ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Οχτώβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Συνεχίζουν την απεργία τους

«Καυτό» απεργιακό μήνα «υπόσχονται» στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ, μετά τη χτεσινή απόφασή τους για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων με κύριο αίτημα τη μονιμοποίησή τους.

Συγκεκριμένα, αποφασίστηκαν απεργίες στις 14/10, 16-17/10, 20/10, 22/10 και από 24 - 31/10. Από τις απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα αναμένεται να «παραλύσουν» οι Κεντρικές και Περιφερειακές Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, ενώ θα πλαισιωθούν από απεργιακές συγκεντρώσεις και αποκλεισμούς αρχαιολογικών χώρων και μουσείων στην Αθήνα και την περιφέρεια.

Τη συμπαράσταση του ΠΑΜΕ στον αγώνα των συμβασιούχων του ΥΠΠΟ επανέλαβε και χτες κατά τη διάρκεια της γενικής τους συνέλευσης εκπρόσωπος της Εκτελεστικής του Γραμματείας, ο οποίος κατήγγειλε τις «ελαστικές» εργασιακές σχέσεις που προωθεί η κυβέρνηση και κατέθεσε την αλληλεγγύη του ΠΑΜΕ στον αγώνα για μόνιμη και σταθερή δουλιά. Κατήγγειλε επίσης την κυβέρνηση για την απόπειρα να επιβάλει καθεστώς τρομοκρατίας στην εργατική τάξη μέσω των δικαστικών διώξεων των συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ, που την ώρα της συνέλευσης δικάζονταν για την κατάληψη του υπουργείου Εργασίας στις μεγάλες κινητοποιήσεις για το Ασφαλιστικό το 2001.

ΜΑΡΜΑΡΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Ανοίγει ... η όρεξη της Βρετανίας

Υπέρ του «μόνιμου» μεν, πλην δανεισμού δε, των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με αντάλλαγμα την υποστήριξη της χώρας μας στη διεκδίκηση της Ολυμπιάδας του 2012 από το Λονδίνο, φέρεται να είναι η υπουργός Πολιτισμού της Βρετανίας, Τέσα Τζόουελ, σύμφωνα με κυριακάτικο δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Μίρορ».

Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι «η κ. Τζόουελ θέλει την έναρξη διαλόγου με τις ελληνικές αρχές για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης, η οποία θα επιτρέψει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με τη μορφή ενός μονίμου δανεισμού». Το δημοσίευμα αναφέρεται και στις «ετοιμασίες» του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, το οποίο προορίζεται να στεγάσει τα γλυπτά του Παρθενώνα όταν επιστρέψουν στην Ελλάδα. Παραθέτει και δήλωση του προέδρου της βρετανικής επιτροπής για τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα, καθηγητή Αντονι Σνόντγκρας, σύμφωνα με τον οποίο «η Αθήνα είναι το σπίτι των Μαρμάρων, και εκεί ανήκουν».

Θυμίζουμε ότι ο «μόνιμος» δανεισμός είναι ελληνική πρόταση, η οποία συνοδεύεται και με ανταλλάγματα προς το Βρετανικό Μουσείο και σε είδος (δηλαδή διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων στο Λονδίνο με άλλες σημαντικές αρχαιότητές μας), αλλά και με τη νομική μορφή που θα έχει η αίθουσα των Γλυπτών στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, ως «παράρτημα» του Βρετανικού Μουσείου! Πρόκειται, βέβαια, για μια πρόταση που δε λύνει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των Γλυπτών υπέρ μας. Η εφημερίδα δεν αναφέρεται στις «λεπτομέρειες» αυτής της πρότασης, άρα οι Βρετανοί, πιθανότατα, να θέλουν και όλα τα παραπάνω και επιπλέον την υποστήριξή μας στη διεκδίκηση της Ολυμπιάδας του 2012. Το θέμα είναι ότι η πολιτική «κατευνασμού» και στο θέμα των Γλυπτών από μέρους της Ελλάδας φαίνεται να «ανοίγει» την «όρεξη» των Βρετανών...

«Καταιγίδα» ποιοτικών ταινιών

Από το «Λυκόφως των θεών» του Βισκόντι
Από το «Λυκόφως των θεών» του Βισκόντι
Το κλασικό αριστούργημα του ιταλικού - και όχι μόνο - κινηματογράφου, η ταινία «Το Λυκόφως των Θεών» («Λούντβιγκ» ο πρωτότυπος τίτλος) του Λουκίνο Βισκόντι προβάλλεται σήμερα στις 9.30 μμ στον κινηματογράφο «Αστυ» στο πλαίσιο του «Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου».

Η ταινία θα προβληθεί σε αναπαλαιωμένες κόπιες και για πρώτη φορά στην ολοκληρωμένη εκδοχή της, διάρκειας 255 λεπτών! Πρόκειται για ένα λυρικό έπος για το τέλος της βασιλείας των αριστοκρατών, στο οποίο πρωταγωνιστεί η «αφρόκρεμα» της εποχής, Σιλβάνα Μαγκάνο, Ρόμι Σνάιντερ, Τρέβορ Χάουαρντ.

Σήμερα, πάντα στο πλαίσιο του «Πανοράματος», στον κινηματογράφο «Απόλλων» θα προβληθεί σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα, η πρώτη σκηνοθετική δουλιά του Ντέιβιντ Θιούλις, «Cheeky», στην οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Ιαν Χαρτ. Ο Θιούλις περνάει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα μετά από πολύ καλές ερμηνείες ως ηθοποιός, όπως αυτή στην ταινία «Γυμνό» του Μάικ Λι. Αμέσως μετά θα προβληθεί η ταινία «Οσάμα» του Σέντιχ Μπάρμαρκ, η οποία αναφέρεται στο Αφγανιστάν επί Ταλιμπάν.

Στον «Απόλλων» σήμερα θα προβληθούν μεταξύ άλλων η ταινία του Βέντερς «Το πέρασμα του χρόνου» (4 μμ) και «Προετοιμασία για έγκλημα» του Μπράιαν ντε Πάλμα με τον Μάικλ Κέιν (7 μμ) ενώ στο «Αστυ» θα προβληθεί η ταινία του Βέντερς «Η κατάσταση των πραγμάτων» και του Βερτμίλερ «Εκδίκηση». Στο Γαλλικό Ινστιτούτο θα προβληθούν οι ταινίες «Το κλειδί του μυστηρίου» του Ζαν Ντελανουά και «Μπέτυ» του Κλοντ Σαμπρόλ.

Υποκρισία και αδιαφορία

Και ξαφνικά το ΥΠΠΟ θυμήθηκε τους Τσιγγάνους λαϊκούς μουσικούς, την προσφορά των οποίων ανακοίνωσε ότι προτίθεται να τιμήσει με εκδήλωση που διοργανώνει αύριο (7.30 μ.μ.), στον κήπο του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων. Μια εκδήλωση που, όπως αναφέρεται, «έχει ως στόχο την αναγνώριση και προβολή από την επίσημη πολιτεία της συνεισφοράς των Τσιγγάνων («επώνυμων» και ανώνυμων) στη διάσωση και περαιτέρω εξέλιξη της ελληνικής μουσικής».

Δεν είναι μόνο το όψιμο ενδιαφέρον και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο του ΥΠΠΟ για τους Τσιγγάνους λαϊκούς μουσικούς. Είναι κυρίως η υποκρισία απέναντι στο σύνολο των Τσιγγάνων της χώρας και απέναντι σε μια μουσική δημιουργία, που έχει πολλά προσφέρει στον τόπο μας. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η ανερυθρίαστη ανακοίνωση ότι η εκδήλωση γίνεται «στο πλαίσιο υλοποίησης των δράσεων του Ολοκληρωμένου Προγράμματος Δράσης για την κοινωνική ένταξη των Τσιγγάνων»; Αυτού του κομματιού του ελληνικού λαού που βιώνει στο έπακρο την κοινωνική καταπίεση από το κράτος. Ενα κράτος που με βάρβαρο τρόπο πετά τους Τσιγγάνους και τα παιδιά τους δίπλα στις χωματερές και τους καταδικάζει στη φτώχεια και στην εξαθλίωση, στην ανεργία και την πολιτισμική στέρηση.

Αραγε για τι θα μιλήσει ο υπουργός Πολιτισμού στο χαιρετισμό του, στην αυριανή εκδήλωση; Θα μιλήσει για τον αναλφαβητισμό των Τσιγγάνων, που είναι πάνω από 80%, για την παιδική θνησιμότητα στους τσιγγάνικους καταυλισμούς, που είναι πολλαπλάσια του γενικού πληθυσμού, για τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης, συχνά σε καταλύματα χωρίς νερό, ηλεκτρικό και τουαλέτα; Θα μιλήσει για τη μάστιγα της ανεργίας ή για τις βίαιες επιδρομές των «ράμπο» αστυνομικών; Θα πει για όλα αυτά τα δεινά που η κυβέρνησή του και η πολιτική της ΕΕ έχουν ρίξει στις πλάτες των Τσιγγάνων, συντηρώντας τον κοινωνικό αποκλεισμό τους; Είναι μάλλον σίγουρο πως ο Ε. Βενιζέλος δε θα αναφερθεί σε όλα αυτά. Μήπως, η καλύτερη τιμή προς τους Τσιγγάνους και τον πολιτισμό τους δεν είναι η επίλυση ζωτικών προβλημάτων τους;

Ομως και για έναν ακόμη λόγο είναι υποκριτική η σπουδή του ΥΠΠΟ να «τιμήσει» τη συνεισφορά των Τσιγγάνων. Γιατί αν πραγματικά το ήθελε θα προχωρούσε στην ίδρυση ενός Κέντρου Μελέτης του τσιγγάνικου πολιτισμού, με αντικείμενο τη γλώσσα, το αλφάβητο, τα ήθη, τα έθιμα, τη μουσική, το τραγούδι, τις τέχνες της τσιγγάνικης φυλής. Ενα κέντρο, που θα ασχολείται συνολικά με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά των Τσιγγάνων.


Ρ. ΣΟΥΛΗ

Με το πάθος του Βέρντι

Με το όνομα «Σικελικός Εσπερινός» έμεινε στην ιστορία η επανάσταση και ο πόλεμος με τον οποίο η Σικελία πέρασε από την ανδηγαυική (γαλλική) στην αραγωνική (ισπανική) κυριαρχία, που διήρκεσε στην Κάτω Ιταλία 400 χρόνια. Σύμφωνα με την παράδοση, στις 31 Μάρτη 1282, στο Παλέρμο, την ώρα του εσπερινού, εκδηλώθηκε επανάσταση που απλώθηκε σε όλη τη Σικελία, με αφορμή την προσβολή Γάλλου στρατιώτη προς μια γυναίκα.

«Σικελικός Εσπερινός», η μεγαλειώδης και ιδιαίτερων απαιτήσεων όπερα του Βέρντι, που ανεβαίνει 10-22 Οκτώβρη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το λυρικό έργο παρουσιάζεται σε σκηνοθετική σύλληψη, σκηνικά, κοστούμια Νίκου Πετρόπουλου και εκτέλεση σκηνοθεσίας Ροντόλφο Κράια. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αλεξάντρου Αγκάτσε, Φραντσέσκο Ελέρο ντ' Αρτένια, Ελιάν Κοέλιο, Γιάνες Λότριτς, Μαρία Καραγιαννάκη, Χάρης Ανδριανός, Πέτρος Μαγουλάς, Δημήτρης Σιγαλός κ.ά. Συμμετέχει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Ντονάτο Ρεντσέτι και η Χορωδία της Εθνικής Οπερας της Σόφιας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ