ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Φλεβάρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Υπερχρεωμένο το ΚΘΒΕ

Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Κώστα Τσιάνου ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ο πρόεδρος του ΔΣ του θεάτρου ανακοίνωσε χτες ότι αύριο θα συναντηθεί στην Αθήνα με τον υπουργό Πολιτισμού και θα ζητήσει έκτακτη χρηματοδότηση, ώστε να λειτουργήσει το υπερχρεωμένο θέατρο. Διευκρίνισε ότι εκτός της τακτικής κρατικής επιχορήγησης το ΚΘΒΕ πρέπει να εξασφαλίσει και δικά του έσοδα, σημειώνοντας ότι "ένα κρατικό Θέατρο μπορεί να μπει δυναμικά στην αγορά και να αντιμετωπίσει τους κανόνες της". Αποκαλυπτικός, ο Δ. Σαλπιστής ανέφερε ότι το ΚΘΒΕ με 100 ηθοποιούς, δεν μπορεί να καλύψει πέντε μεγάλα θέατρα (που πιθανά θα έχει στη διαχείρισή του) σε συνεχή δραστηριότητα, γι' αυτό μετά την ολοκλήρωση των πέντε σκηνών και την παράδοσή τους (αρχές του φθινοπώρου), θα διαθέσει κάποιες σε θιάσους της ελεύθερης αγοράς....

Ο Δ. Σαλπιστής ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε η διαδικασία καταγραφής της περιουσίας του θεάτρου και γι' αυτό το σκοπό αναμένονται ορκωτοί εκτιμητές από την ΑΘήνα. Τέλος, εξήγγειλε τη δημιουργία Οπερας Δωματίου, ως τμήματος του ΚΒΘΕ και το σχεδιασμό "επικοινωνιακής πολιτικής και προβολής" των δραστηριοτήτων του θεάτρου.

Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλη "Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού" ανεβαίνει αύριο στο ΚΘΒΕ (αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών). Πρόκειται για σάτιρα που περιγράφει τη ζωή ενός πανίσχυρου αυτοδημιούργητου θεμελιωτή μιας οικονομικής δυναστείας, ο οποίος βρίσκεται σε αφασία από χρόνια και ζωντανεύει μόνο μπροστά στις σελίδες με τα νέα του Χρηματιστηρίου. Το ζωντανό αυτό πτώμα, που κατέχει το 51% των μετοχών της εταιρίας, διεκδικούν τα παιδιά του, ελπίζοντας σε ένα του νεύμα να καταδείξει τον κύριο κληρονόμο. Να σημειωθεί ότι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ξανάγραψε σχεδόν ολόκληρο το δεύτερο μέρος του έργου, ειδικά για το ΚΘΒΕ. Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Ρήγα,τα σκηνικά - κοστούμια του Χρήστου Μπρούφα,η μουσική του Γιώργου Χριστιανάκη.Παίζουν: Λάζαρος Ανδρέου, Φώτης Ζήκος, Ελένη Καλλιγά, Δημήτρης Καρέλλης, Σάσα Καστούρα, Νίκος Κολοβός, Λένα Κουρούδη, Σοφία Λάππου, Εύη Μέρμηγκα.

Διαμαρτυρίες σκηνοθετών - παραγωγών

Την αντίθεσή τους εκφράζουν με ανακοινώσεις τους η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Κινηματογράφου - Τηλεόρασης - Βίντεο για τις ακολουθούμενες μεθοδεύσεις ενόψει της προσεχούς διάσκεψης για την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Οπτικοακουστικών, που θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο στην Αγγλία, υπό την αγγλική προεδρία. Ο αρμόδιος ελληνικός φορέας (ΙΟΜ, που διευθύνεται από την Ολγα Κλειαμάκη) αποδέχτηκε τις "προδιαγραφές της Αγγλικής Προεδρίας και συνετάχθη με τις "επιλογές" του Λονδίνου", τονίζεται στην ανακοίνωση.

Τα δύο σωματεία, που αποκλείστηκαν παρότι συμμετείχαν στη Συντονιστική Συνάντηση Επαγγελματιών που έγινε στις 17/2, καταγγέλλουν τον αποκλεισμό των εκπροσώπων τους από την ελληνική αντιπροσωπεία που θα μετάσχει στη διάσκεψη, ενώ θα μετέχουν τηλεοπτικοί σταθμοί, όχι όμως και ανεξάρτητοι παραγωγοί. Καταγγέλλεται επίσης η επιλεκτική επιλογή προσώπων και φορέων που θα αποτελέσουν την ελληνική αντιπροσωπεία, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτή περιλαμβάνονται και δύο ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια (ΑΝΤΕΝΝΑ, ΜΕΓΚΑ), που "ακόμη δεν έχουν καταθέσει το μερίδιό τους από το "1,5%" του νόμου 1869/89 και δε σέβονται τις προδιαγραφές της ευρωπαϊκής οδηγίας TVSF για τις διαφημιστικές παρεμβολές και τις ποσοστώσεις".

Στην ελληνική αντιπροσωπεία συμμετέχουν και οι: ΕΡΤ, Ολ. Κλειαμάκη,Γ. Κουμάντος, Π. Μητρόπουλος (εκπρόσωπος των εταιριών διανομής), Β. Βαφέας (Εταιρεία Παραγωγών - Σκηνοθετών.

Ενοποίηση, κατ' όνομα

Τι είναι ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων; Το ερώτημα που έπρεπε να είχε απαντηθεί ήδη από τις προδιαγραφές και η απάντηση αυτού να είναι οδηγός για τους έξι μελετητές της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων, ετέθη θριαμβευτικά με την παρουσίαση των μελετών πριν από ένα μήνα. Κι αυτό γιατί οι μελέτες δεν προέβλεπαν ενοποίηση.

Ετσι, το Γραφείο Ενοποίησης στη χτεσινή αποφασιστική, πλέον, συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, αφού κλήθηκε να ενοποιήσει τις μελέτες, προσπάθησε να απαντήσει και στο καθοριστικό ερώτημα: "δεν είναι εφικτός, ούτε επιθυμητός στόχος η πλήρης γεωγραφική ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων ώστε να αποτελέσουν ένα κλειστό θύλακα μέσα στην πόλη, με αυτόνομες λειτουργίες εξυπηρετήσεων;".

Το αποτέλεσμα ήταν το ΚΑΣ να παρασυρθεί - αναγκαστικά - σε μια ακόμα θεωρητική συζήτηση για την ουσία της ενοποίησης, των χρήσεων, των διατηρούμενων ή μη νεότερων κτιρίων, των συνδέσεων, των εξυπηρετήσεων κλπ. Συζήτηση που γινόταν παρενθετικά σε κάθε επιμέρους μελέτη για τους χώρους: Κεραμεικός, Αρχαία Αγορά, Ρωμαϊκή Αγορά, Φιλοπάππου, Βόρεια και Νότια Κλιτός Ακρόπολης και Ολυμπιείου.

Στο μεταξύ η Διεύθυνση Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων έθεσε γενικές αρχές, απαλείφοντας μια σειρά θέματα. Δε συζητήθηκαν, λοιπόν, οι σημάνσεις εξαιτίας της επεξεργασίας συστήματος σήμανσης ενιαίου για όλη τη χώρα. Δε συζητήθηκαν τα στέγαστρα προκειμένου να δοθούν προδιαγραφές από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων.

Δε συζητήθηκαν, επίσης, Μουσεία νέα που προβλέπουν οι μελέτες έως ότου δώσει κατευθύνσεις το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Μουσειακής Πολιτικής.

Επιπλέον επισημάνθηκε ότι πρέπει να αποφευχθούν οι πολλές νέες κατασκευές όπως κτίρια ενημέρωσης και πληροφόρησης, αποθήκες, γραφεία προσωπικού κ. ά. Οι χώροι εξυπηρέτησης κοινού πρέπει να έχουν ενιαία μορφή, λιτή φυσιογνωμία και διαστάσεις που να υπαγορεύονται από το χώρο.

Οι διαδρομές που προτείνονται εντός των αρχαιολογικών χώρων θα αποφασιστούν σε συνεργεία με τις αρμόδιες Εφορείες.

Ωστόσο μέχρι αργά το απόγευμα τα σημεία σύνδεσης των μελετών δεν είχαν συζητηθεί, δεδομένου ότι ο προβληματισμός περί Ενοποίησης περιοριζόταν σε προτάσεις ανάδειξης εντός των χώρων.

Και πώς μπορούσε να γίνει διαφορετικά αφού ούτε για την ανάδειξη υπάρχει πολιτική.

Δ. Μ.

Λυπημένο τέλος

"Τραγούδι λυπημένο/ απόψε θα σου πω/ για κείνους που αγρυπνάνε/ μετρώντας τον καιρό"... ("Παραμύθι ξεχασμένο"). Αναπάντεχος ο χαμός του ποιητή και στιχουργού Ακου Δασκαλόπουλου,που βρέθηκε, χτες το απόγευμα, νεκρός στο σπίτι του. Ο θάνατός του προήλθε από καρδιακή προσβολή. Ο Ακος Δασκαλόπουλος γεννήθηκε το 1937. Υπήρξε από τις πιο σεμνές παρουσίες στο μουσικό χώρο. Πολυγραφότατος δημιουργός, με έντονο λυρισμό, έχει εκδώσει πολλά ποιητικά έργα. Το πρώτο τραγούδι του ήταν "Μέσα στα μαύρα σου κυρά μου τα μαλλιά" από την "Ομορφη πόλη" του Μίκη Θεοδωράκη.Συνεργάστηκε με τους Λ. Κόκοτο, Γ. Κοντογεωργίου, Γ. Γλέζο, Ν. Μαυρουδή, Στ. Κουγιουμτζή.

Κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1965 με το τραγούδι "Ηταν μεγάλη η νύχτα",σε μουσική Ν. Μαυρουδή.Από τα πιο γνωστά του τραγούδια, το οποίο, όμως υπέγραψε με το ψευδώνυμο Μ. Κορφιάτης,είναι "Το πουκάμισο το Θαλασσί" σε μουσική Στ. Κουγιουμτζή.Τελευταίες δισκογραφικές του δουλιές η συνεργασία του με τον Μίνο Μάτσα στο δίσκο "Ο Μάγος της πόλης" και με τον Ν. Μαυρουδή στο δίσκο "Ζωές από μετάξι".

Θεατρική "κραυγή" Μπέργκμαν

Αρχίζουν, αύριο, στο "Ανοιχτό Θέατρο", οι παραστάσειςτου Ινγκμαρ Μπέργκμαν "Μετά την πρόβα" και "Τελευταία κραυγή",όπου ο Γιώργος Μιχαηλίδης,εκτός από σκηνοθέτης της παράστασης θα είναι και ο σκηνοθέτης επί σκηνής στο "Μετά την πρόβα".Ολα αλλάζουν στο "Ανοιχτό" για τις παραστάσεις αυτές. Η πλατεία γίνεται σκηνή και η σκηνή πλατεία. Το θέατρο και οι άνθρωποί του, η αγωνία για την υλοποίηση του δράματος επί σκηνής, το άγχος της πρεμιέρας, οι έρωτες, τα πάθη, οι υπαρξιακές τους ανησυχίες μπλέκονται περίεργα και γοητευτικά και συνθέτουν τον καμβά πάνω στον οποίο "έχτισε" ο Μπέργκμαν το "Μετά την πρόβα".Στο έργο αυτό εκτός από τον Γιώργο Μιχαηλίδη παίζουν η Μαριέττα Σγουρδαίου και η Ντίνα Μιχαηλίδη.Στο διάλειμμα οι θεατές αλλάζουν θέση και παρακολουθούν την "Τελευταία κραυγή",μια εναγώνια παράκληση για έκφραση, τον πόνο της στέρησης από την καλλιτεχνική πράξη. Στην "Τελευταία κραυγή" παίζουν: Μηνάς Χατζησάββας, Δημήτρης Γιαννόπουλος και Αργυρώ Λούπη.Και τα δύο έργα, που το "Ανοιχτό" ενέταξε στο ρεπερτόριό του θέλοντας να τιμήσει τον μεγάλο Σουηδό δημιουργό για τα 80χρονά του, ανεβαίνουν σε μετάφραση Ζανή Ψάλτη,σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη και σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση.

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκε επίσης το βιβλίο "Η Πέμπτη πράξη" του Ινγκμαρ Μπέργκμαν,με τρία θεατρικά, τα μονόπρακτα "Μετά την πρόβα" και "Η τελευταία κραυγή" και το τρίπρακτο "Σειέται και κορδώνεται", το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Γκοβόστη",σε μετάφραση Ζανή Ψάλτη.

"Ολα είναι δρόμος" στη Θεσσαλονίκη
  • Στις 28 Φεβρουαρίου (8.30μμ) θα δοθεί στη Θεσσαλονίκη η πανελλήνια πρεμιέρα της νέας ταινίας του Παντελή Βούλγαρη "Ολα είναι δρόμος", στα πλαίσια της τελειωμένης μεν "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", η οποία όμως ήταν ο βασικός χρηματοδότης του φιλμ. Τρεις διαφορετικές ιστορίες σε σενάριο των Π. Βούλγαρη και Γιώργου Σκαμπαρδώνη, με τρεις διαφορετικούς πρωταγωνιστές (Θανάσης Βέγγος, Γιώργος Αρμένης, Δημήτρης Καταλειφός), συνθέτουν το "Ολα είναι δρόμος", που αφιερώνεται στη μνήμη του Θεσσαλονικιού σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου.Η πρεμιέρα θα δοθεί στον κινηματογράφο "Ολύμπιον", όπου θα παρευρεθούν ο υπουργός Πολιτισμού, οι συντελεστές και οι πρωταγωνιστές της ταινίας. Η ταινία προβλήθηκε ήδη στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου και στις 6 Μαρτίου θα βγει στις αίθουσες.
Ανακαλύπτοντας τον Βιζυηνό

Με το πρόγραμμα "Γεώργιος Μ. Βιζυηνός τα ταξίδια του",το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου εγκαινιάζει τη σειρά τεσσάρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με θέμα τους Ελληνες συγγραφείς και ποιητές. Τα άλλα τρία αφορούν τον Σεφέρη,τον Μακρυγιάννη και τον Σολωμό.Απευθύνεται στους μαθητές των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των πρώτων τάξεων του γυμνασίου και αποτελείται από μικρές εκδόσεις, παιχνίδια, εικονογραφημένο χρονολόγιο της εποχής που έζησε ο συγγραφέας, λεπτομερείς οδηγίες για την παρουσίασή του και αναλυτική βιβλιογραφία.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ειρήνη Βοκοτοπούλου,το υλικό αυτό θα αποτελέσει εργαλείο και ουσιαστικό βοήθημα για τους δασκάλους. Κύριος στόχος του, πέρα από τις πληροφορίες που περιέχει και τον εκπαιδευτικό του χαρακτήρα, θα είναι να χαρίζει στα παιδιά το δώρο της ανακάλυψης και της απόλαυσης ενός βιβλίου. "Πρόθεσή μας είναι τα βιβλία αυτά να μην τελειώνουν εκεί που τελειώνουν οι σελίδες τους, αλλά να αποτελούν αφετηρία για να ανακαλύψουμε τα κείμενα που πάντα κρύβονται μέσα σε άλλα κείμενα, το παιχνίδι των λέξεων, το παιχνίδι με την ιστορία και τα ίδια τα κείμενα του συγγραφέα", σημείωσε.

Διαχρονική ελληνική μουσική

"Ελληνική Μουσική. Αρχαιότητα - Βυζάντιο - Νεότεροι χρόνοι" είναι το θέμα της τριήμερης συνάντησης, που διοργανώνουν ο Δήμος Λάρισας, το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας και το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων - Κέντρο Εθνομουσικολογίας, στις 6 - 8 Μαρτίου. Στο πλαίσιο της συνάντησης θα γίνουν εισηγήσεις ειδικών επιστημόνων μέσα από τις οποίες επιχειρείται η ανίχνευση και καταξίωση της ελληνικής μουσικής, ενώ θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με θέμα την αναβίωση της παράδοσης, με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων. Μεταξύ άλλων θα μιλήσουν οι καθηγητές πανεπιστημίου Δημήτρης Θέμελης, Γρηγόριος Στάθης και Μιχάλης Μερακλής,ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας και η ανθρωπολόγος του χορού Ρένα Λουτζάκη.Παράλληλα, διοργανώνονται συναυλίες και η έκθεση "Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Οργανα", που εγκαινιάζεται στις 8/3 (11.30πμ) στο Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας και θα διαρκέσει μέχρι τις 31/5.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ