Παρασκευή 1 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 33
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Στο έλεος των διυλιστηρίων και των πολυεθνικών

Δόθηκε στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο, το οποίο παραδίδει την αγορά στο μεγάλο κεφάλαιο. Εντονες αναμένονται οι αντιδράσεις των βενζινοπωλών, που το χαρακτηρίζουν απαράδεκτο

Κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των συμφερόντων των διυλιστηρίων και των μεγάλων εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα με τίτλο «οργάνωση της αγοράς καυσίμων». Αυτό που προκύπτει αβίαστα από το νομοσχέδιο είναι ότι η περιβόητη αναδιοργάνωση του - κατά τα άλλα - στρεβλού τομέα της αγοράς καυσίμων, τελικώς, με ένα απαράδεκτο και άκρως φωτογραφικό νομοσχέδιο, παραδίδεται στα χέρια 6-7 μεγαλοπαραγόντων, που εν πολλοίς, ακόμα και τώρα, λυμαίνονται τον τομέα των καυσίμων, είτε ως παραγωγοί, είτε ως έμποροι.

Αν και η κατάρτιση του νομοσχεδίου επιχειρήθηκε να γίνει με τη σύμφωνη γνώμη και την κατάθεση προτάσεων από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στο κύκλωμα των καυσίμων, το αποτέλεσμα δείχνει ότι: Τα διυλιστήρια και οι μεγάλες εταιρίες εμπορίας, που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, θα μοιράσουν στα «ίσια» την αγορά καυσίμων. Χαμένοι, θα βρεθούν οι βενζινοπώλες, αλλά και όλος ο ελληνικός λαός, αφού πλέον η αγορά θα μετατραπεί σε ολιγοπώλιο των ισχυρών. Βέβαια, ουδείς θα μπορεί να ισχυριστεί ότι το σημερινό καθεστώς στην αγορά είναι υγειές. Το συγκεκριμένο όμως νομοσχέδιο έρχεται να ισομοιράσει τα συμφέροντα σε λίγους και εκλεκτούς.

Με το νομοσχέδιο προβλέπεται πως τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών θα μπορούν να δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της αγοράς, δηλαδή θα μπορούν να εισάγουν και διυλίζουν, να εμπορεύονται και να είναι λιανοπωλητές, δηλαδή να έχουν δικά τους πρατήρια. Το νομοσχέδιο ορίζει ότι παράλληλες άδειες (αυτές που αναφέραμε πιο πάνω) επιτρέπονται στο ίδιο νομικό πρόσωπο με λογιστικό διαχωρισμό. Αλλάζουν οι προδιαγραφές για την αδειοδότηση των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών,, ώστε οι μικρές εταιρίες να αναγκαστούν να εξαγοραστούν από τις μεγάλες εταιρίες ή να πάψουν τη δραστηριότητά τους. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «προβλέπεται και ενισχύεται η δυνατότητα συγχωνεύσεων των μικρών εταιριών εμπορίας, ώστε στο μέλλον να μπορούν να πληρούν τους νέους όρους».

Σε ό,τι αφορά τους βενζινοπώλες, σχετικά με το πάγιο αίτημά τους να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στα διυλιστήρια, στο νομοσχέδιο ναι μεν προβλέπεται η πρόσβαση στα διυλιστήρια, αλλά αφού πρώτα οι βενζινοπώλες συστήσουν «προμηθευτικούς συνεταιρισμούς». Στην πράξη αυτό σημαίνει - όπως δήλωσε και ο πρόεδρος της ΟΒΕ - ότι ακυρώνεται η πρόσβαση των βενζινοπωλών στα διυλιστήρια. Και ακυρώνεται, αφού στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα, είτε αυτά είναι ΔΧ είτε ΙΧ, θα τα διαχειρίζονται πλέον οι ίδιες οι εταιρίες!

Τα στρατηγικά αποθέματα

Σ' αυτόν τον τομέα γίνεται και το μεγαλύτερο παιχνίδι των μεγάλων εταιριών και των διυλιστηρίων. Μέχρι σήμερα, η τήρηση των στρατηγικών αποθεμάτων, διάρκειας 90 ημερών, γινόταν από τις εταιρίες εμπορίας. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η τήρηση των αποθεμάτων θα γίνεται για 85 ημέρες από τα διυλιστήρια και για 5 μέρες από τις εταιρίες. Επειδή όμως οι εταιρίες δεν είχαν επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους, τα αποθέματα φυλάσσονταν στις αποθήκες των διυλιστηρίων με καταβολή κάποιου ενοικίου, που καθοριζόταν μεταξύ των εταιριών και των διυλιστηρίων. Τώρα τα αποθέματα θα διατηρούνται από τα διυλιστήρια, προφανώς μετά από μυστική συμφωνία διυλιστηρίων και εταιριών, όπου τα πρώτα αναλαμβάνουν την τήρηση των αποθεμάτων, με την προϋπόθεση ότι οι δεύτερες δε θα κάνουν εισαγωγές καυσίμων! Πέραν τούτου, τα αποθέματα μπορούν να βρίσκονται και εκτός της ελληνικής επικράτειας!

Σε ό,τι αφορά τη χρέωση του κόστους τήρησης των αποθεμάτων, μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε κάποια ειδική πρόβλεψη. Τώρα προβλέπεται ότι «με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης μπορεί να ορίζεται ανώτατο όριο τιμήματος για την παροχή υπηρεσίας τήρησης αποθέματος ασφαλείας. Κατά τον καθορισμό του ανώτατου αυτού ορίου, λαμβάνονται υπόψη τα λειτουργικά και χρηματοοικονομικά έξοδα τήρησης του αποθέματος, περιλαμβανομένου και εύλογου κέρδους του κυρίου του χώρου αποθήκευσης».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ