Τρίτη 16 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι εξελίξεις στον οπτικοακουστικό τομέα

Πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ

Οι εξελίξεις στον οπτικοακουστικό τομέα και η μετατροπή της χώρας και ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης σε κινηματογραφικό σκηνικό απασχόλησαν τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής, με αφορμή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη συζήτηση που οργάνωσε το Τμήμα Πολιτισμού της Κομματικής Οργάνωσης Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ μίλησε ο Κώστας Σταματόπουλος, σκηνοθέτης, ενώ ακολούθησε πλούσια συζήτηση με τους καλλιτέχνες της πόλης που συμμετείχαν.

Ο Κώστας Σταματόπουλος αναφέρθηκε στην προσπάθεια που γίνεται ολοένα και πιο εντατικά τα τελευταία χρόνια από την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις, προκειμένου να αξιοποιηθεί πιο αποδοτικά ο πολιτιστικός τομέας για την ενίσχυση της κερδοφορίας του ευρωπαϊκού κεφαλαίου ώστε να αντεπεξέλθει η ΕΕ στον ανταγωνισμό της με τα άλλα κέντρα του καπιταλισμού.

Ο οπτικοακουστικός τομέας (ο/α) βρίσκεται στην προμετωπίδα, καθώς είναι ο πολιτιστικός κλάδος με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση κεφαλαίου, που έχει ταυτόχρονα τη δυνατότητα να συνεισφέρει και στην ενίσχυση άλλων, διασυνδεόμενων με αυτόν, τομέων της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η «ψηφιακή οικονομία», οι τηλεπικοινωνίες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κ.λπ. Ταυτόχρονα με τον οικονομικό του ρόλο, ενδυναμώνεται και η ιδεολογική αποστολή του, που είναι η διασφάλιση της αστικής κυριαρχίας, με τον ασφυκτικό έλεγχο στο περιεχόμενο του έργου.

Στάθηκε ιδιαίτερα στην ίδρυση του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2017, με στόχο την προσέλκυση - με πλήθος προνομίων και φοροαπαλλαγών - κεφαλαίων από το εξωτερικό για μεγάλες ο/α παραγωγές, σε βάρος των μικρών παραγωγών και των μεμονωμένων σκηνοθετών - παραγωγών του έργου τους, καθώς και την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στον ο/α τομέα σε όφελος μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Τόνισε ότι το ΕΚΟΜΕ με τα αποκλειστικά οικονομικά και απαγορευτικά για τη μικρή παραγωγή κριτήρια που θέτει, εκτός από τον αποδεκατισμό των αυτοαπασχολούμενων σκηνοθετών - παραγωγών, επιφέρει καίριο πλήγμα στην έννοια του «ανεξάρτητου» καλλιτεχνικού κινηματογράφου ελαχιστοποιώντας έτσι την πιθανότητα παραγωγής και διανομής έργου με προοδευτικό - ριζοσπαστικό περιεχόμενο. Ταυτόχρονα ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για να καταργηθούν εργασιακά, μισθολογικά και πνευματικά δικαιώματα των μισθωτών, ηθοποιών και τεχνικών, και των δημιουργών (καθιέρωση δελτίου παροχής υπηρεσιών σε ηθοποιούς και τεχνικούς, εξίσωση μισθών με αυτούς των γειτονικών κρατών των Βαλκανίων, μαζική εξειδίκευση φτηνού και «ευέλικτου» τεχνικού δυναμικού με σεμινάρια στη Βουλγαρία κ.λπ.).

Ιδιαίτερα απασχόλησε τη συζήτηση η απίστευτη εντατικοποίηση που επικρατεί στις παραγωγές που χρησιμοποιούν τη χώρα μας για τα κινηματογραφικά τους γυρίσματα, όπως η περίπτωση της Θεσσαλονίκης. Μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, σημειώθηκαν 3 εργατικά «ατυχήματα» στην παραγωγή «Αναλώσιμοι 4». Περίπτωση που ανέδειξε την προσπάθεια που γίνεται από την εργοδοσία να «κουκουλωθούν» εργατικά «ατυχήματα» και κυρίως οι άθλιες εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στους χώρους δουλειάς, αλλά και τον ρόλο πυροσβέστη που ανέλαβε εθελοντικά το ΕΚΟΜΕ.

Τέλος, τονίστηκε η ανάγκη μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις να ενισχυθεί ο αγώνας σκηνοθετών, τεχνικών του κινηματογράφου, ηθοποιών, όλων των εργαζομένων του κλάδου, για την υπεράσπιση των δημιουργικών και εργασιακών δικαιωμάτων τους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ