ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Σεπτέμβρη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ»
Σκοπός η διασφάλιση της «ενεργειακής επάρκειας» των μονοπωλίων

Ανοίγει νέα πεδία κερδοφορίας για το κεφάλαιο με παροχή «κινήτρων» για επενδύσεις «ενεργειακής απόδοσης»

Ο «προσανατολισμός μελλοντικών επενδυτικών αποφάσεων των ιδιωτών, του κατασκευαστικού τομέα και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων» περιλαμβάνεται στις στοχεύσεις του νομοσχεδίου
Ο «προσανατολισμός μελλοντικών επενδυτικών αποφάσεων των ιδιωτών, του κατασκευαστικού τομέα και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων» περιλαμβάνεται στις στοχεύσεις του νομοσχεδίου
Σε δημόσια διαβούλευση, έως τις 26/9, έθεσε χτες το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής νομοσχέδιο που ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία την κοινοτική οδηγία 2012/27/ΕΕ για την «ενεργειακή απόδοση», που επισήμως στόχο έχει τη θέσπιση ενός κοινού πλαισίου βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας στα κράτη - μέλη της ΕΕ.

Οι κινήσεις αυτές έρχονται να απαντήσουν στις αγωνίες των ευρωενωσιακών μονοπωλίων για την επάρκεια των ενεργειακών πόρων της ΕΕ και το ενεργειακό κόστος στα κράτη - μέλη, αγωνίες που επιτείνονται από την όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τις εξελίξεις στην Ουκρανία.

Αυξημένες οι ενεργειακές ανάγκες των μονοπωλίων της ΕΕ

Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, η ΕΕ διαθέτει μόλις το 0,4% των παγκόσμιων ενεργειακών αποθεμάτων σε πετρέλαιο, το 0,9% σε φυσικό αέριο και το 6,5% σε άνθρακα. Επιπλέον, η πρωτογενής παραγωγή Ενέργειας στην ΕΕ το διάστημα 1995 - 2012 παρουσιάζει εντυπωσιακή μείωση: Κατά 30% όσον αφορά το φυσικό αέριο, 56% για το πετρέλαιο και 40% για τα στερεά καύσιμα.

Η ΕΕ αναγκάζεται να εισάγει το 53% της Ενέργειας που καταναλώνει (σχεδόν το 90% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο, το 66% των αναγκών σε φυσικό αέριο και το 42% των αναγκών της σε στερεά καύσιμα). Οι εξωτερικές ενεργειακές δαπάνες της ΕΕ υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ ημερησίως (περίπου 400 δισ. ευρώ το 2013) και καλύπτουν περισσότερο από το ένα πέμπτο των συνολικών εισαγωγών της. Η ΕΕ εισάγει αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου αξίας άνω των 300 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το ένα τρίτο από τη Ρωσία, ενώ η παγκόσμια ζήτηση Ενέργειας αναμένεται να αυξηθεί κατά 27% έως το 2030.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι αστικές τάξεις της ΕΕ αφενός λαμβάνουν ενεργό μέρος στα παζάρια και τις επικίνδυνες συγκρούσεις για την εξασφάλιση στρατηγικού πλεονεκτήματος στις πηγές και τους δρόμους μεταφοράς Ενέργειας, αφετέρου στρέφονται και σε άλλες συνταγές, όπως η διασφάλιση της «ενεργειακής απόδοσης» ή οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το μερίδιο των οποίων ανέρχεται σήμερα σε 14% στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ, ενώ στόχος της είναι να φτάσει το 20% το 2020 και το 27% το 2030.

Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου

Στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ με το οποίο ενσωματώνεται η σχετική οδηγία της ΕΕ, αναφέρεται ότι «θεσπίζεται πλαίσιο μέτρων για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης προκειμένου η χώρα να συνεισφέρει στην επίτευξη του πρωταρχικού στόχου 2020 της Ενωσης για είκοσι τοις εκατό (20%) στην ενεργειακή απόδοση».

Με το προωθούμενο σχέδιο νόμου, το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση κάθε χρόνο να ανακαινίζει - αναβαθμίζει ενεργειακά το 3% του συνολικού εμβαδού δαπέδου θερμαινόμενων ή/και ψυχομένων κτιρίων ιδιοκτησίας του.

Προβλέπεται ακόμη παροχή «κινήτρων» για την «κινητοποίηση επενδύσεων» για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας, για τον «προσανατολισμό μελλοντικών επενδυτικών αποφάσεων των ιδιωτών, του κατασκευαστικού τομέα και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων», ανοίγοντας νέα πεδία κερδοφορίας για τα μονοπώλια του κλάδου.

Επίσης, προβλέπει την υιοθέτηση «συστήματος ενεργειακών ελέγχων» σε επιχειρήσεις και πρόστιμα αν υπερβαίνουν συγκεκριμένα ύψη κατανάλωσης Ενέργειας. Ανοίγει, ακόμα, δρόμο για «φόρους στην Ενέργεια ή στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), οι οποίοι οδηγούν στη μείωση της κατανάλωσης Ενέργειας κατά την τελική χρήση».

ΣΥΣΚΕΨΗ Γ. ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΥ - ΓΑΛΑΚΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΩΝ
Επιχειρηματικός πόλεμος για το γάλα

Το μανδύα της συζήτησης για την τιμή του παστεριωμένου γάλακτος σηκώνει ξανά η κυβέρνηση, καθώς νέες επιχειρηματικές κόντρες εκδηλώνονται για την απόσπαση μεριδίων στην αγορά του συγκεκριμένου κλάδου, ενώ παράλληλα στον ορίζοντα διαφαίνονται και νέες «απελευθερώσεις», σε συνέχεια αυτών που ήδη εφαρμόζονται με βάση και τις προτάσεις του ΟΟΣΑ.

Οι επιδιωκόμενες «μειώσεις» στις τιμές του γάλακτος ήταν θεωρητικά το αντικείμενο της χτεσινής σύσκεψης του υφυπουργού Ανάπτυξης, Γ. Γιακουμάτου, με στελέχη της γαλακτοβιομηχανίας, με τον κυβερνητικό παράγοντα να δίνει την έμφαση στην... «εταιρική - κοινωνική ευθύνη» των επιχειρηματιών του κλάδου! Ο κυβερνητικός παράγοντας σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «το γάλα δεν είναι ακριβό, όμως η τιμή του δεν έπεσε, παρά τις ρυθμίσεις που έγιναν, και πρέπει όλοι να δείξουμε την κοινωνική ευθύνη».

Στελέχη των γαλακτοβιομηχανιών από την πλευρά τους, μετά από την ολοκλήρωση της συνάντησης, ανέφεραν ότι μετά από την επιμήκυνση της διάρκειας του «"φρέσκου" γάλακτος» καταγράφηκε αύξηση των εισαγωγών τουλάχιστον κατά 5%, με αντίστοιχη συμπίεση της ντόπιας παραγωγής, αλλά και των τιμών παραγωγού. Παράλληλα, «δείχνοντας» προς την κατεύθυνση μείωσης των συντελεστών του ΦΠΑ στο γάλα, σχολίασαν πως, «όταν η ίδια η πολιτεία αυξάνει το κόστος μέσω της φορολογίας, δεν μπορεί να ζητά από τις επιχειρήσεις να ρίξουν εκείνες τις τιμές». Από την πλευρά του, ο υφυπουργός σημείωσε ότι ο ΦΠΑ στην Ελλάδα είναι υψηλότερος σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Ενδεικτικό για τις επιχειρηματικές κόντρες που διεξάγονται είναι και το γεγονός ότι η εταιρεία «Friesland» ανακοίνωσε μειώσεις κατά 5 λεπτά, με τους κυβερνητικούς παράγοντες να εκτιμούν μετά από τη χτεσινή συνεδρίαση ότι θα υπάρξουν αντίστοιχες αναπροσαρμογές και από άλλες εταιρείες. Παρόλ' αυτά, το βέβαιο είναι ότι, ακόμα κι αν καταγραφεί μια πρόσκαιρη μείωση της τιμής, όταν προχωρήσει εκ νέου το μοίρασμα της αγοράς γάλακτος ανάμεσα στους ανταγωνιζόμενους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, οι τιμές θα ανέβουν πάλι.

Εξαγωγές και μεγαλύτερη συγκέντρωση

Στο μεταξύ, οι εξαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων στην αγορά της Γερμανίας αναμένεται να συζητηθούν στο πλαίσιο ανεπίσημης επίσκεψης του αντικαγκελάριου Ζ. Γκάμπριελ, που θα συναντηθεί την ερχόμενη βδομάδα στην Αθήνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Ν. Δένδια.

Ο Ελληνας υπουργός, μιλώντας χτες στο πλαίσιο ημερίδας που διοργανώθηκε από κοινού με τη γερμανική πρεσβεία στην Αθήνα, υπέδειξε την κατεύθυνση παραπέρα αναδιαρθρώσεων και μεγαλύτερης συγκέντρωσης στον αγρο - διατροφικό τομέα. Οπως είπε, «στη διαρθρωτική αδυναμία της ελληνικής οικονομίας στον τομέα των εξαγωγών πρέπει να συνυπολογιστεί ο κατακερματισμός των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον αγρο - διατροφικό τομέα. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δεν μπορούν να επωφεληθούν από οικονομίες κλίμακας».

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ - ΟΣΕ
Σύσκεψη για τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας - Πάτρας

Ευρεία σύσκεψη υπό την προεδρία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδη, με τη συμμετοχή στελεχών του υπουργείου και των προέδρων της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ πραγματοποιήθηκε χτες, με αντικείμενο τα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνας - Πάτρας. Στο επίκεντρο της σύσκεψης βρέθηκε η ολοκλήρωση του άξονα Κιάτου - Πάτρας, ο οποίος αφού χρυσοπληρώθηκε από τον ελληνικό λαό, έμεινε επί χρόνια ημιτελής. Σήμερα, ωστόσο, στο πλαίσιο της επιδίωξης των εγχώριων μονοπωλίων για ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο, η ολοκλήρωσή του ιεραρχείται ως στοιχείο της ανάπτυξης των λεγόμενων «συνδυασμένων μεταφορών».

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου για τη σύσκεψη, αποφασίστηκαν η άμεση δημοπράτηση του έργου Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα, το προχώρημα της μελέτης για τον τρόπο διέλευσης από την πόλη της Πάτρας και η επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των έργων του τμήματος Κιάτο - Ροδοδάφνη.

Το υπουργείο αναφέρει ακόμα ότι δόθηκαν εντολές, ώστε «το κόστος των έργων και κυρίως των προς δημοπράτηση, να είναι απολύτως τεκμηριωμένο και με την μέγιστη δυνατή οικονομία, χωρίς βεβαίως να θίγεται η πληρότητα, η ποιότητα και η ταχύτητα ολοκλήρωσης», ενώ προσθέτει πως «το όραμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας με την Αθήνα και η ολοκλήρωση του σύγχρονου σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσ/νίκη - Ειδομένη - Προμαχώνα), με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή υψηλών ταχυτήτων και με τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, γίνεται πια ορατό και η ολοκλήρωσή του έχει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα».

Στην πραγματικότητα, βέβαια, η μέχρι τώρα πείρα από την εφαρμογή της «απελευθέρωσης» στις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα - με την ουσιαστική κατάργηση του περιφερειακού δικτύου (μήκους περίπου 900 χιλιομέτρων), την ιδιωτικοποίηση τομέων του σιδηροδρομικού έργου και τη λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια των τομέων που παραμένουν στο Δημόσιο, με την «απογείωση» των τιμών στα εισιτήρια στο κομμάτι του δικτύου που αναβαθμίζεται - επιβεβαιώνει ότι κριτήριο των πολιτικών που εφαρμόζονται στους σιδηρόδρομους είναι τα κέρδη των μονοπωλίων και όχι οι λαϊκές ανάγκες για ασφαλή, τακτική και φτηνή μετακίνηση και μεταφορά προϊόντων.

Ειδικά σε ό,τι αφορά μάλιστα τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας - Πάτρας είναι ολοφάνερος ο ανορθολογισμός του καπιταλιστικού συστήματος, βάσει της λογικής του ανταγωνισμού και της κερδοφορίας των μονοπωλίων, καθώς δύο μεγάλα έργα που εξυπηρετούν τον ίδιο γεωγραφικό άξονα, η Ολυμπία Οδός και ο σιδηρόδρομος Κιάτο - Πάτρα προχωρούν χωρίς την ύπαρξη ενιαίας μελέτης και ενιαίας κατασκευής, γεγονός που εκτός των άλλων αυξάνει το κόστος κατασκευής που φορτώνεται στις πλάτες των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ