ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Ιούνη 2001
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Στο έλεος των διυλιστηρίων και των πολυεθνικών

Δόθηκε στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο, το οποίο παραδίδει την αγορά στο μεγάλο κεφάλαιο. Εντονες αναμένονται οι αντιδράσεις των βενζινοπωλών, που το χαρακτηρίζουν απαράδεκτο

Κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των συμφερόντων των διυλιστηρίων και των μεγάλων εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα με τίτλο «οργάνωση της αγοράς καυσίμων». Αυτό που προκύπτει αβίαστα από το νομοσχέδιο είναι ότι η περιβόητη αναδιοργάνωση του - κατά τα άλλα - στρεβλού τομέα της αγοράς καυσίμων, τελικώς, με ένα απαράδεκτο και άκρως φωτογραφικό νομοσχέδιο, παραδίδεται στα χέρια 6-7 μεγαλοπαραγόντων, που εν πολλοίς, ακόμα και τώρα, λυμαίνονται τον τομέα των καυσίμων, είτε ως παραγωγοί, είτε ως έμποροι.

Αν και η κατάρτιση του νομοσχεδίου επιχειρήθηκε να γίνει με τη σύμφωνη γνώμη και την κατάθεση προτάσεων από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στο κύκλωμα των καυσίμων, το αποτέλεσμα δείχνει ότι: Τα διυλιστήρια και οι μεγάλες εταιρίες εμπορίας, που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, θα μοιράσουν στα «ίσια» την αγορά καυσίμων. Χαμένοι, θα βρεθούν οι βενζινοπώλες, αλλά και όλος ο ελληνικός λαός, αφού πλέον η αγορά θα μετατραπεί σε ολιγοπώλιο των ισχυρών. Βέβαια, ουδείς θα μπορεί να ισχυριστεί ότι το σημερινό καθεστώς στην αγορά είναι υγειές. Το συγκεκριμένο όμως νομοσχέδιο έρχεται να ισομοιράσει τα συμφέροντα σε λίγους και εκλεκτούς.

Με το νομοσχέδιο προβλέπεται πως τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών θα μπορούν να δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της αγοράς, δηλαδή θα μπορούν να εισάγουν και διυλίζουν, να εμπορεύονται και να είναι λιανοπωλητές, δηλαδή να έχουν δικά τους πρατήρια. Το νομοσχέδιο ορίζει ότι παράλληλες άδειες (αυτές που αναφέραμε πιο πάνω) επιτρέπονται στο ίδιο νομικό πρόσωπο με λογιστικό διαχωρισμό. Αλλάζουν οι προδιαγραφές για την αδειοδότηση των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών,, ώστε οι μικρές εταιρίες να αναγκαστούν να εξαγοραστούν από τις μεγάλες εταιρίες ή να πάψουν τη δραστηριότητά τους. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «προβλέπεται και ενισχύεται η δυνατότητα συγχωνεύσεων των μικρών εταιριών εμπορίας, ώστε στο μέλλον να μπορούν να πληρούν τους νέους όρους».

Σε ό,τι αφορά τους βενζινοπώλες, σχετικά με το πάγιο αίτημά τους να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στα διυλιστήρια, στο νομοσχέδιο ναι μεν προβλέπεται η πρόσβαση στα διυλιστήρια, αλλά αφού πρώτα οι βενζινοπώλες συστήσουν «προμηθευτικούς συνεταιρισμούς». Στην πράξη αυτό σημαίνει - όπως δήλωσε και ο πρόεδρος της ΟΒΕ - ότι ακυρώνεται η πρόσβαση των βενζινοπωλών στα διυλιστήρια. Και ακυρώνεται, αφού στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα, είτε αυτά είναι ΔΧ είτε ΙΧ, θα τα διαχειρίζονται πλέον οι ίδιες οι εταιρίες!

Τα στρατηγικά αποθέματα

Σ' αυτόν τον τομέα γίνεται και το μεγαλύτερο παιχνίδι των μεγάλων εταιριών και των διυλιστηρίων. Μέχρι σήμερα, η τήρηση των στρατηγικών αποθεμάτων, διάρκειας 90 ημερών, γινόταν από τις εταιρίες εμπορίας. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η τήρηση των αποθεμάτων θα γίνεται για 85 ημέρες από τα διυλιστήρια και για 5 μέρες από τις εταιρίες. Επειδή όμως οι εταιρίες δεν είχαν επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους, τα αποθέματα φυλάσσονταν στις αποθήκες των διυλιστηρίων με καταβολή κάποιου ενοικίου, που καθοριζόταν μεταξύ των εταιριών και των διυλιστηρίων. Τώρα τα αποθέματα θα διατηρούνται από τα διυλιστήρια, προφανώς μετά από μυστική συμφωνία διυλιστηρίων και εταιριών, όπου τα πρώτα αναλαμβάνουν την τήρηση των αποθεμάτων, με την προϋπόθεση ότι οι δεύτερες δε θα κάνουν εισαγωγές καυσίμων! Πέραν τούτου, τα αποθέματα μπορούν να βρίσκονται και εκτός της ελληνικής επικράτειας!

Σε ό,τι αφορά τη χρέωση του κόστους τήρησης των αποθεμάτων, μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε κάποια ειδική πρόβλεψη. Τώρα προβλέπεται ότι «με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης μπορεί να ορίζεται ανώτατο όριο τιμήματος για την παροχή υπηρεσίας τήρησης αποθέματος ασφαλείας. Κατά τον καθορισμό του ανώτατου αυτού ορίου, λαμβάνονται υπόψη τα λειτουργικά και χρηματοοικονομικά έξοδα τήρησης του αποθέματος, περιλαμβανομένου και εύλογου κέρδους του κυρίου του χώρου αποθήκευσης».

Παχυλές υποσχέσεις στους μικρομεσαίους

Ο υπουργός Ανάπτυξης, παρότρυνε τους ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσουν να γίνουν «μεγάλοι»

Λαγούς με πετραχήλια έταξε ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ό,τι αφορά τη διοργάνωση, αλλά και το διάστημα που θα ακολουθήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Μιλώντας χτες, κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας υπό την αιγίδα του υπουργείο Ανάπτυξης, με τίτλο «Ολυμπιακό Επιχειρείν», ο Ν. Χριστοδουλάκης έκανε λόγο για «δυνατότητες και ευκαιρίες» που διανοίγονται για τις ΜΜΕ, τόσο κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας όσο και μετά την πραγματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων. Ωστόσο, έθεσε και τις απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν αυτές τις «δυνατότητες». Προϋποθέσεις που εκ των προτέρων είτε τις αποκλείουν «από χέρι» από την όλη διαδικασία, είτε τις οδηγούν στα δίχτυα των πολυεθνικών και των μεγάλων επιχειρήσεων.

Οπως διευκρίνισε ο ίδιος, οι προϋποθέσεις αυτές και «καθοριστικοί παράγοντες» είναι η «ανάγκη προσαρμογής στις σύγχρονες τεχνολογικές απαιτήσεις», συγκεκριμένα δικτύωσή τους στο Ιντερνετ και η μεγιστοποίηση του μεγέθους τους με την πραγματοποίηση «συμπράξεων», δηλαδή να εξαγοραστούν από ελληνικές ή ξένες επιχειρήσεις, καθώς και η απόκτηση πιστοποίησης της ποιότητας των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Ο υπουργός δεν παρέλειψε να εκθειάσει την πολιτική που η κυβέρνηση βαφτίζει «στήριξη» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και συγκεκριμένα στον «πακτωλό» του Β' ΚΠΣ και στα προγράμματα του Γ' ΚΠΣ και σαν εργαλείο συμμετοχής τους στις προμήθειες (για τα Ολυμπιακά έργα) πρότεινε το πρόγραμμα κρατικών προμηθειών, στο οποίο σύμφωνα με τον ίδιο μπορούν να παίρνουν μέρος σαν υπάλληλοι ουσιαστικά του μεγάλου κεφαλαίου μέσω υπεργολαβιών.

Από το βήμα της ίδιας ημερίδας, ο γενικός διευθυντής μάρκετινγκ του «2004» Γ. Μπόλος, ανέφερε ότι ο τζίρος που θα πραγματοποιηθεί στη λιανική μόνο από τη διάθεση προϊόντων με το έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων θα ξεπεράσει τα 100 δισεκατομμύρια δραχμές. Αυτονόητο είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό από αυτά, αναμένεται να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις, μόνο από τη διάθεση προϊόντων που θα φέρουν το έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Τέλος, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΕΒΕΑ) Γ. Καπράλος δεν παρέλειψε να ζητήσει να μη... διαταραχτεί η ηρεμία της πόλης, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων με κινητοποιήσεις εργαζομένων. Συγκεκριμένα, αξίωσε για λογαριασμό των εμποροβιομηχάνων να υπάρξει συμφωνία ώστε δεκαπέντε μέρες πριν και δεκαπέντε μέρες μετά τους Αγώνες, καθώς και κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής τους να μην πραγματοποιηθούν κινητοποιήσεις.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΕ
Πανηγυρίζουν για το αντίτιμο του ξεπουλήματος

Σε 5,5 δισ. δρχ. ανήλθαν μέσα στο τελευταίο πεντάμηνο του 2000 τα κέρδη της Ανώνυμης Εταιρείας Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα (ΕΤΑ ΑΕ) από το ξεπούλημα με διάφορες μορφές μονάδων του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ). Πρόκειται για την εταιρία που συνέστησε η κυβέρνηση και στην οποία ανέθεσε την... «αξιοποίηση», στην πραγματικότητα το ξεπούλημα, της περιουσίας του (ΕΟΤ), δηλαδή, του ελληνικού λαού, που ξεπερνάει το ένα τρισ. δρχ.

Σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρίας που ανακοινώθηκε χτες από το διευθύνοντα σύμβουλο Τ. Χωμενίδη, το σύνολο των κερδών ανέρχεται σε 5,5 δισ. δρχ., σε τζίρο 13.3 δισ. δρχ. Τα περιθώρια κέρδους της εταιρίας έφτασαν το 40,6% έναντι 32,8% κατά τη χρήση του 1999.

Με βάση τα προσωρινά αποτελέσματα του πρώτου τετραμήνου του 2001 η εταιρία παρουσιάζει αύξηση του τζίρου κατά 35% και αύξηση της κερδοφορίας της κατά 75%.

Με βάση τα αποτελέσματα αυτά, η ΕΤΑ ΑΕ προβλέπει ποσά ύψους 7 δισ. δρχ. για την απόκτηση της άδειας των καζίνο Πάρνηθας και Κέρκυρας και 6 δισ. δρχ. για την καταβολή των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου από τα μεικτά κέρδη τους. Τα ποσά αυτά θα καλυφθούν από την αύξηση της κερδοφορίας της εταιρίας που αναμένεται να φτάσει σε 19 δισ. δρχ..

Αναφερόμενος στα αποτελέσματα των καζίνο, τα οποία με σχετική νομοθετική ρύθμιση ανατίθενται και αυτά στην εταιρία προκειμένου να ιδιωτικοποιηθούν, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑ ΑΕ ανακοίνωσε ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2001 οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2000, ο τζίρος κατά 40%, φτάνοντας τα 35,7 δισ. δρχ., τα κέρδη των παιχνιδιών αυξήθηκαν κατά 52% φτάνοντας το πρώτο πεντάμηνο του 2001 τα 9,85 δισ. και το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε σε 17% από 11%.

Παράλληλα, ο ίδιος αναφερόμενος στην έκδοση των προμετόχων που έχει ανακοινωθεί ότι θα πραγματοποιηθεί ενόψει της εισόδου της ΕΤΑ στο χρηματιστήριο είπε ότι θεωρεί λογικό αυτά να αντιστοιχούν σε 150 - 200 δισ. δρχ. με δεδομένο ότι η συνολική αξία της εταιρίας, η οποία είναι η περιουσία του ΕΟΤ που της εκχωρήθηκε, ξεπερνάει το ένα τρισ. δρχ.

ΙΝΚΑ
Αφόρητη η επιβάρυνση για Παιδεία - Υγεία

Σημαντική οικονομική επιβάρυνση αποτελούν για τη μέση ελληνική οικογένεια τα έξοδα για την «αγορά» Παιδείας και υπηρεσιών Υγείας, καθώς τόσο το εκπαιδευτικό σύστημα όσο και εκείνο της Υγείας και Πρόνοιας οδηγούν τις οικογένειες στην ιδιωτική Παιδεία και Υγεία. Αυτό επισημαίνεται σε έκθεση του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), που παρουσιάστηκε χτες στη θεσσαλονίκη.

Οι εκπρόσωποι του ΙΝΚΑ ανέφεραν ότι οι έρευνες αποτυπώνουν τα ταξικά χαρακτηριστικά που κυριαρχούν σε τομείς που υποτίθεται πως υπάρχει δημόσια πρόνοια, χαρακτηριστικά τα οποία επεκτείνονται και σε τομείς όπως είναι η διατροφή. Παράλληλα, στάθηκαν στο σύστημα εποπτείας της αγοράς, το οποίο όπως είπαν, έχει οδηγηθεί σε πλήρη κατάρρευση. Σημείωσαν, χαρακτηριστικά, ότι στον τομέα των εποπτών δημόσιας υγείας οι κενές θέσεις ανέρχονται σε 296, ενώ ο προϋπολογισμός για έκτακτους ελέγχους στη διάρκεια του καλοκαιριού είναι ανύπαρκτος. Αυτές οι θέσεις, συμπλήρωσαν οι εκπρόσωποι του Ινστιτούτου, αντιπροσωπεύουν το 16% των προβλεπόμενων και το 53% τουλάχιστον των πραγματικών αναγκών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ