Σάββατο 11 Μάη 2024 - Κυριακή 12 Μάη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 39
ΔΙΕΘΝΗ
ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΕΖΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Νέα αναβάθμιση των στρατηγικών σχέσεων με Σερβία και Ουγγαρία

Οι ΗΠΑ ανησυχούν για «συνεργασίες που αμφισβητούν την ευρωατλαντική ενότητα»

Ιδιαίτερα θερμή υποδοχή επιφύλαξε στον Σι και η ηγεσία της Ουγγαρίας

MTVA - Media Service Support a

Ιδιαίτερα θερμή υποδοχή επιφύλαξε στον Σι και η ηγεσία της Ουγγαρίας
Με τη διασφάλιση νέας αναβάθμισης των σχέσεων της Κίνας με τη Σερβία αλλά και την Ουγγαρία ολοκληρώθηκε η περιοδεία του Κινέζου Προέδρου Σι Τζινπίνγκ στην Ευρώπη, όπου συζητήθηκε η επιτάχυνση μιας σειράς κινεζικών επενδύσεων για τις οποίες ανυπομονούν ισχυρά ευρωπαϊκά - και όχι μόνο - μονοπώλια.

Οι ανακοινώσεις που έγιναν σε Βουδαπέστη και Βελιγράδι - στη μεν πρώτη για «εγκαθίδρυση ολοκληρωμένης στρατηγικής εταιρικής σχέσης παντός καιρού, για μια νέα εποχή», στο δεύτερο για αναβάθμιση της διμερούς συνεργασίας «στο επίπεδο ενός κοινού μέλλοντος» - επιβεβαίωσαν ότι η κινεζική ηγεσία εντείνει στοχευμένες προσπάθειες για να προχωρήσουν οι «Δρόμοι του Μεταξιού» προς τη Δύση, παρά τις επιφυλάξεις και τα εμπόδια που προκαλεί η στάση της ΕΕ και μιας σειράς ισχυρών κρατών - μελών της.

Δεν ήταν καθόλου τυχαία τα σχόλια που έκανε για την επίσκεψη του Σι ο απερχόμενος απεσταλμένος των ΗΠΑ στα Δυτικά Βαλκάνια, Γκάμπριελ Εσκομπάρ, εκτιμώντας ότι επέλεξε να επισκεφτεί «τις χώρες εκείνες που είναι ανοιχτές να αμφισβητήσουν την ενότητα της ευρωατλαντικής κοινότητας» και προειδοποιώντας «όλους τους εταίρους μας και όλους τους συγκεκριμένους συνομιλητές μας να γνωρίζουν πολύ καλά την ατζέντα της Κίνας στην Ευρώπη και την ατζέντα της Κίνας για την ευρωατλαντική κοινότητα». Ο Εσκομπάρ πρόσθεσε απροσχημάτιστα ότι η επίσκεψη του Σι «έγινε για να αυξήσει τις εντάσεις μεταξύ της Σερβίας και της υπόλοιπης δυτικής κοινότητας, και δεν είναι χρήσιμη», αλλά και ότι «η χρονική στιγμή της επίσκεψης ήταν σκόπιμη». Σημειωτέον, πρώτος σταθμός της περιοδείας του Σι στην Ευρώπη ήταν η Γαλλία, ο Πρόεδρος της οποίας, Εμανουέλ Μακρόν, επανειλημμένα έχει επισημάνει ότι η ΕΕ πρέπει να μελετήσει και να διασφαλίσει την αυτονομία της έναντι άλλων κέντρων (και συμμάχων) σε όλα τα επίπεδα... Πάντως σίγουρα το Παρίσι δεν εξετάζει τη σχέση του με το Πεκίνο με τον ίδιο ενθουσιασμό που εκφράστηκε στις άλλες δύο στάσεις του Σι: Ενδεικτικό είναι το σχέδιο της κυβέρνησης Μακρόν για επιδοτήσεις γαλλικών αυτοκινητοβιομηχανιών στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, σε μια περίοδο που μεγαλώνουν πολλοί ευρωπαϊκοί φόβοι για την παραγωγή (και) κινεζικών αυτοκινήτων που θα πλημμυρίσουν τις αγορές.

Στο Βελιγράδι, ο Σέρβος πρωθυπουργός Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ο οποίος υποδέχτηκε τον Σι μαζί με όλο σχεδόν το υπουργικό συμβούλιο στο αεροδρόμιο, ισχυρίστηκε ότι «πουθενά αλλού στον κόσμο ο Σι δεν θα συναντήσει τόσο σεβασμό και αγάπη όσο στη Σερβία». Οι δύο αντιπροσωπείες υπέγραψαν συνολικά 30 διακρατικές συμφωνίες ενίσχυσης της συνεργασίας τους σε οικονομικό, εμπορικό και πολιτιστικό επίπεδο. Από 1η Ιούλη μπαίνει σε εφαρμογή η Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου (αρχικά για 5 χρόνια), με την οποία - όπως εξήγησε ο Βούτσιτς - η χώρα του αποκτά «πλεονεκτική θέση έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών», καθώς 10.000 προϊόντα της θα μπορούν να εισάγονται στην Κίνα με σχεδόν μηδενικούς δασμούς.

Στη Βουδαπέστη - με βάση τις πληροφορίες που έφταναν μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής - ο Σι αναμενόταν να υπογράψει με τον πρωθυπουργό Βίκτορ Ορμπαν συμφωνίες για τουλάχιστον 12 κινεζικές επενδύσεις. Μεταξύ άλλων συζητιόταν ο ρόλος των «Huawei» και «4iG Nyrt» στην ανάπτυξη του δικτύου τηλεπικοινωνιών της Ουγγαρίας, με τον επικεφαλής πολιτικό σύμβουλο του Ορμπαν, Μπάλατζ Ορμπαν, να δηλώνει ανοιχτά: «Η θέση της Ουγγαρίας είναι σταθερή: Προκειμένου να διατηρηθεί και να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα, τόσο η χώρα μας όσο και η Ευρώπη πρέπει να προωθήσουν καλές σχέσεις με την Κίνα (...) Αντί για αποσύνδεση, θα πρέπει να στοχεύσουμε στη συνεργασία». Να σημειωθεί μεταξύ άλλων ότι η κινεζική εταιρεία «BYD Co.» (ηλεκτρικές συσκευές) επέλεξε να κατασκευάσει στην Ουγγαρία το πρώτο της εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ευρώπη, παρακάμπτοντας το ενδιαφέρον Γερμανίας και Γαλλίας. Ακόμα, η Ουγγαρία θεωρείται κόμβος για τους παραγωγούς μπαταριών αυτοκινήτων, με την κινεζική «Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.» να κατασκευάζει επί του παρόντος εργοστάσιο αξίας 7,3 δισ. ευρώ στην ανατολική πόλη Ντέμπρετσεν.

Φυσικά, η συνεργασία Πεκίνου - Βουδαπέστης δεν εξαντλείται σε οικονομικά σχέδια. Οπως ανέφερε ο Σι στην εφημερίδα «Magyar Nemzet», «οι δύο χώρες μας πρέπει να ηγηθούν της περιφερειακής συνεργασίας και να διατηρήσουν τη σωστή κατεύθυνση των σχέσεων Κίνας - Ευρώπης (...) να ενισχύσουν την επικοινωνία για τις διεθνείς υποθέσεις και να ενώσουν τα χέρια τους για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων. Επί του παρόντος, ο μετασχηματισμός που δεν έχει παρατηρηθεί εδώ και έναν αιώνα επιταχύνεται σε όλο τον κόσμο και οι παγκόσμιες προκλήσεις συνεχίζουν να αναδύονται. Η διεθνής κοινότητα πρέπει να απαντήσει από κοινού. Η Κίνα και η Ουγγαρία έχουν παρόμοιες απόψεις και θέσεις για τις διεθνείς και περιφερειακές καταστάσεις».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ