούν δύο συναυλίες με αποσπάσματα της οπερατικής τετραλογίας του. Στις 21/11 με αποσπάσματα της «Μήδειας» (ερμηνεύουν Σόνια Θεοδωρίδου, Μαίρη - Ελεν Νέζη, Αντώνης Κορωναίος, Τάσης Χριστογιαννόπουλος) και της «Ηλέκτρας» (ερμηνεύουν Δάφνη Ευαγγελάτου, Μαρίνα Βουλογιάννη, Αντώνης Κορωναίος, Τ. Χριστογιαννόπουλος και Δημήτρης Κασιούμης). Αποσπάσματα της «Αντιγόνης» (με τους Μάτα Κατσούλη, Τ. Χριστογιαννόπουλο, Χάρη Ανδριανό, Χριστόφορο Σταμπόγλη, Δ. Ευαγγελάτου και Α. Κορωναίο) και της «Λυσιστράτης» (με τους Τζούλια Σουγλάκου, Μ. - Ε. Νέζη, Μαρίνα Βουλογιάννη, Καρολίν Μαζούρ, Α. Κορωναίο και Χρ. Σταμπόγλη) θα παρουσιαστούν στις 22/11. Και στις δύο οπερατικές βραδιές συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα της Δρέσδης και η Χορωδία της ΕΡΤ.

Για τα έργα μουσικής δωματίου ο Μ. Θεοδωράκης είπε ότι περιφρονήθηκαν, αλλά ότι είναι ευτυχής που θα ακούσει κάποια για πρώτη φορά, μετά από 60 χρόνια. Χαρακτήρισε «μεγάλο βήμα» τη σύνθεση των οπερατικών του έργων - «ήταν η μεγαλύτερη φιλοδοξία μου και το μεγαλύτερο δώρο μου στον ελληνικό λαό» είπε. «Θέλησα να περάσω από το "Αξιον Εστί" στη "Μήδεια". Δεν τα κατάφερα... είχαν αλλάξει οι συνθήκες». Αναφερόμενος στις διαμαρτυρίες στελεχών του ΠΑΣΟΚ για τα εκκλησιαστικά, είπε ότι «είναι υποκριτές. Οταν ο Τρίτσης έκανε νόμο για το διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας και την κρατικοποίηση της τεράστιας εκκλησιαστικής περιουσίας, τον έδιωξαν. Γιατί δεν το κάνανε τότε; Να μην μιλάει κανένας τους, γιατί τα έδωσαν όλα στην εκκλησία. Οπως συνεχίζουν να τα δίνουν και για τις πολεμικές δαπάνες».

Η ΟΓΕ πάει σινεμά

Κινηματογραφική «εξόρμηση» με την ταινία «Viva Cuba», στον κινηματογράφο «ΑΑΒΟΡΑ» (τέρμα Ιπποκράτους) οργανώνει η ΟΓΕ, την επόμενη Κυριακή, 20/11, στις 11πμ.

Εργα Μπουζιάνη στο Μπενάκη

Εβδομήντα συνολικά λάδια, υδατογραφίες και σχέδια του Γιώργου Μπουζιάνη φιλοξενεί η έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη από το 1977 αναδρομική έκθεση έργων του Γ. Μπουζιάνη. Το υλικό της προέρχεται από τη συλλογή του Βασίλη Ι. Βαλαμπού. Επί 27 χρόνια ο Β. Βαλαμπού προσπαθεί να εντοπίσει τις διασπαρμένες δημιουργίες του Γ. Μπουζιάνη και να ανασυστήσει την ενότητα της καλλιτεχνικής του παραγωγής, συγκροτώντας την πλουσιότερη ιδιωτική συλλογή έργων του σπουδαίου ζωγράφου.

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου: «Μέσα από τα έργα της έκθεσης αναδεικνύεται το ιδιαίτερο ζωγραφικό ύφος ενός σημαντικού εκπροσώπου του εξπρεσιονισμού. Ο Μπουζιάνης, μετά από σύντομη θητεία στον ακαδημαϊσμό, στο ρεαλισμό και τον ιμπρεσιονισμό, διαμόρφωσε ένα προσωπικό εξπρεσιονιστικό ιδίωμα, που τον κατέταξε στην ελληνική πρωτοπορία».

Την έκθεση (διάρκεια έως τις 5/2), συνοδεύει καλαίσθητος κατάλογος (εκδόσεις «Αδάμ»), ο οποίος περιλαμβάνει φωτογραφίες, βιβλιογραφική τεκμηρίωση των έργων και κείμενα των: Α. Δεληβοριά, Β. Βαλαμπού, Χρ. Μπότσογλου και Σ. Παπά. Στα πλαίσια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ καθημερινά (2μμ.) θα προβάλλεται στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, η ταινία «Γιώργος Μπουζιάνης» σε σκηνοθεσία Κώστα Μαχαίρα, από την εκπομπή «Παρασκήνιο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ