Πέμπτη 17 Ιούνη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Το «Digger» ξεχωρίζει

DIGGER
DIGGER
Η νέα κινηματογραφική βδομάδα αρχίζει με ένα αισιόδοξο δεδομένο: Ο άστατος καιρός δεν στάθηκε ικανός να κρατήσει τους κινηματογραφόφιλους εκτός των θερινών αιθουσών. Πριν δούμε τι έρχεται στις αίθουσες σήμερα, Πέμπτη, κάνουμε μια αναφορά στις δύο νέες επανεκδόσεις της βδομάδας, την «Ερωτική Επιθυμία» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, στο πλαίσιο του αφιερώματος στο έργο του, καθώς και το «Δυστύχημα», του Τζόζεφ Λόουζι, που σε συνεργασία με τον Χάρολντ Πίντερ διασκευάζουν το μυθιστόρημα του Νίκολας Μόσλεϊ για την κρίση της μέσης ηλικίας. Αυτός ο μήνας μάς έχει φέρει, ήδη, στις αίθουσες αρκετές ελληνικές ταινίες και έτσι αυτήν τη βδομάδα συναντιόμαστε με το «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη που αξίζει της προσοχής μας. Επίσης, για τους λάτρεις της μικρού μήκους ταινίας, στις 21, 22 και 23 Ιούνη στον κινηματογράφο «Αλόμα» θα διεξαχθεί το 1ο New Generation Film Festival.

Digger / Τζώρτζης Γρηγοράκης / 2020

Ο Νικήτας ζει αποτραβηγμένος στις κορυφές ενός ορεινού δάσους. Μια βιομηχανία εξόρυξης επεκτείνεται επιθετικά εξαγοράζοντας τις συνειδήσεις των κατοίκων και κατασπαράσσοντας την άγρια φύση. Ο Νικήτας κρατά ένα από τα τελευταία οχυρά. Αρνείται να πουλήσει το κτήμα του στο αδηφάγο «τέρας». Εάν αλλάξει την απόφασή του, άρα και τη στάση του, απέναντι στο «τέρας» πολλοί θα απογοητευτούν. Ομως, το «τέρας» ολοένα και θεριεύει, καταστρέφει ολόκληρο το δάσος και πνίγει το κτήμα του Νικήτα στη λάσπη, προσπαθώντας μια με το «καρότο» και μια με το «μαστίγιο» να τον αναγκάσει να παραδοθεί. Τότε εμφανίζεται ο γιος του, ο οποίος έχει κληρονομήσει το μισό κτήμα από τη μητέρα του, διεκδικώντας το μερίδιό του. Και τότε αρχίζει η «μητέρα των μαχών». Ολα βγαίνουν στην επιφάνεια και παρακολουθούμε τη σύγκρουση των δύο ανδρών σε όλα τα επίπεδα: Ατομικά, διαπροσωπικά και κοινωνικά. Η σύγκρουση των δυο ανδρών είναι αδυσώπητη, όπως αδυσώπητος είναι και ο συνολικότερος πόλεμος που αντιμετωπίζουν, γεμάτος «Σειρήνες», «Λαιστρυγόνες» και «Κύκλωπες». Ο Νικήτας καλείται να αντιμετωπίσει όχι μόνο το παρόν αλλά και το παρελθόν του...

Γιάλντα, η Nύχτα της Συγχώρεσης
Γιάλντα, η Nύχτα της Συγχώρεσης
Ο Τζώρτζης Γρηγοράκης στήνει την ιστορία του στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, δημιουργώντας μια πολυεπίπεδη και αμιγώς κοινωνική ταινία, είδος που δυστυχώς σπανίζει στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Ο τίτλος της ταινίας, «Digger» (εκσκαφέας), σηματοδοτεί ολόκληρη την αφήγηση παίζοντας κομβικό ρόλο στην πλοκή αλλά και στο περιεχόμενό της. Οι βασικοί άξονες της ταινίας ενώνονται σε έναν κοινό παρονομαστή, το επίπονο βαθύ σκάψιμο του ανθρώπου για να βρει τις ρίζες του και να κρατήσει «ως την άκρη την ανθρώπινη ευθύνη» του, την υπόστασή του μέσα στη λαίλαπα του βάρβαρου αυτού συστήματος που σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του. Το «Digger» μέσα στη ζοφερή πραγματικότητα που διαδραματίζεται, καταφέρνει να εμπνεύσει αισιοδοξία. Η παρτίδα δεν τελειώνει έτσι εύκολα και δεν είναι χαμένη απ' την αρχή. Η ομορφιά της φιλίας και του έρωτα αφήνει το δικό της αποτύπωμα στην ταινία.

Ο Βαγγέλης Μουρίκης αλλά και Αργύρης Πανταζάρας είναι εκρηκτικοί, κυρίως στις σιωπές τους. Η αισθητική της ταινίας, αν και έχει στοιχεία σύγχρονου γουέστερν, ταυτόχρονα είναι ενδεικτική της ελληνικής επαρχίας, στη σκοτεινιά και τη φωτεινότητά της. Η σκηνοθεσία δεν αφήνει περιθώρια επιλογής, είναι κομμένη και ραμμένη για τη μεγάλη οθόνη.

«Γιάλντα, η Nύχτα της Συγχώρεσης» / «Yalda, a Night for Forgiveness» / Μασούντ Μπακσί / 2019

PROMISSING YOUNG WOMAN
PROMISSING YOUNG WOMAN
Η Μαριάμ είναι μια φτωχή 20χρονη κοπέλα, που παντρεύτηκε τον μεγαλύτερό της ευκατάστατο ηλικιωμένο Νάσερ. Ομως, τα πάντα ανατρέπονται όταν η νεαρή σύζυγος σκοτώνει κατά λάθος, χωρίς δόλο, τον άνδρα της. Η τύχη της καταδικασμένης σε θάνατο χήρας είναι πλέον στα χέρια της κόρης του μακαρίτη, της Μόνα. Ο τόπος όπου θα δοθεί, ή δεν θα δοθεί, αυτή η συγχώρεση για το φόνο, είναι το πλατό ενός τηλεοπτικού στούντιο, και ο χρόνος είναι η «νύχτα της συγχώρεσης», που στην ιρανική παράδοση ονομάζεται «Γιάλντα». Η θέση της γυναίκας στο «σύγχρονο» Ιράν, η γυναίκα σε ρόλο θύματος και θύτη. Η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία, δεν διέπεται από κανέναν ανθρώπινο κώδικα ηθικής, κρίνεται σε ένα σκληρό ριάλιτι με βάση το συμφέρον. Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια έρμαιο των θρησκευτικών αγκυλώσεων και της άκρατης καταπίεσης, ο θάνατος που κρέμεται σαν δαμόκλειος σπάθη μετριέται με τα νούμερα της τηλεθέασης.

«Υποσχόμενη Νέα Γυναίκα» / «Promising Young Woman» / Εμεραλντ Φένελ / 2020

Η Κάσι Τόμας είναι μια 30χρονη κοπέλα, που έχει εγκαταλείψει τις σπουδές της στην Ιατρική λόγω του ότι η καλύτερη φίλη της και συμφοιτήτρια βιάστηκε κατά τη διάρκεια των σπουδών της και αυτοκτόνησε, ενώ ο δράστης έμεινε ατιμώρητος. Η Κάσι έχει αφιερώσει τη ζωή της στην εκδίκηση και την τιμωρία των υπαιτίων. Ενα καλογυρισμένο θρίλερ που όμως δεν έχει να μας προσφέρει τίποτα περισσότερο παρά μια ακραία ιστορία εκδίκησης.


Π. Α.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ