ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στο «σφυρί» και η Ακρόπολη!

Η κυβέρνηση, με τις «πλάτες» του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, παρέδωσε την Ακρόπολη στην πολυεθνική «Φίλιπς»

Το κορυφαίο μνημείο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, από τα κορυφαία όλης της ανθρωπότητας, η Ακρόπολη, παραδόθηκε προχτές από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), με συντριπτική πλειοψηφία - πλην μιας φωτεινής εξαίρεσης - στην πολυεθνική «Φίλιπς», για να το χρησιμοποιήσει στην παγκόσμια τηλεοπτική και έντυπη διαφημιστική «εκστρατεία» της!

Ετσι έκλεισε το «σίριαλ» του αιτήματος της «Φίλιπς» στο ΥΠΠΟ, να της δοθεί άδεια κινηματογράφησης των μνημείων της Ακρόπολης, για να τα χρησιμοποιήσει στη διαφήμισή της. Η «Φίλιπς» πούλησε με «έκπτωση» τον εξοπλισμό για το φωτισμό της Ακρόπολης, με βάση τη μελέτη του Γάλλου Μπιντό και επικαλέστηκε αυτή την έκπτωση, υποβάλλοντας πριν, περίπου, δύο μήνες το σχετικό αίτημα. Ως «αντιστάθμισμα» για την παραχώρηση της Ακρόπολης «πρόσφερε» το φωτισμό του θεάτρου του Διονύσου.

Το θέμα αναβλήθηκε δύο φορές, για να ξεκαθαριστεί το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων του μελετητή του φωτισμού, να κατατεθεί δοκιμαστικό «σποτ» στο ΚΑΣ, αλλά και ο κατάλογος των μνημείων... προς αναλόγου είδους παραχωρήσεις. Προχτές παρουσιάστηκαν τα έγγραφα που ξεκαθάριζαν το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, προβλήθηκε μια κόπια του «σποτ», αλλά «προσπεράστηκε» η λίστα με τα μνημεία.

Η «επιχειρηματολογία» που αναπτύχθηκε στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, με αλληλοδιαδοχή αντιδραστικών ιδεολογημάτων και... «λογικών αλμάτων» των μελών του Συμβουλίου, όχι μόνο υπονόμευσε την επιστημονική ιδιότητα του ΚΑΣ, αλλά και την κοινή λογική.

Η εισηγήτρια του θέματος, Μ. Πάντου, δήλωσε αρχικά ότι δεν μπορεί να εισηγηθεί υπέρ ή κατά, αλλά τελικά υπερψήφισε. Παραθέτουμε συμπυκνωμένα τα... «επιχειρήματα»: Ο Παρθενώνας έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε διαφημίσεις, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση «η χρήση είναι ηπιότατη» και «η μικρή Ελλάδα ξαναφέρνει μια εικόνα του εαυτού της και της δόξας που είχε κάποτε» στον κόσμο (Δημακόπουλος)! Η εταιρία «συνέβαλε» διά του φωτισμού στο μνημείο, άρα δεν το προσβάλλει με τη διαφήμιση (Ζίας). «Η "Φίλιπς" δεν είναι βάρβαρη εταιρία» και η προβολή είναι «κολακευτική» (Μπούρας)! Με το «ναι» στο αίτημα, «δεν πουλάμε τον Παρθενώνα, δεν τον δίνουμε»... αλλά «τον παραχωρούμε» (Χανδακάς). «Πρέπει να αποφεύγουμε τη χρήση μνημείων για ιδιωτικά συμφέροντα»... αλλά «η συγκεκριμένη περίπτωση είναι ξεχωριστή», «η "Φίλιπς" είναι επιχειρηματικός κολοσσός» και «δεν περιμένει οικονομικό όφελος από τη διαφήμιση» (Βαλάκου)! «Δε θα πάθει τίποτα η Ακρόπολη», γιατί ...και ο ΕΟΤ τη χρησιμοποιεί, να επιβληθεί τέλος χρήσης στην εταιρία, αλλά «όχι μεγάλο γιατί θα είμαστε άδικοι» (Κριτζάς)!

«Συνόψισε» ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ και πρόεδρος του ΚΑΣ, Χ. Ζαχόπουλος, λέγοντας ότι η «Φίλιπς» συμβάλλει με αυτόν τον τρόπο στην «εθνική προσπάθεια» προβολής της χώρας μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες! Συνέκρινε τη διαφημιστική χρήση της εικόνας με τη δημοσιογραφική (!) Επανέλαβε τα περί «μη ενοχοποίησης» της εμπορικότητας και επικέντρωσε στο ότι η διαφήμιση θα «τρέξει» στα μεγαλύτερα ΜΜ, παγκοσμίως.

Ο μόνος - προς τιμήν του - που δήλωσε το αυτονόητο ότι «η "Φίλιπς" δεν κυνηγάει τη διαφήμιση της Ελλάδας αλλά του εαυτού της» και ότι η Ακρόπολη, ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς πρέπει να εξαιρεθεί σε κάθε περίπτωση από εμπορική και διαφημιστική χρήση, ήταν ο Δ. Κωστάντιος. «Το μείζον», σημείωσε «είναι ότι μια θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ θα συνδεθεί με τη χρήση της Ακρόπολης για διαφημιστικούς λόγους». Τελικά, ήταν και ο μόνος που καταψήφισε.

Η εταιρία θα πληρώσει το ποσό που ορίζει η Υπουργική Απόφαση του 1998 για κινηματογράφηση μνημείων, δηλαδή ...7.000 ευρώ, ενώ το ΚΑΣ «συνεκτιμά» την «πρότασή» της να «φωτίσει» κάποιο άλλο μνημείο, αφού το θέατρο του Διονύσου, μέχρι να αναστηλωθεί, έχει μακρύ μέλλον μέχρι να φωτιστεί...

ΝΠΔΔ και οι αρχαιολογικοί χώροι;

Ακόμη και τη μετατροπή σε ΝΠΔΔ των αρχαιολογικών χώρων «σκέφτεται» η κυβέρνηση, όπως προκύπτει με προχτεσινή συνάντηση του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, με τη διοίκηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Η συνάντηση έγινε με αφορμή το σ/ν για τον Οργανισμό του ΥΠΠΟ, παρά τις επαναλαμβανόμενες ανακοινώσεις του ΣΕΑ ότι θα καταθέσει ολοκληρωμένα τις απόψεις του, όταν θα είναι έτοιμος. Ομως, η ηγεσία του ΥΠΠΟ χρησιμοποιεί τα περί «διαλόγου» προσχηματικά, γι' αυτό και ο υφυπουργός κάλεσε τον ΣΕΑ αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου.

Στη συνάντηση δεν προέκυψε κάτι καινούριο, όσον αφορά στον Οργανισμό, αφού ο υφυπουργός επιμένει στις θέσεις του, ενώ οι αρχαιολόγοι διαφωνούν για τον «κορμό» του νομοσχεδίου (περιφερειακή διάρθρωση, συμβούλια, διάσπαση Αρχαιολογικής Υπηρεσίας κ.ά).

Οι αρχαιολόγοι δήλωσαν και τη διαφωνία τους για την απόσπαση 10 μεγάλων μουσείων της χώρας από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ (όπως προβλέπει το νομοσχέδιο), αφού έτσι ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίησή τους. Ο υφυπουργός, ωστόσο, άφησε να εννοηθεί ότι υπάρχει ανάλογη σκέψη και για τους αρχαιολογικούς χώρους!

Επιπλέον, είπε ότι ανάλογες σκέψεις υπάρχουν και για την «κατηγοριοποίηση» των μνημείων διεθνούς ενδιαφέροντος, τοπικού κλπ. Να σημειωθεί ότι τέτοια κατηγοριοποίηση συνδέεται και με τα κριτήρια της ΕΕ, η οποία προτάσσει την προστασία των μνημείων «ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος», και με τη χρηματοδότησή τους. Ισως, δηλαδή να σημάνει και «πολλών ταχυτήτων» προστασία των μνημείων...

Mega - ρο «Αρίων»

Κάτω από τους αστραφτερούς πολυελαίους του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών «έλαμψαν» τα φετινά βραβεία «Αρίων». Ο κατά τ' άλλα «ναός» της μουσικής άνοιξε τις θύρες του για να «ιερουργήσουν» οι πρωτεργάτες της μουσικής, λεγόμενης, αθλιότητας στον τόπο μας, για να κόψουν και να ράψουν κατά το δοκούν οι δισκογραφικές εταιρίες, για να μοιράσουν βραβεία και χαμόγελα, για να ασελγήσουν - για μια ακόμα φορά - πάνω στο λαβωμένο σώμα του ελληνικού τραγουδιού.

Ο «δημιουργικός πυρήνας πολιτιστικής δράσης», όπως ισχυρίζεται ότι είναι το Μέγαρο, που χρυσοπληρώνεται από τον ελληνικό λαό, πρόσφερε απλόχερα την «αίγλη» του στην προχτεσινή τελετή της μουσικής εμπορευματοποίησης και χειραγώγησης. Μπορεί οι πόρτες του να είναι κλειστές σε καλλιτέχνες που πασχίζουν ν' αρθρώσουν δημιουργικό λόγο ή σε φορείς με πλατύ πολιτιστικό έργο, όμως αυτές άνοιξαν διάπλατα για την απαστράπτουσα βραδιά που διοργάνωσαν η IFPI και το «Mega». Ισως, η απάντηση να βρίσκεται στον «ομφάλιο λώρο» που συνδέει το Megaλo κανάλι με το Μέγαρο. Ισως πάλι στο ότι ελίτ και φτηνιάρικο είναι οι δύο διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος.

Μια βραδιά αποθέωσης του λάιφ στάιλ «πολιτισμού», που ισοπεδώνει τα πάντα, καλλιτέχνες, δημιουργία, αισθητική, αξίες, ήταν η προχτεσινή των «Αρίων». Προς εξυπηρέτηση αυτού του θλιβερού και συνάμα εξοργιστικού «σκηνικού» της ισοπέδωσης, για άλλη μια φορά, με μεγάλη άνεση οι εγκέφαλοι της διοργανώτριας Ενωσης Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων τσουβάλιασαν τραγούδια φτηνιάρικα μαζί με αθάνατες δημιουργίες, εμπορικούς αοιδούς μαζί με καλλιτέχνες της αντίπερα «όχθης», οι οποίοι ενέδωσαν στις πιέσεις των εταιριών και έδωσαν το «παρών».

Αυτή η μουσική σαλάτα, στην οποία κάποιοι ατυχώς επιχειρούν να δώσουν την υπόσταση «θεσμού», κατέληξε στην ίδια... σούπα. Και πάλι ο Ρέμος νίκησε τον Τσιτσάνη... Ο Κακαουνάκης έδωσε βραβείο στην Πρωτοψάλτη, ο Ρουβάς χόρεψε τάνγκο και... η «μία τηλεφωνία βράβευσε την άλλη» (Ψινάκης προς Χατζηγιάννη). Ισως τελικά η ατάκα του «αρχάγγελου» Ψινάκη να συμπυκνώνει και την ουσία της βραδιάς: «Μεγαροπιαστήκαμε φέτος κι έβαλα τα καλά μου σήμερα που γιορτάζει η μουσική στο Μέγαρο» (!).


Ρ. Σ.

«Θα» περί αποθηκών

Υποσχεσιολογία πάνω στο μεγάλο, μακρόχρονο πρόβλημα της πολιτικής για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, δηλαδή της άθλιας κατάστασης των λιγοστών αποθηκών αρχαιοτήτων, ήταν ...η «κατεύθυνση» του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, σε σχετική υπηρεσιακή σύσκεψη.

Ο υφυπουργός ζήτησε καταγραφή των αποθηκών, υποσχόμενος «θα γίνει προσπάθεια, αν το επιτρέψουν οι χρόνοι ωρίμανσης να αξιοποιηθούν οι πόροι του Γ΄ ΚΠΣ». Αν το επιτρέψουν «θα» δημιουργηθούν σύγχρονες αποθήκες και το ΥΠΠΟ «θα» «σχεδιάσει μακροπρόθεσμα».

Πάντως, τα ευρήματα - δυνάμει μουσειακά εκθέματα - ασφυκτιούν σωριασμένα σε μικρές αποθήκες, οι οποίες «ξεπερνούν κατά μια πρώτη εκτίμηση» τις 250! Ο αριθμός αυτός αφορά αποθήκες που δεν αποτελούν παραρτήματα μουσείων.

Τι θα γίνει αν δεν «το επιτρέψουν οι χρόνοι ωρίμανσης»; Ποιος θα αναλάβει το τεράστιο και δύσκολο έργο της καταγραφής και απογραφής των αποθηκών, με δεδομένη την υπαλληλική «αποψίλωση» του ΥΠΠΟ; Γιατί δεν έγινε συγκεκριμένη δέσμευση για εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης και χρονοδιαγραμμάτων για τη δημιουργία σύγχρονων αποθηκών;

«Βροχή» παραιτήσεων σημειώθηκε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, μετά το διορισμό νέου προέδρου από την ηγεσία του ΥΠΠΟ. Μετά τον αντιπρόεδρο του ΕΚΚ, Δημήτρη Σοφιανόπουλο, ακολούθησαν οι παραιτήσεις των Πέτρου Μάρκαρη (μέλος του Συμβουλίου Κρίσεων), Μπάμπη Κολώνια (ειδικού συμβούλου) και Αχιλλέα Κυριακίδη (μέλος του ΔΣ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ